Vilken telefon ska jag välja (eller inte välja)?

Permalänk
Medlem

Vilken telefon ska jag välja (eller inte välja)?

Hej!

Bakgrund: Har haft en iPhone 5s i ca 2 år och de senaste månaderna har laddporten fullständigt kollapsat (tar ca 30-40 försök innan lightning-kontakten laddar telefonen, har prövat liten borste, tandpetare och tryckluft på burk men inte lyckats "städa ur" laddporten) och från och med igår så verkar batteriet inte laddas alls (får laddsymbolen men procenten räknas ner istället för upp ).

Så slutsatsen är: ny telefon.....men vilken ska jag välja? Har en inbyggd aversion mot Apples stenhårt låsta system och deras sååå tråkiga design men samtidigt väldigt van vid iOs.

Jag började inventera vad jag egentligen gör med en telefon och vad jag ska vilja att den ska göra och kom fram till följande:

Användningsområde: kolla mejl, ringa, messa, lätt surf, gps för bilen

Inte användingsområde: absolut inte spela, titta film, borde kanske lyssna musik men orkar inte så blir nog inte av, fota/video vill jag ha men bryr mig inte om någon speciell kvalitet bara att det fungerar

Vad jag vill ha: inte phablet-storlek, vill ha en telefon i telefonstorlek för ficka, snabb processor, snabbt och mycket ram-minne, bra skärm, intuitivt operativsystem utan bloat (men helst inte iOs)

De jag funderar på är Nexus 5X eller Oneplus X.

Kommer någon av dessa passa mig eller är dessa för lite "premium-känsla", för få funktioner, begränsingar?

Uppskattar all hjälp

Permalänk
Medlem

Har du övervägt Sony Z5? Z5 Compact är en smidig liten telefon som duger gott till det allra mesta.
Och ja, jag är en fanboy och inte helt objektiv, men det är en bra lur.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk

@cfwin: I denna tråden diskuteras det om One+X vs Nexus x5. http://www.sweclockers.com/forum/trad/1395768-oneplus-x?p=7
Båda har sina för och nackdelar men jag har bestämt mig för en one+X.

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike: Bra tips, skummade den tråden igår , skummar lite till nu

Vad gjorde att det blev en O X för dig? Skärmarna känns likvärdiga men skulle hellre ha Android 6.0 än 5.1.1 (kommer Oneplus ens ut med uppdateringar?). Fast O X har ju 3gb ram medan 5X bara har 2 samt att byggkvaliteten på 5X verkar inte rolig

Permalänk
Medlem

@Baalex: Hur är bloaten på den? Är det Android 6.0 eller Lollipop? Upplevs den snabb, premium?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

@Baalex: Hur är bloaten på den? Är det Android 6.0 eller Lollipop? Upplevs den snabb, premium?

One+X Har fortfarande Lollipop vad jag vet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

One+X Har fortfarande Lollipop vad jag vet

Jo, min fråga gällde Sony Z5:an som tipsades om innan. Men för att fylla i frågan om O X; kommer Oneplus att uppdatera till 6.0?

Permalänk
Medlem

@cfwin: 5.1.1 på den. Bloat har jag inte haft några problem med. Har aldrig varit missnöjd med den egentligen, om man bortser från idiotin i att ha glas på baksidan.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

@Baalex: Mmm, tyvärr har ju One X också glas på baksidan, inte det mest praktiska

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Jo, min fråga gällde Sony Z5:an som tipsades om innan. Men för att fylla i frågan om O X; kommer Oneplus att uppdatera till 6.0?

Ah, my bad. Angående frågan så har OnePlus sagt att dom ska uppgradera till 6.0 dock inget datum än vad jag har hört

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@jnsson: Det låter ju lovande i så fall , och då skulle ju One X storleksmässigt och prismässigt kännas väldigt rätt men hur är då prestandan kan man fråga sig?

Avskyr verkligen denna phablet-trend just nu, vem i hel#*%# vill ha en telefon man inte kan ha i fickan?

Nån som vet om Nexus 6P får plats i "standard" jeansficka eller är den så massiv som den ser ut?

Permalänk
Medlem

Köp en oneplus one då. Då kan du köra CM12

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

@jnsson: Det låter ju lovande i så fall , och då skulle ju One X storleksmässigt och prismässigt kännas väldigt rätt men hur är då prestandan kan man fråga sig?

Avskyr verkligen denna phablet-trend just nu, vem i hel#*%# vill ha en telefon man inte kan ha i fickan?

Nån som vet om Nexus 6P får plats i "standard" jeansficka eller är den så massiv som den ser ut?

Den fick precis plats i min byxflicka. Annars är det ju bara o mäta upp o så. Måtten står på bland annat Prisjakt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av cfwin:

@StuntmanMike: Bra tips, skummade den tråden igår , skummar lite till nu

Vad gjorde att det blev en O X för dig? Skärmarna känns likvärdiga men skulle hellre ha Android 6.0 än 5.1.1 (kommer Oneplus ens ut med uppdateringar?). Fast O X har ju 3gb ram medan 5X bara har 2 samt att byggkvaliteten på 5X verkar inte rolig

Det som får mig att välja One+X är priset, skärmen, minnet, plats för minneskort samt sandstensskalet.

Permalänk
Medlem

@cfwin: Kanske offtopic... men har du provat en annan laddarkabel?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@cfwin: Det går inte byta ut lightningkontakten då? Den och ett nytt batteri då man ändå håller på kan inte kosta många kronor.

Edit: 199:- för ett originalbatteri, 99:- för laddkontakt.(flexkabel som innehåller både laddning och 3.5mm kontakt osv)

Sen behöver man kanske lite verktyg om man inte redan har det. Finns ju mändger med olika kitt. Men säg runt 50:- för dessa.

24.se och säkert 1000-tals andra ställen säljer det du behöver.

10 minuter senare om man tar det lugnt så har du en fungerande telefon igen.

Här en ett av miljontals klipp på hur man byter kontakten: https://www.youtube.com/watch?v=BsRD9cq2U8A

Edit: Gör inte som idioten i klippen och bänd isär skärm och telefon utan koll. Bänd bara isär lite så du kan koppla loss kabeln till hemknappen. (hon i klippet drar ju isär skiten så ser ut som hon förstörde den)