HTC öppnar förhandsbokningar av Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

Ingen av dem kommer låsa in sig. Vive funkar lika bra sittande, och oculus kommer satsa stenhårt på stående när touch kommer, och de kommer ha ganska lik mängd spel i båda kategorier per set är min gissning. Kollar man nu så har oculus endast försprång på indie delen tack vare dk2's livstid samt de exklusiva titlarna. Inte mycket där som får igång min motor, men ett lite plus är det ju . Vive har dock minst lika många eller egentligen fler riktiga spel gjorda för just VR, åtminstone fram tills touch kommer. Tror det kommer dyka upp rätt mycket spännande som stödjer båda innan det händer dock. Har man råd så kö på vive för fan. Då får man med allt och slipper springa in i väggen när man väl kör stå spelen. Tror många kommer ångra sig som skippat, stående efter de testat det hos nån eller så . Om man ska gå efter hands on åsikter med dem vill säga, eftersom jag inte provat det själv.

Tack för alla svar. Jag tänkte på allt ett tag, men kände senare att jag bara försökte övertala mig själv. Ville nog redan från början ha en Oculus Rift och nu har jag lagt en beställning. Kanske dumt eller inte. Jag kommer ändå att hinna se en massa recensioner m.m. innan de skickar ut beställningen, vilket ger tid att avboka om jag så vill.

Det jag gick på mest var enkelheten. Även om HTC Vive ser ut att vara den produkten bättre på pappret (framförallt kameran) så var det just enkelheten som avgjorde. Jag kommer aldrig orka hålla på och skruva upp lighttowers m.m. (Oculus Rifts kamera kommer förmodligen stå perfekt mellan mina monitorer). Just nu blir jag dessutom galen på sladden till mina hörlurar, hur ska jag då klara av allt till Vive? Ja, jag har läst om lösningar som att skruva upp krokar i taket m.m. men ser aldrig att detta kommer att hända. Xbox One kontrollen, jag har tänkt att köpa en ny ändå och nu får jag den med i paketet. Oculus Rifts kommande touch-kontroller verkar mycket smidigare än HTC Vives.

Kollade lite på denna video också:

Om det blir en succé eller ett rejält magplask är ganska svårt att avgöra nu och tiden får bli min vän. Dessutom, man kan ju köpa en HTC Vive några år efter, har själv haft, Android, Windows Phone och iOS genom tiderna så jag är inte svår när det gäller att byta produkter. Det behövs nog dessutom några år innan produkterna har hittat rätt. Vem vet, Sony kanske blir den stora vinnaren.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Tack för alla svar. Jag tänkte på allt ett tag, men kände senare att jag bara försökte övertala mig själv. Ville nog redan från början ha en Oculus Rift och nu har jag lagt en beställning. Kanske dumt eller inte. Jag kommer ändå att hinna se en massa recensioner m.m. innan de skickar ut beställningen, vilket ger tid att avboka om jag så vill.

Det jag gick på mest var enkelheten. Även om HTC Vive ser ut att vara den produkten bättre på pappret (framförallt kameran) så var det just enkelheten som avgjorde. Jag kommer aldrig orka hålla på och skruva upp lighttowers m.m. (Oculus Rifts kamera kommer förmodligen stå perfekt mellan mina monitorer). Just nu blir jag dessutom galen på sladden till mina hörlurar, hur ska jag då klara av allt till Vive? Ja, jag har läst om lösningar som att skruva upp krokar i taket m.m. men ser aldrig att detta kommer att hända. Xbox One kontrollen, jag har tänkt att köpa en ny ändå och nu får jag den med i paketet. Oculus Rifts kommande touch-kontroller verkar mycket smidigare än HTC Vives.

Kollade lite på denna video också:

https://youtu.be/BPtsRCPNHmg?t=4m54s

Om det blir en succé eller ett rejält magplask är ganska svårt att avgöra nu och tiden får bli min vän. Dessutom, man kan ju köpa en HTC Vive några år efter, har själv haft, Android, Windows Phone och iOS genom tiderna så jag är inte svår när det gäller att byta produkter. Det behövs nog dessutom några år innan produkterna har hittat rätt. Vem vet, Sony kanske blir den stora vinnaren.

Trådlösa hörlurar kan vara en start?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

@Maysay: Helt legit . Allt förutom att touch-kontrollerna vekar smidigare, det får du inte tycka. Fel åsikt ;). De du länkade tycker jag förövrigt missar riktigt mycket och verkar starkt partiska. Hört fler hands on recensenter som säger precis motsatsen till flera saker dessa killar verkar betrakta som fakta. Då det i själva verket inte går att veta ännu. Många events har touch strulat rejält på till exempel . Och om du inte orkar sätta upp lightouse, så ska du orka sätta upp touch cameran på väggen och ha sladdar gående kors och tvärs om du inte vill ta ner och sätta upp varje gång du ska använda den . Istället för att ha det trådlöst med separat vägg uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Det är just detta faktum som gör att jag inte ser några skäl till att anta att det skulle skjuta på tiden. Om det skulle bli förseningar skulle de nog rimligtvis känna till det redan, om det är något HTC kan så är det ju att skeppa ut enorma mängder hårdvara. Hade det varit ett datum sex månader fram i tiden vore det en annan femma, men nu är det bara strax över en månad kvar. De hade all möjlighet i världen att skjuta på det datumet nu innan de öppnade slussarna.

Så kan man också se det Kanske finns en poäng där...
Min teori är mer att de kanske känner sig tvungna att dra till med ett datum som matchar mot Riftens leverans (för att locka folk) även om det finns risk för att de inte kommer klara det i praktiken. Men jag är kanske bara cynisk.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Så kan man också se det Kanske finns en poäng där...
Min teori är mer att de kanske känner sig tvungna att dra till med ett datum som matchar mot Riftens leverans (för att locka folk) även om det finns risk för att de inte kommer klara det i praktiken. Men jag är kanske bara cynisk.

Omöjligt är det naturligtvis inte, men det skulle skapa en enorm badwill nu när det är så tätt inpå.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

@Maysay: Helt legit . Allt förutom att touch-kontrollerna vekar smidigare, det får du inte tycka. Fel åsikt ;). De du länkade tycker jag förövrigt missar riktigt mycket och verkar starkt partiska. Hört fler hands on recensenter som säger precis motsatsen till flera saker dessa killar verkar betrakta som fakta. Då det i själva verket inte går att veta ännu. Många events har touch strulat rejält på till exempel . Och om du inte orkar sätta upp lightouse, så ska du orka sätta upp touch cameran på väggen och ha sladdar gående kors och tvärs om du inte vill ta ner och sätta upp varje gång du ska använda den . Istället för att ha det trådlöst med separat vägg uttag.

Jag har en yta framför skrivbordet, egentligen så är det bara att tilta upp kameran (dra undan stolen) när man ska stå upp. Dessutom så kan jag ganska enkelt flytta den till tv:n om jag vill sitta i soffan (fast då kommer det lite sladdproblem). Jag är lite kär i John Carmack också.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

@Maysay: Carmack är king! Dock inte han som skapade basen för hårdvaran så hans magi räcker ju endast så långt. Förstått det som att han sitter mest med det mobila nu fortiden så tvekar på att hans närvaro påverkat PC upplevelsen märkbart med tanke på hur sent han hoppade in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

@Maysay: Carmack är king! Dock inte han som skapade basen för hårdvaran så hans magi räcker ju endast så långt. Förstått det som att han sitter mest med det mobila nu fortiden så tvekar på att hans närvaro påverkat PC upplevelsen märkbart med tanke på hur sent han hoppade in.

Han sitter väl enbart på mobilsidan. Jag har för mig att det hade att göra med hans kontrakt med Zenimax... att han inte får jobba med PC-VR under x antal år.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Underligt sätt att resonera, måste jag säga, med tanke på att du verkar varit med i gamet ett tag nu.

Recensioner på Vive och dess innehåll som ännu finns ute finns det massor av på nätet och framför allt Youtube. De flesta som provat VR (Vive och Rift) blir direkt frälsta i tekniken. Den som inte testat kommer aldrig att förstå det fullt ut. Precis som när vi läser recensioner för spel, grafikkort, systemkameror mm så bildar man sig en egen uppfattning utifrån en summering av alla recensioner, och bestämmer därefter om det är värt att köpa/boka eller ej. Jag tvekade inte en sekund igår kl 16.

Jag köper det inte "för att det är nytt". Jag är inte köpkåt. Jag har däremot ett enormt intresse för ny teknik. Jag är 34 år gammal, ingen av mina vänner blir "imponerad" över att jag får Vive först av alla, de tiderna är långt förbi. Ingen bryr sig ens tror jag. Vissa skrattar säkert åt mig dessutom, jag är ju knappast en "gamer" nuförtiden, även om jag nyligen köpt dubbla 980Ti och datordelar för över 35 000kr, bara för att kunna njuta av spel då å då i 4k Ultra (har inte alltför mycket tid att spela, då jag har så många hobbyn plus dubbla jobb).

Jag köper Vive för att VR är något jag drömt om sedan barnsben på 90-talet. Du som är äldre, du minns säkert tv-kanalen ZTV som sände ett program varje vecka, där utvalda fick spela/tävla i ett simpelt VR fps-spel på Gröna Lund. Ända sen jag såg det första gången så har drömmen varit att en dag äga ett VR headset, och nu är tekniken äntligen mogen till slut (ja någorlunda iaf) för att kunna förverkliga det på ett snyggt och praktiskt sätt. Klart VR kommer bli bättre med åren, men det får ta sin tid, och jag är så gärna med från början med HTC Vive, det är värt varenda krona för mig!

Sen kommer kostnadsfrågan. På dig låter det som att 9200kr vore en livsinvestering. Och visst, jag förstår att om man har det knapert, lever som student eller arbetslös, så kanske du bör avvakta med köp, eller helt enkelt skita i det helt och hållet. Mat på bordet är ju trots allt viktigare.

Men för mig är detta bara en summa bland många andra som jag spenderar på mina hobbyn (resor, fiske, foto, datorer, teknik mm). Jag lägger årligen ut över 50 000kr på bara fiskeutrustning och allt omkring fisket, flera fotoobjektiv och systemkameror jag har kostar lååångt mer än en Vive, och pratar vi resor så vet inte hur många månadslöner som dragit iväg där. För mig är mina hobbyn en stor del av livet, och iomed att man bara lever en gång så ska man också passa på att glädjas åt pengarna man jobbar hårt för, speciellt om man - som jag - inte har några barn eller bindande ansvar.

Har man råd med en Vive/Rift, och är intresserad av/nyfiken på VR tekniken, så ska man definitivt inte tveka tycker jag. Du har alla early-adopters att tacka för att teknik i över huvud taget utvecklas. Hade alla "väntat" med att handla nya prylar, som det låter på dig, så hade grejerna aldrig ens utvecklats vidare. Det är inte gratis att utveckla ny teknik...

Gör som du vill, ingen tvingar dig att köra Vive nu. Du kan säkert hitta det i hyllorna på Webhallen eller liknande i sommar (troligen tidigast juni eller så), och då kan du säkert dra ett beslut.

Men för all del, kasta inte skit på folk som öppnar plånboken och vågar ta klivet över till VR från första dagen. Du kommer att tacka oss alla en vacker dag i april när du läser recensioner, och när du en dag själv står och kramar en Vive-box med ett leende på läpparna när du kliver ut ur butiken...

Fint och långt inlägg du gjorde. Men till ingen nytta för mig.

"Early-Adopters"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Fint och långt inlägg du gjorde. Men till ingen nytta för mig.

"Early-Adopters"

Tråkigt för dig Vilken tur att jag får betalt för att sitta framför en dator och göra meningslösa inlägg i brist på annat!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Hoppas du inte likt andra tror att man måste kunna springa runt rummet med Vive. Oculus och Vive fungerar precis lika bra sittandes, men Vive har ju som bekant även möjligheten att användas mer fritt runt i rummet med spårning.

Nja, Rift fungerar något bättre IMHO sittandes, medan Vive fungerar något bättre ståendes (det senare kräver dock att man inte vill gå för mycket, pga. sladden som släpar efter).

Skrivet av skog1s:

Att ha ett velande köpfinger, och ett bankkonto som ändå räcker till, det försvarar inte en pryl som ändå, ska säljas efter tid.

Smaken som baken.
För mig är det verkligen försvarbart. Ser Vive som prisvärt.

Skrivet av Devil May Cry:

inte om man vill gå in i väggen iaf.

Chaperone-liknande system för OR Rift är lätt att implementera i mjukvara (krävs bara en initial kalibrering där användaren pekar ut väggar/restriktioner med de trackade handkontrollerna) och finns redan till alla SteamVR-spel som spelas på Rift.

Skrivet av Exxovion:

Är själv ett teknnikfreak/prylnörd, men kan inte motivera priset för dessa VR-prylar på något sätt överhuvudtaget.

Är inte värre än en bra monitor, TV eller BD.

Skrivet av ChuniaC:

Jag rekommenderar den som fortfarande velar mellan Oculus och Vive att kolla några av deras videor med spel som:
Budget cuts: https://www.youtube.com/watch?v=Q7dVaembmgc
och
Googles Tilt Brush: https://www.youtube.com/watch?v=n97Q4sDawAs

Samma finns ju till Rift.

Permalänk

Jag hoppas dom hinner med i produktionen av dom så man slipper vänta, Jag var tyvärr inte med i säljstarten så min kölapp är nog inte mycket att skryta med.

Blir skadligt taggad när man sitter och kollar igenom alla videos på tuben.

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."