Microsoft utlovar förbättringar för spel i Windows Store

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Forza Motorsport kommer också till PC! Ännu en Windows Store exklusiv titel?

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20160301/forza-motorsport-k...

Förhoppningsvis inte.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Förhoppningsvis inte.

I slutet av 2016 kanske vi har 20-30 Windows Store exklusiva spel... Det vore en ganska bra draghjälp för Microsoft för att få gamers att uppgradera till Windows 10.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

I slutet av 2016 kanske vi har 20-30 Windows Store exklusiva spel... Det vore en ganska bra draghjälp för Microsoft för att få gamers att uppgradera till Windows 10.

Du måste vara den enda personen i världen som tycker att exklusiva spel är något bra (om jag uppfattar det rätt nu). Varför inte faktiskt förbättra OSet så folk vill komma dit istället för att tvinga folk till det och drar i nacken med käppen likt religösa fanatiker som tvingar sina barn till kyrkan.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Du måste vara den enda personen i världen som tycker att exklusiva spel är något bra (om jag uppfattar det rätt nu). Varför inte faktiskt förbättra OSet så folk vill komma dit istället för att tvinga folk till det och drar i nacken med käppen likt religösa fanatiker som tvingar sina barn till kyrkan.

Jag har inte lagt någon värdering i det jag har sagt utan bara pratat högt om hur jag tror att det kommer att bli.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Forza Motorsport kommer också till PC! Ännu en Windows Store exklusiv titel?

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20160301/forza-motorsport-k...

Förhoppningsvis inte..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

I slutet av 2016 kanske vi har 20-30 Windows Store exklusiva spel... Det vore en ganska bra draghjälp för Microsoft för att få gamers att uppgradera till Windows 10.

Ja. Och är min önskan som köpare av spel att microsoft ska få bättre kvartalsrapporter så är det säkert bra. Är det däremot mer intressant för mig som kund att få konkurens på marknaden och själv kunna välja var jag vill köpa produkterna så låter det genast mer dystert. Plattformslåsningar för spel på PC. Nej tack.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte använt windows store. Inte det första alternativet jag har till vana att leta runt i.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Förhoppningsvis inte..

Är bara en nerbantad F2P version ändå, inget renodlat Forza, så det är kanske lika bra ändå.

Permalänk
Medlem

Windows 10 store får oförtjänt mycket negativ kritik här på sweclockers tycker jag. Från många som inte ens har provat att använda det överhuvudtaget. Det är väl smidigt att även kunna dra hem spel och annat från samma plats?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Windows 10 store får oförtjänt mycket negativ kritik här på sweclockers tycker jag. Från många som inte ens har provat att använda det överhuvudtaget. Det är väl smidigt att även kunna dra hem spel och annat från samma plats?

Saken är väl den att de flesta här redan har 100+ spel på sitt steam konto, blir ju bara mer fragmenterat när det är flera plattformar. Dessutom så var V-Sync låst, modding och dylikt omöjligt på Windows Store spel och en massa annat idiotiskt bullshit.

Glöm inte hur skrattretande dåligt Games for Windows Live var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Saken är väl den att de flesta här redan har 100+ spel på sitt steam konto, blir ju bara mer fragmenterat när det är flera plattformar. Dessutom så var V-Sync låst, modding och dylikt omöjligt på Windows Store spel och en massa annat idiotiskt bullshit.

Glöm inte hur skrattretande dåligt Games for Windows Live var.

Fast kritiken om v-sync, modding, sli och annat är ju dock i viss mån obefogad då artikeln ju handlar om att detta ska åtgärdas.

Hur som så är det ju hög tid att de börjar leverera något i butiken som man har nytta av eller eventuellt vill använda på desktop, annars är ju butiken, som många redan sagt, tämligen meningslös på annat än plattor och telefoner. Ur ett sådant perspektiv kan man ju se det som att de ligger lite på framkant här och visar att man inte nödvändigtvis är låst till simpla småprogram via butiken.

Ökad fragmentering bland plattformar vet jag inte riktigt... Blir ju inte mer fragmenterat än hur det redan är idag när man köper ett spel utanför dagens populära plattformar - en ikon i startmenyn eller på skrivbordet.

Dock kommer väl priserna i butiken göra att man fortsätter handla någon annanstans ändå så...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Nu har inte jag läst alla inläggen, men att jämföra Windows (10) Store med Steam känns inte helt korrekt.
Steam är ju både en "försäljningskanal" och en "nedladdningskanal".
Dvs man kan köpa spel genom någon annan kanal (tex GMG) och ladda ner dem via Steam.
Är det möjligt att göra samma sak via Windows (10) Store?

Jag vill ha möjlighet att köpa från de säljare jag väljer, annars avstår jag köp helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Fast kritiken om v-sync, modding, sli och annat är ju dock i viss mån obefogad då artikeln ju handlar om att detta ska åtgärdas.

Hur som så är det ju hög tid att de börjar leverera något i butiken som man har nytta av eller eventuellt vill använda på desktop, annars är ju butiken, som många redan sagt, tämligen meningslös på annat än plattor och telefoner. Ur ett sådant perspektiv kan man ju se det som att de ligger lite på framkant här och visar att man inte nödvändigtvis är låst till simpla småprogram via butiken.

Ökad fragmentering bland plattformar vet jag inte riktigt... Blir ju inte mer fragmenterat än hur det redan är idag när man köper ett spel utanför dagens populära plattformar - en ikon i startmenyn eller på skrivbordet.

Dock kommer väl priserna i butiken göra att man fortsätter handla någon annanstans ändå så...

Det kan inte bli häftigare än när man köper ett spel på steam, installerar det, startar det via steam och uplay går igång.. alltid ett wtf-moment

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Det kan inte bli häftigare än när man köper ett spel på steam, installerar det, startar det via steam och uplay går igång.. alltid ett wtf-moment

Hehe, framförallt i början när detta hände. Då jag periodvis varit lite svag för just Heroes of Might & Magic samt Anno har jag numera vant mig. De är ju heller de enda som bara startar en launcher genom steam för att man sedan ska behöva starta spelet.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det vore en ganska bra draghjälp för Microsoft för att få gamers att uppgradera till Windows 10.

Skrivet av strejf:

Jag har inte lagt någon värdering i det jag har sagt utan bara pratat högt om hur jag tror att det kommer att bli.

Du borde nog läsa dina egna inlägg då... om du nu ska va så vriden, stå för din åsikt och värderingar iaf.

Personligen säger jag hellre:
Sluta låsa, sluta tvinga.
Jag slutar hellre spela spel än att tvingas till NÅGOT!

Vägrar det. Av ren principsak att jag inte ska tvingas till det.

Men om du ger mig en anledning som jag tycker är rättvis och värd det, så kan jag gärna tänka på det. Tvång är dock inte detta...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Nu har inte jag läst alla inläggen, men att jämföra Windows (10) Store med Steam känns inte helt korrekt.
Steam är ju både en "försäljningskanal" och en "nedladdningskanal".
Dvs man kan köpa spel genom någon annan kanal (tex GMG) och ladda ner dem via Steam.
Är det möjligt att göra samma sak via Windows (10) Store?

Jag vill ha möjlighet att köpa från de säljare jag väljer, annars avstår jag köp helt och hållet.

Steam och windows store är såklart inte likadana produkter. Det är klart.
Men microsoft har ju gått ut med att man ska kunna installera sina xboxspel gratis via windows store också ;). Så på det sättet är det ju lite likt steam ;). Och köpa spel kan man också.
Det går inte att registrera vilka nycklar som helt i microsoftshoppen (går kanske inte alls), men det gick inte när steam var nytt heller. Vi får väl se vad det blir av tjänsten när den funnits ett tag. Möjligt att de måste införa det här för att ha en chans att slå sig in på marknaden även om de själva helst vill sälja.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

I slutet av 2016 kanske vi har 20-30 Windows Store exklusiva spel... Det vore en ganska bra draghjälp för Microsoft för att få gamers att uppgradera till Windows 10.

Inte här i alla fall. Jag köper dock inte speciellt mycket nya spel längre så jag har ju ingen anledning att skaffa Win 10

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Näe, alltså om du lägger en snabblänk från starcraft till steam så har du inte packeterat om starcraft utan du har lagt en länkning till en exefil. Det är bara en genväg till en redan installerad mjukvara. Det är inte relaterat här.

Läs vad jag skrev igen. Det var precis det jag skrev...
Du påstådde däremot att det krävs paketering för att ha en tjänst liknande steam vilket jag förklarade att det inte alls behövs. Windows Store verkar hålla på och pilla djupare än en enkel paketering dock.

Skrivet av Söderbäck:

Även starcraft är packeterat hos blizzard så att installationen ska kunna ske nära nog automagiskt från blizzards egna launcher.

Det har är inte sant. Du kan öppna Starcraft 2, antingen via den vanliga StarcraftII.exe eller via Sc2switcher.exe (har jag för mig att filen heter).

Skrivet av Söderbäck:

Alternativet hade varit att själv få ett knippe filer och registernyckar som man manuellt får lägga in och anpassa filerna efter installationsmappar, hårdvara och liknande vilket är ett jädra jobb men så går det knappast till på konsumentmukvara nowdays ;).

Jag förstår inte riktigt vad du menar, en "installer" kommer att installera programmet på datorn, men även en enkel unzip av en zipfil kan hypotetiskt också användas. Det finns inget måste att använda ett register likt hur Windows har det, se hur Linux och Mac OSX fungerar.
Installers fanns även innan Steam som du säkerligen vet.

Skrivet av Söderbäck:

Däremot har du ju rätt i att steams packetering av alla spel de distribuerar ligger snyggt ordnade i steams katalog. Bra belägg för att alla spel applikationspacketeras enligt steams modell genom deras distributionstjänst ;). Installerar du samma spel på skiva utanför steam så går det inte heller att flytta spelmappen för applikationspacketeringen skiljer sig på skivan och på det sättet spelet är packeterat från steam.

Vinsten är minimal, om inte till och med negativ.

Skrivet av Commander:

Detta är för att de injektar kod likt FRAPS för att visa sitt overlay. Du kan få steam overlay i din musik spelare, text editor mm om du så vill.

Ja, jag vet hur det fungerar.

Permalänk
Hjälpsam

Här kan ni läsa lite om MS Store.
http://www.pcper.com/reviews/General-Tech/PC-Gaming-Shakeup-A...

Skrivet av Ryan Shrout @pcper:

Microsoft is pushing DX12 games (and maybe not just those sold in the app store) to render through a standardized pipeline that uses the Windows compositing engine. In fact, from what I can tell, any game that is sold through the Windows App Store will be required to do so. Rendering through the Windows compositing engine is very similar to running in the borderless windowed mode that we have today (in that tearing is impossible but uncapped frame rates are also difficult to deal with). Microsoft has several reasons for this, most of which involve support for the various overlays and integrations that the company would like to integrate with Windows games. MS wants to have an Action bar, a recording bar, on-screen keyboard support for running games on tablets and 2-in-1s and more, all of which require overlay support and pushing games through the Windows compositing engine will allow them to do that in a standardized way.

Down the road, it appears that Microsoft thinks that running all games through the compositing engine will allow for unique features and additions to PC games, including multi-plane overlays. Multi-plane overlays allow two different render screens, one with the 3D game and another with the UI, for example, to be rendered at different resolutions or even updated at different rates, merging together through the Windows engine. Pushing games through the MS Windows engine will also help to improve on power efficiency, a trait that is more important as PCs mobile into the realm of mobile devices. It is laudable that MS wants to improve the PC gaming experience and bring some unique features from the Xbox to the PC – we just have questions on how it will be done and if they will be sacrificing some of what makes the PC, "the PC" to get it done.

Man kan tycka vad man vill om MS store, men jag tycker i alla fall det är bra att de fixar de värsta problemen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cocosoft:

Läs vad jag skrev igen. Det var precis det jag skrev...
Du påstådde däremot att det krävs paketering för att ha en tjänst liknande steam vilket jag förklarade att det inte alls behövs. Windows Store verkar hålla på och pilla djupare än en enkel paketering dock.

Det har är inte sant. Du kan öppna Starcraft 2, antingen via den vanliga StarcraftII.exe eller via Sc2switcher.exe (har jag för mig att filen heter).

Jag förstår inte riktigt vad du menar, en "installer" kommer att installera programmet på datorn, men även en enkel unzip av en zipfil kan hypotetiskt också användas. Det finns inget måste att använda ett register likt hur Windows har det, se hur Linux och Mac OSX fungerar.
Installers fanns även innan Steam som du säkerligen vet.

Vinsten är minimal, om inte till och med negativ.

Jag vet inte vad din poäng är.
Program packeteras i stort sett alltid. Ska man släppa mjukvara via steam så är den packeterad enligt steams packeteringsregler där filsystemet ligger i en katalog i steamfoldern och för andra distributionssätt används andra applikationspacketeringar.
Det är inte någon naturlag, men det används av alla onlinedistributioner av spel i någon form.

I windowsbutiken packeteras det annorlunda än i steam. Jag har också ställt frågan tidigare i tråden om varför distributören/butiken ska behöva påverka grafikinställningarna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att dom kommer pusha ordentligt för användningen av detta då dom säkerligen själva har insett att klassiska konsoler sjunger på sista versen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sant, men när Steam kom var det också helt unikt och det fanns inte något vida-spritt digitalt system som det gör idag från andra. Så frågan är väl... om du ska kopiera andras ide och tanke, borde du inte då satsa på att redan från början göra den bättre?
Du måste ju ge folk en anledning till att "byta" leverantör också, och om den är sämre eller tom lika bra, varför ska de byta?

EA och Ubisoft har ju faktiskt kommit med bra ideér genom tiderna, men de har en hel del andra problem istället :=/

Jag håller delvis med, men har verkligen Ubisoft/EA kommit med en enda bra ide ur en användarsynvinkel?

Hur många riktigt dåliga DRM har Ubisoft i bagaget tillexempel? Och 24-FPS uttalande, och usla portningar, och halvfärdiga spel...
Ubisoft har aldrig kundupplevelse i fokus, eller ja kanske att göra upplevelsen så dålig som möjligt?
Jag upplever det som att Uplay existerar för att ubisoft ska datamina sina kunder och hålla koll på dom snarare än att presentera en trevlig plattform där deras spel går att köpa.
Man blir intvingad i den lösningen och det finns inget i andra vågskålen som är en fördel.
Fick exempelvis nyligen ett nytt 2 kilometer långt avtal att gå igenom när jag startade uplay här om dagen, där slutklämmen var klicka på OK eller så tar vi bort ditt konto. Tack...
Ubisoft är rövare rakt igenom.

Nu var det ett tag sedan jag använde Origin.
Men jag har hade väldigt stora problem sist jag använde det (tidig BF4). Kombinationen Battlelog-pluginet, BF4 och Origin fungerade väldigt uselt tillsammans.
Nu är det fullt möjligt att det blivit bättre sen dess, men behöver klienten verkligen vara så förbaskat ful och oskön att använda?

Kanske blev lite väl rantigt. Men jag blir bitter så fort jag tänker på allt skit Ubisoft håller på med, och till viss del hur jag upplever att BF(DICE) blivit sämre i takt med att EAs inflytande ökar.

Vad trevligt det vore om man själv kunde välja den tjänst som funkade bäst, och bara använda den för alla sina spel.
Istället för att vissa spel är låsta till vissa tjänster och andra spel till andra tjänster... och snart sitter man med 10 olika program/konton/tjänster som uppdaterar olika spel... utöver att spelen i sig självt även kräver unika konton.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

I windows packeteras det annorlunda än i steam. Jag har också ställt frågan tidigare i tråden om varför distributören/butiken ska behöva påverka grafikinställningarna.

Tror det beror på att allt genom Windows Store är sandboxat och har t.ex. virtuella register osv. Vilket påverkar möjligheten att modda och kanske till och med grafikinställningarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Feeku:

Tror det beror på att allt genom Windows Store är sandboxat och har t.ex. virtuella register osv. Vilket påverkar möjligheten att modda och kanske till och med grafikinställningarna.

Ja. Låter som en rimlig förklaring. Undrar hur nöjda speltillverkarna är med den typen av lösning som vingklipper produkten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Saken är väl den att de flesta här redan har 100+ spel på sitt steam konto, blir ju bara mer fragmenterat när det är flera plattformar. Dessutom så var V-Sync låst, modding och dylikt omöjligt på Windows Store spel och en massa annat idiotiskt bullshit.

Glöm inte hur skrattretande dåligt Games for Windows Live var.

Steam tog dock lång tid på sig att fungera så som det gör nu, och jag ser det ändå fortfarande som bloatware som måste vara igång medan jag spelar om jag köper spel där (vilket jag mycket gärna undviker).

Nej, fram för distributörer som GOG (hänger såklart på spelskaparna att gå ifrån dåliga piratskydd), och allra helst någon mer öppen variant som inte tar lika mycket pengar av skaparna som de populära aktörerna. Dyr distribution får gärna försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja. Låter som en rimlig förklaring. Undrar hur nöjda speltillverkarna är med den typen av lösning som vingklipper produkten.

Tror det handlar om att nödvändiga API:s inte är på plats än som mycket annat med W10. Däremot så ser sandboxning som framtiden, bättre för säkerheten och systemet att inte låta applikationer härja runt. Men just nu så duger det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Steam tog dock lång tid på sig att fungera så som det gör nu, och jag ser det ändå fortfarande som bloatware som måste vara igång medan jag spelar om jag köper spel där (vilket jag mycket gärna undviker).

Nej, fram för distributörer som GOG (hänger såklart på spelskaparna att gå ifrån dåliga piratskydd), och allra helst någon mer öppen variant som inte tar lika mycket pengar av skaparna som de populära aktörerna. Dyr distribution får gärna försvinna.

Jag håller med, men långt ifrån alla spel kommer till GOG.

Steam är en nödvändigt ont, och man kan nog inte hjälpa att anta att det skapat ett uppsving för pc spelande som ansås stendött för bara några år sedan när varenda spel drogs hem olagligt.

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir lika bra som deras "games for windows", då avinstallerar jag steam direkt... /s

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag håller med, men långt ifrån alla spel kommer till GOG.

Steam är en nödvändigt ont, och man kan nog inte hjälpa att anta att det skapat ett uppsving för pc spelande som ansås stendött för bara några år sedan när varenda spel drogs hem olagligt.

Ja, det är synd att inte fler spel kommer dit och det är nog, som jag nämnde, utvecklarna som inte vill sluta med piratskydd. Detta trots att de ändå inte har någon effekt då bara de som köper spelen drabbas av krånglet med Steam och annat.

Visst har Steam medfört positiva saker för PC-spelsmarknaden, men jag tycker det bara är ett steg på vägen. Med den teknik vi har borde det till slut kunna vara möjligt för utvecklare att distribuera saker själva i större utsträckning, eller åtminstone mycket billigare så pengarna framförallt går till de som faktiskt skapar spelen. Alla som får en stark position kommer dock såklart att göra allt för att behålla den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Saken är väl den att de flesta här redan har 100+ spel på sitt steam konto, blir ju bara mer fragmenterat när det är flera plattformar.

Och folk har spel på uplay, origin m.m. Fragmenterat är det redan i sådana fall. Är ju bara skönt att slippa dra igång steam som inte direkt är det mest smidiga programmet.

Citat:

Dessutom så var V-Sync låst, modding och dylikt omöjligt på Windows Store spel och en massa annat idiotiskt bullshit.

V-sync skulle dom väl fixa vilket just denna nyhet handlar om? Hur många spel är det som har modding och vad åsyftar du på med "dylikt"? Och vad menar du med "massa annat idiotiskt bullshit"?

Citat:

Glöm inte hur skrattretande dåligt Games for Windows Live var.

Glöm inte hur skrattretande dåligt Steam var.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023