Använda 1 meter 8 000 kr HDMI kabel till att överklocka sin monitor

Permalänk
Avstängd

Använda 1 meter 8 000 kr HDMI kabel till att överklocka sin monitor

Hej och hå

Kollade nattens The Wan show hos LinusTechTips och Linus hade köpt en pure silverkablad HDMI-kabel för $1000. Anledningen är att han ska försöka överklocka sin skärm. Han förklarade att ex en 15 000 kr skärm genom displayport inte kan slå en, överklockad 8 000 kr skärm kopplad med en HDMI kabel gjord av ren silver (förutom isolatorn runt om). Han skulle också testa med en 40 kr HDMI kabel som referens.

Vad tror ni? Är hans tes riktig. En HDMI kabel för 8 000 kr kan vara värt pengarna för vissa.

Har jag fått allt om bakfoten kan ni kolla klippet själva.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Hej och hå

Kollade nattens The Wan show hos LinusTechTips och Linus hade köpt en pure silverkablad HDMI-kabel för $1000. Anledningen är att han ska försöka överklocka sin skärm. Han förklarade att ex en 15 000 kr skärm genom displayport inte kan slå en, överklockad 8 000 kr skärm kopplad med en HDMI kabel gjord av ren silver (förutom isolatorn runt om). Han skulle också testa med en 40 kr HDMI kabel som referens.

Vad tror ni? Är hans tes riktig. En HDMI kabel för 8 000 kr kan vara värt pengarna för vissa.

Har jag fått allt om bakfoten kan ni kolla klippet själva.
https://youtu.be/4CSYCK_4xMU?t=20m26s

Det du framställer som något som han faktiskt hävdat är väl snarast ett användningsområde som han kommit på som, OM det faktiskt fungerar, skulle kunna vara den bisarrt dyra kabelns räddning från att vara rent och skärt lurendrejeri.

Om han lyckas bättre med att skrämma upp sin skärm i riktigt höga uppdateringsfrekvenser med kabeln för $1000 jämfört kabeln för $4 så hankar sig den dyra kabeln upp från lurendrejeri till att bara vara alldeles på tok för dyr jämfört med vad den tillför.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

@evil penguin: Ska i alla fall bli kul och se vad resultatet blir. 8 000 kr för 1 meter HDMI-kabel låter ju vansinnigt. Men är är han testfreak och inte kan låta bli och har pengar så förstår jag honom.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Hedersmedlem

Silver leder ju ström betydligt bättre än koppar så det finns ju en iaf verklighet bakom en sådan kabel. Med så korta längder känns det tveksamt att det hinner börja göra skillnad.

Jag hade silverkablar i min SME 309 tonarm t ex och det fanns (finns?) säkert på många andra och eftersom MC-pickuper skickar ut så extremt svaga signaler har det betydelse även på någon decimeter kabel.

Rent elektriskt är ju är även en digital signal analog i grundfunktionen och när man närmar sig bandbredden för en vanlig kabel kanske silver kan göra den lilla extra skillnad som gör att det fungerar. T ex otydliga kanter på fyrkantvågen pga bristande elektriska egenskaper ger fler bitfel och totalt bortfall när mottagaren inte kan skilja etta från nolla längre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

@evil penguin: Ska i alla fall bli kul och se vad resultatet blir. 8 000 kr för 1 meter HDMI-kabel låter ju vansinnigt. Men är är han testfreak och inte kan låta bli och har pengar så förstår jag honom.

Resultatet kommer med största sannolikhet att bli noll, möjligtvis att den klarar någon promille högre frekvenser jämfört med den billiga aluminiumkabeln men det är ytterst tveksamt. Sen är det förstås intressant ändå, man bör testa även sådana här bluffprodukter grundligt, men slutsatsen kan inte bli annat än just att det är en bluffprodukt. Det är en digital kabel som inte är i närheten av att tangera specens gränser (i exempelvis maxlängd), skillnaden är alltså i bästa fall minimal och sannolikt obefintlig, och priset är 200 gånger högre, därför är det lurendrejeri.

Permalänk
Medlem

För det har ju bara med begränsningar i kabeln att göra. Inte något med portat o protokoll... Löjligt test detta.

Vad tror folk att nästa hdmi standard är? En fetare kabel bara?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Bildexpert 📺

Gränserna för överklockningen sitter i kretsuppsättningen i sink och source som reglerar skärmen respektive grafikkort. Klarar skärmens kretsar inte mer än typiska 300 MHz pixelklocka i praktiken (1920x1080 i ca 120 Hz beroende på exakt timing) så hjälper inte någon kabel, dyr, simpel, suveränt konstruerad. etc. Gränsen sitter i skärmen samt i grafikkortet. En dålig kabel kan i och för sig fortfarande misslyckas med att nå motsvarande 300 MHz, men det är tvärtomproblemet.

Skulle det finnas någon möjlighet att överklocka själva kretsen och scalern i skärmen så att de kliver förbi de hårdvarugränser som finns där kan det finnas anledning till att tro att en bättre konstruerad kabel (inte nödvändigtvis dyrare) kan nå högre frekvenser. Men detta blir aldrig en fråga i praktiken, utan det är mer hypotetiskt.

Sedan kan man förstås med en tillräckligt sofistikerad laboratorieutrustning finna ett teoretiskt maximum för själva kabeln utan hänsyn till kretsuppsättningar i source och sink. Än mer hypotetiskt alltså.

Permalänk
Avstängd

Litar mer på #Ytterberg än Linus så tyvärr är nog resultate som kommer hända = 0.
Men har ingen provat så vet man inte, sa han som hoppade utan fallskärm från Eiffeltornet.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Bildexpert 📺

@stormense: Fast mr Linus kanske endast visar just detta, att för skärmen är det i praktiken noll och ingen skillnad ens för överklockning eftersom det inte är kabeln som sätter gränserna för vad själva skärmen är kapabel till.

Permalänk
Medlem

"Värt pengarna"... nej!
Kan den i enstaka användningsområden vara bättre än en hdmikabel för 30 kr från CDON? Ja, inte omöjligt... Men det lär knappast rättfärdiga 7970kr

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

*SNIFF!*

Luktar det inte lite bränd högtalarkabel-scam!?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Så sjukt kul att läsa när folk köper dyra kablar... Speciellt för digitala signaler.
"Jo men jag ser skillnad" rofl

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

@evil penguin: Ska i alla fall bli kul och se vad resultatet blir. 8 000 kr för 1 meter HDMI-kabel låter ju vansinnigt. Men är är han testfreak och inte kan låta bli och har pengar så förstår jag honom.

För Linus är ju kabeln bara en utgift i arbetet som kommer att tjänas igen, han köper den ju för att kunna göra en kul video som väcker uppmärksamhet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

@evil penguin: $92.4K - $1.5M Estimated Yearly Earnings så räcker väll till lokalhyran i Canada, utrustning och personalkostnader + dyr HDMI-kabel:). Tror pengarna hjälper till att få chans att kunna bedriva ett helvites roligt arbete vilket är få förunnat.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@stormense: Fast mr Linus kanske endast visar just detta, att för skärmen är det i praktiken noll och ingen skillnad ens för överklockning eftersom det inte är kabeln som sätter gränserna för vad själva skärmen är kapabel till.

Mest troligt är det precis detta som kommer att hända. LMG är verkligen inte rädda för nollresultat, jag har sett flera av deras tester där slutsatsen helt enkelt har varit att de inte kan mäta eller se någon skillnad. Till exempel när Luke testade olika sätt att applicera kylpasta och det enda som på något sätt påverkade temperaturen var om de använde ingen eller för lite pasta.

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Dom som tävlar i vissa ljudbyggartävlingar behöver faktiskt väldigt dyr kabel för man tar ett medie som är så otroligt kasst att lyssna på sedan ska man få denna "låt" att låta klart och bra. och då gör faktiskt dyra kablar väldigt stor skillnad och köper man ljudanläggningar för 6 siffrigt då kan faktiskt dyra kablar vara ett väldigt bra alternativ för att få ljudet renare och brilljera med yttersta detaljerna.

Däremot skulle jag personligen aldrig lägga ut dom pengarna oavsett då jag prioriterar annat.

Jag har alltid också ställt mig frågan om teorin lever upp till praktiken med dessa kablar när man köper dom som hemma användare är mest placebo.

Samma sak med när folk byter från DVI-D -> HDMI sen säger WOW jävlar vilken bra bild jag fick fyfan vad bra den är.

Sen går det något år så byter dom från HDMI -> DVI-D och säger exakt samma sak igen.

För teoretiskt sätt är det stor skillnad mellan dessa kablar och man kan även se detta i olika tester men frågan är om människan är utvecklad tillräckligt för att uppfatta skillnaden.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Avstängd

@Lordkiller: Finns en rätt intressant tråd på Swec om just olika högtalarkablar där jag tyckte att den allmänna uppfattningen var att utseende och böjbarhet var det som skilde, inte ljudet. En hel del som föredrog att lägga pengar på en lättdragen och snygg högtalarkabel.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av stormense:

@Lordkiller: Finns en rätt intressant tråd på Swec om just olika högtalarkablar där jag tyckte att den allmänna uppfattningen var att utseende och böjbarhet var det som skilde, inte ljudet. En hel del som föredrog att lägga pengar på en lättdragen och snygg högtalarkabel.

Exakt och det är det som gör detta så intressant det håller jag med om.

Hade du sett något som faktiskt kan dra nytta av skillnaden mellan billig kabel och dyr kabeln är risken väldigt stor att man inte skulle märka detta i hemma användning eller ens se skillnad / höra skillnad. medans man skulle se stora skillnader i testmiljöer och på papper.

Samma som jag skrev om detta med ljudbygget då man faktiskt behöver dyrare kabel vilket är det absolut endaste användningsområdet jag vet om/hört talas om att man kan dra nytta av det.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av MultiMan:

Silver leder ju ström betydligt bättre än koppar så det finns ju en iaf verklighet bakom en sådan kabel. Med så korta längder känns det tveksamt att det hinner börja göra skillnad.

Jag hade silverkablar i min SME 309 tonarm t ex och det fanns (finns?) säkert på många andra och eftersom MC-pickuper skickar ut så extremt svaga signaler har det betydelse även på någon decimeter kabel.

Rent elektriskt är ju är även en digital signal analog i grundfunktionen och när man närmar sig bandbredden för en vanlig kabel kanske silver kan göra den lilla extra skillnad som gör att det fungerar. T ex otydliga kanter på fyrkantvågen pga bristande elektriska egenskaper ger fler bitfel och totalt bortfall när mottagaren inte kan skilja etta från nolla längre.

Ca 7% bättre konduktivitet om jag inte minns fel.. Jag har svårt att tro att det är kabeln som begränsar i detta fallet.

Det är inte en betydlig skillnad, faktiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har noll förtroende för Linus numera.
Han var bra tills dom flyttade till nya stället.
Numera verkar dom antingen skapa videos för att visa hur rätt dom har om nånting.
Eller så när dom har köpt nånting svindyrt som är en grotesk overkill till vad dom skall använda det till.
Typ:
Vecka 1: Kolla här vad vi har köpt eller blivit sponsrade med.
Vecka 2: Kolla när vi skruvar ihop ovan grejer och har sönder en stor del av dem.
Vecka 3: Kolla på när ett proffs försöker reda ut vad vi gjort fel och försöker rädda vår data !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Ca 7% bättre konduktivitet om jag inte minns fel.. Jag har svårt att tro att det är kabeln som begränsar i detta fallet.

Det är inte en betydlig skillnad, faktiskt.

Anledningen till att man inte använder sig av silver är ju att det kan skapas reflektioner när en signal passerar från ett medium till ett annat med olika egenskaper.
https://en.wikipedia.org/wiki/Reflections_of_signals_on_condu...

Permalänk
Medlem

Nu är det ju inte så att han ska bevisa att det går att överklocka skärmen bättre med dyrare kabel.

Han vet att en dyr kabel inte gör något utan är ren scam. Han testar kabeln för att bevisa detta i en rolig video.

Testet är gjort så att om det är nån kabel som får en fördel, så är det silverkabeln som ytterst eventuellt kan leda signalen bättre. Men poängen är att han ska bevisa att det är idiotiskt att köpa en dyr HDMI-kabel.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Svensktiger:

Anledningen till att man inte använder sig av silver är ju att det kan skapas reflektioner när en signal passerar från ett medium till ett annat med olika egenskaper.
https://en.wikipedia.org/wiki/Reflections_of_signals_on_condu...

Troligtvis mest att priset inte motiverar prestandaskillnaden.
Som sagt så är det inte bara ledningsförmågan som avgör slutresultatet, även induktans spelar roll. Men silver eller koppar på några cm avstånd kommer du inte höra skillnad på det garanterar jag!

När vi snackar kabel som överför digital signal så är dessa skillnader inte relevanta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesse2:

Nu är det ju inte så att han ska bevisa att det går att överklocka skärmen bättre med dyrare kabel.

Han vet att en dyr kabel inte gör något utan är ren scam. Han testar kabeln för att bevisa detta i en rolig video.

Testet är gjort så att om det är nån kabel som får en fördel, så är det silverkabeln som ytterst eventuellt kan leda signalen bättre. Men poängen är att han ska bevisa att det är idiotiskt att köpa en dyr HDMI-kabel.

Det är exakt det är han vill göra. Fattar inte att folk kunde missuppfatta. Kan vara att engelskan är dålig....

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Avstängd

@Zargoz: Japp

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Om jag mins rätt så är guld bästa ledaren för signal om man bara kollar egenskaper på ledare .. dyrt som attan och känslig. .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jygge:

Om jag mins rätt så är guld bästa ledaren för signal om man bara kollar egenskaper på ledare .. dyrt som attan och känslig. .

-Guld är ingen bra ledare alls, klart sämre än koppar och silver men det oxiderar inte så det används av den anledningen i kontakter.
Rodium är däremot en bra metall som främst passar i kontakter, det leder väldigt bra och är stabilt och hårt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Linus säger ju i videon att han har hittat på ett test som eliminerar källa och skärm som faktor i testet. Skall bli intressant att se vad han har hittat på. Men han säger ju också att han är helt säker på att det var pengar i sjön att köpa denna kabel. Skall bli intressant att se resultatet.

Förövrigt, en fredag som börjar med fredagspanelen och slutar på lördag morgon med WAN show är en bra start på en helg..