Hjälp med val av mini dator.

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av mini dator.

Hej,

jag kör enbart mac hemma, men skulle behöva någon form av dator som klarar windows 8 och uppåt.

Har letat länge efter den optimala lösningen men behöver er hjälp.

Vad jag är ut efter är:

- Så liten dator som möjligt (ur plats syfte)
- måste klara de senare versionerna av windows
- helst styrning via lan, så jag slipper ha en skärm till
- den ska bara stå och arbeta med 1 eller 2 program igång.

Vilken form av dator ska jag egentligen titta på?

Har kollat på den nya raspberry, men som jag förstår så är deras windows 10 inte det windows man förväntar sig. Har också spånat lite på Intels data stick, men där behövs väl en skärm med hdmi för att driva den? Jag skulle vilja ha nått som jag kan placera vid routern och sen får access via mitt lan.

Någon som kan hjälpa mig hitta en lösning?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Du kan ju köpa en Intel compute stick och bara använda skärm vid själva installationen, sen kan du alltid använda RDP eller VNC för att styra den

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Billigaste nucen om det inte är något tungt?
komplettera med en liten hårddisk och minne bara.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/chassibarebone/barebo...

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Skulle kört på en Intel NUC elr liknande från Asus mfl.

Till ex: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3413240

Sen måste du köpa till SSD och RAM också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Tack för de snabba svaren, Intel Nuc hade jag helt missat, trodde bara intel hade sina sticks. Men den ser definitivt intressant ut