Permalänk
Medlem

Varför 300+ FPS i CS:GO?

Hej,

Gammal inbiten FPS-lirar, skärmhertzaren och tekniknörd som man är så måste jag få det klart för mig varför man jagar 300+ FPS i CS:GO? -

- Jag har en liten teori om att det kan vara för att kunna köra v-sync off och få så lite tearings som möjligt, stämmer det?

- Kan det också vara som i Quake3 motorn att man måste upp i en viss FPS för att kunna lura/använda fysikmotorn rätt och på så vis hoppa upp på saker och ting när den där sista centimetern saknas?

Om inte, varför jaga fler FPS än skärmhertz? Förklara för en gammal gubbe som lever i tron om att det optimala är 125 fps, 125 hertz utan v-sync Eller numer när CRT-skärmarna är skrot 120/120 eller 144/144, vilket ändå kan ge tearings pga. modern skärmteknik

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Tror det är lite svårt att lägga "fingrarna" på detta FPS-problem. 144 Hz = 144 FPS känns som en placebo då jag nästan vet att 200-300 fps känns mycket bättre än just 144. Finns flertal Youtube klipp där detta tagits upp dock.

Permalänk
Medlem

Spelar inte CS själv men vad jag har förstått så vill man ha så färsk information på bilden som möjligt. Alltså om man rör musen det minsta så ska det återspeglas på bilden direkt för att kunna prestera det absolut bästa.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

kortfattade versionen är väl att folk har fott för sig att om man har 300+ fps på en 60/120/144 Hz skärm så har man ett mer aktuellt fram än när det är synkat och att detta kan gör någon skilnad i just deras kompetetiva spelande. det andra du kommer höra är att även om det inte finns nån synlikt skillnad så säga folk alltid att dem kan "känna" skilnaden.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

Det har något att göra med att motorn opererar bäst på 300. Bara vad jag hört dock.

Permalänk
Medlem

Vid varje fps datorn hanterar målar den inte enbart upp en ny bild på skärmen, input från mus/tangentbord hanteras också varje fps och det är därför den högre fps:en ger en bättre känsla.

Även diverse beräkningar som har med nätverksöverföringen att göra görs vid varje fps vilket gör att du aldrig kan skicka ny uppdatering till servern i snabbare takt än vad du har för fps. Med andra ord måste alla spelare ha konstant 128 fps eller mer om man spelar på 128-ticks servrar om man vill kunna nyttja den högre tickraten fullt ut.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det flyter på bättre helt enkelt, tro det eller ej. Låter helt orimligt men i princip innebär det att skärmen har en nyare mer nyligen uppdaterad frame att välja på varje gång den ska visa en.

Utöver detta så brukar det även vara mindre microstuttering när man spelar med högre framerates jämfört med om man har en framerate som bara är strax över ens uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem

Som samots skrev, input lag blir lägre ju högre fps du har.
Vid 60 fps så har du 16ms mellan varje frame, vid 300 fps har du 3ms mellan varje frame, det blir alltså den tiden extra det tar för varje musrörelse eller tangentbordsnedslag att registreras.
Lägg detta på all annan input lag som du tex har i din skärm. Tidigare körde jag med en skärm som hade 30ms input lag jämfört med 5ms på den jag har nu och med skärmarna bredvid varandra så kändes det som att röra musen i sirap på den långsammare.

Att det ger en jättefördel när man spelar är svårt att säga men jag tycker att ju bättre förutsättningar man har, desto mer ligger på din skill och inte din utrustning.
Det är precis som med allt annat, när man vant sig med något bättre är det svårt att gå tillbaka till att använda något sämre.
Känslan i musen är det som gör den största skillnaden för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

https://www.youtube.com/watch?v=hjWSRTYV8e0

Det flyter på bättre helt enkelt, tro det eller ej. Låter helt orimligt men i princip innebär det att skärmen har en nyare mer nyligen uppdaterad frame att välja på varje gång den ska visa en.

Utöver detta så brukar det även vara mindre microstuttering när man spelar med högre framerates jämfört med om man har en framerate som bara är strax över ens uppdateringsfrekvens.

Det är inte speciellt orimligt alls egentligen. Som jag förklarade tidigare beräknas input vid varje fps. Säg att du börjar göra en snabb musrörelse, det hinner gå någon/några fps då datorn beräknar ny input från musen. Därefter kommer vi till den fps som faktiskt målas upp på skärmen, då har datorn redan uppfattat att du gjort en rörelse med musen och visar därför den nya ändringen av spelvärlden på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

https://www.youtube.com/watch?v=hjWSRTYV8e0

Intressant, kan möjligen vara på spåret att det blir mindre tearings ihop med känslan som han säger då ögat ser i olika strömmar vilket inte riktigt mappar mot FPS. Videon du länkar väver däremot in lite mixad information eftersom han ändrar upplösning och vid samma fps blir väl muskänslan fortfarande annorlunda av detta? Jag lirade t ex. länge i 800x600 4:3 men kör nu oftast i 1024x768 4:3. Icke-widescreenen är mer för att kontraproduktivt nog få lite skygglappar och mer koncentration. Alltid maxat FPS till skärmhertz eller tidigare toppen på 100 i CS och muskänslan är som sagt annorlunda mellan upplösningar?

Skrivet av liket:

Som samots skrev, input lag blir lägre ju högre fps du har.
Vid 60 fps så har du 16ms mellan varje frame, vid 300 fps har du 3ms mellan varje frame, det blir alltså den tiden extra det tar för varje musrörelse eller tangentbordsnedslag att registreras.
Lägg detta på all annan input lag som du tex har i din skärm. Tidigare körde jag med en skärm som hade 30ms input lag jämfört med 5ms på den jag har nu och med skärmarna bredvid varandra så kändes det som att röra musen i sirap på den långsammare.

Att det ger en jättefördel när man spelar är svårt att säga men jag tycker att ju bättre förutsättningar man har, desto mer ligger på din skill och inte din utrustning.
Det är precis som med allt annat, när man vant sig med något bättre är det svårt att gå tillbaka till att använda något sämre.
Känslan i musen är det som gör den största skillnaden för mig.

Hmm, du har väl en del klaffar som ska lira egentligen. Musen -> USB (250-1000hz/1-4ms?), moderkort och vägarna runt i operativsystemet (??ms), grafikkortet (fps/ms), skärm/gfx-output hertz (16,6ms/8,3ms/6,9ms), skärmdelay (5/30ms) som du säger samt pixelförändringen (väldigt variabelt). Det kanske spelar roll för känslan om motorn kör musinputs samtidigt som frame-renderingen som samots påstår.

Skrivet av samots:

Det är inte speciellt orimligt alls egentligen. Som jag förklarade tidigare beräknas input vid varje fps. Säg att du börjar göra en snabb musrörelse, det hinner gå någon/några fps då datorn beräknar ny input från musen. Därefter kommer vi till den fps som faktiskt målas upp på skärmen, då har datorn redan uppfattat att du gjort en rörelse med musen och visar därför den nya ändringen av spelvärlden på skärmen.

Det med beräkningen vid FPS är intressant, differensen i slutändan mellan 150 och 300fps torde vara runt 3ms vilket i sak egentligen borde innebära att man har mer erhållning av att lägga pengarna på en finingskärm, vitaminer, ett stort glad vatten samt toppa med en god nattsömn. Plottwisten vore väl om man hittar igen 3ms musdelay i operativsystem/moderkortsmodeller/chipmodeller/grafikkortsmodeller någonstans

Tack för bra svar alla, nydatorn landar i veckan vilket borde kunna skicka FPS'en i omloppsbana, jag ska investera lite tid och se om jag märker skillnad på just inputen.

Dagens gammgubbetips: Får ni möjlighet så sätt er och lira med runt 160 hertz på en fin CRT så ska ni få somna med en galen känsla. Termen "det var bättre förr" har aldrig varit mer passande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Dagens gammgubbetips: Får ni möjlighet så sätt er och lira med runt 160 hertz på en fin CRT så ska ni få somna med en galen känsla. Termen "det var bättre förr" har aldrig varit mer passande.

Jag brukar faktiskt spela en del på crt, men tyvärr är den inte på mer än 85Hz.
ViewSonic G220f.

Permalänk
Medlem

source är så efterblivet programmerat att ju fler fps du har, ju bättre flyter spelet på, och är nog ett av dom få spelen som är sådär.

så att jämföra hög fps på tex far cry och cs är inte riktigt samma sak då dom fungerar på olika vis.

gällande hög fps oavsett om du kan visa de eller inte så handlar det om urvalet av frames som skärmen kan välja. säg att du har 60hz skärm och har 60fps. då har skärmen perfekt med frames att välja mellan. får du 120 fps så kan skärmen välja en dubbelt så ny bild eftersom mellan varje hz så har grafikkortet skapat 2 nya bilder. vid 180fps kan den välja en ännu nyare bild då den är 3 gånger snabbare.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

ViewSonic G220f.

Finns få drivare som möjliggör att du kan höja över 85hz på CRT i windows. Använd t ex. Powerstrip (http://entechtaiwan.com/util/ps.shtm) och höj vertical geometry. Se till att kolla hotkeys för att reversa till 60hz eller se till att inte klicka ur dig ur hertz-fältet och använda knappar då du kommer höja tills taket slår i och då inte se något direkt snyggt på skärmen. Backa ett par hertz under max.

Edit: De flesta CRT går över 120 hertz, oftast mot 140. Vissa skärmar (2 i min egen ägo) har dock landat på 165-180 hz

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Finns få drivare som möjliggör att du kan höja över 85hz på CRT i windows. Använd t ex. Powerstrip (http://entechtaiwan.com/util/ps.shtm) och höj vertical geometry. Se till att kolla hotkeys för att reversa till 60hz eller se till att inte klicka ur dig ur hertz-fältet och använda knappar då du kommer höja tills taket slår i och då inte se något direkt snyggt på skärmen. Backa ett par hertz under max.

Edit: De flesta CRT går över 120 hertz, oftast mot 140. Vissa skärmar (2 i min egen ägo) har dock landat på 165-180 hz

Jaha där ser man, har aldrig tänkt på att tvinga skärmen köra i högre Hz. Frågan är hur bra det är i längden om man gör det men det kanske inte är så farligt.
Jag antar att man kan göra ungefär samma inställningar i xorg.conf om man kör X11 istället för win.

Permalänk
Medlem

@samots:

Den maximala frekvensen varierar med upplösning. Så även om du kan köra 100Hz+ i 640*480 kan du vara begränsad till 85Hz i upplösningar över 1024*768 t.ex. Har inte kollat upp modellen du angav men om du har en riktigt gammal CRT så kan den sakna skyddsutrustning som slår av skärmen om det behövs och därmed kan den även gå sönder om du försöker tvinga på för hög frekvens vid för hög upplösning.

EDIT: Detta är naturligtvis bara vad jag minns av vad som hände för mååånga år sen så reserverar mig lite för eventuella felaktigheter.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av samots:

ViewSonic G220f.

Om ViewSonic G220f har en Vertical Refresh Rate på 180 Hz och en Horizontal Refresh Rate på 110 kHz så bör du som högst kunna lira 180hz @ 728 x 546p. Kör du istället interlaced för progressive scan så blir det 1440x1080i @ 180hz. Om det inte fungerar så blir skärmen svart med ett signal out of range meddelande. Annars kan du ju lira 1280x960p @ 100hz eller 960 x 720p @ 140hz.

Se till att ha en extra skärm när du testar, kan bli riktigt jobbigt att ändra tillbaka upplösningen med en svart skärm.

Skrivet av sCaz:

.....................

Bättre förr? Nja, själv har man det bra i dag. Är just nu på jakt efter en iiyama på 200hz för fps-spel. Får hoppas att oled blir något vettigt så man lätt kan uppgradera. Ha en riktigt bra dag, vi kanske ses i matchmaking!

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra 1280x960@85Hz, skulle ju kunna testa om det går att tvinga den att köra 1280x960@100Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Jaha där ser man, har aldrig tänkt på att tvinga skärmen köra i högre Hz. Frågan är hur bra det är i längden om man gör det men det kanske inte är så farligt.
Jag antar att man kan göra ungefär samma inställningar i xorg.conf om man kör X11 istället för win.

Jo det kan du, minns inte hur man sätter vertical kontra horizontal rätt i configen dock. Backa ner från max-hertzen (när det blir tok på skärmen) ett par hertz. Jag körde en skärm precis på gränsen och den tappade någon max-hz per vecka tills jag såg sambandet. Om orsaken däremot var just min hårda drivning eller ej vet jag inte.

Skrivet av anon185723:

Bättre förr? Nja, själv har man det bra i dag. Är just nu på jakt efter en iiyama på 200hz för fps-spel. Får hoppas att oled blir något vettigt så man lätt kan uppgradera. Ha en riktigt bra dag, vi kanske ses i matchmaking!
https://i.gyazo.com/533152b46a86909a07c2b98aebcc8b0b.png

Fy fan vad glad jag blir när jag ser sånt här!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ja kör cs go @ 1920x1080 med 300 fps. dubbla titan x 12 GB.
lite overkill dock är det min cpu som inte hänger med.

3570i @ 4.2ghz (3.4ghz)

skärmen kör ja 144hz och i cs.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

ja kör cs go @ 1920x1080 med 300 fps. dubbla titan x 12 GB.
lite overkill dock är det min cpu som inte hänger med.

3570i @ 4.2ghz (3.4ghz)

skärmen kör ja 144hz och i cs.

Overkill, ja. Med tanke på att du hade fått samma fps med ett 980 ti ^^. Men kul att ha och det lär ju inte finnas några spel inom de närmsta året åtminstone som du inte kommer kunna maxa!

Ännu mer offTopic: Din dator i i siggen innehåller det absolut första grafikkort jag installerade i en datorn (ti 4200)!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Inaktiv

Fördelen med mer FPS än din skärm kan uppdatera är att du får svängrum när du maxar FPS i spawn utan att något händer, till att du springer igenom smokes och molotovs och FPS'en går ner.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd.

Personligen märker jag ingen skillnad på 300 och typ 120 fps, men med 300 fps så blir inte dipsen som man får speciellt jobbiga. I extrema situationer så går dom ner till 100 kanske medan om man startat på 120 fps så kan fps sjunka till 30-40 och det märker man absolut av och det påverkar ens spel väldigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KcD:

Intressant tråd.

Personligen märker jag ingen skillnad på 300 och typ 120 fps, men med 300 fps så blir inte dipsen som man får speciellt jobbiga. I extrema situationer så går dom ner till 100 kanske medan om man startat på 120 fps så kan fps sjunka till 30-40 och det märker man absolut av och det påverkar ens spel väldigt mycket.

Låt mig gissa att du spelar på en 60hz skärm?

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram

Permalänk
Medlem

Det är Source motorn som flyter bäst över/vid 300fps Jag märker ganska stor skillnad mellan 200 och 300fps. Det låter konstigt men sant är det

Permalänk
Medlem

En del är sanning sedan skulle jag gissa på placebo effekten också.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.