Obrukbar steamkod vad kan man göra?

Permalänk

Obrukbar steamkod vad kan man göra?

Hej !
köpte ett spel från en populär webb-butik , fick hem spelet och skulle skriva in steam koden men råkade skrapa sönder koden så de första siffrorna/numren blev förstörda .kontaktade säljaren som inte kunde hjälpa mig .
Hur gör jag är det bara att slänga spelet?

Permalänk
Medlem

Beroende på hur många siffror det är, pröva dig fram med att skriva in olika siffror tills du aktiverar.

Annars man man väl reklamera det som " defekt " kanske, för en spelkod ska väl tålas att skrapas bort, inte skulle man acceptera en spelskiva som vid första användning blir obrukbar...

Sedan bör ju butiken ha en digital förteckning vilken " kod " dem skickat till dig, så om dem inte kan få fram det så försök att kontakta Steam ( och förklara läget ) och se vad dem kan göra för dig. Vilket spel är det ?

Permalänk
Medlem

Känns som att det är hyfsat kört, såvida du inte vill sitta och prova alla möjliga nummer (är det bara två siffror du skrapat bort känns det som att det kan vara värt det, men med tre kanske det blir lite väl tidskrävande).

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

Hej !
köpte ett spel från en populär webb-butik , fick hem spelet och skulle skriva in steam koden men råkade skrapa sönder koden så de första siffrorna/numren blev förstörda .kontaktade säljaren som inte kunde hjälpa mig .
Hur gör jag är det bara att slänga spelet?

Är det bara två går det väl ganska bra att testa sig fram.
Är de inte helt förstörda så går det ju att utesluta vissa och då kanske tre förstörda går att testa sig igenom.
Annars vet jag inte.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av Gunior:

Beroende på hur många siffror det är, pröva dig fram med att skriva in olika siffror tills du aktiverar.

Annars man man väl reklamera det som " defekt " kanske, för en spelkod ska väl tålas att skrapas bort, inte skulle man acceptera en spelskiva som vid första användning blir obrukbar...

Sedan bör ju butiken ha en digital förteckning vilken " kod " dem skickat till dig, så om dem inte kan få fram det så försök att kontakta Steam ( och förklara läget ) och se vad dem kan göra för dig. Vilket spel är det ?

Skrivet av Jonny Myran:

Känns som att det är hyfsat kört, såvida du inte vill sitta och prova alla möjliga nummer (är det bara två siffror du skrapat bort känns det som att det kan vara värt det, men med tre kanske det blir lite väl tidskrävande).

Skrivet av ArcticFire:

Är det bara två går det väl ganska bra att testa sig fram.
Är de inte helt förstörda så går det ju att utesluta vissa och då kanske tre förstörda går att testa sig igenom.
Annars vet jag inte.

Gick inte att reklamera sa de hos butiken , det är de fyra första av totalt 15 siffror . Spelet var Dark Souls Scholar of The First sin .Testade mig fram lite men blev till slut ombedd att försöka igen senare (hade försökt för många ggr)
Har kontaktat namco/bandai samt steam , får se om dom kan lösa det ,trist att företaget där jag varit kund i över tio år inte kan hjälpa en med en sådan här sak .Får helt enkelt bli andra butiker i fortsättningen!
Tack
Lars

Permalänk

Namco bandais Europa support ger mig en ny kod!
Fantastic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

trist att företaget där jag varit kund i över tio år inte kan hjälpa en med en sådan här sak .Får helt enkelt bli andra butiker i fortsättningen!

Bra att den instans som borde kunna hjälpa dig också gjorde detta. Lite underligt dock att du varit kund hos ett företag i över tio års tid för att välja att avbryta denna relation när de inte visar sig villiga att betala för ditt eget misstag. Varför skulle företaget värdera dessa tio år högre än vad du gör?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

@twit: Mjo kommer fortsätta vara kund där också även om jag kanske tyckte att de hade kunnat ordnat det.
Men visst det var jag som hade sönder koden

Permalänk
Skrivet av Lars Mandel99:

Namco bandais Europa support ger mig en ny kod!
Fantastic

Har dock inte fått någon ny ännu får se om det dyker upp någon annars får man väl köpa ett nytt ex någon gång ...

Permalänk
Medlem

@Lars Mandel99:

Om du köper en ny cykel som du kraschar, ska butiken he dig en ny?
Kraschar du en bil helt ny bil, ger butiken dig en ny?

Nej. Ev. Ger de dig en nyckel på goodwill, men jag skulle testat olika kombinationer av koden tills det lyckas, och lära mig läxan

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

@twit: Mjo kommer fortsätta vara kund där också även om jag kanske tyckte att de hade kunnat ordnat det.
Men visst det var jag som hade sönder koden

Jo man tycker kanske att de kunde hjälpa till med kontakten iallafall. Men sen är det väldigt svårt för butiken att veta om du är en scammer eller inte. Har tyvärr sett "stammisar" som utnyttjat vissa kryphål tidigare. Jäkligt synd att enstaka personers egoism förstör för alla andra.

Men jäkligt roligt att de fixade en ny kod åt dig! De är väl bara glada över att du skaffade dig spelet på en laglig väg istället för att pirata det.

Permalänk
Skrivet av moonblase:

@Lars Mandel99:

Om du köper en ny cykel som du kraschar, ska butiken he dig en ny?
Kraschar du en bil helt ny bil, ger butiken dig en ny?

Nej. Ev. Ger de dig en nyckel på goodwill, men jag skulle testat olika kombinationer av koden tills det lyckas, och lära mig läxan

Nja men om cykeln från början har fel som gör att den krashar så...

Permalänk
Skrivet av Beltet:

Jo man tycker kanske att de kunde hjälpa till med kontakten iallafall. Men sen är det väldigt svårt för butiken att veta om du är en scammer eller inte. Har tyvärr sett "stammisar" som utnyttjat vissa kryphål tidigare. Jäkligt synd att enstaka personers egoism förstör för alla andra.

Men jäkligt roligt att de fixade en ny kod åt dig! De är väl bara glada över att du skaffade dig spelet på en laglig väg istället för att pirata det.

Har inte fått någon kod än ,men blev lovad en från speltillverkaren, får se om de håller vad de lovar var ett par dagar sedan de lovade mig koden nu

Permalänk

@Lars Mandel99: Fortfarande ingen kod får väl skippa dark souls serien och skaffa något annat spel , funderar dock på att skaffa en z4 tablet kanske blir en sådan istället men det är en annan tråd

Permalänk
Proffsmobbare

Hör med någon annan som har installerat spelet och har sin kod tillgänglig, första siffror/tecken i koden är ibland ID för spelet, och sista delen av koden är det som är unikt för just dig.

Det kan vara värt ett försök.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Hör med någon annan som har installerat spelet och har sin kod tillgänglig, första siffror/tecken i koden är ibland ID för spelet, och sista delen av koden är det som är unikt för just dig.

Det kan vara värt ett försök.

Det var en bra idé! Har dock ingen vän på steam som äger spelet tyvärr .

Permalänk
Medlem

@Laine har en bra poäng.

Jag tycker att såna spelsiter borde ha tillgång till nycklar de skickar ut till kunden. Om de ser att den inte är använd så är det väl bara att maila ut den istället för att en liten papperslapp ska förstöra hela köpet. Du vinner ju inget på att säga att den är förstörd om de kan skicka ut en likadan.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av lossah:

@JaZid har en bra poäng.

Jag tycker att såna spelsiter borde ha tillgång till nycklar de skickar ut till kunden. Om de ser att den inte är använd så är det väl bara att maila ut den istället för att en liten papperslapp ska förstöra hela köpet. Du vinner ju inget på att säga att den är förstörd om de kan skicka ut en likadan.

Ja , precis så tänker jag med! Tack
Hade varit njutbart att ha kunnat sätta sig och spela spelet jag faktiskt har betalt för så här en fredag kväll hehe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moonblase:

@Lars Mandel99:

Om du köper en ny cykel som du kraschar, ska butiken he dig en ny?
Kraschar du en bil helt ny bil, ger butiken dig en ny?

Nej. Ev. Ger de dig en nyckel på goodwill, men jag skulle testat olika kombinationer av koden tills det lyckas, och lära mig läxan

Testa 9999 gånger lär ju dock ta bra med tid och du har bara 3 försök varje gång? lycka till med den:-)

Lars Mandel99? Vilken del av dark souls är det som du vill ha? Jag har en över som jag fick dubblett av när jag köpte en bundle:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

@jonas1972:
Jonas! Ettan har jag redan det var tvåan samt dlcserna jag hade köpt : Dark Souls 2 Scholar Of the First sin är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

...,trist att företaget där jag varit kund i över tio år inte kan hjälpa en med en sådan här sak .Får helt enkelt bli andra butiker i fortsättningen!
Tack
Lars

Scha. Det finns ju olika sätt att se på det. Är varan av den art att det är en kod på ett papper, typ som en trisslott så har de ju svårt att veta ifall det du säger är sant eller inte. Du kan ju lika gärna ha registrerat spelet och försöker nu få tillbaks pengarna/en extra gratis kopia till polarn. Hur ska butiken kunna veta detta?

Detta är ju mer av ett meta problem än ett individuellt problem. Du som individ tycker ju detta är jobbigt. Fair enough. Men om butiken börjar säga jag till alla som hävdar något så kommer de bli väldigt utnyttjade när folk börjar lära sig det och sätta det i system. Nu är det ju inte så för dig men någonstans måste ju en butik sätta gränsen och i ditt fall var du på fel sida.

Sen är det ju inte riktigt butikens fel att du skrapade koden för hårt så den gick sönder. Antingen är det tillverkaren som gör kassa kodpapper eller så borde du varit mer försiktig. Det är ju lite som när någon tappar pommesen mellan kassan och bordet på valfritt hamburgerhak. Sure, de ger ju dig nya för att vara snäll oftast, men i slutändan är det ju du som var klumpig, inte företaget som friterade potatisstavarna

#KonstenAttTaAnsvarFörSinaHandlingar2016

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

Det var en bra idé! Har dock ingen vän på steam som äger spelet tyvärr .

Jag har bara nyckeln för ursprungliga DSII då jag uppgraderade till SOTFS senare, men de fyra första tecknen i min nyckel är V788*-**'**-**'** Tror dock inte att det kommer hjälpa dessvärre.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Scha. Det finns ju olika sätt att se på det. Är varan av den art att det är en kod på ett papper, typ som en trisslott så har de ju svårt att veta ifall det du säger är sant eller inte. Du kan ju lika gärna ha registrerat spelet och försöker nu få tillbaks pengarna/en extra gratis kopia till polarn. Hur ska butiken kunna veta detta?

Detta är ju mer av ett meta problem än ett individuellt problem. Du som individ tycker ju detta är jobbigt. Fair enough. Men om butiken börjar säga jag till alla som hävdar något så kommer de bli väldigt utnyttjade när folk börjar lära sig det och sätta det i system. Nu är det ju inte så för dig men någonstans måste ju en butik sätta gränsen och i ditt fall var du på fel sida.

Sen är det ju inte riktigt butikens fel att du skrapade koden för hårt så den gick sönder. Antingen är det tillverkaren som gör kassa kodpapper eller så borde du varit mer försiktig. Det är ju lite som när någon tappar pommesen mellan kassan och bordet på valfritt hamburgerhak. Sure, de ger ju dig nya för att vara snäll oftast, men i slutändan är det ju du som var klumpig, inte företaget som friterade potatisstavarna

#KonstenAttTaAnsvarFörSinaHandlingar2016

Jo givetvis har du rätt i det du säger företaget kan ju tro att jag bara vill ha en extra kod visst är det så spelar ju egentligen ingen roll om ja skickar in en bild på den avskrapade delen .Men jag hoppades kanske lite på att de hade koderna digitalt i något system där de kunde skicka en kopia utfall sådant här skulle inträffa.Då hade de ju dessutom vetat att jag inte försökt få mig en extra kod .
Har dessutom varit med om detta vid ett annat tillfälle från ett annat företag där de skickade mig en ny kod direkt efter ett telefonsamtal

Permalänk
Skrivet av ANDI:

Jag har bara nyckeln för ursprungliga DSII då jag uppgraderade till SOTFS senare, men de fyra första tecknen i min nyckel är V788*-****-**** Tror dock inte att det kommer hjälpa dessvärre.

Tack! Tror inte det kommer fungera heller men får prova i morgon tror min första rad slutar på 9 eller något sådant
Edit : Provade nu och det fungerade ej.
Tack ändå!

Permalänk

Vad kostade spelet, vi kan göra liten insamling så om det är tillräckligt många så kanske det inte blir många kronor var för ett nytt.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Vad kostade spelet, vi kan göra liten insamling så om det är tillräckligt många så kanske det inte blir många kronor var för ett nytt.

Då Souls-serien ligger mig varmt om hjärtat kan jag tänka mig att bidraga om några fler är på

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Vad kostade spelet, vi kan göra liten insamling så om det är tillräckligt många så kanske det inte blir många kronor var för ett nytt.

Spelet kostade 250kr , Tack ! Det var jättesnällt tänkt men det är inte nödvändigt , köper kanske spelet senare ändå om inte Namco Bandai skickar mig en kod som de lovat!
Har dock gått en vecka nu men de skrev att jag skulle ha tålamod tills de genererat fram en ny kod!
Så här såg mailet ut :
Thank you for taking the time to contact Bandai Namco Entertainment UK Customer Services.

We’re currently in the process of generating a new code for you. Plea be patient as we prepare this for you.

Regards,

Bandai Namco Entertainment UK Customer Services

Permalänk
Skrivet av Lars Mandel99:

Gick inte att reklamera sa de hos butiken , det är de fyra första av totalt 15 siffror . Spelet var Dark Souls Scholar of The First sin .Testade mig fram lite men blev till slut ombedd att försöka igen senare (hade försökt för många ggr)
Har kontaktat namco/bandai samt steam , får se om dom kan lösa det ,trist att företaget där jag varit kund i över tio år inte kan hjälpa en med en sådan här sak .Får helt enkelt bli andra butiker i fortsättningen!
Tack
Lars

Tycker du får ett bättre spel om du köper ds2 +dlc´s.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Skrivet av Conditioned:

Tycker du får ett bättre spel om du köper ds2 +dlc´s.

Får man inte med allt innehåll i SOTFS versionen?
Är inte SOFTS förbättrat grafiskt samt lite annat?
Varför köpa tvåan och sedan dlcserna?

Permalänk
Skrivet av Lars Mandel99:

Får man inte med allt innehåll i SOTFS versionen?
Är inte SOFTS förbättrat grafiskt samt lite annat?
Varför köpa tvåan och sedan dlcserna?

De har gjort vissa förändringar i SOTFS som i min mening är till det sämre än 2+dlc. Jag tror inte SOTFS har grafiska förbättringar, men jag körde alltid med sweetfx + addons.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.