Permalänk
Medlem

Fastnar på typ 98 hz?

Hej! Jag har just köpt en Asus MG279, och den ska kunna nå 144 hz. Men, jag når inte upp till hundra, den fastnar alldeles innan även fast jag sänker upplösningen. Någon som vet vad det kan bero på? Använder en minidisplay-port kabel. Kan det ha att göra med att Freesync skulle vara aktiverat kanske?

P.S Kör på ett 980 GTX.

Tack!

Permalänk
Medlem

Kolla under inställningarna på skärmen finns ju något som heter "race mode" slå på det.

Sitter inte framför skärmen nu då jag är på jobbet men jag kör med ett 780 ti med mini-displayport och får ut 144Hz.

Garanterat något inställning på skärmen, kolla runt där.

I värsta fall defekt men det tror jag knappast.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Jag tror inte Mini Displayport kan skicka ut över 100hz när du kör 1440p upplösningen. Annars skall du kunna skicka ut 120hz med 1080p. Du kan testa sänka upplösningen tillfälligt för att testa om det stämmer.

Blir ju ledsen i ögat när du köpte Freesync istället för skärmen med G-sync när du har Nvidia :'(

Använd Displayport istället, om möjligt.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan94:

Jag tror inte Mini Displayport kan skicka ut över 100hz när du kör 1440p upplösningen.

Jo det gör den!

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Jag prövar att köpa en displayport kabel, tack för bra svar Om någon har några andra tankar så skriv gärna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Razmion:
Skrivet av Razmion:

:'(

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Razmion:

Hej! Jag har just köpt en Asus MG279, och den ska kunna nå 144 hz. Men, jag når inte upp till hundra, den fastnar alldeles innan även fast jag sänker upplösningen. Någon som vet vad det kan bero på? Använder en minidisplay-port kabel. Kan det ha att göra med att Freesync skulle vara aktiverat kanske?

P.S Kör på ett 980 GTX.

Tack!

Du borde fått med en kabel som kan klara 144hz. Tror det borde finnas en Displayport med? Är ju lite random om displayportkablar klarar över 100hz....

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Jag prövar att köpa en displayport kabel, tack för bra svar Om någon har några andra tankar så skriv gärna!

Skickades från m.sweclockers.com

Displayport klarar 144Hz i 1440p upplösning !!!! Oavsett om det är mini eller inte

Det är inte problemet, möjligtvis att kabeln är trasig men osannolikt det med!

Läs det jag skrev i första inlägget.

Och snälla ni andra, är ni inte säkra på faktan ni delar ut så reservera er för felaktig informations-spridning!

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Jag var med om det en gång i ett spel där jag inte kunde gå över 96 Hz, vilket är exakt 2/3 av 144 Men det var bara i det spelet för att jag körde borderless window. Bytte jag till full screen så fick jag mina 144 Kan det vara något sådant?

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

@Razmion: När du skriver "fastnar" vid 96 Hz, då syftar du på någon fps-räknare, FRAPS eller liknande och kollar vad spelen åstadkommer? Eller sitter du med Nvidias custom resolution-verktyg och kan inte driva skärmen i högre frekvenser?

Det är två helt olika saker, men det framgår inte vilket som drabbar dig.

Det ena handlar väldigt sällan om själva skärmen utan beror på din dator, ditt grafikkort, mjukvaran du kör och vilka inställningar du har där.

Är det custom resolution-biten som inte fungerar är det troligtvis så att kabeln du använder inte klarar av den bandbredd som behövs.

Permalänk
Medlem

Jag kör med fraps för att kolla fpsen! Jag var itne helt med på allt du skrev, Laxpudding. Vad är Nvidias custom resolution verktyg?

Uppdatering i alla fall: Jag har prövat tre spel, och i ett utav dom (Anno 1404 från 2009) så kom jag faktiskt upp i 144 Hz. Men i både Wow och Elder scrolls online så är det fast på 100 eller runt 100. Vad kan detta konstiga bero på? :S Jag har beställt en Displayport kabel nu i alla fall för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Kolla under inställningarna på skärmen finns ju något som heter "race mode" slå på det.

Sitter inte framför skärmen nu då jag är på jobbet men jag kör med ett 780 ti med mini-displayport och får ut 144Hz.

Garanterat något inställning på skärmen, kolla runt där.

I värsta fall defekt men det tror jag knappast.

Jag ska kolla runt mera på inställningar, men race-mode är aktiverat i alla fall. Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Jag kör med fraps för att kolla fpsen! Jag var itne helt med på allt du skrev, Laxpudding. Vad är Nvidias custom resolution verktyg?

Uppdatering i alla fall: Jag har prövat tre spel, och i ett utav dom (Anno 1404 från 2009) så kom jag faktiskt upp i 144 Hz. Men i både Wow och Elder scrolls online så är det fast på 100 eller runt 100. Vad kan detta konstiga bero på? :S Jag har beställt en Displayport kabel nu i alla fall för säkerhets skull.

FPS =! hz,

Vad han frågar är om du har mätt hz på ett vettigt sätt eller om du tror att hz och fps är samma sak.

Jag ligger med runt 100 fps i wow och har 3x60hz skärmar.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Razmion:

Uppdatering i alla fall: Jag har prövat tre spel, och i ett utav dom (Anno 1404 från 2009) så kom jag faktiskt upp i 144 Hz. Men i både Wow och Elder scrolls online så är det fast på 100 eller runt 100. Vad kan detta konstiga bero på? :S Jag har beställt en Displayport kabel nu i alla fall för säkerhets skull.

Det är inget konstigt alls, utan det är precis så det fungerar. Olika spel är olika krävande för din hårdvara. En del har svårt att nå högt i antal fps, andra kan lätt ställas in för riktigt hög bildfrekvens. Du har inte upptäckt något nytt eller underligt utan endast blivit medveten om ett grundläggande sammanhang.

Framför allt: Skärmen har inte något med detta att göra.

Permalänk
Medlem

Aah jag blandade nog ihop fps och hz en del. Men skärmen ska ju kunna nå 144 fps iallfall, och inte fastna på 100? Även fast jag kollade rakt ner i backen med kameran (så att det blev mycket mindre krävande för datorn) så var det ändå bara 100 fps i Elder Scrolls. Sätter mitt hopp till Displayport-kabeln just nu Någon som har en annan tanke varför det skulle vara så?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Razmion:

Aah jag blandade nog ihop fps och hz en del. Men skärmen ska ju kunna nå 144 fps iallfall, och inte fastna på 100? Även fast jag kollade rakt ner i backen med kameran (så att det blev mycket mindre krävande för datorn) så var det ändå bara 100 fps i Elder Scrolls. Sätter mitt hopp till Displayport-kabeln just nu Någon som har en annan tanke varför det skulle vara så?

Du blandar fortfarande ihop. Det är inte skärmen som "fastnar" i 100 Hz. Skärmen kör konstant den frekvens du anger, vanligtvis 144 Hz. Det som "fastnar" är mjukvaran. Spelet kan inte rendera mer pga av hur du ställer in grafikinställningar, begränsningar i spelets grafikmotor osv.

Med andra ord, skärmen kör 144 Hz. Spelet kör 100 fps.

Permalänk
Medlem

Okej då är jag med mera på vad du menar! Skärmen kör i 144 hz hela tiden, men spelet kör i 100 fps. Då är frågan, hur får jag fpsen att gå över 100? Det kan inte vara hårdvaran som fattas, eftersom fpsen inte går över 100 trots att jag ställer ner upplösningen. Har en känsla av att det kan vara displayport-kabeln som fattas ändå, men vi får se. Om någon har en annan tanke så säg gärna till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Okej då är jag med mera på vad du menar! Skärmen kör i 144 hz hela tiden, men spelet kör i 100 fps. Då är frågan, hur får jag fpsen att gå över 100? Det kan inte vara hårdvaran som fattas, eftersom fpsen inte går över 100 trots att jag ställer ner upplösningen. Har en känsla av att det kan vara displayport-kabeln som fattas ändå, men vi får se. Om någon har en annan tanke så säg gärna till!

Nej, din displayport kabel gör inte så att du får lägre FPS. Lätt sätt att kolla är att starta ett lättdriver spel typ source spel eller något som vilken dator som helst för hög FPS i.
Själv rullar WoW på runt 100 FPS med min burk också, nog för att jag oftast har film på andra skärmen igen och kör i window mode, men det brukar inte vara så stora skillnader med eller utan det.

Så en ny kabel kommer inte göra någon skillnad i detta fall.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Razmion:

Jag kör med fraps för att kolla fpsen! Jag var itne helt med på allt du skrev, Laxpudding. Vad är Nvidias custom resolution verktyg?

Uppdatering i alla fall: Jag har prövat tre spel, och i ett utav dom (Anno 1404 från 2009) så kom jag faktiskt upp i 144 Hz. Men i både Wow och Elder scrolls online så är det fast på 100 eller runt 100. Vad kan detta konstiga bero på? :S Jag har beställt en Displayport kabel nu i alla fall för säkerhets skull.

Det stör mig lite att du nu har köpt en helt redundant produkt bara för att någon på ett forum skrev ett påstående som inte stämde.

DisplayPort och Mini DisplayPort är exakt samma sak i alla avseenden utom kontaktdonets fysiska storlek och form.

Skrivet av Razmion:

Okej då är jag med mera på vad du menar! Skärmen kör i 144 hz hela tiden, men spelet kör i 100 fps. Då är frågan, hur får jag fpsen att gå över 100? Det kan inte vara hårdvaran som fattas, eftersom fpsen inte går över 100 trots att jag ställer ner upplösningen.

Om ett visst scenario i ett visst spel är CPU-begränsat kan du ställa ner upplösningen till 640x480 om du så vill och det kommer inte ge dig en enda procent bättre prestanda. Med det vill jag poängtera att oförändrad prestanda trots lägre upplösning inte nödvändigtvis betyder att begränsningen inte sitter i hårdvara.

Den här tråden saknar verkligen specs på din dator. Posta dem innan vi går vidare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Okej! Det är alltså ingen skillnad. Jag prövar ändå, har ju inget att förlora eftersom det redan är beställt. Okej det kan alltså vara CPU begränsat? Här kommer min dator i alla fall: (Så länge de inte har ändrat något sen jag beställde den).

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/208713-webhal...

Skärm:

http://www.inet.se/produkt/2205386/asus-27-mg279q#/moreinfo

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att när jag testade anno 1404, så kom jag upp i 144 fps, men det var ändå hackigt i 1440p. Det flöt inte som.det.gjort förut. Men sänkte jag upplösningen till ett snäpp lägre så flöt det på bra igen (fast fpsen inte förändrades). Kan detta vara en ledtråd till nåt?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Razmion:

Kan detta vara en ledtråd till nåt?

Ja, att det så gott som alltid, särskilt med en beprövad skärm som MG279Q, handlar om din dator, begränsningar i mjukvara, drivrutiner etc. Det handlar definitivt inte om kabeln du använder.

Permalänk
Medlem

Okej! Jag har de senaste drivrutinerna från Nvidia installerade, så det borde inte vara det... Kan det vara någon inställning i Nvidias kontrollpanel? Efter att ha googlat runt så fann jag en tråd där det hade hjälpt att ställa om V-sync till "anpassningsbar" (adaptive) vid låg fps med ett bra system. Jag prövade just det och det gjorde ingen skillnad, men kan det vara något i den stilen kanske, mjukvarabaserat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Okej! Jag har de senaste drivrutinerna från Nvidia installerade, så det borde inte vara det... Kan det vara någon inställning i Nvidias kontrollpanel? Efter att ha googlat runt så fann jag en tråd där det hade hjälpt att ställa om V-sync till "anpassningsbar" (adaptive) vid låg fps med ett bra system. Jag prövade just det och det gjorde ingen skillnad, men kan det vara något i den stilen kanske, mjukvarabaserat?

Är du på riktigt? Bara för att du skaffat en skärm som kör i 144Hz så kommer inte din dator att "automagiskt" köra alla spel i 144 fps (vilket betyder bilder per sekund som din dator klarar av att generera och skicka vidare till skärmen).

Det känns som du har missat något verkligen fundamentalt här. Din dators kapacitet avgör hör snabbt du kan köra spelen och det har inget med vilken uppdateringsfrekvens din skärm använder.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Jag förstår vad du menar, men jag tycker det måste vara något fel när jag inte når över 100 fps med ett GTX 980 i wow i låg upplösning och helt utan AA.

P.S Ni hade rätt angående kabeln - det funkade inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Razmion:

Jag förstår vad du menar, men jag tycker det måste vara något fel när jag inte når över 100 fps med ett GTX 980 i wow i låg upplösning och helt utan AA.

P.S Ni hade rätt angående kabeln - det funkade inte.

Varför öht sänka grafikinställningarna i Wow?

Och vart i WoW? Mitt i Stormshield, Raid?

Bättre du startar upp Minecraft eller CSGO om du vill se din FPS.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Hej! Jag har just köpt en Asus MG279, och den ska kunna nå 144 hz. Men, jag når inte upp till hundra, den fastnar alldeles innan även fast jag sänker upplösningen. Någon som vet vad det kan bero på? Använder en minidisplay-port kabel. Kan det ha att göra med att Freesync skulle vara aktiverat kanske?

P.S Kör på ett 980 GTX.

Tack!

Har du ett nvidia kort och kör freesync? xD

Visa signatur

Chassi:Define R6 Moderkort:ASUS B450 STRIX Processor:Ryzen 3600Ram: 16GB vengeance 3600MhzHårddiskar: 256 GB SSD 850 PROGrafikkort GTX 1070ti

Skärm: XL2411Z
Zowie EC2-A
HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Jag förstår vad du menar, men jag tycker det måste vara något fel när jag inte når över 100 fps med ett GTX 980 i wow i låg upplösning och helt utan AA.

P.S Ni hade rätt angående kabeln - det funkade inte.

det finns en inställning för fps-cap under advanced i wow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

det finns en inställning för fps-cap under advanced i wow.

Det löste det i wow!! Tack! Vilken skillnad det är med 144 fps alltså :):) Då återstår bara de andra två spelen jag testat där det fastnar på 100: roller coaster tycoon och ESO. Det verkar som att jag kommer upp i 144 när det finns en inställning i spelet där man anger hur mycket hz man ska ha. I både Anno 1404 och i Wow så kan jag ställa in det. Men i de andra två spelen så går inte det vad jag vet, och där fastnar det på hundra. Man undrar ju om det är en inställning någonstans som gör att det är en fps-cap på 100..?