Om anime i nytt avsnitt av Fulkultur

Permalänk
Melding Plague

Om anime i nytt avsnitt av Fulkultur

Japansk tecknad film är temat när gänget bakom Fulkultur presenterar ett nytt avnsitt. Det blir gott om tips för både nybörjare och erfarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Animation är ett låneord från Franska, värt att nämna

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Anime kommer från "animation" vars ursprung kommer från latinska ordet och verbet "Animare", vilket betyder ge liv/själ till något

copypastear från syskonsidan

Här bidrar jag med min lista, ett blandat axplock.

Ett litet ovanligt tips är att se på "the Perfect Insider" om man gillar lite kuslig deckare i anime stil

Shin Sekai Yori har jag inte sett klart men fan jag blir tagen av dess existentiella och mystik.

Nagi no Asukara lika så

Annars om man fortfarande inte har fått nog om Zombie eran så ska man se "Highschool of the dead" enligt mig den bästa zombie berättelsen oavsätt medium då jag finner denna mycket trovärdig karaktärsmässigt. Lite mörk och existentiellt tänk som passar min smak.

Komedi listan:
One puch man
Belzebub
Demon king Daimao (något sexistisk, bara sätta på "filterögon" )
full metal panick
my little monster

Söta rom-com listan:
lovely complex
My love story
say I love you
Toradora

"Ta ett ämne och gör en intressan och något lärorikt anime av det" listan:?
Food wars (matlagning)
Haikyu (volleyboll)
kuroko no basket (basket)
Chihayafuru (japanskt kortlek/spel/poesi)
Moyasimon (fermentering ost/vin etc, lantbruk/jordbruk)

Manga:
Ajin: Demi-Human, som jag nu ser ska/har blivit animerat! hoppas denna blir bra. Mangan är en pärla

Permalänk
Medlem

Enda tecknade serien som jag fallit för någonsin, Avatar, är inte ens japansk

Permalänk
Medlem

Min typ av podcast.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Proffsmobbare

Väldigt glad att man kastade alla fördomar åt sidan och satte sig ner och kollade på Initial D, vilken kulturskatt.

Har man ett uns av bilintresse är man nästan garanterad att förlora sig i den.

Permalänk
Medlem

Oj intressant! Ska lyssna på detta!
Rejält intresserad i anime som man är.

Kan själv tipsa om Spice and Wolf.
Min absoluta favorit.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Vem minns inte barndomen?
Starzinger
Rai grottpojken
Cyborg 009
Hokuto no Ken

Sen har det blivit många många fler.
Några godingar på rak arm
Full metal alchemist
Berserk
Great teacher onizuka
Hajime no ippo

Permalänk
Medlem

Animeavatarer, assemble!

Ser på Hibike Euphonium just nu. Var i Japan under tiden som den sändes så såg den inte då. Får mig att sakna Kyoto.

http://myanimelist.net/animelist/Ninjaflipp

Dold text
Permalänk

Verkligen min typ av podcast.

Min favorit anime måste ändå vara Higurashi no naku koro ni.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Ninjaflipp:

Animeavatarer, assemble!

Dold text
Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Ang. Pacific Rim: Gaejin är skällsordet för invandrare, det ni tänker på är Kaju; mystiskt odjur...

Skrivet av Laine:

Väldigt glad att man kastade alla fördomar åt sidan och satte sig ner och kollade på Initial D, vilken kulturskatt.

Har man ett uns av bilintresse är man nästan garanterad att förlora sig i den.

https://jaymanalotoibm.files.wordpress.com/2014/04/speeding-4-initial-d.jpg

Gillade du Initial D kanske du även vill kika in Wangan Midnight

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Animeavatarer, assemble!

Ser på Hibike Euphonium just nu. Var i Japan under tiden som den sändes så såg den inte då. Får mig att sakna Kyoto.

http://myanimelist.net/animelist/Ninjaflipp

Dold text
Dold text
Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Den första animen jag sett på senare år är Sword Art Online. En serie som jag verkligen gillar!
Övriga jag sett på senare år är Death Note, Attack on Titan, Naruto och Akikan.
Death Note och Attack on Titan kan jag verkligen rekommendera.
Naruto (första serien) gillar jag också. Ganska rolig. Akikan är lite speciell. Den har lite "handling" och är not safe for work, även om det inte är Hentai. Det är lättklätt, men inte naket.

Sword Art Online är ju lite aktuell nu, med tanke på VR.

Från barndomen;
Starzinger
Men den hör hemma i minnet, och jag tänker inte se den igen.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Thomaseron:

Den första animen jag sett på senare år är Sword Art Online. En serie som jag verkligen gillar!
Övriga jag sett på senare år är Death Note, Attack on Titan, Naruto och Akikan.
Death Note och Attack on Titan kan jag verkligen rekommendera.
Naruto (första serien) gillar jag också. Ganska rolig. Akikan är lite speciell. Den har lite "handling" och är not safe for work, även om det inte är Hentai. Det är lättklätt, men inte naket.

Sword Art Online är ju lite aktuell nu, med tanke på VR.

Från barndomen;
Starzinger
Men den hör hemma i minnet, och jag tänker inte se den igen.

Tycker Death Note, likt många andra anime, tappar tråden och flippar ur totalt mot slutet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Bunz:

Ang. Pacific Rim: Gaejin är skällsordet för invandrare, det ni tänker på är Kaju; mystiskt odjur...

Gaijin*

Bra avsnitt! Tack för att ni framstod som normala människor när ni snackade om detta Det är inte allt för vanligt.

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninjaflipp:

Animeavatarer, assemble!

Welp, antar jag måste kommentera nu då.

Gör er en tjänst och se Nichijou. Den humorn är svårslagen.

Dold text
Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Bert-Åke Varg gjorde ju jäkligt mycket röster under starzinger eran men kommer nog aldrig glömma Project A-KO , martian successor nadesico samt street fighter filmen.

Vet i tusan om man ska räkna in transforms och kanske även turtles till till anime ?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av overheizer:

Bra avsnitt! Tack för att ni framstod som normala människor när ni snackade om detta Det är inte allt för vanligt.

Uppskattar precis samma sak, men en tanke slog mig också när jag läste det här: har vi sett fanboys/fangirls för ofta flippa ur totalt utan att de säger någonting konkret när det kommer till anime, och därför blir man less på anime-fan stereotypen? I kontrast med den här podcasten när man får bra framförda argument till frågor etc.

Permalänk
Medlem

Nämen! Vad trevligt. Mitt folk på samma plats alltså.

Får väl ta och skriva lite tips jag med.

Shirobako - En anime om att göra anime, väldigt meta.
Bakuman - En manga om att göra manga, väldigt meta. Finns även som anime.

Sen lite mer seriösa tips.

Parasyte; som äntligen fick bli anime efter flera försök.
No game no life; gamers rejoice, this one is for you.
Mirai Nikki; för alla vill ha en yandere stalker... right? right?!
Shinsekai Yori; för det är antagligen en av de mest kompletta anime's som släppts någonsin.

Men just nu går en serie som heter Boku Dake ga Inai Machi (även känd som Erased) som alla bör spärra upp ögonen på. Den är fruktansvärt bra. Steg till en 6 plats på några få avsnitt och kryper hela tiden högre och högre. (http://myanimelist.net/topanime.php)

Kastar även in en curve ball med Gate: Jieitai Kanochi nite, Kaku Tatakaeri. Vad skulle hända om Japan invaderades av medeltids fantasy? Antagligen är detta det bästa svaret på den frågan. Plus att jag väntar på min Rory Mercury staty... kommer i Maj...

Utöver det har ni redan tipsat om det mesta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Nämen! Vad trevligt. Mitt folk på samma plats alltså.

Får väl ta och skriva lite tips jag med.

Shirobako - En anime om att göra anime, väldigt meta.
Bakuman - En manga om att göra manga, väldigt meta. Finns även som anime.

Sen lite mer seriösa tips.

Parasyte; som äntligen fick bli anime efter flera försök.
No game no life; gamers rejoice, this one is for you.
Mirai Nikki; för alla vill ha en yandere stalker... right? right?!
Shinsekai Yori; för det är antagligen en av de mest kompletta anime's som släppts någonsin.

Men just nu går en serie som heter Boku Dake ga Inai Machi (även känd som Erased) som alla bör spärra upp ögonen på. Den är fruktansvärt bra. Steg till en 6 plats på några få avsnitt och kryper hela tiden högre och högre. (http://myanimelist.net/topanime.php)

Kastar även in en curve ball med Gate: Jieitai Kanochi nite, Kaku Tatakaeri. Vad skulle hända om Japan invaderades av medeltids fantasy? Antagligen är detta det bästa svaret på den frågan. Plus att jag väntar på min Rory Mercury staty... kommer i Maj...

Utöver det har ni redan tipsat om det mesta.

Sitter personligen och bara väntar på att boku dake kommer flippa ur totalt och kasta bort all potential den har. Känns som att det bara kommer hända

Håller helt med om Shinsekai Yori för övrigt. En av mina favoritserier, om inte min absoluta favorit. Stämningen i den är 10/10

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nausicaä är inte Ghibli om man skall vara riktigt petig...

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Sitter personligen och bara väntar på att boku dake kommer flippa ur totalt och kasta bort all potential den har. Känns som att det bara kommer hända

Håller helt med om Shinsekai Yori för övrigt. En av mina favoritserier, om inte min absoluta favorit. Stämningen i den är 10/10

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är lite rädd att Boku dake ska spåra ut också. Risken är stor, dessutom är manga som serien följer inte färdig så om de inte producerar ett helt nytt slut till animen kommer det sluta på en cliffhanger...

On a side note; håller på att se om Shinsekai Yori tillsamman med min sambo... hon har fastnat lite för den. ^^ *lycklig nörd*

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Welp, antar jag måste kommentera nu då.

Gör er en tjänst och se Nichijou. Den humorn är svårslagen.

Sett några avsnitt för några år sen. Ogillade den inte men fortsatte ändå inte kolla av någon anledning. Får se klart den någon gång

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Sett några avsnitt för några år sen. Ogillade den inte men fortsatte ändå inte kolla av någon anledning. Får se klart den någon gång

Skickades från m.sweclockers.com

Gör det. Den är galet rolig ibland.

Såg förövrigt klart på Shimoneta för några dagar sen, och jag har nog aldrig skrattat så mycket på länge.

http://myanimelist.net/anime/29786/Shimoneta_to_Iu_Gainen_ga_...

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Ninjaflipp:

Animeavatarer, assemble!

Mushishi

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Verkligen min typ av podcast.

Min favorit anime måste ändå vara Higurashi no naku koro ni.

Ja jäklars vad bra den är, nipaaaa.

Den bästa kan vara Steins Gate eller Gurren Lagann

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Tja om ni gillar Science fiction så mycket så skulle jag vilja rekommendera ett par serier jag med.

Planetes Om ni frågar mig, den absolut bästa Scifi animen som har gjorts, konstigt att ni inte tog upp denna då den är riktigt känd. Också en anime som passar de som normalt inte gillar anime troops.

Last Exile Också riktigt bra, denna har faktiskt även sänds på svensk TV, det sagt (Det finns ingen S2!)

Now and Then, Here and There bra skildring på hur grymt krig faktiskt är.

Ginga Eiyuu Densetsu Om man gillar Space Opera så är nog denna det bästa du kan hitta i anime väg, för de som gillar att läsa samma tema så släpps novellerna för första gången på engelska från och med nästa vecka.

Space Brothers Vill man dock se Hard scifi så är denna lätt värd att se.

Kaiba En Filosofisk anime som baserar sig på vad man 'är', också väldigt abstrakt.

Sedan lite diverse serier som är alla sevärda: Shinsekai yori, Terra e... ,Dennou Coil, Moonlight Mile, Stellvia ,Fantastic Children, Aldnoah.Zero, Psycho-Pass, The Third, Solty Rei o.s.v.

Personligen har man sett alldeles för mycket anime, speciellt inom scifi grenen så finns tyvärr inte mycket mer att se för mig, så länge inte nya serier dyker upp

--

Ni som gillar Higurashi så rekomenderar jag Visual novel serien 1000 ggr över Anime serierna, dock föredrar jag Umineko mer ( kommer snart till Steam med ), dock se absolut inte animen, horribelt dålig.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Söder om söder-hipster
Skrivet av LordError:

Nausicaä är inte Ghibli om man skall vara riktigt petig...

Nej det är riktigt. Men den brukar ju ändå räknas med "retroaktivt" eftersom den lade grunden för studion och gjordes av samma gäng. Tycker den platsar där

Visa signatur

– Med rymden i blodet.