"Säkert" nätagg/laddare med USB för Raspberry Pi

Permalänk
Medlem

"Säkert" nätagg/laddare med USB för Raspberry Pi

Jag har en Raspberry Pi som ligger och kör 24/7 och fungerar hur bra som helst med en laddare för mobiltelefon (för en gammal Samsung telefon), men samtidigt skrivs det en del med laddare som börjar brinna och att man aldrig skall låta laddaren sitta i över natten.

Jag undrar därför om det finns några "säkra" nätagg/laddare med USB som är bättre än de som det varnas för?

Tack för era tankar och förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peso:

Jag har en Raspberry Pi som ligger och kör 24/7 och fungerar hur bra som helst med en laddare för mobiltelefon (för en gammal Samsung telefon), men samtidigt skrivs det en del med laddare som börjar brinna och att man aldrig skall låta laddaren sitta i över natten.

Jag undrar därför om det finns några "säkra" nätagg/laddare med USB som är bättre än de som det varnas för?

Det finns ett fåtal grejer man egentligen kan göra, främst: Köp inte en laddare från kina, som kostar 8kr, det är största problemet.
Andra faktiska hjälpmedel:

1. Fixa en jordfelsbrytare

2. Dubbelkontrollera isoleringen på kablaget, särskilt runt själva kontakten

3. Håll den borta från skador, vik inte kabeln (som jag minns det så går plasten lätt sönder på Samsungladdare från detta)

4. Ha inte laddaren vid ett öppet fönster eller öht någonstans det kan skapas fukt

5. Håll kablage borta från att bli trampad på, rörd eller som sagt, vikt eller skavd

Exempel på jordfelsbrytare: http://www.clasohlson.com/se/Jordfelsbrytare-med-stickproppsa... [1]
Extremt exempel: http://gfx.bloggar.aftonbladet-cdn.se/wp-content/blogs.dir/42... [2]

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!

Permalänk
Medlem

Jordfelsbrytare känns lite overkill för något som en RPi, en ok laddare är allt du behöver.

När laddare börjar brinna m.m. beror det pga fel antingen fysiska eller design, Kina skräp t.ex. kanske har en vanligt regulator istället för en switch design vilket gör den extremt mycket varmare och mindre effektiv, vidare har den kanske inte någon inbyggd säkring eller avskärmning m.m. Billigare varianter kanske har samma men köper du den i Sverige så ska den klara elverkets standard och vara relativt säker, sedan lägg den bara inte bland en massa kuddar m.m. så ska det vara ok.

Är du orolig så känn på laddaren efter att den varit igång ett ta, känns den varm? isf byt till en annan, en väl designad mobilladdare blir inte märkbart varm vid laddning.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Överdimensioner och köp en laddare av ett känt märke som du kan lita på. Många kina-kopior stämplar sina saker med CE-märkning, men det är nästan ingen som faktiskt innehar en sån certifiering.

Sedan är det en överhängande risk att ditt hem redan har en jordfelsbrytare centralt. Allt du behöver är en laddare med jord på. Mestadelen av mobilladdare är ojordade. Det kan du se på kontakten. Ojordad har två pinnar(fas och nolla) och jordade kontakter har metallhylsor på sidan som går till jorden i uttagen. Blir det kortis eller fel så kommer jordfelsbrytaren känna av det och slå ifrån långt innan säkringarna går.

Ojordat:

Jordat:

Enklast är nog om du köper en universalladdare som du kan ställa spänningen på. Dom är ofta gjorda för laptops, och många laptopladdare har jordat.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Jag har sedan dag ett kört med en grenkontakt med USB-uttag, nämligen denna: http://www.clasohlson.com/se/Grenuttag-med-USB/36-5760. Tittar man på recensionerna så verkar det som kvalitén skiftar rätt så rejält.

Har haft mitt exemplar i 3-4 år nu, började med en RPI 1 B (256MB) och kör just nu med en RPI 2, men jag kan tyvärr inte gå i god för övriga exemplar.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Överdimensioner och köp en laddare av ett känt märke som du kan lita på. Många kina-kopior stämplar sina saker med CE-märkning, men det är nästan ingen som faktiskt innehar en sån certifiering.

Sedan är det en överhängande risk att ditt hem redan har en jordfelsbrytare centralt. Allt du behöver är en laddare med jord på. Mestadelen av mobilladdare är ojordade. Det kan du se på kontakten. Ojordad har två pinnar(fas och nolla) och jordade kontakter har metallhylsor på sidan som går till jorden i uttagen. Blir det kortis eller fel så kommer jordfelsbrytaren känna av det och slå ifrån långt innan säkringarna går.

Enklast är nog om du köper en universalladdare som du kan ställa spänningen på. Dom är ofta gjorda för laptops, och många laptopladdare har jordat.

Du får gärna utveckla ditt ordval ovan, vad menar du med "överhängande risk"? En jordfelsbrytare är en billig livförsäkring men man behöver inte ha jordade uttag och apparater för att den skall fungera. En JFB mäter strömmen i fasledare och nolla och om skillnaden är större än 30 mA bryter den, oavsett om strömmen går genom PE-ledaren eller ditt hjärta.

Jag håller dock med om att man bör undvika att köpa billiga Kina-kopior när det gäller sådana här produkter. De allra flesta man kan köpa i Sverige är iofs tillverkade i Kina men vi har åtminstone ett regelverk och Elsäkerhetsverket som kan utfärda försäljningsförbud för farliga prylar som importeras kommersiellt. Är man tveksam kan man söka i deras databas efter produkter som underkänts: Elsäkerhetsverket

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Du bör jämföra din telefonladdares (max) strömstyrkan med hur mycket ström din RPi drar. Äldre telefoner drog inte lika mycket ström som nya, så det är möjligt att laddaren endast är gjord för 0,7A eller liknande. Det står på laddaren. Ligger du nära laddarens maxgräns kan laddaren bli varm/het vid längre användning och det kan vara värt att byta till en laddare med högre kapacitet. Har du en orginalladdare från Samsung bör den annars vara av bra kvalitet.

Själv har jag använt en laddare med RPi som funkat bra, men är lite dyrare och har kanske högre kapacitet och fler USB-uttag än du behöver:
http://www.mobilladdaren.se/raspberry

Permalänk
Medlem
Skrivet av peso:

Denna bör ju vara rätt bra, och samtidigt prisvärd:
https://www.netonnet.se/art/komponenter/chassibarebone/chassi...

Är gjord för att driva RPi 3 på 2,5A och kostar 129kr... (bör enkelt kunna driva tidigare RPi enheter också)

Permalänk
Medlem

Precis som TS kände jag viss oro när jag beslutade mig för att låta min RPI stå på 24/7. Det slutade med att jag skaffade denna: ModMyPi 5.25v 2A.

Jag har förvisso bara ethernet-kabel inkopplad, ett USB-minne och att den är överklockad till 900Mhz. Laddaren är knappt ljummen (jag reagerar direkt om en laddare är varm och anser den i så fall som förbrukad). För mitt ändamål är den alltså väldigt överdimensionerad

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Du får gärna utveckla ditt ordval ovan, vad menar du med "överhängande risk"? En jordfelsbrytare är en billig livförsäkring men man behöver inte ha jordade uttag och apparater för att den skall fungera. En JFB mäter strömmen i fasledare och nolla och om skillnaden är större än 30 mA bryter den, oavsett om strömmen går genom PE-ledaren eller ditt hjärta.

Jag håller dock med om att man bör undvika att köpa billiga Kina-kopior när det gäller sådana här produkter. De allra flesta man kan köpa i Sverige är iofs tillverkade i Kina men vi har åtminstone ett regelverk och Elsäkerhetsverket som kan utfärda försäljningsförbud för farliga prylar som importeras kommersiellt. Är man tveksam kan man söka i deras databas efter produkter som underkänts: Elsäkerhetsverket

Då har jag fått lära mig något. Du vet bevisligen mer om JFB.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.