Nvidia Geforce GTX 400 och 500-serierna blir utan Vulkan-stöd

Permalänk
Medlem

Jag är inte bitter, finns ju typ inga spel som har DX12 eller vulkan stöd än och det är bara några månader till Pascal, så jag överlever.

(GTX 590)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det där kan du väl inte gå efter? Alla spelar inte spel med så gamla kort. Många sitter säkert i burkar med Linux distar som inte finns med där

Då kan man ju ändå inte använda DX12...
Jag vet inte vad Vulkan kan användas till annat än spel, men man hoppas ju att folk som sysslar med seriös 3D har modernare och bättre kort än Fermi.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det kommer ta ett par år innan Vulkan får fullt genomslag är det ett klokt beslut. Utdaterade grafikkort kommer knappt ha muskler att spela moderna spel, vare sig det finns drivrutinsstöd eller ej.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Jag skulle inte räkna <0.5% som "jäkligt poppis": http://store.steampowered.com/hwsurvey

Beror på hur man tolkar informationen. Finns ju inget ensamt kort som har en stor del av totalen. Genrellt väldigt splittrat. GTX 780 har 0.53%. GTX460 är mer vanligt än GTX950 och ungefär på samma nivå som GTX680. Så jag vill nog påstå att det fortfarande är ett vanligt förekommande kort.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Löftet som drogs tillbaka angående Fermi och DX12 var ju att stödet skulle komma i slutet av 2015. Nvidia har aldrig sagt att Fermi inte får DX12.

Enligt en användare på Beyond3ds forum, CarstenS, har VR-Dev-Drivers 358.70 stöd för DX12 på Fermi.
https://forum.beyond3d.com/threads/dx12-performance-discussio...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spawnbadboy:

5+ år gamla grafikkort har inte stöd för det det senaste? vilken shock

Problemet är att Nvidia gjort sig ett rykte för att stödja ny teknik på gamla kort. Att det inte är förvånande är inte direkt nyheten här utan att Nvidia går emot sin egen policy.

Skrivet av Paddanx:

Hade faktiskt nästan blivit förvånad om Nvidia hade gjort det, för det krävs som sagt arbetstid i form av drivrutiner, och de anser inte det $$$ värt det. Inget udda i det, AMD har ju slopat det på 6000-serien för samma anledning.

Exakt. Vill dock minnas att det blev ett herrans liv i det gröna lägret när det visade sig att HD6000-serien inte stödjer DX12.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Exakt. Vill dock minnas att det blev ett herrans liv i det gröna lägret när det visade sig att HD6000-serien inte stödjer DX12.

Kanske så, men Vi vet hur bra NVidia är på att säga en sak, och sedan gör en annan. Så jag anade detta komma ändå.
Ärligt så förstår jag varför AMD gjort som de gjorde med 6000 serien. De har ju lagt ner hela den tråden av design. 7000 Serien är totalt annorlunda och verkar redan från början vara DX12 "byggd" (troligen pra Mantle). Så ett 6000 kort hade nog haft samma "wow" prestanda som Nvidia har idag på sina i DX12.

Det är en skillnad på att ha stöd för DX12 och att ha optimerat kärnorna i grafikkortet för det. Att ens ett 7970/290 kort kan ge sådan otrolig DX12 prestandan visar att de var byggda för detta från början, även om de kanske inte är 100% perfekta.

400/500 serien hade sina dagar, men de är i grunden DX11 kort, och optimerade därefter, så jag tror Nvidia tänkte lite samma där... det kommer inte hjälpa vidare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Problemet är att Nvidia gjort sig ett rykte för att stödja ny teknik på gamla kort. Att det inte är förvånande är inte direkt nyheten här utan att Nvidia går emot sin egen policy.

Exakt. Vill dock minnas att det blev ett herrans liv i det gröna lägret när det visade sig att HD6000-serien inte stödjer DX12.

Det var faktiskt ganska lugnt även i den nyhetstråden. Nu är det förvisso en liten skillnad mellan att sluta släppa drivare och inte införa stöd för nya API'er men i slutändan blir resultatet lika. Kort som inte klarar av att användas i ny mjukvara men fortfarande fungera bra i gammal, kompatibel, mjukvara. Lite ovanligt att de flesta verkar vara rätt överens dessutom.

Denna tråd jag tänkte på iallafall: http://www.sweclockers.com/nyhet/21355-amd-upphor-med-drivrut...

Permalänk
Medlem

Det är inte direkt första gången Nvidia skulle kunna supporta äldre kort (om än med lägre prestanda) men väljer att låta bli. Kolla på deras shadow play, streaming osv. Har alltid låst det till nyare kort. Även när det egentligen inte var nödvändigt. Eller lär de i mjukvara låser saker som att köra ett Nvidia kort för physx och ett amd för grafik. De är rätt bra giriga i sin förhoppning om att folk går med på att köpa nytt. Tyvärr verkar de, om och om igen, få rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av inquam:

Det är inte direkt första gången Nvidia skulle kunna supporta äldre kort (om än med lägre prestanda) men väljer att låta bli. Kolla på deras shadow play, streaming osv. Har alltid låst det till nyare kort. Även när det egentligen inte var nödvändigt. Eller lär de i mjukvara låser saker som att köra ett Nvidia kort för physx och ett amd för grafik. De är rätt bra giriga i sin förhoppning om att folk går med på att köpa nytt. Tyvärr verkar de, om och om igen, få rätt

Skickades från m.sweclockers.com

I det här fallet har ju Nvidia helt klart rätt ändå med att välja att inte supporta dessa produkter. Det är gamla kort med dagens mått låg prestanda. Förr eller senare lär de som använder dessa kort uppgradera ändå. Om de vill spela nyare spel dvs, dessa kort lär fungera bra med gammal mjukvara förstås.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men de spel som släpps inom en snar framtid med DX12 eller Vulkan till Windows ser ju dessutom ut att åtminstone även ha stöd för DX11. De spelen borde ändå gå att spela i DX11 eller om de städer OpenGL, även om prestandan eventuellt blir lidande.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Löftet som drogs tillbaka angående Fermi och DX12 var ju att stödet skulle komma i slutet av 2015. Nvidia har aldrig sagt att Fermi inte får DX12.

Enligt en användare på Beyond3ds forum, CarstenS, har VR-Dev-Drivers 358.70 stöd för DX12 på Fermi.
https://forum.beyond3d.com/threads/dx12-performance-discussio...

Är du säker på din sak? Har ett GTX 570 som jag hade velat ha till vardagsrummet för lättare spel/video, läste dock om någon på ett annat forum som fått ett meddelande "du måste ha ett dx12 grafikkort" när han försökte starta GOW med sitt Fermi-kort...