Western Digital gör heliumfyllda hårddiskar på 8 TB

Permalänk
Melding Plague

Western Digital gör heliumfyllda hårddiskar på 8 TB

Hårddisktillverkaren Western Digital hakar på trenden med heliumfyllda enheter. Först ut är en trio på 8 TB, för såväl intern som extern lagring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Härligt! Mera stordiskar ger lägre pris!

Permalänk
Medlem

Jag antar att heliumfyllda hårddiskar är tystare än normala hårddiskar? Vore härligt isåfall att ha en sån som lagringsdisk.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Inaktiv

Vad tiderna går fort. Jag minns 7.2/8GB hårdiskarna som igår, precis alla hade dem under en längre period.

Jag är fundersam på om folk i allmänhets behov/köpkraft av större hårddiskar kommer att minskas? För oss entusiaster så rusar behovet bara iväg, men för vanligt folk? Där en stor bidragande orsak är steam och alla filmtjänster där folk förr i tiden bara fyllda sina hårddiskar med sådant? Nu idag så kan folk nerprioritera hårddisk till annat som grafikkort.
SSd diskarna är dock för dyra och där finns det ett stort behov.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt roligt att dom blir större o större.

Men...
1st Hårddisk på 8 TB, man kan fylla den med en massa viktiga saker...

Sen tillkommer backup (och backup som ska ha sin backup)

Jag själv skulle inte trycka in en massa data, på enbart 1st 8 TB disk.

Men det är klart, om några år så kommer kanske denna 8TB disk ligga i samma pris som 1st 3TB idag.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Det är väldigt roligt att dom blir större o större.

Men...
1st Hårddisk på 8 TB, man kan fylla den med en massa viktiga saker...

Sen tillkommer backup

Jag själv skulle inte trycka in en massa data, på enbart 1st 8 TB disk.

Men det är klart, om några år så kommer kanske denna 8TB disk ligga i samma pris som 1st 3TB idag.

Man skriver såklart ut alla 1:or och 0:or som finns på hårddisken på A4 papper och sparar i kassaskåpet. Att numera sidorna är för losers, riktiga män ser vilken ordning de ska ligga i genom genom siffrorna.

Detta du nämnde har folk annars sagt så långt som jag kan finnas, men din slutsats har också varit den korrekta. Och när hårddiskar går ner i pris, ja då kan man köpa flera, både för raid och backup.
Där många inklusive jag själv har problemet att ha backup av allt kostar väldigt många tusenlappar, så jag har det på det viktigaste.

Permalänk
Medlem

Hur ser livslängden ut på dessa hårddiskar? Kommer inte heliumet att sakta läcka ut med tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Jag antar att heliumfyllda hårddiskar är tystare än normala hårddiskar? Vore härligt isåfall att ha en sån som lagringsdisk.

Va? Nej, de kommer att pipa som aldrig förr. Testa själv så ska du se!

Permalänk
Snusfri

Hoppas dom landar på rätt humana priser samt att de mindre RED diskarna får billigare priser med.
Behöver mer utrymme då mina 26TB är knökfullt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hoppas dom landar på rätt humana priser samt att de mindre RED diskarna får billigare priser med.
Behöver mer utrymme då mina 26TB är knökfullt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3514028 seagates 8tb nas går för ~4k. vilket skulle göra att red kanske kostar lite mer än det. vilket är helt acceptabelt pris ändå med 7 öre extra per gigabyte

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

all musik man har blir smurfad på dessa...

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av TuHack:

Va? Nej, de kommer att pipa som aldrig förr. Testa själv så ska du se!

haha... ha... ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Härligt! Mera stordiskar ger lägre pris!

Hoppas det, men det verkar som om priset per GB går upp när man går över 3-4 TB på diskarna. Att man fyller dem med helium gör knappast saken bättre, så min gissning är att 2st 4TB kommer vara mycket mer prisvärt även framöver.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Hoppas det, men det verkar som om priset per GB går upp när man går över 3-4 TB på diskarna. Att man fyller dem med helium gör knappast saken bättre, så min gissning är att 2st 4TB kommer vara mycket mer prisvärt även framöver.

Helt klart så kommer det vara mer prisvärt OM man har platsen. Har du bara en diskplats i din NAS måste du köpa ny NAS för en tvådisklösning..

Med det sagt så känns 8 GB som sjukt mycket utrymme för mina egna behov, inte fyllt mina 2 GB sen 2012 ännu.. Så billigare 4 GB-diskar skulle passa mig utmärkt vid nästa uppgradering!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3514028 seagates 8tb nas går för ~4k. vilket skulle göra att red kanske kostar lite mer än det. vilket är helt acceptabelt pris ändå med 7 öre extra per gigabyte

inet har redan dessa nya red inne i sortimentet, och dom går för 3990

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Helt klart så kommer det vara mer prisvärt OM man har platsen. Har du bara en diskplats i din NAS måste du köpa ny NAS för en tvådisklösning..

Med det sagt så känns 8 GB som sjukt mycket utrymme för mina egna behov, inte fyllt mina 2 GB sen 2012 ännu.. Så billigare 4 GB-diskar skulle passa mig utmärkt vid nästa uppgradering!

Vad sparar du för data

Permalänk
Medlem

Detta verkar ju helt underbart att kunna skrota ut massa 1-2 Tb diskar o fylla upp med dessa tack för detta Ts

Permalänk
Skrivet av cider123:

inet har redan dessa nya red inne i sortimentet, och dom går för 3990

Härligt! WD Red billigare än Seagate.. Konkurrens är bra!

Permalänk
Inaktiv

dom är rebrandade HGST Helioseal diskar, dvs väldigt prisvärda!

http://www.pcper.com/news/Storage/Western-Digital-Infuses-Con...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Vad sparar du för data

Mest många tusen foton (inte RAW), men nu har frun fått smak för att filma barnen så snart krävs kanske lite mer..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det är väldigt roligt att dom blir större o större.

Men...
1st Hårddisk på 8 TB, man kan fylla den med en massa viktiga saker...

Sen tillkommer backup (och backup som ska ha sin backup)

Jag själv skulle inte trycka in en massa data, på enbart 1st 8 TB disk.

Men det är klart, om några år så kommer kanske denna 8TB disk ligga i samma pris som 1st 3TB idag.

En möjlig lösning på det problemet är att köpa ett par Seagate 8TB Archive-diskar som använder SMR-teknik och inte kostar särskilt mycket, och använda dem för backup. Så gör jag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

2tb ssd för ca 2500 som billigast.

Kommer iaf bli ssd only till nästa dator som förmodligen blir köpt under 2017 :).

Frågan är om datorchassin kommer att byggas om för att passa ssd enheter bättre, jag menar hårddisk utrymmet och cd läsarutrymmet tar ju ca 25% av chassits yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

En möjlig lösning på det problemet är att köpa ett par Seagate 8TB Archive-diskar som använder SMR-teknik och inte kostar särskilt mycket, och använda dem för backup. Så gör jag.

Funderar på en sådan då den 4TB-disk jag använder för ändamålet idag börjar bli full. Men jag brukar köra dagliga incremental-backuper och konsolidering varje månad för att spara undan. Det kräver hyfsat skriv-prestanda (blir mycket skrivning när man ska slå ihop kedjor på 30 backuper), vilket man inte får med SMR. Vore trevligt med 8TB utan några kompromisser prestandamässigt, men blir priset per GB inte i nivå med 4TB-diskar är det ingen mening...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av anon40704:

dom är rebrandade HGST Helioseal diskar, dvs väldigt prisvärda!

http://www.pcper.com/news/Storage/Western-Digital-Infuses-Con...

Riktigt riktigt bra!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

@Trexpsy:

Men du vet att dom kostar kungariket plus lite mer?

Här i Tyskland är dom listat med ungefär 1.100 Euros, vilket är betydligt dyrare än tex deras 8TB Diskar som går för ungefär 550 Euros styck.
Sen finns det ju Seagates 8TB SMR Disk, som går för ungefär 225 euros styck. Har en sådan och är nöjd med den än så länge. Dock rapporteras det av många att dom crashat för dem.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trexpsy:

när dom slänger på WD klisterlappen?

HGST köptes upp av Western Digital 2012

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trexpsy:
Skrivet av Traumklang:

@Trexpsy:

Men du vet att dom kostar kungariket plus lite mer?

Här i Tyskland är dom listat med ungefär 1.100 Euros, vilket är betydligt dyrare än tex deras 8TB Diskar som går för ungefär 550 Euros styck.
Sen finns det ju Seagates 8TB SMR Disk, som går för ungefär 225 euros styck. Har en sådan och är nöjd med den än så länge. Dock rapporteras det av många att dom crashat för dem.

Inte konstigt att 10TB diskarna är dyra de är riktade till Enterprise-lösningar och har väldigt bra MTBF

Men för oss dödliga tycker jag dessa 8TB funkar mer än tillräckligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Mest många tusen foton (inte RAW), men nu har frun fått smak för att filma barnen så snart krävs kanske lite mer..

Skickades från m.sweclockers.com

Måste vara rätt hårt komprimerat om det ska rymmas på en 2GB disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Måste vara rätt hårt komprimerat om det ska rymmas på en 2GB disk

Ah, såg mitt skrivfel nu.. 2TB ska det vara förstås. Fast jag minns fortfarande när 1 GB var en sjukt stor disk. Farsans jobbdator hade 20 MB och jag avinstallerade Windows för att kunna ha Space Hulk OCH Dune 2 installerade samtidigt

Det var inte första datorn, men de innan hade bara 5,25"-diskar och ingen HDD.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W