Raspberry Pi 3 få igång bluetooth

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi 3 få igång bluetooth

Hej, ny här:-)
Hur få igång bluetooth (Raspberian) i Pi3?
/Janne

Permalänk
Medlem

Har du laddat ner senaste versionen av Raspbian Jessie som släpptes den 29 februari?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: NOOBS v 1.8.0 (26/2).
"2016-02-26: * Support added for Pi 3, including Wifi and Bluetooth"
/Janne

Permalänk
Medlem

Enligt vad jag läst så skall wifi och BT fungera direkt om man använder den nya kärnan. Har du provat apt-get update och upgrade?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Helt ny på Raspberry...
Hur gör jag det?
/Janne

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne52:

@zarkov: Helt ny på Raspberry...
Hur gör jag det?
/Janne

Ta upp ett terminalfönster eller logga in med SSH och skriv

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

Sen får du (antagligen) ange ditt lösenord och trycka Y en gång eller två när den ber om det.

Här kanske du hittar något matnyttigt: https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=28&t=13814...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Har kollat att bluetooth är aktiverat (OK) men problemet är att jag inte har "inställningsfliken" för bluetooth under inställningar. Finns ingenstans.... Så jag kan inte göra Pi synlig eller ställa in någonting. Hur får jag dit bluetooth under inställningarna?
/Janne

Permalänk
Medlem

Ingen aning. Har du provat att köra hcitool som i länken jag tipsade om ovan? Där finns exempel på både scan och pairing av BT-enheter.

Några foruminlägg påstår att BT inte ingår i Jessie än, andra menar att det visst fungerar. Om hcitool inte fungerar finns det ett antal andra paket som skulle kunna vara till nytta, t.ex. BlueZ, blueman och pi-bluetooth. Jag har inte skaffat någon RPi3 än så jag har inte möjlighet att testa själv.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Jo jag har kollat att BT är activ men som sagt; inställningsfliken(ikonen) finns inte i listan under inställningar.
Jag kanske inte har senaste OS av Raspian... Hämtade det igår i.o.f.s.
Hur va säker på att det är senaste till Pi3?
/Janne

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne52:

@zarkov: Jo jag har kollat att BT är activ men som sagt; inställningsfliken(ikonen) finns inte i listan under inställningar.
Jag kanske inte har senaste OS av Raspian... Hämtade det igår i.o.f.s.
Hur va säker på att det är senaste till Pi3?
/Janne

Kör

sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade

så tvingar du Raspbian att uppdatera till allra senaste version. Men laddade du ner den igår så bör det vara senaste.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Upgrade kommandot gjorde nog nytta för nu uppdateras en massa filer
Får se när det är klart om det blev någon effekt.
/Janne

Permalänk
Medlem

@janne52: Nej
Ingen inställningmeny för Bluetooth...
/Janne

Permalänk
Medlem

Här fanns en lösning som verkar funka! https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=28&t=13814...
Får väl utvärdera ett tag och se hur det verkar.
Tack för tipsen zarkov!
/Janne

Permalänk
Medlem

Har också försökt med detta. Som länken du angav skriver så använde jag också bluetoothctl kommandot för att hitta och para min telefon med PIn. Att sedan lyckas ansluta till internet via en blåtandsutdelad hotspot från min telefon var inte lika lätt (läs lyckades jag inte med)

Permalänk
Medlem

Ännu ett förslag (förmodligen ungefär samma som de ovan):

Citat:

Here is a solution for the missing Bluetooth…

sudo apt-get install blueman bluez pulseaudio-module-bluetooth --install-suggests

My thanks to Brian Moses on Google+ for that one - LO AND BEHOLD a Bluetooth symbol on the top of the screen – I put my H800 Logitech headset (which works with everything) into discover mode – and pressed search on the PI – again – everything worked – head headset was recognised and is now trusted… I pulled up a typical Python game after CONNECTING at which point the Bluetooth symbol turned green and… works a treat.

http://tech.scargill.net/raspberry-pi-3-grand-opening/

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.