Nvidia Geforce GTX 400 och 500-serierna blir utan Vulkan-stöd

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce GTX 400 och 500-serierna blir utan Vulkan-stöd

För den som sitter med ett grafikkort äldre än generationen Kepler blir det varken stöd för DirectX 12 eller det öppna gränssnittet Vulkan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

SÅ trots att det inte finns så är det tänkt att vara ?

Skrivet av Nyhet:

För den som sitter med ett grafikkort äldre än generationen Kepler blir det varken stöd för DirectX 12 eller det öppna gränssnittet Vulkan.

Läs hela artikeln här

Jag vet inte om det är tidigt på morgonen.. men ?
Det som en gång utlovats, i olika former beroende på tillverkare... både då det gäller hårdvara /mjukvara...
kommer ej då implementeras, förrän senare i någon annan skepnad och kort ?

Är det så man skall tolka texten, innehållet och budskapet ifrån samtliga inblandande ?

[[ detta är då baksidan och nackdelen med Skvaller, läckor... samt omdöpning utav kort... ( enligt mig ) ]]

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem

5+ år gamla grafikkort har inte stöd för det det senaste? vilken shock

Permalänk
Medlem

Hade faktiskt nästan blivit förvånad om Nvidia hade gjort det, för det krävs som sagt arbetstid i form av drivrutiner, och de anser inte det $$$ värt det. Inget udda i det, AMD har ju slopat det på 6000-serien för samma anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

För den som sitter med ett grafikkort äldre än generationen Kepler blir det varken stöd för DirectX 12 eller det öppna gränssnittet Vulkan.

Läs hela artikeln här

Detta är helt förståeligt.
Vi pratar om förr-förr-förra generationen och backåt....
Glöm inte heller att Nivida har designat sina GPUer årdare mot Dx11 än AMD, dessa gamla arkitekturer är inte optimerade mot "moderna" APIer.

Permalänk
Medlem

Fast det är nog bullshit med "allt för få kunder" är nog helt sjukt många som sitter på GTX460 tex som är jäkligt poppis, och sen GTX580 är nog också väldigt vanligt. Men håller med om att det kanske är onödig att släppa DX12 drivrutiner för dessa kort, då de nya spelen som stödjer det förmodligen kommer vara för krävande i vilket fall som helst för att köras på dessa kort.

Men sen blir det säkert som vanligt något indie spel eller FSP som inte är så krävande som inte går att spela enbart för att man inte har DX12 stöd på datorn. Det var likadant förr när vi gig över från DX10 och 2xx serien.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Här känns det nog ändå bra får jag säga. Både Nvidia och AMD har ju tagit beslutet att inte ge stöd till såpass gamla kort, och då resurserna är begränsade känns det bara dumt att de ska slita ihjäl sig för att stödja något som ytterst få idag använder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Mycket snack, ingen verkstad.
Även om Nvidia sviker användare av dessa kort dubbelt så är ändå valet bra då man inte rimligtvis kan stödja gamla utdaterade produkter i all evighet. I ett system med äldre mjukvara kommer dessa, likt Radeon-kort från HD 6000-serien och bakåt, fortfarande fungera fint. Ny mjukvara bör rimligtvis köras på modern och komptetent hårdvara.

En tidsfråga innan även 400 och 500-serien hamnar i legacy-drivaren kanske. Vilket är bra av samma anledningar som ovan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag läste det som att kommande generation av Nvidias grafikkort skulle bli utan Vulcan stöd innan man tänkte till. Det hade varit skrämmande!

Permalänk
Medlem

Ett sunt och resonabelt beslut tycker väl jag.

Permalänk
Medlem

Lite synd!

GTX460, 560 och 580 var storsäljare och många som sitter på. Men börjar ju också komma till åldern.

Det som säkert kommer förvirra många är alla rebrands t.ex. GT 630m (som i de flesta fall är baserad på fermi)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Nvidia lurade ju när de sa att Fermi skulle få DX12. Men enligt Nvidia så verkar många uppgraderat ifrån Fermi så förstår jag deras beslut.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

5+ år gamla grafikkort har inte stöd för det det senaste? vilken shock

Dom har ju stöd för Vulkan, nvidia ser bara inte något värde i det, vilket jag förstår.

Permalänk
Hjälpsam

Trodde att det var på gång att få DX12 till Fermi.
Men jag tycker också att detta beslut är vettigt.
Bättre att lägga krutet på nyare hårdvara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Lite synd!

GTX460, 560 och 580 var storsäljare och många som sitter på. Men börjar ju också komma till åldern.

Det som säkert kommer förvirra många är alla rebrands t.ex. GT 630m (som i de flesta fall är baserad på fermi)

Har GTX 580 ungefär samma prestanda som GTX 960?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Har GTX 580 ungefär samma prestanda som GTX 960?

Nja mer ca 65% av GTX960 men kan säker vara bättre i vissa scenarion p.g.a. bredare minnesbuss.

GTX960 presterar typ som GTX670/680/770

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrottOchStraff:

Fast det är nog bullshit med "allt för få kunder" är nog helt sjukt många som sitter på GTX460 tex som är jäkligt poppis, och sen GTX580 är nog också väldigt vanligt. Men håller med om att det kanske är onödig att släppa DX12 drivrutiner för dessa kort, då de nya spelen som stödjer det förmodligen kommer vara för krävande i vilket fall som helst för att köras på dessa kort.

Men sen blir det säkert som vanligt något indie spel eller FSP som inte är så krävande som inte går att spela enbart för att man inte har DX12 stöd på datorn. Det var likadant förr när vi gig över från DX10 och 2xx serien.

Nja, GTX 460 är ingenting mot GTX 550Ti.

Kollar man Steams HW-survey finns det inte mycket Fermi i listan:
http://store.steampowered.com/hwsurvey

Jag tror inte användarna av GT 630 och GT 620M spelar någon roll i sammanhanget

Skrivet av Herr Andersson:

Har GTX 580 ungefär samma prestanda som GTX 960?

Inte ens i närheten.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hjälpsam

De verkar varit ganska nära att släppa DX12 för Fermi.
https://forum.beyond3d.com/posts/1896351/
Misstänker att de ville undvika underhållet och buggrättningarna för Fermidrivarna.

Hade varit kul att se hur ett GTX580 3GB presterat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

De verkar varit ganska nära att släppa DX12 för Fermi.
https://forum.beyond3d.com/posts/1896351/
Misstänker att de ville undvika underhållet och buggrättningarna för Fermidrivarna.

Hade varit kul att se hur ett GTX580 3GB presterat.

Ja 580 med 3gb är fortfarande bra, eller helt ok i alla fall. Sen är 670 och 680 fortfarande bra, ungefär som ett 960.

EDIT: Men som sagt det är gamla kort. Ändå ok att 6XX serien får stöd. Min andra burk går med ett 670+Phenom II X6, funkar fortfarande bra. Rise of the Tomb Raider 1080P med medium/high inställningar ger ca 45-60fps med Vsync. (tror cpun stoppar då det inte blir nån skillnad på minsta FPS även om man kör allt på low istället) Men poängen är att det fortfarande går att spela det mesta.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

En tilläggsfråga:
Om det finns många som vill att dessa äldre kort skall få stöd och Vulkan är en öppen standard:
Vad är då chansen att Nvidia gör det möjligt för en grupp entusiaster att ta fram stöd för säg Windows och Linux?

Permalänk
Medlem

Tråkigt då jag har ett Geforce 560 Ti i min andra dator

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Tråkigt som bara den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThomasLidstrom:

En tilläggsfråga:
Om det finns många som vill att dessa äldre kort skall få stöd och Vulkan är en öppen standard:
Vad är då chansen att Nvidia gör det möjligt för en grupp entusiaster att ta fram stöd för säg Windows och Linux?

Ganska liten troligen. Nvidia vill att dessa användare köper nytt och vill troligen inte spendera en cent på att underhålla dessa gamla produkter.

Det har hänt väldigt mycket prestandamässigt på de 5-6 år som gått sedan dessa gamla serier lanserades.

Permalänk
Medlem

Enligt artikeln så gäller detta även AMD's kort från samma generation. Finns det någon artikel här på det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ganska liten troligen. Nvidia vill att dessa användare köper nytt och vill troligen inte spendera en cent på att underhålla dessa gamla produkter.

Det har hänt väldigt mycket prestandamässigt på de 5-6 år som gått sedan dessa gamla serier lanserades.

Jo men GTX 580 är fortfarande bättre än ex 750Ti som kostar över 1000kr sist jag kikade så helt värdelösa är de ju inte.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Fast det är nog bullshit med "allt för få kunder" är nog helt sjukt många som sitter på GTX460 tex som är jäkligt poppis, och sen GTX580 är nog också väldigt vanligt.

Jag skulle inte räkna <0.5% som "jäkligt poppis": http://store.steampowered.com/hwsurvey

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo men GTX 580 är fortfarande bättre än ex 750Ti som kostar över 1000kr sist jag kikade så helt värdelösa är de ju inte.

Fast det är ju inget vidare kraftfullt kort heller förstås. Sedan säljs väl 750 Ti fortfarande vilket lättare motiverar stöd av modellen.

Samtidigt borde det inte utesluta att eventuella open source drivare för GTX 400 och 500 serien får Vulkan stöd för Linux-baserade operativsystem. Men då görs jobbet inte av Nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Jag skulle inte räkna <0.5% som "jäkligt poppis": http://store.steampowered.com/hwsurvey

Det där kan du väl inte gå efter? Alla spelar inte spel med så gamla kort. Många sitter säkert i burkar med Linux distar som inte finns med där

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det där kan du väl inte gå efter? Alla spelar inte spel med så gamla kort. Många sitter säkert i burkar med Linux distar som inte finns med där

Dock så kommer de säkert få Vulkan stöd via öppna drivare, så kör de Linux så lär det inte spela någon större roll för dessa personer. Samma sak gäller AMD korten, snarare så lär AMD få snabbare stöd för Vulkan på äldre kort än Nvidia med tanke på hur nvidia blockerar utvecklingen där på alla möjliga sätt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Förståeligt, dem korten har ju dött ut nu (bokstavligen).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS