Retropie fullskärm Raspberry pi 3 ?

Permalänk
Medlem

Retropie fullskärm Raspberry pi 3 ?

Någon som vet hur man ändrar inställningarna till fullskärm i Retropie på Raspberry pi 3?
Nu när jag spelar snes och ps1 spel blir bilden ganska liten med svarta kanter på min 42 tums LG tv.
Har vart in i inställningarna och ändra ändra upplösning till 1080p utan resultat, Gissar på att man lär göra något i terminalen ?
Har har googlat rätt mycket men hittar ingen info hur man gör.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Kan det vara samma som i Raspbian, att man kör disable_overscan=1 i /boot/config.txt?

# Uncomment this if your display has a black border of unused pixels visible
# and your display can output without overscan.
# disable_overscan=1

Ta i så fall bort # framför disable_overscan, d.v.s. :

# Uncomment this if your display has a black border of unused pixels visible
# and your display can output without overscan.
disable_overscan=1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Kan det vara samma som i Raspbian, att man kör disable_overscan=1 i /boot/config.txt?

# Uncomment this if your display has a black border of unused pixels visible
# and your display can output without overscan.
# disable_overscan=1

Ta i så fall bort # framför disable_overscan, d.v.s. :

# Uncomment this if your display has a black border of unused pixels visible
# and your display can output without overscan.
disable_overscan=1

Hur hittar man boot/config då?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Danux91:

Hur hittar man boot/config då?

Systemfiler som du når enkelt via terminalen.
Jag rekommenderar att du öppnar config filen med nano.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

@Danux91:

För att öppna/redigera boot/config.txt skriver du detta i terminalen:
sudo nano /boot/config.txt

Vet du inte hur du kommer åt terminalen i retropie så kan du komma åt /boot/config.txt med en windowsdator.
Stoppa bara in sdkortet i windowsdatorn så ska du hitta config-filen på SD:/boot/config.txt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Systemfiler som du når enkelt via terminalen.
Jag rekommenderar att du öppnar config filen med nano.

kanske en dum fråga men hur använder man nano?
Jag har lyckades komma in där i alla fall.
Har hört att man kan ändra filer via sftp med hjälp av en dator är det enklare de kanske ?
Jag har testat logga in via sftp men hittar ingen fil som heter boot/config.txt

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonnesson:

@Danux91:

För att öppna/redigera boot/config.txt skriver du detta i terminalen:
sudo nano /boot/config.txt

Vet du inte hur du kommer åt terminalen i retropie så kan du komma åt /boot/config.txt med en windowsdator.
Stoppa bara in sdkortet i windowsdatorn så ska du hitta config-filen på SD:/boot/config.txt

tack tack missade att du hade skrivit lyckades komma in i nano och ändra texten men hur spar man filen ?

Permalänk

@Danux91:

För att spara börjar du med att trycka ctrl+X, detta stänger ner redigeringen av filen.
Sen trycker du Y för att bekräfta att du vill spara filen.
Sedan trycker du Enter för att spara filen som /boot/config.txt.

Permalänk
Medlem

Hmm nu har jag sparat och startat om men de hjälpte inte samma fel fortfarande:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danux91:

Hmm nu har jag sparat och startat om men de hjälpte inte samma fel fortfarande:(

flyter spelen på bra med ps1 emulator?

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

flyter spelen på bra med ps1 emulator?

De lilla jag har spelat så flyter de på ganska bra det kan bli nå små lagg men för de mesta fungerar de bra.
Men störande att man inte får fullskärm men förutom de verkar de fungera bra som sagt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem

När ett spel startar så klicka X på tangentbordet så får du upp en meny. Gå till första video option, minns inte exakt vad den säger men typ "Set default video mode for this emulator" och välj 640x480 där. Det gjorde alla mina spel helskärm och ser perfekt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zearox:

När ett spel startar så klicka X på tangentbordet så får du upp en meny. Gå till första video option, minns inte exakt vad den säger men typ "Set default video mode for this emulator" och välj 640x480 där. Det gjorde alla mina spel helskärm och ser perfekt ut.

Tack nu fungerar de som de ska
Tänk att de var så enkelt trodde man skulle ha 1080x1920 som skärminställning.

Skickades från m.sweclockers.com