AMD kniper marknadsandelar från Nvidia

Permalänk
Melding Plague

AMD kniper marknadsandelar från Nvidia

Grafikmakaren AMD avrundar ett tufft år med ett uppsving på grafikkortsmarknaden. Samtidigt framgår att entusiastsegmentet fortsätter vara draglok på en nedåtgående PC-marknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu börjar ju fury bli rätt prisvärda också gick att köpa för 4300kr i veckan.

Men 21% är väldigt dåligt så vi får hoppas det blir 40 eller mer nästa generation.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Mycket goda nyheter, oavsett om man tillhör det gröna eller röda laget ska man glädjas åt att ingen av företagen får monopol på marknaden. Det vinner vi konsumenter på!

Permalänk
Medlem

En av de bättre nyheterna i år. Hoppas Polaris gör att AMD kniper ytterligare marknadsandelar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Visst var det ett sjukt bra pris? Synd att dom tog slut så fort bara men jag är nöjd för Misco levererade mina 2kort på 1 dag

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Att AMD tar marknadsandelar från Nvidia är en glad nyhet för alla.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Liten förbättring men förtfarande en bra förbättring. Borde fortsätta framöver om övertaget med DirectX12 håller i sig. Svårare när det är dags för lansering av nya serien senare i år men om jag uppgraderar i år är det Polaris-baserat vad jag stoppar i min dator. Även sugen på en Zen-plattform om allt ser bra ut.

Fortsätt satsa på utveckling av såväl hårdvara, mjukvara och koncept. Hoppas finansieringproblematiken ordnar sig, vi behöver mer konkurrens och utan AMD har vi ingen alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

2.3 % är kanske inte så mycket men kurvorna pekar ju i alla fall åt rätt håll.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Läste precis detta också.

Radeon Technologies Group Q&A is happening here on March 3rd 10AM-5PM central time.

The Q&A is open to all topics dealing with anything under the Radeon Technologies Group (the Radeon division of AMD). Some big secrets could be unveiled this Thursday, so bring your best questions!
Likely topics of discussion will most likely include Vulkan, FreeSync, GPUOpen, Polaris, Fury X2, VR, DirectX 12, and anything else you're curious about.

Don't ask about Zen. It's still a super secret.

Permalänk
Medlem

så går det när ett 390x kostar 150-300kr mer än ett 970, ett fury återfinns på 4400kr.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Härligt att se en vändning för dem. De tjänar nog väldigt mycket på att leverera APU-kretsar för samtliga spelkonsoler. Bara där är man ju sammanlagt uppe i över 60 miljoner kretsar. Jag hoppas verkligen att både Zen och Polaris blir en hit. AMD har varit på efterkälken på tok för länge nu.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket trevliga nyheter.
Inget sporrar framsteg och utveckling så mycket som hård konkurrens.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Rätt kul att se hur ett 290x spöar gtx 980ti i doom 3-alpha. Verkar ju som att amds kort är långt mycket mer "framtidssäkra" än nvidias iallafall.

Permalänk

Att totala antalet sålda kort kan ju även bero på att det faktiskt inte hänt så mycket i mellanklassen på ett tag. Nästa generation verkar fokusera på den (till en början) och då kan vi förhoppningsvis få se lite volymökning.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Trots rätt så tysta med spel-på köpet kampanjer och dålig marknadsföring som vanligt? Då vet hur det kommer gå när polaris lanseras (måtte det vara bästa lanseringen på länge)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Rätt kul att se hur ett 290x spöar gtx 980ti i doom 3-alpha. Verkar ju som att amds kort är långt mycket mer "framtidssäkra" än nvidias iallafall.

Dock alpha så dra inte några större slutsatser av det

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Trots rätt så tysta med spel-på köpet kampanjer och dålig marknadsföring som vanligt? Då vet hur det kommer gå när polaris lanseras (måtte det vara bästa lanseringen på länge)!

De håller nog i traditionen med att klanta sig med referenskylarna och förstöra ryktet. Dock var det ju coolermasters fel i Fury X fallet men 290 och 290x kan de inte skylla ifrån sig på någon.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Förvånande att AMD inte gått upp mer med tanke på 970 fiaskot.

Permalänk
Medlem

Skulle inte bli förvånad om Nvidia sitter och ruvar på en vettig konkurrent till Polaris dock... Spelar mindre roll för mig, blir tveklöst Polaris oavsett gröna alternativ vid nästa uppgradering.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Avstängd

Min gissning är att dom kommer öka mer då ati/amd oftast åldrats bättre än sin nvidia motsvarighet då dom oftast har lite varit starkare kort i grund och botten och det brukar börja visa sig när det kommer nästa gen av spel och samtidigt så brukar dom prispressas ganska rejält och till hösten kommer alla säga dom är så sjukt prisvärda mot nvidia för dom är snabbare och billigare

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

@Insio:

Börjar mer och mer luta mot amd för min del också när det ska bli uppgradering nästa gång. Vet inte om det är min inbillning men det känns som att nvidias kort åldras snabbare än amds om man jämför med prestandatester. Å andra sidan gillar jag nvidias 3d vision... hmm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insio:

Skulle inte bli förvånad om Nvidia sitter och ruvar på en vettig konkurrent till Polaris dock... Spelar mindre roll för mig, blir tveklöst Polaris oavsett gröna alternativ vid nästa uppgradering.

Ja och den arkitekturen heter pascal vilket är känt sedan länge

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Min gissning är att dom kommer öka mer då ati/amd oftast åldrats bättre än sin nvidia motsvarighet då dom oftast har lite varit starkare kort i grund och botten och det brukar börja visa sig när det kommer nästa gen av spel och samtidigt så brukar dom prispressas ganska rejält och till hösten kommer alla säga dom är så sjukt prisvärda mot nvidia för dom är snabbare och billigare

Ja fast man ser att många hänger hårt kvar i Nvidias gran, även när AMD Presterar bättre och är billigare så rekomenderas ändå Nvidias kort, först när Ashes of the Singularity visade sina tester så bortblåstes dem testerna med att det är ett allt för tidigt test och senaste nyheterna angående Farcry Primal från Techfrag visar på samma dock i DX11, Här finns testet http://techfrag.com/2016/03/01/far-cry-primal-benchmarks-show.... Jag hoppas att AMD klättrar på bra och ger oss en bättre konkurens och därmed bättre produkter och priser.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

2.3 % är kanske inte så mycket men kurvorna pekar ju i alla fall åt rätt håll.

2,3 procentenheter upp är ganska bra om man har 18,8 % av marknaden. Ökningen är ju ca 12 % och det är många företag som skulle vilja ha den ökningen i procent av sin marknad!

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Rätt kul att se hur ett 290x spöar gtx 980ti i doom 3-alpha. Verkar ju som att amds kort är långt mycket mer "framtidssäkra" än nvidias iallafall.

Finns allt får få titlar för att dra några slutsatser än kring "framtidssäkra", Gears of War pekar ju på att GCN1.1/1.2 inte alls gillar DX12... Min gissning är ändå att GCN kommer gynnas mer än Maxwell, men tror att kommande modellerna kommer vara långt bättre anpassade till DX12/Vulkan och därmed göra alla dagens modeller allt annat än "framtidssäkra" + att vi nu får en övergång från 28 nm till 14/16 nm som också kommer snabba på processen att göra dagens modeller väldigt långsamma jämfört med kommande produkter.

Skrivet av mrwu:

Förvånande att AMD inte gått upp mer med tanke på 970 fiaskot.

Vari ligger fiaskot med tanke på att 970 är den bäst säljande modellen någonsin givet prisnivån? Än idag finns det inget spel som på något sätt påverkas negativt av minneskonfiguration utöver vad som förväntas av att 970 har något lägre effektiv bandbredd jämfört med 980.

Oavsett är detta positiva nyheter! Optimala vore om AMD och Nvidia hölls sig runt halva marknaden var då sannolikheten att vi kommer få se en ny spelare på marknaden för separata grafikkort nog tyvärr är väldigt nära noll.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

2016 kommer bli AMDs år

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

2016 kommer bli AMDs år

Ja jag hoppas på detta, kassan är laddad för inköp

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Inaktiv

AMD dog för mig när de tog bort DVI-I. Förhoppningsvis fortsätter Nvidia så man lätt kan ersätta TitanX.

Permalänk
Medlem

Tillhör inget av lagen (grönt eller rött). Men jag e konsument. Så det vore fint om AMD tog ännu mer marknadsandelar. Konkurrens ä bra för konsumenter. Bättre drivrutiner för det röda laget å mindre skitsnack från det gröna vore tacksamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fermia:

Dock alpha så dra inte några större slutsatser av det

Samtidigt brukar ID vara närmare Nvidia och det faktum att spelet använder OpenGL borde innebära bättre resultat för Nvidia. Men nu verkar AMD ligga bra till även här, dessutom med mycket äldre produkter.

Slutgiltiga utgåvan behövs för att göra någon fullständig bedömning men AMD verkar ha bra flyt nu, speciellt när man även tittar på DirectX 12 och även Far Cry Primal som använder DirectX 11 och är en Nvidia-titel. Finns en länk till testet blandannat i denna tråd men även andra sidor har fått liknande resultat.

R9 290-serien är fan lite som en ny Radeon 9700. Ser ut att kunna hålla riktigt bra.

Skrivet av jOnÄTÄn:

De håller nog i traditionen med att klanta sig med referenskylarna och förstöra ryktet. Dock var det ju coolermasters fel i Fury X fallet men 290 och 290x kan de inte skylla ifrån sig på någon.

Nu klantade sig partnertillverkarna sig rejält med deras custom-lösningar för R9 290/290X så de har ingen att skylla på. Asus minns jag bäst idag där deras DirectCU II-kylare återanvänds från GTX 780 där kylaren och speciellt dess heatpipes inte täckte GPU vilket gav dålig kylning och oljud. Någon mer utvecklare klantade sig också men Sapphire med deras Tri-X modeller fick fram de bästa modellerna. Vilket är varför dessa modeller men även Sapphire ofta rekommenderas och används.

AMDs referenskylare ger jag inte mycket för. Undviker förvisso även Nvidias ref-kylare som pesten men deras har varit rätt okej på vissa modeller nu på senare år. Men custom-lösningar är vad som gäller för mig då jag är ganska ljudkänslig och lätt störs på fläktljud.
Vore fint om Polaris-serien kan lanseras med custom-modeller redan på lanseringsdagen denna gång. Alltid segt att behöva vänta på de bättre modellerna.

Skrivet av mrwu:

Förvånande att AMD inte gått upp mer med tanke på 970 fiaskot.

Det sorgliga här är att väldigt många inte brydde sig om att Nvidia ljugit om specifikationerna och hur de hanterade detta. Nvidia lär nog fortsätta igen, hittills har de inte förlorat något på tilltaget vilket innebär att man kan få se liknande skit i andra produkter från företaget.

Du lär nog märka att folk kommer gå till försvar för Nvidia när 3,5GB bluffen dras upp. Många lojala kunder finns det där ute som inte bryr sig om oss konsumenters rättigheter.