Permalänk

Galaxy Note 4

Tjena!

Någon med en Galaxy Note 4 som kan lägga in några ord här? Jag funderar nämligen på att införskaffa en nu till veckan.

Tacksam för svar!
/Krigarvarg

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag har en. Vad vill du veta?

I standardutförande och botten är det en bra telefon, dessvärre är inte mjukvaran riktigt med även om drt är bättre nu än när den lanserades. Speciellt "senast använda appar"menyn är fortfarande efter tycker jag.

Ett misstag (överdrivet) är batteritiden men det är ju deras 'sista' lur med minneskort och utbytbart batteri.

Stort urval custom roms finns vilketnär ett stort plus.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att batteritiden var riktigt bra på min Note 4. Det är verkligen en riktigt bra telefon så när som på mjukvaran. Samsung har dock gått ut med att Note 4 kommer få Marshmallow 6.0 och det kommer göra telefonen riktigt, riktigt bra.

För mig så kändes den lite stor men det är väldigt personligt. Åk till någon butik så att du får känna på den innan du bestämmer dig för att köpa en

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Tjena!

Någon med en Galaxy Note 4 som kan lägga in några ord här? Jag funderar nämligen på att införskaffa en nu till veckan.

Tacksam för svar!
/Krigarvarg

Jag har en! Kan bara säga positivt om den förutom bloat och touchwiz, android 5.0 gjorde den sjukt seg men sen den fick 5.1.1 har den blivit en helt ny telefon. Snabb, rapp och bra batteritid!

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk

Tack för alla svar!

Funderar även på Xperia Z5 eller Nexus 5X...

Permalänk
Medlem

Jag använder note 4 och är jätte nöjd! Telefonens starkaste sida är batteriet och laddaren man får med. Negativa är sena uppdateringar till Android.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag bytte till Cyanogen mod på min för nån vecka sedan. Telefonens gui ser klart bättre ut nu, och den är rappare.
Men jag saknar specailfunktionerna för pennan. Utan pennfunktioner är det bara en stor vanlig telefon. Ett Samsungoperativ med mindre bloat hade varit att föredra.
Kanske finns någon extra kodsnutt att ladda ner nånstans. Men jag har inte letat.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Jag har en. Vad vill du veta?

I standardutförande och botten är det en bra telefon, dessvärre är inte mjukvaran riktigt med även om drt är bättre nu än när den lanserades. Speciellt "senast använda appar"menyn är fortfarande efter tycker jag.

Ett misstag (överdrivet) är batteritiden men det är ju deras 'sista' lur med minneskort och utbytbart batteri.

Stort urval custom roms finns vilketnär ett stort plus.

Är den värd sina 4990 kronor?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Krigarvarg:

Är den värd sina 4990 kronor?

Det är den definitivt värd!

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Det är den definitivt värd!

Härligt!

Lider den av lagg eller så?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Krigarvarg:

Härligt!

Lider den av lagg eller så?

Väldigt små, väldigt sällan. Typiskt samsung som man inte blir av med iom Touchwiz.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Väldigt små, väldigt sällan. Typiskt samsung som man inte blir av med iom Touchwiz.

Märker man att den är från 2014 eller har den åldrats väl? Är dessa lagg något som förstör "upplevelsen"?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Krigarvarg:

Märker man att den är från 2014 eller har den åldrats väl? Är dessa lagg något som förstör "upplevelsen"?

Åldrats med åren har den gjortm väl. Inget som, för mig, förstör upplevelsen iaf:)

Permalänk

Står nu mellan Z5 och Note 4. Vilken av dessa tycker ni ger mest lur för slanten?

Permalänk
Medlem

Jag har en note 4, älskar den, bästa telefonen jag haft. Hade note 3 också som vart riktigt bra, men saknade en bra kamera, något note 4 nu har
Vet ej vad folk syftar på med att den i original utförande e seg, det tycker jag absolut inte.

Jag är sjuksköterskestudent och använder denna med pennan extremt flitig, bra mic för o spela in seminarier, stor skärm vilket e asbra för pdf filer och office filer, utbytbara batteriet älskar jag (kommer ha den här telefonen tills den går sönder). 3gb ram, så den känns framtidssäker..

Dunno den kan säkert va bättre med andra android os, men jag är nöjd med touchwiz ui.. dock vågar jag ej byta ut för vanliga android os på note 4 kan med kameran skanna in hela dokument och göra texten till digital text.. bra vid uppsats skrivning tex..

Som en vuxen telefon är den asbra, älskar stylus pennan, men den är ju kraftfull så den klarar av android spel utan problem (endast provat fallout shelter, spelar inte på mobilen). Men för allt jag gör, dvs spela in lektioner, ta bilder, skanna text, kolla pdf filer o ta bilder på anatomi böcker innehåll, whatsapp, kik, fb & messenger, dela bilder/vidz med familjen.. jag har 20gb musik på minneskortet också då ja inte litar på streaming (spotify tappade mitt konto så ja kör enbart mp3 och youtube i luren).. bra batteritid som hänger med hela dagen också. det är vad jag använder den till och jag är stormnöjd.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Jag har en Note 4 och jag kan inte rekommendera dig att köpa en.

Jag älskar note-formatet. Jag har haft en Note 2 förut och tänkte köpa varannan note tills jag tröttat. Tyvärr har det redan hänt nu vid Note 4.
Detta är av flera anledningar:
1) Batteriet har slutat fungera fullt efter 6 månader.
Batteriet dör vid 30-15% så fort jag startar en app.
Jag har en tråd om det här: (http://www.swedroid.se/forum/threads/hoppar-fran-15-varningen...)
Det finns väldigt många som har detta problemet, jag har fortfarande svårt att förstå varför Samsung inte sagt något eller att det inte blivit någon #Batterygate.

Jag köpte ett fulbatteri från 24.se som dör vid 70% och som max blir laddat till 86%. Helt hopplöst.

2) 5.1.1 Uppdateringen kom till Norden (sverige) flera månader efter andra. Vi i sverige var sist av alla att få den. Föregående version laggade riktigt mycket och var helt hemsk att använda.
5.1.1 gjorde mobilen betydligt bättre.

Annars gillar jag skärmen, storleken, pennan osv men Samsung har inte lyckats optimera hårdvaran tillsammans med Android.

Om jag fick välja hade jag köpt en Nexus 6 istället. I alla fall lätt testat det istället.
Dock är jag väldigt kräsen, oavsett problemen hade jag inte valt bort formfaktorn och storleken.

EDIT:
Jag ber om ursäkt för ett dåligt skrivet inlägg; stressad.

Permalänk
Medlem

Vad är det du är mest intresserad utav? Formfaktorn 5,5"+?

Z5 är helt klart en kompetent lur, men saknar många funktioner som Notarna rockar.

Om jag hade varit du så hade jag köpt en Edge+ om det är en stor telefon som hägrar, men då finns också den jag har, 5,5" Oneplus two. En riktigt bra lur med 64GB minne och mycket bra batteritid, alltid 20-30% kvar vid läggdags.

Men om du väljer en Note 4 så lär du inte bli missnöjd, det är en högst kompetent lur, även idag, lite mer än ett år efter release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag har en. Vad vill du veta?

I standardutförande och botten är det en bra telefon, dessvärre är inte mjukvaran riktigt med även om drt är bättre nu än när den lanserades. Speciellt "senast använda appar"menyn är fortfarande efter tycker jag.

Ett misstag (överdrivet) är batteritiden men det är ju deras 'sista' lur med minneskort och utbytbart batteri.

Stort urval custom roms finns vilketnär ett stort plus.

Jag kapar tråden riktigt sent och ställer en sen följdfråga här, sorry.

Du nämner stort urval custom roms, jag är riktigt tröttt på touchviz och behöver flasha till nåt annat snart. Kan du rekommendera någon specifik rom? Funkar Cyanogenmod bra till exemepel (och är det i så fall Tritexx man ska välja?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Release:

Jag kapar tråden riktigt sent och ställer en sen följdfråga här, sorry.

Du nämner stort urval custom roms, jag är riktigt tröttt på touchviz och behöver flasha till nåt annat snart. Kan du rekommendera någon specifik rom? Funkar Cyanogenmod bra till exemepel (och är det i så fall Tritexx man ska välja?

CM medflera bygger på Vanilla Android (Alltså rent från Google) och iom att Samsung inte släppt källkoder till allt fungerar dessa inte fullt så bra jämfört med TW-rom's.

Det finns flertal slimmade "rommar" med Touchwiz:)

Svar ja, trletxx. Sålänge du har N910F (internationella)

Emotion Revolution alt. Nameless rom. Dessa är iofs de enda jag prövat. Älskar att Nameless är MultiDPI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

CM medflera bygger på Vanilla Android (Alltså rent från Google) och iom att Samsung inte släppt källkoder till allt fungerar dessa inte fullt så bra jämfört med TW-rom's.

Det finns flertal slimmade "rommar" med Touchwiz:)

Svar ja, trletxx. Sålänge du har N910F (internationella)

Emotion Revolution alt. Nameless rom. Dessa är iofs de enda jag prövat. Älskar att Nameless är MultiDPI.

Vad innebär MultiDPI?

Det får nog bli Emotion Revolution till att börja med, den verkar mest rekommenderad förutom cyanogenmod.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Release:

Vad innebär MultiDPI?

Det får nog bli Emotion Revolution till att börja med, den verkar mest rekommenderad förutom cyanogenmod.

Att man kan ändra storlek på hela fönstret. Så sätt få plats med mer eller göra allt större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Jag kapar tråden riktigt sent och ställer en sen följdfråga här, sorry.

Du nämner stort urval custom roms, jag är riktigt tröttt på touchviz och behöver flasha till nåt annat snart. Kan du rekommendera någon specifik rom? Funkar Cyanogenmod bra till exemepel (och är det i så fall Tritexx man ska välja?

Skrivet av tcntad:

CM medflera bygger på Vanilla Android (Alltså rent från Google) och iom att Samsung inte släppt källkoder till allt fungerar dessa inte fullt så bra jämfört med TW-rom's.

Det finns flertal slimmade "rommar" med Touchwiz:)

Svar ja, trletxx. Sålänge du har N910F (internationella)

Emotion Revolution alt. Nameless rom. Dessa är iofs de enda jag prövat. Älskar att Nameless är MultiDPI.

Skrivet av Release:

Vad innebär MultiDPI?

Det får nog bli Emotion Revolution till att börja med, den verkar mest rekommenderad förutom cyanogenmod.

flashar man en Note, så tappar man väl alla funktionerna med pennan ?
Och det är ju lite sorgligt kan jag tycka, då blir det ju bara en vanlig "NexusMobil"

Såklart använder man aldrig pennan, så spelar det väl ingen roll (men varför köpte man då en Note från början)

Har själv en Note 4 och är bara nyfiken.

Själv använder jag pennan lite då o då, och skulle inte vilja ha en Note med penna, som inte funkar. Det är liksom det som gör en Note till en Note.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Att man kan ändra storlek på hela fönstret. Så sätt få plats med mer eller göra allt större.

Ok, tufft. Jag har funderat lite på vad attan man ska ha 1440p-resolution på en mobil för. 1080 är nästan helt tillräckligt för 60"-tvn där hemma och youtube-appen för mobil har ju inte ens möjlighet att spela upp material i 1440p (alternativet finns inte, oavsett uppkoppling).

Skrivet av skog1s:

flashar man en Note, så tappar man väl alla funktionerna med pennan ?
Och det är ju lite sorgligt kan jag tycka, då blir det ju bara en vanlig "NexusMobil"

Såklart använder man aldrig pennan, så spelar det väl ingen roll (men varför köpte man då en Note från början)

Har själv en Note 4 och är bara nyfiken.

Själv använder jag pennan lite då o då, och skulle inte vilja ha en Note med penna, som inte funkar. Det är liksom det som gör en Note till en Note.

Jag använder väldigt sällan, på gränsen till aldrig, pennan men det är väl bara cm i ovan nämnda exempel som inte inkluderar penn-funktion. Den bristen löser man dock enkelt med CM S-Pen Addon från playstore.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz