Raspberry Pi 3 (raspbian) hittar inte mitt trådlösa nätverk.

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi 3 (raspbian) hittar inte mitt trådlösa nätverk.

Förslag på hur man fixar detta?

Har använt massor med enheter och Rpi3 är den enda enhet som inte ser mitt nätverk, det är ett öppet nätverk med matchning på mac-adress för att kunna ansluta.
Den hittar dock grannens nätverk i huset brevid.

Enheten är lite för ny för att kunna hitta fler som har samma problem.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Ingen aning, men kanske kan bero på något med routerns brandvägs inställningar? att den inte tillåter anslutningar ifrån just din Rpi3.

Visa signatur

Phanteks AMP 1000W || Gigabyte B760 Gaming || Intel Core i5 13600K || Artic Liquid Freezer II || G.Skill 32GB DDR5 6000Mhz || MSI GeForce GTX 4070 12GB Gaming X Trio || Kingston Fury Renegade M.2 NVMe 1TB + 1TB & 500GB M.2 SSD || 4TB WD ||

Citera för garanterat svar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du ställt in routern på för hög kanal? Att rpi bara stöder upp till 10 eller något sånt? Hade det problemet med chromecasten .

Permalänk
Medlem

Bytte kanal, ingen skillnad.
Börjar fundera på om jag inte kan ha okrypterat nät utan lösenord, får kolla upp det. Börjar ändå bli lite less på att lägga in MAC-adresser för varje enhet som ska kunna ansluta.

EDIT:
Nu hittar den nätverket, fick slå på WPA-PSK och WPA-EAP stöd, dvs. lösenordskrav då verkar det ha hoppat igång.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Antar att du kör på 2,4ghz? 5ghz stöds inte. Sen verkar den ha lite problem med vissa kanaler, testa hoppa runt på alla under 12(1-11) och se om det löser sig.

Permalänk
Medlem

Ändrade faktiskt något med frekvenserna också... men 5ghz körde jag inte.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >