Bil / Verkstad problem. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Bil / Verkstad problem. Vad tycker ni?

Hej,

Vet att detta inte är optimala forumet, men endast här jag är medlem i stort sett så försöker:)

För ett tag sedan blev min bil påkörd i fronten när den stod parkerad. Hela vänster front vart i princip skrot och det kom "vinande" missljud från bilen när man startade och körde/rattade den. Jag kontaktade försäkringsbolag (Länsförsäkringar), och dom bad mig lämna in på verkstad.

-------------------------------------------------
Tillägg:

Länsförsäkringar undrade om bilen var i körbart skick, på det svarade jag att jag inte visste det då jag inte är någon expert på bilar. Dom sa det är OK att jag själv kör den till verkstad då den ligger 2-300m bort.
-------------------------------------------------

Veckor går ca: 3. Så var det tid att hämta ut bilen Torsdag 25/2. Glad som jag var att hela fronten var bytt och skinande fin bil så körde jag hemmåt på kvällen med favorit musiken i högtalarna och tänkte inte mer på det som hänt.

Senare samma kväll kör jag och sambon till affären. När vi handlat färdigt och ska köra hem så pratar vi om något, med tanke på att jag gillar hög musik så blir det svårt att föra ett normalt samtal, jag sänker musiken några snäpp. Till min förvåning märker jag att bilen låter konstigt när man rattar, FORTFARANDE! Detta efter besök på verkstaden! Då det nu är relativt sen kväll har verkstad stängt och jag får vänta till Fredagen med att kontakta dom.

På Fredagen åker jag till verkstaden och dom konstaterar att det är missljud redan när man vrider på ratten, antagligen något med servo enligt dom. Dom säger att bilen är OK att köra, dock inte längre sträckor som enligt dom är Varberg-Malmö och tillbaka. Får tid till 1/3.

-------------------------------------------------
Tillägg:

Jag frågar verkstaden om jag eller dom ska kontakta Länsförsäkringar för vidare skadereglering. Dom säger att det ordnar dom.
-------------------------------------------------

Bilen lämnas in 29/2, personalen som tar emot nycklar verkar inte ha någon som helst aning om att tid bokats för morgondagen och det ser ut som att ännu en ny bokning görs.

Idag (1/3 bokad tid) hör verkstaden av sig och säger att missljudet inte har någonting med påkörningen att göra. Jag blir paff och bestämmer mig för att fråga vad ni tror/tycker då jag själv inte tror på slumpen.

I min skadeanmälan till försäkringsbolaget från när bilen blev påkörd har jag skrivit att bilen inte låter som den ska när man startar den. Då jag alltid har minst en hand på ratten när bilen är igång så hörde jag ljudet, det kommer vid minsta lilla nudd på ratten. Vid anmälan av skada tänkte jag aldrig på att det skulle var när jag vrider ratten utan något annat som lät. Kan inte så mycket om bilar så bara själva tanken var långt borta.

Verkstaden påstår nu alltså att missljudet inte har med påkörningen att göra. Dom nämnde dock ingenting om ljudet när jag hämtade bilen fastän det är med i original skadeanmälan. Jag tror själv att dom missat det, bara fokuserat på det yttre och nu inte vill erkänna eller något, alternativt missförstånd mellan dom och försäkringsbolaget?

Fastän jag själv inte är någon expert på bilar så tror jag det beror på påkörningen. Bilen fungerar problemfritt utan symptom och blir påkörd, bilen ser ut som skit och låter konstigt. Eller vad säger ni?

Övrig info:

Bil: Ford Focus kombi 2009
Mil: ca: 10000
Verkstad: Bildepån i Varberg

Hastighet vid påkörning: 20-30km/h.
Träffad frammifrån sett på vänster sida. Det jag kan se har bytts ut är följande:

Kofångare/stor framdel
Vänster strålkastare
Grill
Vänster plåt som går från dörr och ovanför hjulet.

Ska imorgon (idag 2/3) kontakta försäkringsbolag samt åka till verkstaden och hämta ut det som någon i tråden efterfrågade, fortsättning följer ughu...

Tack för svar och tips hittills:)

Förtydligande, redigering, formatering.
Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Hade ju underlättat om vi får reda på vad dom säger missljudet beror på.

Permalänk
Medlem

Det blir nog svårt att reda ut ärendet utan att du får ett utlåtande från en annan verkstad. Verkstadsrapporten från den stora reparationen borde ju berätta var de varit och pillat, vilket underlättar för alla parter

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Vad bytte don första gången? Vad sa dom var fel? Spontat borde inte en parkeringsskada påverka servon

Permalänk
Medlem

låter det även när du står still med bilen och svänger på ratten, eller är det bara när du kör och svänger? Behöver bättre förklaring när ljudet uppkommer och hur det låter. Dovt eller gnisslande?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Be om att få en lista på allt de bytt och gjort vid den första reparationen.

Eftersom du säger att olyckan demolerade hela fronten, var det vid någon stor väg den stod? så det är höga hastigheter inblandat?
Det uppkom ju vid krocken, och då ska det repareras, prata med försäkringsbolaget.
Anmälde du missljudet till dom?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Hade ju underlättat om vi får reda på vad dom säger missljudet beror på.

Har uppdaterat texten nu:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det blir nog svårt att reda ut ärendet utan att du får ett utlåtande från en annan verkstad. Verkstadsrapporten från den stora reparationen borde ju berätta var de varit och pillat, vilket underlättar för alla parter

Fixar imorgon!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

låter det även när du står still med bilen och svänger på ratten, eller är det bara när du kör och svänger? Behöver bättre förklaring när ljudet uppkommer och hur det låter. Dovt eller gnisslande?

Har uppdaterat texten, det är ett "vinande" ljud när man endast nuddar ratten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Be om att få en lista på allt de bytt och gjort vid den första reparationen.

Eftersom du säger att olyckan demolerade hela fronten, var det vid någon stor väg den stod? så det är höga hastigheter inblandat?
Det uppkom ju vid krocken, och då ska det repareras, prata med försäkringsbolaget.
Anmälde du missljudet till dom?

Har uppdaterat med mer info, japp ljudet är anmält från början:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

-------------------------------------------------
ORIGINAL INLÄGG för jag inte kan redigera första posten av någon anledning.

Bil / Verkstad problem. Vad tycker ni?

Hej,

Vet att detta inte är optimala forumet, men endast här jag är medlem i stort sett så försöker

För ett tag sedan blev min bil påkörd i fronten när den stod parkerad. Hela vänster front vart i princip skrot och det kom "vinande" missljud från bilen när man startade och körde/rattade den. Jag kontaktade försäkringsbolag (Länsförsäkringar), och dom bad mig lämna in på verkstad.

-------------------------------------------------
Tillägg:

Länsförsäkringar undrade om bilen var i körbart skick, på det svarade jag att jag inte visste det då jag inte är någon expert på bilar. Dom sa det är OK att jag själv kör den till verkstad då den ligger 2-300m bort.
-------------------------------------------------

Veckor går ca: 3. Så var det tid att hämta ut bilen Torsdag 25/2. Glad som jag var att hela fronten var bytt och skinande fin bil så körde jag hemmåt på kvällen med favorit musiken i högtalarna och tänkte inte mer på det som hänt.

Senare samma kväll kör jag och sambon till affären. När vi handlat färdigt och ska köra hem så pratar vi om något, med tanke på att jag gillar hög musik så blir det svårt att föra ett normalt samtal, jag sänker musiken några snäpp. Till min förvåning märker jag att bilen låter konstigt när man rattar, FORTFARANDE! Detta efter besök på verkstaden! Då det nu är relativt sen kväll har verkstad stängt och jag får vänta till Fredagen med att kontakta dom.

På Fredagen åker jag till verkstaden och dom konstaterar att det är missljud redan när man vrider på ratten, antagligen något med servo enligt dom. Dom säger att bilen är OK att köra, dock inte längre sträckor som enligt dom är Varberg-Malmö och tillbaka. Får tid till 1/3.

-------------------------------------------------
Tillägg:

Jag frågar verkstaden om jag eller dom ska kontakta Länsförsäkringar för vidare skadereglering. Dom säger att det ordnar dom.
-------------------------------------------------

Bilen lämnas in 29/2, personalen som tar emot nycklar verkar inte ha någon som helst aning om att tid bokats för morgondagen och det ser ut som att ännu en ny bokning görs.

Idag (1/3 bokad tid) hör verkstaden av sig och säger att missljudet inte har någonting med påkörningen att göra. Jag blir paff och bestämmer mig för att fråga vad ni tror/tycker då jag själv inte tror på slumpen.

I min skadeanmälan till försäkringsbolaget från när bilen blev påkörd har jag skrivit att bilen inte låter som den ska när man startar den. Då jag alltid har minst en hand på ratten när bilen är igång så hörde jag ljudet, det kommer vid minsta lilla nudd på ratten. Vid anmälan av skada tänkte jag aldrig på att det skulle var när jag vrider ratten utan något annat som lät. Kan inte så mycket om bilar så bara själva tanken var långt borta.

Verkstaden påstår nu alltså att missljudet inte har med påkörningen att göra. Dom nämnde dock ingenting om ljudet när jag hämtade bilen fastän det är med i original skadeanmälan. Jag tror själv att dom missat det, bara fokuserat på det yttre och nu inte vill erkänna eller något, alternativt missförstånd mellan dom och försäkringsbolaget?

Fastän jag själv inte är någon expert på bilar så tror jag det beror på påkörningen. Bilen fungerar problemfritt utan symptom och blir påkörd, bilen ser ut som skit och låter konstigt. Eller vad säger ni?

Övrig info:

Bil: Ford Focus kombi 2009
Mil: ca: 10000
Verkstad: Bildepån i Varberg

Hastighet vid påkörning: 20-30km/h.
Träffad frammifrån sett på vänster sida. Det jag kan se har bytts ut är följande:

  • Kofångare/stor framdel

  • Vänster strålkastare

  • Grill

  • Vänster plåt som går från dörr och ovanför hjulet.

Ska imorgon (idag 2/3) kontakta försäkringsbolag samt åka till verkstaden och hämta ut det som någon i tråden efterfrågade, fortsättning följer ughu...

Tack för svar och tips hittills

ORIGINAL INLÄGG slut.
-------------------------------------------------

Skrivet av MacAllan:

Hade ju underlättat om vi får reda på vad dom säger missljudet beror på.

Det vet varken jag eller verkstad, först misstänkte verkstaden styrservo/pump, nu säger dom det är någon drivrem.

Skrivet av twit:

Det blir nog svårt att reda ut ärendet utan att du får ett utlåtande från en annan verkstad. Verkstadsrapporten från den stora reparationen borde ju berätta var de varit och pillat, vilket underlättar för alla parter

Har fått det dom kunde ge ut som är en lista på alla delar som bytts, följande:

  • H Framskärm

  • H Innerskärm fram

  • Ytterhölje fram grundad

  • V förstärkning ytterhölje fram

  • H Galler ytterhölje fram

  • Lock bogserögla fram sep

  • H fäste ytterhölje fram

  • H Spolarmunstycke strålkastare

  • H Cylinder strålkastare

  • H Lock spolarmunstycke strålkastare

  • Grill grå

  • Emblem grill

  • H Strålkastare alu

  • Frontplåt

  • Hållare

  • Hållare

  • Torkfilter AC

  • O-ring

  • O-ring

  • O-ring

Skrivet av Skrotnisse92:

Vad bytte don första gången? Vad sa dom var fel? Spontat borde inte en parkeringsskada påverka servon

Lista finns i citerade inlägg ovanför detta svar

Skrivet av Marticus:

låter det även när du står still med bilen och svänger på ratten, eller är det bara när du kör och svänger? Behöver bättre förklaring när ljudet uppkommer och hur det låter. Dovt eller gnisslande?

Ja, bilen låter så fort man nuddar ratten, det låter "vinande" som en tandläkarborr och ju mer man rattar ju grövre låter det.

Skrivet av moonblase:

Be om att få en lista på allt de bytt och gjort vid den första reparationen.

Eftersom du säger att olyckan demolerade hela fronten, var det vid någon stor väg den stod? så det är höga hastigheter inblandat?
Det uppkom ju vid krocken, och då ska det repareras, prata med försäkringsbolaget.
Anmälde du missljudet till dom?

Bilen stod inte vid någon stor väg utan i ett bostadsområde. Ja missljudet är med i original anmälan.

Och nu fortsättningen:

Har idag kontaktat försäkringsbolaget och dom tycker det låter konstigt att felet inte är åtgärdat, då det är med i skadeanmälan som godkänts. Samtidigt säger dom att man måste kunna lita på verkstaden när dom säger något. Känns ju sådär kul när det förra året var ett jäkla liv om fusk på massa verkstäder, men dom poängterade att det var konstigt i vilket fall som eftersom bilen vart i felfritt skick innan påkörningen. Samtalet är inspelat.

Har även vart efter samtal med försäkringsbolag och pratat med verkstaden. Vad dom kan se så finns det ingen notering från reparationen om att missljud upptäckts eller undersökts, fastän det är med i skadeanmälan, det tycker jag är lite lustigt. Dom ska kontakta försäkrings bolaget inom någon timme, detta var kl: 11.30, och sedan höra av sig till mig igen.

To be continued...

PS: Ursäkta för rörig tråd med dubbellsvar, går inte att redigera så bra på tfn som vid dator. Detta inlägg får gälla för enkelhetens skull

Stavfel, textformatering
Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Att missljudet inte skulle ha något samband med olyckan verkar föga troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Ja, bilen låter så fort man nuddar ratten, det låter "vinande" som en tandläkarborr och ju mer man rattar ju grövre låter det.

Enligt listan på ersatta delar så verkar höger fram fått sig en ordentlig kyss. Grävde lite av ren nyfikenhet och servostyrningspumpen sitter framme till höger sett från förarsätet. Har du någon som kan vrida på ratten samtidigt som du lyssnar på pumpen?

Här sitter pumpen, under/vid sidan om tanken:

En annan gissning är att något rör som huserar servostyrnings-vätskan har blivit krökt och ökar motståndet i systemet, vilket får pumpen att jobba alldeles för hårt och resulterar i missljudet.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av vrmlnd:

Att missljudet inte skulle ha något samband med olyckan verkar föga troligt.

Det känns som det enda logiska då bilen innan påkörningen fungerade felfritt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Enligt listan på ersatta delar så verkar höger fram fått sig en ordentlig kyss. Grävde lite av ren nyfikenhet och servostyrningspumpen sitter framme till höger sett från förarsätet. Har du någon som kan vrida på ratten samtidigt som du lyssnar på pumpen?

Här sitter pumpen, under/vid sidan om tanken:
http://i.imgur.com/7DMRsmZ.jpg

En annan gissning är att något rör som huserar servostyrnings-vätskan har blivit krökt och ökar motståndet i systemet, vilket får pumpen att jobba alldeles för hårt och resulterar i missljudet.

Tack ska kolla och framföra detta till verkstad samt försäkringsbolag. Dock så verkar det behållaren du pekar på, sitter på min bil där vart din bil har pinnen som håller uppe motorhuven. Det kanske inte spelar någon roll? Men ska kolla om jag ser/hör något imorgon! Är på jobbet nu så. Du råkar inte vara mekaniker?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

@Napster91: Har du bilder på skadan möjligtvis? Behövde några länkarmar bytas? Har de gjort 4-hjulsinställning?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Det där kommer att lösa sig! Typiskt "joxa fram och tillbaka"-ärende. De har bytt det synliga och inte varit uppmärksamma tillräckligt. Eftersom det med ljudet var med från början i anmälan, kan du simma lugnt. Det kommer lösa sig. Om verkstaden ifråga "inte hör" vad du menar, är det bara kolla med Länsförsäkringar vilken annan verkstad du ska åka till. Har själv LF bilförsäkring.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Tack ska kolla och framföra detta till verkstad samt försäkringsbolag. Dock så verkar det behållaren du pekar på, sitter på min bil där vart din bil har pinnen som håller uppe motorhuven. Det kanske inte spelar någon roll? Men ska kolla om jag ser/hör något imorgon! Är på jobbet nu så. Du råkar inte vara mekaniker?

Skickades från m.sweclockers.com

Din bil har väl ingen traditionell servopump som drivs av drivremmen utan det är en elservopump. Har för mig de bytte till detta år 2008.
Nu har jag inte tagit isär en sådan så vet inte hur dessa ser ut inuti men kan inte tänka mig att en sådan som inte sitter i närheten av påkörningen ska fått sig en smäll och börjat låta. Drivremmen eller dess spännare kan knappast ha något med saken att göra då den inte drivs av drivremmen.

Många bilar har dock ett rör till servon som istället för att gå till styrväxeln direkt tar det en tur i fram på bilen, tänk dig baksidan av en kyl eller frys där röret går längs med fronten, vänder 180 grader och sedan tillbaka samma väg och sedan till styrväxeln. Detta är för att kyla ner oljan. Dvs det fungerar som en oljekylare. Dock tror jag inte din bil har denna konstruktion.

Skulle det som någon skrivit vara så på denna bil och röret blivit intryckt kan väl missljud uppkomma. Har den inte detta rör i fram så ser jag bara 2 förklaringar till missljudet och det är 1. låg nivå så den suger in luft. 2. saker går sönder och det var en slump att den började låta i samband med krocken.

Så med allt det sagt så skulle jag gissa på att det är den elektriska servopumpen som låter och behöver bytas. En begagnad kostar väl kanske runt 3000kr och personligen skulle jag kollat nivån, skulle den vara ok skulle jag bara kört vidare. Kanske bytt oljan(se isf till att ha rätt sort) på sin höjd och kört till det rasar. Skulle nivån inte vara ok skulle jag lokaliserat läckaget då det är ett slutet system och fixat detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Dock så verkar det behållaren du pekar på, sitter på min bil där vart din bil har pinnen som håller uppe motorhuven. Det kanske inte spelar någon roll? Men ska kolla om jag ser/hör något imorgon! Är på jobbet nu så. Du råkar inte vara mekaniker?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kanske har en annan motor än den på bilden, googlade fram en bild på focus 09 bara. Men det spelar ingen roll, ha nån som vrider på ratten så du kan lyssna vart missljudet kommer ifrån. Annars är jag bara en sporadisk hobbymek så kan inte hjälpa dig ytterligare än mina gissningar jag givit. Detta löser sig, man behöver bara tålamod och hjälp som du har här i forumet.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

https://www.dropbox.com/s/z6ghwbunw7robdg/20160302_150454.jpg... här är en bild på hur en krockad Ford focus ser ut, och till höger om den aluminium-färgade burken (som är torkfiltret dom bytt) sitter styrservon som är elektrisk.

Permalänk
Medlem

@Napster91: Någon drivrem?
Du har ju t.ex. generator remmen som brukar sitta på höger sida, inte omöjligt att sträckaren fått sig en törn i samband med olyckan och att remmen påverkats.
Inte heller ovanligt att denna även driver styrservon och därför ger ljud när man vrider ratten..

Permalänk
Medlem

ligg på verkstaden här så du får det ordentligt felsökt!

hade en subba -2011 som jag smällde med ett rådjur. blev omfattande plåtskador vilket fixades men ett missljud uppstod också vilket dom aldrig lyckades/orkade fixa. dom sa att inget var fel. 1 år senare skar motorn helt på motorvägen, ingen försäkring gällde så blev direkt till skroten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

@Napster91: Har du bilder på skadan möjligtvis? Behövde några länkarmar bytas? Har de gjort 4-hjulsinställning?

Fixar bilder imorgon. Vad en länkarm är har jag ingen aning om haha kan inte mycket om bilar. Det som är bytt vad jag kan läsa som jag fick av verkstad är listat i jättelång post högre upp. Vet inte vad en 4-hjulsiställning heller är, finns nog inte specat heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obsidian:

Det där kommer att lösa sig! Typiskt "joxa fram och tillbaka"-ärende. De har bytt det synliga och inte varit uppmärksamma tillräckligt. Eftersom det med ljudet var med från början i anmälan, kan du simma lugnt. Det kommer lösa sig. Om verkstaden ifråga "inte hör" vad du menar, är det bara kolla med Länsförsäkringar vilken annan verkstad du ska åka till. Har själv LF bilförsäkring.

Hoppas det! Tack för lugnande svar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Din bil har väl ingen traditionell servopump som drivs av drivremmen utan det är en elservopump. Har för mig de bytte till detta år 2008.
Nu har jag inte tagit isär en sådan så vet inte hur dessa ser ut inuti men kan inte tänka mig att en sådan som inte sitter i närheten av påkörningen ska fått sig en smäll och börjat låta. Drivremmen eller dess spännare kan knappast ha något med saken att göra då den inte drivs av drivremmen.

Många bilar har dock ett rör till servon som istället för att gå till styrväxeln direkt tar det en tur i fram på bilen, tänk dig baksidan av en kyl eller frys där röret går längs med fronten, vänder 180 grader och sedan tillbaka samma väg och sedan till styrväxeln. Detta är för att kyla ner oljan. Dvs det fungerar som en oljekylare. Dock tror jag inte din bil har denna konstruktion.

Skulle det som någon skrivit vara så på denna bil och röret blivit intryckt kan väl missljud uppkomma. Har den inte detta rör i fram så ser jag bara 2 förklaringar till missljudet och det är 1. låg nivå så den suger in luft. 2. saker går sönder och det var en slump att den började låta i samband med krocken.

Så med allt det sagt så skulle jag gissa på att det är den elektriska servopumpen som låter och behöver bytas. En begagnad kostar väl kanske runt 3000kr och personligen skulle jag kollat nivån, skulle den vara ok skulle jag bara kört vidare. Kanske bytt oljan(se isf till att ha rätt sort) på sin höjd och kört till det rasar. Skulle nivån inte vara ok skulle jag lokaliserat läckaget då det är ett slutet system och fixat detta.

Kan inte mycket om bilar... ska i varje fall googla på det du säger å se vad jag hittar, tack !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Du kanske har en annan motor än den på bilden, googlade fram en bild på focus 09 bara. Men det spelar ingen roll, ha nån som vrider på ratten så du kan lyssna vart missljudet kommer ifrån. Annars är jag bara en sporadisk hobbymek så kan inte hjälpa dig ytterligare än mina gissningar jag givit. Detta löser sig, man behöver bara tålamod och hjälp som du har här i forumet.

Tackar i vilket fall som eftersom du och alla andra är så snälla och visar intresse för den totalt okunnige ! Ska göra som du säger och vara 2 pers.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk

Kollat styrservo-olja? Om den ligger på bra nivå så är det förmodligen något annat problem med styrservon Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

https://www.dropbox.com/s/z6ghwbunw7robdg/20160302_150454.jpg... här är en bild på hur en krockad Ford focus ser ut, och till höger om den aluminium-färgade burken (som är torkfiltret dom bytt) sitter styrservon som är elektrisk.

Då jag inte kan något måste jag själv googla för att bekräfta det. Inte för att jag inte tror på dig utan för att vara 100% säker om inte du har någon länk eller liknande som bekräftar. Annars är denna bilden oerhört stor hjälp då det är nästan exakt där även min bil blivit påkörd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

@Napster91: Jag jobbar på Ford skadeverkstad som bilskadereparatör. Men här har du en bild på hur pumpen ser ut när den inte sitter fast på bilen bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

@Napster91: Jag jobbar på Ford skadeverkstad som bilskadereparatör. Men här har du en bild på hur pumpen ser ut när den inte sitter fast på bilen bild

Oj, tack så mycket för hjälpen! Nu bör både försäkringsbolag och verkstaden förstå att det beror på påkörningen! 1000 tack för bekräftelsen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom