Bygg Galileo – tävla och vinn Intels stora prispaket på Dustin Expo 2016

Permalänk
Melding Plague

Bygg Galileo – tävla och vinn Intels stora prispaket på Dustin Expo 2016

Enkortsdatorn Galileo står i centrum när Intel drar igång en ny tävling för SweClockers medlemmar. Finalen avgörs på inget mindre än Dustin Expo 2016.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det här Intels försök att få oss blicka bort från Raspberry Pi 3?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Är det här Intels försök att få oss blicka bort från Raspberry Pi 3?

RPi3 var en riktig besvikelse så det lyckades raspberry foundation med själva

Permalänk
Proffsmobbare

Rolig tävling! Om man ändå kunde skriva kod! Ska bli intressant att följa.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle bygga ett stort datacenter med min Galileo där jag skulle hosta upp till 50st virtuella maskiner.

Förutom detta så en riktig grym tunn klient som man även kan köra diverse saker lokalt på. Detta med tunna klienter på konsumentsidan tror jag kommer att växa mer och mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

RPi3 var en riktig besvikelse så det lyckades raspberry foundation med själva

RPi3 en Besvikelse (?) För dig kanske?

Själv blev jag enbart glad när jag såg specen....

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Intel känns lite desperata här. Man har misslyckats att andelar på smartphones, tablets och wearables. Känns som att dom försöker sätta ner foten med IoT, men i Maker-svängen är helt klart Arduino och Raspberry populärast. Enligt min uppfattning är det få som använder Galileo men det är ett stort område. Nån annan som har en annan bild?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

RPi3 en Besvikelse (?) För dig kanske?

Själv blev jag enbart glad när jag såg specen....

Ja självklart talar jag utan mandat. Jag har ju redan en drös donglar och RPi2 resurser räcker för Kodi och emulatorer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Durkadur:

Intel känns lite desperata här. Man har misslyckats att andelar på smartphones, tablets och wearables. Känns som att dom försöker sätta ner foten med IoT, men i Maker-svängen är helt klart Arduino och Raspberry populärast. Enligt min uppfattning är det få som använder Galileo men det är ett stort område. Nån annan som har en annan bild?

De har inte gett upp tablets än och wearables är väl lite för tidigt för att säga så mycket men det ser mörkt ut. Med tanke på vart laptopmarnaden är på väg med hybrider så finns det helt klart stor potential för Intel att sno marknadsandelar från ARM. Det har ju mest hängt på Microsoft fram tills nu.

Problemet med Galileo är väl priset. Den är dyr för att vara en Arduino och hur ofta behöver man den extra prestandan som den erbjuder när man bygger något med en Arduino? 700 kr är mycket för en Arduinokompatibel bräda. Får väl se framöver om Intel lyckas få sålt några Quark.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare

@Zotamedu: Har faktiskt både en Intel Galileo gen 2 och en Arduino Uno sittandes på skrivbordet för tillfället. Skulle säga att även om båda dessa två kort i någon form är mikrokontrollers så ligger de i vardera ände av spektra.

Arduino Uno är en 8-bitarsenhet @ 16 MHz med 2 kB RAM, 32 kB flash (för program) samt 1 kB EEPROM (typiskt för konfiguration) där man kör "på metallen".
Galileo är en 32-bitarenhet @ 400 MHz med 256 MB RAM, 8 MB flash med möjlighet till utökning via SD-kort.

Att skriva Arduino-program för Galileo känns som rätt poänglöst (fast är möjlig) utan poängen med detta kort är ju att jobba med I/O-pinnarna direkt från Linux med tekniker som NodeJS, Python, Ruby etc och direkt köra webservers och liknande på kortet. D.v.s. jag ser Galileo som något där man har elektrisk Arduino-kompatibilitet men där man rimligen använder Linux-baserad teknik för själva programvaran.

Även om det är möjligt att köra TCP/IP mot Arduino Uno över WiFi via t.ex. denna (har en sådan och fungerar riktigt bra) så är det inte alls samma sak som att köra Ethernet/Wifi mot något som Galileo. I fallet Uno handlar det om att hantera tillräckligt mycket av HTTP för presentera några mätpunkter över TCP/IP så behövs en extern maskin som hanterar själva webbplatsen, medan Galileo kan köra Apache eller kanske ännu bättre en specialdesignad webbserver via NodeJS/Express direkt på kortet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

@Zotamedu: Har faktiskt både en Intel Galileo gen 2 och en Arduino Uno sittandes på skrivbordet för tillfället. Skulle säga att även om båda dessa två kort i någon form är mikrokontrollers så ligger de i vardera ände av spektra.

Arduino Uno är en 8-bitarsenhet @ 16 MHz med 2 kB RAM, 32 kB flash (för program) samt 1 kB EEPROM (typiskt för konfiguration) där man kör "på metallen".
Galileo är en 32-bitarenhet @ 400 MHz med 256 MB RAM, 8 MB flash med möjlighet till utökning via SD-kort.

Att skriva Arduino-program för Galileo känns som rätt poänglöst (fast är möjlig) utan poängen med detta kort är ju att jobba med I/O-pinnarna direkt från Linux med tekniker som NodeJS, Python, Ruby etc och direkt köra webservers och liknande på kortet. D.v.s. jag ser Galileo som något där man har elektrisk Arduino-kompatibilitet men där man rimligen använder Linux-baserad teknik för själva programvaran.

Även om det är möjligt att köra TCP/IP mot Arduino Uno över WiFi via t.ex. denna (har en sådan och fungerar riktigt bra) så är det inte alls samma sak som att köra Ethernet/Wifi mot något som Galileo. I fallet Uno handlar det om att hantera tillräckligt mycket av HTTP för presentera några mätpunkter över TCP/IP så behövs en extern maskin som hanterar själva webbplatsen, medan Galileo kan köra Apache eller kanske ännu bättre en specialdesignad webbserver via NodeJS/Express direkt på kortet.

Fast om man då ska leka med högnivåspråk så finns ju Pi för halva priset som också har diverse pinnar och stöd för nätverk. Fördelen med Galileo är väl då x86 men hur stor fördel är det i praktiken?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Fast om man då ska leka med högnivåspråk så finns ju Pi för halva priset som också har diverse pinnar och stöd för nätverk. Fördelen med Galileo är väl då x86 men hur stor fördel är det i praktiken?

Dels har Galileo/Arduino mer flexibilitet på sina pinnar (går att binda mot interrupt, fler pinnar med PWR-stöd), sedan finns det analog-ingångar och just Galileo kan jobba både med 3,3 V samt 5,0 V nivåer (Arduino Uno kör 5,0 V). Väldigt många billiga kretsar vill ha 5 V, går att fixa med "voltage level shifter" (transistor + några motstånd) men komplicerar det hela.

Sedan är Galileo-kortet ett utvecklingskort med betydligt lägre upplaga än RPi vilket syns i priset. Själva systemkretsen kostar ju $9,62 enligt ARK, rätt säker på att systemkretsen i RPi ligger minst 50-100% högre än så (men lär ligga < $30 för däröver börjar man hitta Atom och "high-end" ARM).

Edit: RPi kör 3,3 V på sina I/O-pinnar och den tål inte att man kör in 5 V på input-pinnar. Sedan har också Quark stöd för PCIe, sitter en mini-PCIe slot på undersidan av Galileo-kortet. Överhuvudtaget är I/O väldigt ineffektivt på RPi/RPi2 (får se hur RPi3 står sig), både Galileo men även t.ex. Banana Pi är ju betydligt effektivare på I/O-sidan, I/O är snabbare och äter mindre CPU-kraft på Galileo/BPi än på RPi.

Sista saken jag kan komma på är att både Galileo och Adruino har en "Vin" pinne där man kan skicka in allt från 7 V - 20 V vilket gör det möjlig/rimligt att köra dessa kort på batteri, även "vinglig" spänning går att använda då kortet själv stabiliserar det hela till 3,3 & 5 V internt.

Edit2: började fundera och håller med om att priset mellan Quark och vad man kan få med Broadcoms och Allwinners ARM SoC som används i RPi2/3 och BPi1/2 är lite lurigt att förklara. Men tror jag hittat två saker: dels drar Quark mellan hälften till en tredjedel (ännu mindre om man jämför med RPi3) men framförallt så finns varianter av Quark som fungerar mellan -40°C to 85°C (CPU-delen tål att köras vid 110°C), något som gör den lämplig för industriapplikationer.

Sedan är det fortfarande en fördel med x86 jämfört med ARM när man kör Linux, framförallt 64-bitars ARM är ju skakigt än men även en hel del verktyg för lite mer udda saker fungerar ofta bättre på x86. Det är dock en fördel som snabbt blir mindre!!!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Dels har Galileo/Arduino mer flexibilitet på sina pinnar (går att binda mot interrupt, fler pinnar med PWR-stöd), sedan finns det analog-ingångar och just Galileo kan jobba både med 3,3 V samt 5,0 V nivåer (Arduino Uno kör 5,0 V). Väldigt många billiga kretsar vill ha 5 V, går att fixa med "voltage level shifter" (transistor + några motstånd) men komplicerar det hela.

Sedan är Galileo-kortet ett utvecklingskort med betydligt lägre upplaga än RPi vilket syns i priset. Själva systemkretsen kostar ju $9,62 enligt ARK, rätt säker på att systemkretsen i RPi ligger minst 50-100% högre än så (men lär ligga < $30 för däröver börjar man hitta Atom och "high-end" ARM).

Edit: RPi kör 3,3 V på sina I/O-pinnar och den tål inte att man kör in 5 V på input-pinnar. Sedan har också Quark stöd för PCIe, sitter en mini-PCIe slot på undersidan av Galileo-kortet. Överhuvudtaget är I/O väldigt ineffektivt på RPi/RPi2 (får se hur RPi3 står sig), både Galileo men även t.ex. Banana Pi är ju betydligt effektivare på I/O-sidan, I/O är snabbare och äter mindre CPU-kraft på Galileo/BPi än på RPi.

Sista saken jag kan komma på är att både Galileo och Adruino har en "Vin" pinne där man kan skicka in allt från 7 V - 20 V vilket gör det möjlig/rimligt att köra dessa kort på batteri, även "vinglig" spänning går att använda då kortet själv stabiliserar det hela till 3,3 & 5 V internt.

Edit2: började fundera och håller med om att priset mellan Quark och vad man kan få med Broadcoms och Allwinners ARM SoC som används i RPi2/3 och BPi1/2 är lite lurigt att förklara. Men tror jag hittat två saker: dels drar Quark mellan hälften till en tredjedel (ännu mindre om man jämför med RPi3) men framförallt så finns varianter av Quark som fungerar mellan -40°C to 85°C (CPU-delen tål att köras vid 110°C), något som gör den lämplig för industriapplikationer.

Sedan är det fortfarande en fördel med x86 jämfört med ARM när man kör Linux, framförallt 64-bitars ARM är ju skakigt än men även en hel del verktyg för lite mer udda saker fungerar ofta bättre på x86. Det är dock en fördel som snabbt blir mindre!!!

Vet du om Quark faktiskt används i industriella applikationer? Det är ju en rätt trög marknad med hårdvara som inte direkt byts ut en gång om året och dessutom är Intel inte ensamma med mikrokontrollers på x86 där utan ett gäng andra har haft produkter ute i massa år. Är det lika skakigt att köra 32-bit på en ARMv8 som med 64-bitars?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Vet du om Quark faktiskt används i industriella applikationer? Det är ju en rätt trög marknad med hårdvara som inte direkt byts ut en gång om året och dessutom är Intel inte ensamma med mikrokontrollers på x86 där utan ett gäng andra har haft produkter ute i massa år. Är det lika skakigt att köra 32-bit på en ARMv8 som med 64-bitars?

32-bitars ARM är idag rätt stabilt sett till userland, problemet är att ARM fortfarande är kvar i "embeddedträsket" så inte praktiskt att skapa generella OS-kärnor som kan användas på de flesta enheter. Gissar att 64-bitars ARM nog är mer stabilt om man kör med clang i stället för GCC då Apple lagt ner väldigt mycket resurser i clang support for 64-bitars ARM (av skäl jag tror är uppenbara). I princip alla Linux-distros byggs (än så länge) med GCC.

Fast ska sanningen fram om Quark så har även den ett problem då i princip alla dagens Linux-distron förutsätter i686 (PentiumPro, mer specifikt förutsätter bl.a. glibc att instruktionen cmov finns). Här är däremot inte kompilatorn ett problem, GCC (och även clang) är väldigt stabila för i586. Vad man får göra på Quark är att använda t.ex. Yocto.

Tvivlar på att Quark är speciellt utbrett i industriella applikationer idag, men där finns ändå x86 i vissa lägen redan. Har funnits specialversioner av 386/486 som levde väldigt länge just då de var lämpliga för industrimiljöer. Sedan söker Intel, som "alla" andra, efter nya marknader inom IoT. ARM må ha Cortex M serien som är extremt billig och strömsnål, men dessa är mer en konkurrent mot 32-bits AVR och liknande än mot Quark.

Håller ändå med dig i din skepticism mot Quark, den modellen ligger väldigt inklämd mellan traditionella mikrokontrollers (som typiskt är klart billigare och strömsnålare) och enklare "applikations CPUer" som Cortex A serien och Atom (som är klart snabbare)

Edit: verkar finnas en variant av Debian (föga oväntat) för Galileo gen1/2. Ska göra ett provskott med detta!

@ralekk: en stor fördel med Galileo över RPi är ju att Ethernet sitter på PCIe i Galileo medan det sitter på USB i RPi. PCIe är på alla sätt överlägset USB för något som ändå sitter permanent på kortet. Finns en mini-PCIe på Galileo (i alla fall gen 2) så där kan man klämma in extra Ethernet, då även Gigabit.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jopp, en arduino kan man ju köpa för ett par dollar på det dära internet, bara koppla in en sladd i modermodemet som finns inne i hårddisken sen kan man shoppa loss. Mycket billigare om man vill köpa på sig en bunt att lägga i pysselrummet utifall att man får lust att leka lite.

Jag använder mest arduinos och liknande, båda rpi som fanns på jobbet samlade mest damm i en låda, tror att jag inte ens har använt rpi2 till annat än att testa lite servergrejs och då var det en del buggar i kärnan som man var tvungen att hantera.

Hade varit intressantare om Galileon utnyttjade prollen till fullo och klämde in dual lan när den ändå stödjer det. Då kanske jag hade kunnat roa mig med den säkert en vecka eller liknande. Den hade säkert sett fin ut med en ordentlig bsd dist på, x86 har ju sina fördelar. Dock borde ju intel skämmas att dom inte tryckte in dual lan, den ansvariga på intel borde få indragna fikarättigheter i en månad som straff.

Visa signatur

/Ralekk

Permalänk

Min prognos kring vinnaren av denna tävling är att:
1.) Projektet kommer implementera någon form av robotteknik (ser flashigt ut på scenen)
2.) Vinnaren kommer visa upp en prototyp som ger någon typ av service eller tillverkar någonting (exempelvis en drinkmaskin med 10 olika ingredienser, där man kan beställa sin favoritdrink, kanske tom direkt via nätverket, och galilelon styr givetvis proportionerna och förflyttning av drink glas mellan diverse kranar).

Hade den haft 2 nätverksportar så hade den givetvis även kunnat bli någon form av brandvägg, eller trafikhanterare med intressanta stats och loggar, men sådana projekt är omöjliga som det ser ut nu.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

@Yoshman: "Edit: RPi kör 3,3 V på sina I/O-pinnar och den tål inte att man kör in 5 V på input-pinnar. Sedan har också Quark stöd för PCIe, sitter en mini-PCIe slot på undersidan av Galileo-kortet. Överhuvudtaget är I/O väldigt ineffektivt på RPi/RPi2 (får se hur RPi3 står sig), både Galileo men även t.ex. Banana Pi är ju betydligt effektivare på I/O-sidan, I/O är snabbare och äter mindre CPU-kraft på Galileo/BPi än på RPi."

Med tanke på vad du skrev ovan vet du om den/Galieleon, kan supporta 4G/LTE-modem liknande de som Sierra Wireless m.fl har? ex.vis Sierra har detta: Sierra m-pcie modem

Permalänk
Datavetare
Skrivet av v3_nazgul:

@Yoshman: "Edit: RPi kör 3,3 V på sina I/O-pinnar och den tål inte att man kör in 5 V på input-pinnar. Sedan har också Quark stöd för PCIe, sitter en mini-PCIe slot på undersidan av Galileo-kortet. Överhuvudtaget är I/O väldigt ineffektivt på RPi/RPi2 (får se hur RPi3 står sig), både Galileo men även t.ex. Banana Pi är ju betydligt effektivare på I/O-sidan, I/O är snabbare och äter mindre CPU-kraft på Galileo/BPi än på RPi."

Med tanke på vad du skrev ovan vet du om den/Galieleon, kan supporta 4G/LTE-modem liknande de som Sierra Wireless m.fl har? ex.vis Sierra har detta: Sierra m-pcie modem

Finns en mini-PCIe plats på undersidan av Galileo-kortet

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Förlåt att jag är trögfattad men behövs det bara en "konceptuell modell" eller måsta man bygga klart själv innan mässan? Kommer i så fall inte hinna om det senare. Behöver några månader (en vecka effektivt för att göra det jag behöver), min kommer behöva custom akrylplast delar osv.

@Yoshman extra särskilt bra info i denna tråden.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Pudeln:

Förlåt att jag är trögfattad men behövs det bara en "konceptuell modell" eller måsta man bygga klart själv innan mässan? Kommer i så fall inte hinna om det senare. Behöver några månader (en vecka effektivt för att göra det jag behöver), min kommer behöva custom akrylplast delar osv.

@Yoshman extra särskilt bra info i denna tråden.

Det behöver vara färdigt till Dustin Expo den 19 mars. Ont om tid.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

RPi3 var en riktig besvikelse så det lyckades raspberry foundation med själva

Ge 8 personer en meningslös dator att göra ett udda projekt på <3 veckor för att vinna en SSD eller en NUC. Jo .. det känns genomtänkt det med
Enda som har en chans att vinna är arbetslös eller 50% arbetande - hobby freak som troligen aldrig skulle köpa en Intel 750, någonsin ändå. Om något är en besvikelse så är det att Intel inte har något vettigt att visa för denna dator, och hoppas någon ska kunna göra det på extremt kort tid... så de har något att visa.

Hur många av dessa 8 personer kommer faktiskt använda den till något efter? Många som köper RPi enheter gör det ju för speciellt ändamål, inte för att vinna en udda tävling.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Ge 8 personer en meningslös dator att göra ett udda projekt på <3 veckor för att vinna en SSD eller en NUC. Jo .. det känns genomtänkt det med
Enda som har en chans att vinna är arbetslös eller 50% arbetande - hobby freak som troligen aldrig skulle köpa en Intel 750, någonsin ändå. Om något är en besvikelse så är det att Intel inte har något vettigt att visa för denna dator, och hoppas någon ska kunna göra det på extremt kort tid... så de har något att visa.

Hur många av dessa 8 personer kommer faktiskt använda den till något efter? Många som köper RPi enheter gör det ju för speciellt ändamål, inte för att vinna en udda tävling.

Fast det finns nog ändå en del människor som inte tycker den är helt meningslös.
Den är helt perfekt för många assembler x86 programmerings ändamål. Både för inlärning, men dessutom så beter sig vanliga datorer med vanliga operativsystem allt för illa och instabilt för ändamål som kräver low latency och real time respons.
Jag skulle definitivt inte ha något emot att jobba med denna som plattform, men har inte tid. Samt, så har jag glömt bort mer än 95% av alla programmeringskunskaper jag hade för 15 år sedan.
Men ja, är man arbetslös och ÄNDÅ har pengar så kan man definitivt pyssla ihop nått kul inför denna tävling. Det krävs nog en del pengar för att införskaffa komponenter som ska styras med denna galileo.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Är de 8 byggplanerna utvalda eller pågår urvalet fortfarande? Publiceras listan på utvalda byggplaner så att man får se vad det blir för spännande konstruktioner?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Det behöver vara färdigt till Dustin Expo den 19 mars. Ont om tid.

Gick det ut något meddelande huruvida man kom med i uttagningen eller inte? Meddelandet i artikeln är lite oklart huruvida juryn bedömer de 8 initiala eller om det gäller gallring nummer två.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av x86:

Gick det ut något meddelande huruvida man kom med i uttagningen eller inte? Meddelandet i artikeln är lite oklart huruvida juryn bedömer de 8 initiala eller om det gäller gallring nummer två.

Jajjamen, de som är med i uttagningen är kontaktade.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015