Letar prisvärd smartphone

Permalänk
Medlem

Letar prisvärd smartphone

Hej,

Jag skulle vilja köpa en ny telefon. Har idag en iPhone 4, inte 4S utan 4, som jag har haft sedan 2011. Är naturligtvis intresserad av senaste iPhone 6S men den är ganska dyr. Kommer priset att sänkas snart i.o.m. nya släpp? Är det värt att vänta? Vad finns det för andra prisvärda telefoner idag? Har tittat på Xiaomi och OnePlus och dem verkar vara bra. Vill gärna att den ska kännas snabb och responsiv speciellt när man surfar på webben. Gärna kunna klara av spel och emulatorer (NES, SNES, PSX?). Prisklass ca 3000:-. Android eller iOS spelar inte jättestor roll.

Tack för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwik:

Hej,

Jag skulle vilja köpa en ny telefon. Har idag en iPhone 4, inte 4S utan 4, som jag har haft sedan 2011. Är naturligtvis intresserad av senaste iPhone 6S men den är ganska dyr. Kommer priset att sänkas snart i.o.m. nya släpp? Är det värt att vänta? Vad finns det för andra prisvärda telefoner idag? Har tittat på Xiaomi och OnePlus och dem verkar vara bra. Vill gärna att den ska kännas snabb och responsiv speciellt när man surfar på webben. Gärna kunna klara av spel och emulatorer (NES, SNES, PSX?). Prisklass ca 3000:-. Android eller iOS spelar inte jättestor roll.

Tack för tips!

Ska du köpa Android skulle jag enbart titta på Nexustelefonerna pga uppdateringar, säkerhet, flyt, rapphet, ingen bloatware osv osv.

I dagsläget finns det 6P och 5X som du har då att välja på. 5X skulle jag personligen inte köpa, dels pga att det känns inte som någon direkt uppdatering av gamla Nexus 5. Såklart kameran är bättre osv men folk verkar ha problem med att telefonen blir seg och speciellt kamera-appen efter en tids användande. Verkar som vissa löst det genom att ta bort så den sparar plats i fotot och andra tagit bort någon app som använder gps. Kommer väl säkert blir fixat med tiden. Krypteringen verkar ju fortfarande slöa ner telefonerna lite också. Snapdragon 808/810 använder sig inte av Qualcomms arkitektur utan någon arm-baserat som inte verkar vara någon höjdare.

Men den största anledningen till att jag inte skulle rekommendera en 5x är då du scrollar så blir texten suddig tills du slutar scrolla.
https://www.youtube.com/watch?v=ZCCRf08IGlw

Sjukt jobbigt för ögonen känns det som i längden. Men kan man leva med det så säljs den väl för 2900:- eller dylikt idag vilket är rätt ok.

Iphone 5s kostar väl runt 4000:- och 6:an runt 5000:- så skulle inte räkna med några direkta prissänkningar. Så är prisklassen 3000:- så kan du nog glömma Iphone direkt.

Mitt val skulle i dina skor bli en 5X även fast tex OnePlusX eller HTC A9 är ok för vad de är. Huawei Honor 5X är väl något du kan kasta ett öga på också. Galaxy A5(2016) om man kan leva med Samsung kan ju också vara något att ha i beräkningarna.

Permalänk
Medlem

För 3000:- kan du få en begagnad iPhone 5s (kolla mtorget.se), vilket är en ganska okej telefon just nu men vet inte hur länge till dem är de (är ju en telefon från 2013 trots allt). Men då du vill köra emulatorer skulle jag nog ändå kolla på Android istället. Är inte helt trivialt att få emulatorer på iOS.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Varsågod:
http://www.mi.com/mi5/

Bättre prisvärde kommer du nog inte hitta på ett bra tag.

Edit:
Mindre beskrivning från Swedroid:
Mi 5 introducerades förra veckan och erbjuder Snapdragon 820, 4GB RAM, upp till 128GB UFS 2.0-lagring, en 16MP-kamera, IR-sändare, en 5,15-tumsskärm (1080p), samt ett 3000mAh-batteri. Upplagan med 64GB intern lagring kostar strax under 3000 kronor i Kina. Telefonen börjar säljas idag.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

@JSvanberg:

Xiaomi telefonerna är ju rätt så prisvärda om man inte bryr sig om bra 4G.
Dom stödjer tyvär inte Band 20 vilket används i stora delar av Sverige.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk

Jag hade kikat på sony z3 compact. Ruggigt prisvärd för prestandan.

Permalänk
Medlem

Moto X 2014 om du kan stå ut med telefon utan minneskortplats

Permalänk
Medlem

Någon av one+ telefonerna är ju ett alternativ

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Motorola X Play har jag, mycket prisvärd. Senaste androidversionen, bra batteritid, plats för minneskort och stor skärm. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3259001

Permalänk
Medlem
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Toppen! Tack för tipsen. Telefonen ska självklart fungera optimalt i Sverige.

@RX1
Är XiaoMi helt uteslutet då? Vad ska jag leta efter när det kommer till kompatibilitet med det svenska mobilnätet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwik:

Toppen! Tack för tipsen. Telefonen ska självklart fungera optimalt i Sverige.

@RX1
Är XiaoMi helt uteslutet då? Vad ska jag leta efter när det kommer till kompatibilitet med det svenska mobilnätet?

Det finns 2 versioner av Xiaomi Note 3 och se till välja rätt version.
Xiaomi Note 3 - MediaTek X10
Xiaomi Note 3 Pro - Med Snapdragon 650 och är det bättre versionen. Bättre kompatibilitet med appar/spel.

Köpte Note 3 till sambon innan Note 3 Pro släpptes. Om jag bara visste Note 3 Pro skulle komma och då skulle jag väntat.
Inga problem alls med svenska nätet. Både versioner saknas Band 3 (4G), så länge du inte bor ute i landet och vill ha 4G tävkning så spelar det mindre roll. 3G som är tillräckligt snabbt ändå och skall inte vara större problem. Både versioner saknas också Mutli språk och kommer endast med Eng och Kinesiska med stock ROM. För att få svenska får man roota och köra custom ROM.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

@XPerion:

Ah ok, finns det några återförsäljare i Sverige/EU? Eller måste jag importera från Kina själv? Vem är billigast i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwik:

@XPerion:

Ah ok, finns det några återförsäljare i Sverige/EU? Eller måste jag importera från Kina själv? Vem är billigast i så fall?

Mi store i Stockholm http://mi-store.se/sv/mobiltelefoner/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwik:

@XPerion:

Ah ok, finns det några återförsäljare i Sverige/EU? Eller måste jag importera från Kina själv? Vem är billigast i så fall?

Köpte min från denna säljare: http://m.aliexpress.com/item/32597684693.html?aff_click_id=6af58894b8b34e49be2f9b66b1f336ca-1456954074548-02283-UneMJZVf&aff_platform=y

Slipper tull och moms. Då leveransen går via EU mellanhand.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Samsung S4, billig om man gämför med Samsung S6

Permalänk
Medlem

Moto x Play 1990:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kame_boy:

Bästa telefonen som jag har haft.

Permalänk
Medlem

Oneplus x verkar prisvärd.. Ångrar att jag inte tog den istället för z5 compact.

Permalänk
Medlem

Avråder från Xiaomi då utvecklarstödet utanför Kina är bedrövligt, i alla fall för de enheter som använder MediaTek SoC. Har själv en Redmi Note 2 och är tveksamt nöjd med den. Hårdvaran är bra och prisvärd, men mjukvaran duger inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xabin:

Avråder från Xiaomi då utvecklarstödet utanför Kina är bedrövligt, i alla fall för de enheter som använder MediaTek SoC. Har själv en Redmi Note 2 och är tveksamt nöjd med den. Hårdvaran är bra och prisvärd, men mjukvaran duger inte riktigt.

Det är sant. Vilka företag är bra på att uppdatera sina mjukvaror? Går det inte att roota och installera något eget? Stabilitet och responsivitet är väldigt viktigt. Som sagt så sitter jag nu med en iPhone 4 med iOS 7. Den kommer aldrig att få en till uppdatering.