Korkat att ställa server i datorrumet?

Permalänk
Medlem

Korkat att ställa server i datorrumet?

Hejsan!
Nu är det dags för ett till barn, så nu åker jag och datorn ut ur vårat sista sovrum till förmån för bebisen.
Vi håller även på med de sista förberedelserna inför renoveringen av tvättstugan, och i samband med detta kommer vi också skaffa bergvärme, och då kommer bergvärmepumpen hamna i tvättstugan istället för i pannrummet där pelletspannan idag står. Min tanke då är att lägga beslag på pannrummet och fixa iordning det med lite nytt golv, måla väggar etc, och göra det till kontor/datorrum/garderob..

I höst kommer vi också att få fiber indraget i huset (mycket nu....), och då har jag börjat fundera på att ställa in ett serverskåp i huset, som ska ha NAS, router, UPS, o lite annat. Inget avancerat egentligen, kanske räcker med ett mindre på runt 18-22U.
Idag står pelletspannan inbyggd, så min tanke var att ställa serverskåpet i det utrymmet (och köpa ett med hjul som man kan rulla ut.

Problemet är skåpet kommer stå precis bredvid datorn, och jag tänka mig att en server med stor UPS, en eller två NAS´ar och nån mer lek-server-burk väsnas en hel del. Är det någon som har det liknande såhär och anser att det funkar, eller ska man försöka hitta en annan placering?

Fördelen med att den står just där är att det är en skorsten ovanför, den ska visserligen bort men då är det öppet upp till vinden där vi även ska sätta ett fläktaggregat för att konvertera från självdrag till mekanisk frånluft som ska dras ifrån tvättstuga, kök och badrum, och då kan man sätta ett rör ovanför servern som drar iväg varmluften..
Alternativet är att ställa servern på vinden (skeptisk), i garderoben i pannrummet (ingen cirkulation) alternativt i garaget, men det är en separat fastighet så då måste jag hålla på och springa ut när jag behöver fixa saker.

Kommentarer?

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidhogg:

Hejsan!
Nu är det dags för ett till barn, så nu åker jag och datorn ut ur vårat sista sovrum till förmån för bebisen.
Vi håller även på med de sista förberedelserna inför renoveringen av tvättstugan, och i samband med detta kommer vi också skaffa bergvärme, och då kommer bergvärmepumpen hamna i tvättstugan istället för i pannrummet där pelletspannan idag står. Min tanke då är att lägga beslag på pannrummet och fixa iordning det med lite nytt golv, måla väggar etc, och göra det till kontor/datorrum/garderob..

I höst kommer vi också att få fiber indraget i huset (mycket nu....), och då har jag börjat fundera på att ställa in ett serverskåp i huset, som ska ha NAS, router, UPS, o lite annat. Inget avancerat egentligen, kanske räcker med ett mindre på runt 18-22U.
Idag står pelletspannan inbyggd, så min tanke var att ställa serverskåpet i det utrymmet (och köpa ett med hjul som man kan rulla ut.

Problemet är skåpet kommer stå precis bredvid datorn, och jag tänka mig att en server med stor UPS, en eller två NAS´ar och nån mer lek-server-burk väsnas en hel del. Är det någon som har det liknande såhär och anser att det funkar, eller ska man försöka hitta en annan placering?

Fördelen med att den står just där är att det är en skorsten ovanför, den ska visserligen bort men då är det öppet upp till vinden där vi även ska sätta ett fläktaggregat för att konvertera från självdrag till mekanisk frånluft som ska dras ifrån tvättstuga, kök och badrum, och då kan man sätta ett rör ovanför servern som drar iväg varmluften..
Alternativet är att ställa servern på vinden (skeptisk), i garderoben i pannrummet (ingen cirkulation) alternativt i garaget, men det är en separat fastighet så då måste jag hålla på och springa ut när jag behöver fixa saker.

Kommentarer?

http://i.imgur.com/P2EYE5rm.png

Tänk bara på att en server, inte en desktop, är högljudd. Deras passiva kylning låter högt, så har du inga problem med det så ser jag inga problem att ha den i samma rum som du vistas i. En kompis som håller på väldigt mycket med servrar har ställt den på vinden istället, den hörs nästan ändå. Där har han dock ett fönster på glänt och servern så långt bort från det som möjligt. Ganska kyligt

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

@Nidhogg: Beror lite på vad det är för server men ska du sitta i samma rum är det bra om du kan se till att evakuera den varma luften om det inte ska bli allt för outhärdligt. Finns den möjligheten?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

...Deras passiva kylning låter högt...

Passiv kylning som låter...?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Hur ser er vind ut? Själv har man sin server på vinden, funkar för övrigt mycket bra tack vare den kylan som finns där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Tänk bara på att en server, inte en desktop, är högljudd. Deras passiva kylning låter högt, så har du inga problem med det så ser jag inga problem att ha den i samma rum som du vistas i. En kompis som håller på väldigt mycket med servrar har ställt den på vinden istället, den hörs nästan ändå. Där har han dock ett fönster på glänt och servern så långt bort från det som möjligt. Ganska kyligt

Jo, det är just det jag är orolig för, men jag har aldrig haft ett riktigt serverskåp så det är ju svårt att veta exakt..
Vinden tror jag inte blir bra tyvärr, isoleringen sitter i mellantaket mot vinden och sen ligger det oisolerat plåt-tak på, varmt sommaren och kallt på vintern.. Vet inte exakt temperatur, men ska kolla upp det i sommar och fundera på om det funkar att sätta upp servern där istället.

Skrivet av Dr.Mabuse:

@Nidhogg: Beror lite på vad det är för server men ska du sitta i samma rum är det bra om du kan se till att evakuera den varma luften om det inte ska bli allt för outhärdligt. Finns den möjligheten?

Som jag skrev, så går det en skorsten där jag har tänkt ställa den, antingen så tar vi bort skorstenen och drar ett rör till den mekaniska frånluften som ska installeras, eller så får skorstenen sitta kvar, eventuellt med en egen fläkt som får suga ut den varma luften.

Skrivet av Cenorida:

Hur ser er vind ut? Själv har man sin server på vinden, funkar för övrigt mycket bra tack vare den kylan som finns där.

Det är ganska gott om plats (kanske 1.6-1.8 i nocken), rakt ovanför pannrummet där servern ska stå, sen resten av huset är krypvind. Men jag har funderat själv på att ställa upp den, problemet är inte kylan utan att det är oisolerat plåttak, så jag är mer rädd att det blir ohyggligt varmt på sommaren.. Ska kolla upp temperaturen nu i sommar

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem

Jag håller på källaren!

Det är svalt på sommaren (min vind är bastuvarm på sommaren) det tar emot för familjen att gå ner och leta så jag får oftast vara ifred
Jag har fiber indraget genom källarväggen, elen kommer in strax bredvid så allt som behövs finns där -värmen från datorerna värmer utrymmet osv.

Ha så roligt!

Visa signatur

Lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Tänk bara på att en server, inte en desktop, är högljudd. Deras passiva kylning låter högt, så har du inga problem med det så ser jag inga problem att ha den i samma rum som du vistas i. En kompis som håller på väldigt mycket med servrar har ställt den på vinden istället, den hörs nästan ändå. Där har han dock ett fönster på glänt och servern så långt bort från det som möjligt. Ganska kyligt

Passiv kylning låter inte ngt och en server behöver inte låta mkt, min är ganska tyst t.ex.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Du vill knte ha nån server på oisolerad vind sommartid, ohyggligt varmt har du svart plåttak så ännu varmare.
Att koppla din mekaniska frånluft till att dra ut varmluften från servern är en smart ide speciellt om det är ett värmeåtervinningsaggregat du ska sätta in.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc