Permalänk

Core i5 4690k konstig temp

Hej,

Installerade Coretemp nyligen då jag bytt chassie för att se att allt såg bra ut med luftflöde osv, satte igång programmet och testade lite spel osv, fungerade fint.

MEN, passade även på att installera nya gfx drivisar och då upptäckte jag något konstigt.

CPU Core temp 32.5 - 46.5c. Helt ok temps efter både spel och senare lite mer cpu krävande saker.
Dock så när man kollar kärnorna var för sig så blev jag lite orolig, där ligger 2 av kärnorna runt 100 grader, och som mest har de varit uppe på 125c.

Kan detta verkligen stämma? fläktarna till radiatorn arbetar på som vanligt, och eftersom de är tempstyrda borde de inte då kickat igång?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem

Har du provat med något/några andra program för temp avläsning? Till exempel HW monitor? Är CPUn överklockad? Vad är det för kylare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk

Ja så smart kunde jag ju givetvis varit själv, men tydligen inte.

HW monitor säger att all kärnorna ligger mellan 32-34 grader, inget konstigt.

Har en Cooler Master Nepton 140mm radiator, inte klockad. Sitter i ett Fractal Design Core 2500 chassie. Fick göra en fuling med lite ovänt luftfläde då radiatorn var för stor för båda toppen och bak. Sitter i fronten nu och blåser ut, en 120mm bak ut, en 140mm i toppen ut, en 140mm i fronten (under radiatorn) in, avdelade med en pappkartong i fronten för att hindra att in suger in radiatorns utluft direkt.