Permalänk
Medlem

Dual link DVI VS Displayport?

Tjena,

Har försökt googla mig till om det är någon skillnad i responstid samt färger mellan duallink dvi cs displayport.

Om jag förstår det rätt så har displayport större bandbredd? Men betyder det något vs duallink dvi om man ska köra 1440p i 144Hz?

Så spelar det alltså någon roll om jag kör med duallink-dvi eller Displayport, jag vet att ljud inte kan överföras på dvi, frågan gäller endast bildkvalité.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Bildexpert 📺

Det skiljer sig inte i bildkvalitet när du jämför två identiska situationer. Innehållet i bilden är densamma. Det som skiljer sig är det logiska och elektroniska gränssnittet.

2560x1440 i 144 Hz kräver i princip Displayport då kraven på överföringskapacitet (ca 580 MHz) är långt ovanför specen för DVI-DL (2x165 MHz)

Permalänk
Medlem

Färger bör vara samma. Bandbredden spelar ingen roll, antingen är den tillräcklig eller så kan du inte köra önskad upplösning/uppdateringsfrekvens.

Huruvida responstiden skulle vara högre på dual link mot displayport är inget jag känner till. Det är säkert något som skulle kunna variera från skärm till skärm.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Inte riktigt ett svar på frågan
däremot var det för mig ett jäkla strul att få dual-link DVIn att fungera som den skulle, såpass att ja gav upp och köpte mig en displayport istället.
Så står du och muttrar och inte något som starkt gör att dual-linken är bättre skulle jag nog föreslå en Displayportkabel.

en snabb googling
http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-1972638/dvi-dual-link-...

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1068300-displayport-ell...

http://www.overclockers.com/forums/showthread.php/755660-Whic...

sen så ändras ju standarder etc, men ja, valet är för mig uppenbart, framförallt med tanke på smidigheten.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Responstiden sitter i själva LCD-panelen och påverkas inte av signalöverföringen. Det som kan skilja sig är latensen, att elektroniken för Displayport respektive TMDS-signalen i DVI/HDMI är något annorlunda. Så har det varit hos en del av skärmarna jag testat.

Men det handlar inte om DVI vs DP på något sätt, utan om hur varje enskilt produkt är konstruerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det skiljer sig inte i bildkvalitet när du jämför två identiska situationer. Innehållet i bilden är densamma. Det som skiljer sig är det logiska och elektroniska gränssnittet.

2560x1440 i 144 Hz kräver i princip Displayport då kraven på överföringskapacitet (ca 580 MHz) är långt ovanför specen för DVI-DL (2x165 MHz)

Så då är det i princip ett krav att köra displayport mot dvi, Har jag förstått dig rätt då i och med överföringskapaciteten?

Dum fråga men spelar det någon roll om man kör dp-dp eller dp-mini dp vad gäller prestanda?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av 93Clocker:

Så då är det i princip ett krav att köra displayport mot dvi, Har jag förstått dig rätt då i och med överföringskapaciteten?

Ska du köra 2560x1440 och 144 Hz är det Displayport som gäller.

Skrivet av 93Clocker:

Dum fråga men spelar det någon roll om man kör dp-dp eller dp-mini dp vad gäller prestanda?

Same, same, different kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ska du köra 2560x1440 och 144 Hz är det Displayport som gäller.

Same, same, different kontakt.

Ok tack för informationen, du är ju trots allt kung på displays!

Snabbfråga, hela frågan kom upp på grund av att min primära skärm är DP kopplad (och jag tänkte byta plats på till min gamla skärm eventuellt) och vaknar inte förrns windows hoppar igång så missar hela biosen vilket betyder att jag måste starta min sekundära som är DVI kopplad och som jag inte alltid använder för att redigera i bios.

Frågan:Vet du något sätt att ändra prion på portarna från grafikkortet så DP porten vaknar först vid boot så jag får biosen på primära skärmen med DP?

Eller måste man flasha GPU biosen och hålla på?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Bildexpert 📺

@93Clocker: Jag kan inget om att flasha om grafikkort och har inte gått på djupet.

Men många skärmar visar BIOS-setupen från min testdator trots olika grafikkort och Displayport. Så det ligger antagligen en begränsning i själva skärmens kretsuppsättning att den tar längre tid att synka över DP. Därför hinner skärmen aldrig med i växlingarna från BIOS-setup-grafiken till när Windows försöker köra full upplösning.

Det kan också handla om fördröjningar när skärmen vaknar från vila och liknande.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Ok då vet jag tack.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5