Tjena! Var bör man börja inom IT branschen?

Permalänk

Tjena! Var bör man börja inom IT branschen?

Hej!

Jag har hela livet velat jobba med datorer men pg av omedicinerad diagnos så klarade jag bara 1 år av IT skolan sen gick de inte längre tyvärr så bytte linje då jag trodde att jag bara va så och fanns ingen hjälp så fick ge upp den drömmen då!
MEN!
Nu har jag blivit medicinerad och känner genast att jag absolut inte ska slösa bort en dröm bara för de inte gick just då!

Har en sjukt brinnande intresse för IT och tycker att om någon har problem med datorer så FINNS de inget roligare än att just hitta felet, veta varför de är fel och lösa det!
Även roligt om folk i min närhet har köpt leksaker (skrivare, nya datorer etc) och få koppla in allt och känna den ljuva känslan om det funkar och den roliga känslan om något krånglar!
Därav har jag fått en väldig bred men bara grundläggande kunskap, Har absolut inga problem att sitta och titta på videos om hur allt inom hårdvara, mjukvara, nätverk och kodning m.m funkar.

Vad är lämpligt att söka jobb som så jag kan få erfarenheten på papper och självklart njuta att få lära sig mycket medans man har kul på jobbet?

Ända jag inte klarar av är webbdesign för hos mig finns det "INGEN FEELING FÖR LINJER OCH DETALJER - Robert Gustafsson" fast självklart är det kul att göra hemsidor men eftersom de inte finns någon feeling så blir det väldigt sällan något snyggt.

+ Vinnarskalle, envis, lär mig gärna på fritid och väldigt social med lätt för nya människor

- lite osäker om jag inte får klara instruktioner

Permalänk
Inaktiv

Vilken utbildning som är bäst för en person beror på personens förutsättningar, arbetsmarknaden är skittuff idag och det gäller att hitta det som just passar en bättre.

Du skrev citat: "- lite osäker om jag inte får klara instruktioner". Jag tror att typ 95% av alla på forumet kan säga exakt samma sak inklusive jag själv. Så frågan är om du har mycket svårare än oss alla andra eller om du bara är en i vårt gäng?

Problemet med många arbeten idag är just att det bokstavligen är extremt otydligt på vad man ska göra. I skolan så kan man ofta se arbetsuppgiften som en svart box, där man vet vilken information man har och vad slutresultatet ska bli.
Medans i verkligheten vet man inte vilken information som finns, man får tjöta på olika personer och lägga beställningar som kostar pengar och retar upp folk, man vet sedan självklart inte hur lösningen ska utföras och att förstå vad slutresultatet ska bli är inte lätt. Det kund önskar sig är inte alltid möjligt att utföra.

Detta varierar på såklart på var och vad man arbetar, men väldigt mycket är väldigt flummigt. Man brukar dock lära sig proceduren ganska snabbt så är man bara en i gänget så ska man ej oroa sig.

De sakerna som du beskrev är typisk en person som jobbar inom daorbutik, där krävs det ingen utbildning, problemet är att typ varenda ungdom kan utföra deras jobb så det är riktig hård konkurrens om jobben.

Nå mitt råd om du har svårigheter är att fundera på en lämplig KY utbildning, det finns många som nästa direkt leder till arbete, sharepoint, nätverk är exempel på sådana.
Fördelen med KY är att de just fokuserar på en enda sak, jag själv som gick högskola gick igenom så extremt många olika saker, men kunde typ inget om något.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Vilken utbildning som är bäst för en person beror på personens förutsättningar, arbetsmarknaden är skittuff idag och det gäller att hitta det som just passar en bättre.

Du skrev citat: "- lite osäker om jag inte får klara instruktioner". Jag tror att typ 95% av alla på forumet kan säga exakt samma sak inklusive jag själv. Så frågan är om du har mycket svårare än oss alla andra eller om du bara är en i vårt gäng?

Problemet med många arbeten idag är just att det bokstavligen är extremt otydligt på vad man ska göra. I skolan så kan man ofta se arbetsuppgiften som en svart box, där man vet vilken information man har och vad slutresultatet ska bli.
Medans i verkligheten vet man inte vilken information som finns, man får tjöta på olika personer och lägga beställningar som kostar pengar och retar upp folk, man vet sedan självklart inte hur lösningen ska utföras och att förstå vad slutresultatet ska bli är inte lätt. Det kund önskar sig är inte alltid möjligt att utföra.

Detta varierar på såklart på var och vad man arbetar, men väldigt mycket är väldigt flummigt. Man brukar dock lära sig proceduren ganska snabbt så är man bara en i gänget så ska man ej oroa sig.

De sakerna som du beskrev är typisk en person som jobbar inom daorbutik, där krävs det ingen utbildning, problemet är att typ varenda ungdom kan utföra deras jobb så det är riktig hård konkurrens om jobben.

Nå mitt råd om du har svårigheter är att fundera på en lämplig KY utbildning, det finns många som nästa direkt leder till arbete, sharepoint, nätverk är exempel på sådana.
Fördelen med KY är att de just fokuserar på en enda sak, jag själv som gick högskola gick igenom så extremt många olika saker, men kunde typ inget om något.

Tack för snabbt svar !

Tittade runt bland KY och det jag hittade som verkade intressantast var "certifierad system och natverkstekniker" men de är ju 2 års kurs ( självklart inte omöjligt ) Så att ta en kurs där är det lättaste och bästa sättet att komma in i branschen?

Bör lägga till att jag har fast heltidsarbete som det är nu och försöker göra den berömda (the switch) eller om jag fick de uttalet från något annat hehe.. Önskar det var lika lätt att få jobb inom IT som de är inom bygg branschen (klarar du att stå i en lerig grop och skotta fast det är snöstorm och -15 grader? BRA Då börjar du på måndag)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lundgreen91:

Tack för snabbt svar !

Tittade runt bland KY och det jag hittade som verkade intressantast var "certifierad system och natverkstekniker" men de är ju 2 års kurs ( självklart inte omöjligt ) Så att ta en kurs där är det lättaste och bästa sättet att komma in i branschen?

Bör lägga till att jag har fast heltidsarbete som det är nu och försöker göra den berömda (the switch) eller om jag fick de uttalet från något annat hehe.. Önskar det var lika lätt att få jobb inom IT som de är inom bygg branschen (klarar du att stå i en lerig grop och skotta fast det är snöstorm och -15 grader? BRA Då börjar du på måndag)

Nu har jag ej jobbat inom byggbranschen, men denna bransch som alla andra blir allt tuffare, då de enkla jobben går till folk som av olika anledningar kräver mindre lön. Det kan vara arbetskraft ifrån Baltikum och personer där staten går in och ger bidrag.

Angående utbildning certifierad system och nätverkstekniker så finns det såklart variation kring var man läser, men generellt skulle jag säga att utbildningen är riktigt bra och är man duktig på området så har man ett bra jobb och lön.
Problemet är att alla som läser utbildningen ej blir bra, förutom den tekniska biten så ska man vara självsäker och social. Nu skrev du att du hade lätt med den sociala biten och det är riktigt bra.

Om jag ska säga något negativt så var CISCO CCNA (vilket man brukar läsa) bland det tråkigaste jag läste i min utbildning, nu läste jag en halvkurs på högskolan utan någon labb eller liknande och det är säkerligen helt annat på en KY där man ska fokusera 2år på ämnet, medans jag enbart läste 3.5 veckor.
Så min åsikt är underskatta inte nivån på utbildningen, det kommer bli en hel del teori, men när man är klar med den så har man en riktig eftertraktad utbildning.

Här har du en youtubekanal som visar mycket om just CCNA:
https://www.youtube.com/watch?v=bGez1WzTOss&list=PLF991927DF0...

I youtube kanalen är det som sagt är väldigt mycket teori och många har svårt att koncentrera sig. (inklusive jag själv) Men jag antar att KY blandar detta ihop teorin med praktik och då blir det så mycket roliga, lättare och enklare att förstå.

Permalänk

@anon159643: Skulle ju varit skönt att veta ungefär vad de alla olika titlarna inom IT innebär, hur en vanlig dag för de ser ut. Så man kan få lite mer humm om vad som ser lockande ut :/
Vet ju att felsökning och hårdvara är kul att skruva med men är så liten marknad för det så finns ingen framtid där, inga sätt att avancera.
DOCK så känner jag just nu att jag näst intill skulle kunna pröva på vad som helst inom IT ( som jag klarar av ) bara för att få in en fot och kunna fokusera på endast ett sorts yrke istället för man ska lära sig om både byggbranschen och sen på sena kvällar och helger läsa på IT...

Permalänk
Inaktiv

@Lundgreen91: Jag vet inte riktigt vad du menar med titlar, inom utbildningar finns det olika titlar som KY, högskoleingenjör, civilingenjör och 3 årig övrigt. Det som skiljer dessa är den akademiska nivån och sedan mer matematik.

Nu är jag bara en person och kan beskriva arbetslivet utifrån det, men min upplevelse är att det är tuff för de flesta och väldigt lite bulkjobb. (d.v.s samma slags momentana arbete) Men om man väljer KY och fokuserar på en sak kanske man mycket får jobba med just denna sak och blir bra på det. Jag skulle tänka mig att just nätverksteknik beroende på var man jobbar kan bli en riktig bra blandning .

Jag har dock ej jobbat som nätverkstekniker och andra får svara för hur en sådan vardag är.
Jag själv är en allt i allo som pillar med "allt", vilket är skitbra om man är skitbra, problemet är bara att jag inte är så bra, men det är en annan historia. Och mitt råd är dock som sagt att försöka fokusera sig.

Många jobbar dock under premissen att de ska fakturera kunder, alla timmar de gör ska de skriva upp och anteckna där anteckningar kommer till kund och de ska betala runt 1000kr/h för ens arbete. Och det är just detta som brukar ställa till problem, alla timmar man gör är inte precis så effektiva och man får svårt att försvara sitt arbete när kund frågar varför de blev så dyrt? Argumentet att det är första gången jag gör detta, skapar knappast en glad kund när timkostnaden är så hög.
Ett bra tankesätt är att själv sätta sig i kundens sits när den lämnar in bilen på verkstad, vilka argument är bra på att förklara hög arbetskostnader?

Men man kan jobba emot kommun, internt inom företag etc och slippa detta krav. Är man duktig på vad man gör så blir det dessutom mindre strul.

Nu är jag ovanligt pessimistisk och de flesta har en betydligt mer positiv bild än mig. Min åsikt är dock att alla jobb blir tuffare, inom IT så får man åtminstone pilla med sin hobby på arbetstid och pröva på riktigt dyra servrar.

*edit*
Det finns ett område testning som har växt kraftigt, jag har dock aldrig arbetat som testare så jag kan ej säga så mycket om deras jobb. Det finns dock på olika nivårer, att bara göra tester är enkelt, ta fram testplaner så att fel som det som nyss inträffade volvos dieselbilar är dock ej lika enkelt.

*edit2*
För min del kan det vara att en kund vill ha hjälp med kommunikationsstörningar där jag ska analysera felet, det kan även vara att utveckla någon applikation enligt ett önskemål o.s.v. d.v.s. blandat. Min råd är dock till folk att försöka fokusera sig istället, roligt att pilla med allt men det är tufft.

Ett annat område som också är på gång mycket är sharepoint, men det är en hel del layoutarbete.

Permalänk

@anon159643: Har fått ett erbjudande att jobba på en helpdesk ! Tänkte faktiskt ta de då de räknas som merit och lättare att gå ner på 50% om man ska plugga

Vad är dina synpunkter på det min trevliga vän?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lundgreen91:

@Johan86c: Har fått ett erbjudande att jobba på en helpdesk ! Tänkte faktiskt ta de då de räknas som merit och lättare att gå ner på 50% om man ska plugga

Vad är dina synpunkter på det min trevliga vän?

Ja att plugga är inte dumt, man har egentligen bara en chans i livet på att skaffa sig en utbildning och det är inte dumt att försöka. -Det är svårt att lära sig IT på äldre dagar. Så jag tycker din ide är bra, men passa sig så att det inte blir 50% arbete och 50% vila, spela etc, vilket det har lätt att bli. Det är otroligt många som har sagt att de verkligen ska lägga all tid på studierna, men sedan har det blivit spel, filmer och en saftig studieskuld.
Men jag tycker som sagt din ide att börja studera är bra!

Angående Helpdesk som du tänkte jobba under tiden så har jag själv aldrig jobbat som helpdesk och andra kan svara bättre på detta yrke, det finns garanterat många här på forumet som har jobbat som en sådan.
Men inom alla yrken så finns det olika nivåer där och man kan avancera och göra allt mer svårare uppgifter. Det jag tror är svårt med Helpdesk är att det är väldigt svårt att bli bra på något utan att faktisk jobba med det. Nu kanske större Helpdesk låter arbetarna jobba med nätverk 50% och har support 50% etc..

Permalänk
Medlem

Just helpdesk är ett område som faktiskt förutspås växa inom IT-branschen, väldigt mycket går ju att automatisera bort idag, men man behöver fortfarande ha folk som svarar i telefon och löser ärenden direkt. Jag tycker det låter som en utmärkt idé att ge sig på det, för helpdesk är en klassisk väg in i branschen, ligger man bara i så finns det alltid möjlighet att avancera till second line eller söka jobb någon annanstans. På driftsidan är det få som har så värst mycket formell utbildning, IT-drift är (vilket kanske är lite ovanligt) ett yrke man lär sig genom att jobba med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Just helpdesk är ett område som faktiskt förutspås växa inom IT-branschen, väldigt mycket går ju att automatisera bort idag, men man behöver fortfarande ha folk som svarar i telefon och löser ärenden direkt. Jag tycker det låter som en utmärkt idé att ge sig på det, för helpdesk är en klassisk väg in i branschen, ligger man bara i så finns det alltid möjlighet att avancera till second line eller söka jobb någon annanstans. På driftsidan är det få som har så värst mycket formell utbildning, IT-drift är (vilket kanske är lite ovanligt) ett yrke man lär sig genom att jobba med det.

En av de bättre skolorna.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundgreen91:

Skulle ju varit skönt att veta ungefär vad de alla olika titlarna inom IT innebär, hur en vanlig dag för de ser ut. Så man kan få lite mer humm om vad som ser lockande ut :/
Vet ju att felsökning och hårdvara är kul att skruva med men är så liten marknad för det så finns ingen framtid där, inga sätt att avancera.

Ur min syn vinkel så har du 3st områden. Du har nätverk, server och utveckling (programmering). Javisst, man kan kalla en dator butik för IT om man vill, eftersom det är ett brett begrepp.

Istället för att säga "nåt inom IT" försök identifiera exakt vad du är intresserad av och kanske mest av allt exakt vad du känner passion över och bli extremt duktig på just den saken för om du kan lite om allt så kommer du bara fastna i en support roll.

Om du nu bor i Uppsala och går den där utbildningen så skulle mitt råd vara att du lär dig nätverk, server (Linux) och ett skript språk som typ bash eller tcl/tk och gör LIA/Praktik på IP-Only i Uppsala. Eller alternativt Windows miljö och söker arbete som support tekniker inom Windows Server, Active Directory, Citrix, Powershell skript språk.

Annars om du tycker om "prylar", åka bil och felsöka så kanske en ut-ärendes tekniker inom nätverk skulle vara passande där du åker hem till kunder och byter ut routrar eller liknande, eller ut till nätverks noder eller sätter upp trådlösa AP eller radio länkar.

Personligen gick jag en 2 årig YH utbildning inom nätverk, Cisco CCNA, CCNP, Security. Och för mig var det verkligen bra och kanske det bästa beslutet jag tagit. Men som andra säger så måste du ta studier seriöst för att få ut det mesta av utbildningen, så bara att glömma spel och andra nöjen, särskilt om du verkligen vill arbeta med det.