Permalänk
Medlem

Träningsapp

Jag gillar verkligen inte att träna men vet att jag borde. Kontorsjobb på dagen och spel eller film på kvällen är ju knappast bra för kroppen speciellt om man är lång som mig. Nu har jag fått lust att ta tag i skiten och köra två gånger i veckan på gymmet (förhoppningsvis blir det fler gånger när jag fått in vanan vilket sägs ta minst 3 månader).

Tänkte springa i någon halvtimme och sedan köra några maskiner i ytterligare någon halvtimme men har verkligen noll koll på hur man lägger upp ett träningschema eller vad, hur och hur många gånger man ska träna respektive muskel. Tänkte att en app på mobilen måste vara lösningen där man bara bockar av det man ska göra och så är det klart sen. Orkar inte lära mig eller komma ihåg detta, iaf inte just nu då jag verkligen saknar intresset.

Tips mottages tacksamt!

/Blivande träningsnarkoman

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Inte riktigt det du efterfrågar, men har du kollat något på Freeletics? Jag körde det förra våren när jag bodde i Stockholm och inte hade gymkort. Träning med egna kroppen, som tar rejält efter ett par pass. Om man följer programmen som den lägger upp så får man sig en rejäl genomkörare.

https://www.freeletics.com/en

Permalänk
Medlem

Ingen app här men får du inte schema och genomgång när du köper gymkort?
Fick det här iaf, en timme~ med PT (får ta den tid det tar) som visar hur man gör övningarna och hur man ställer in maskinerna. Sen schema 2-3 dagars gjort för mig med mina mål. Kunde också få kostråd men kan det bra redan så skippade det.

En app kan tyvärr inte säga om man har fel form eller liknande.

Mitt första schema var så här.
Har nu ett tuffare (4x12 och fler övningar per muskelgrupp) där jag kör tre dagar sen en dag vila. Går dvs genom alla muskler två gånger i veckan.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Jag kör en app som heter jefit.
Tycker den är bra.
Finns både som gratis med reklam en för typ 20kr så slipper man den.
Man kan göra egna scheman eller hitta ett befintligt.
Så kolla den 👍🏼😊

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lumpjaw:

Inte riktigt det du efterfrågar, men har du kollat något på Freeletics? Jag körde det förra våren när jag bodde i Stockholm och inte hade gymkort. Träning med egna kroppen, som tar rejält efter ett par pass. Om man följer programmen som den lägger upp så får man sig en rejäl genomkörare.

https://www.freeletics.com/en

Det såg faktiskt väldigt intressant ut, tack för tipset.

Skrivet av BergEr:

Ingen app här men får du inte schema och genomgång när du köper gymkort?
Fick det här iaf, en timme~ med PT (får ta den tid det tar) som visar hur man gör övningarna och hur man ställer in maskinerna. Sen schema 2-3 dagars gjort för mig med mina mål. Kunde också få kostråd men kan det bra redan så skippade det.

En app kan tyvärr inte säga om man har fel form eller liknande.

Mitt första schema var så här.
Har nu ett tuffare (4x12 och fler övningar per muskelgrupp) där jag kör tre dagar sen en dag vila. Går dvs genom alla muskler två gånger i veckan.

Man får nog en genomgång, sen gäller det bara att komma ihåg hur man gör på 20 olika maskiner

Skrivet av bjornsson:

Jag kör en app som heter jefit.
Tycker den är bra.
Finns både som gratis med reklam en för typ 20kr så slipper man den.
Man kan göra egna scheman eller hitta ett befintligt.
Så kolla den 👍🏼😊

Såg mycket bra ut, tack!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag gillar verkligen inte att träna men vet att jag borde. Kontorsjobb på dagen och spel eller film på kvällen är ju knappast bra för kroppen speciellt om man är lång som mig. Nu har jag fått lust att ta tag i skiten och köra två gånger i veckan på gymmet (förhoppningsvis blir det fler gånger när jag fått in vanan vilket sägs ta minst 3 månader).

Tänkte springa i någon halvtimme och sedan köra några maskiner i ytterligare någon halvtimme men har verkligen noll koll på hur man lägger upp ett träningschema eller vad, hur och hur många gånger man ska träna respektive muskel. Tänkte att en app på mobilen måste vara lösningen där man bara bockar av det man ska göra och så är det klart sen. Orkar inte lära mig eller komma ihåg detta, iaf inte just nu då jag verkligen saknar intresset.

Tips mottages tacksamt!

/Blivande träningsnarkoman

vet inte så mycket om gym eftersom jag inte har börjat med det än men ett tips är att börja springa ute först börja med typ 1km om du nu är helt otränad försök ta dig igenom det varannan dag till att börja med för börjar du kämpa på med gym och allt samtidigt så kommer du nog tappa intresset ganska fort de är bättre att ta det stegvis tycker jag i alla fall

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Man får nog en genomgång, sen gäller det bara att komma ihåg hur man gör på 20 olika maskiner

Brukar vara instruktioner på maskinerna sen finns det ju personal om det är ett vettigt gym. Bara fråga efter hjälp
Det är ofta omöjligt att göra fel, maskinerna rör sig ju bara åt ett håll. Största felet folk gör är att köra mycket korta reps, dvs inte hela övningen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Och ett tips till.
Kolla aldrig hur tungt de andra kör på, kör efter din nivå och se till dina egna framsteg.

Och se än hur lockade det kan vara, försök att hålla dig från att maxa. Lätt att skada sig då man inte har koll på tekniken.
Kör på mellan 12-15 reps 3-4 sett.
Värm upp ordentligt med löpband/crosstrainer/skierg i runt 10 min. Inge hårt utan det ska va uppvärming.

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornsson:

Och ett tips till.
Kolla aldrig hur tungt de andra kör på, kör efter din nivå och se till dina egna framsteg.

Och se än hur lockade det kan vara, försök att hålla dig från att maxa. Lätt att skada sig då man inte har koll på tekniken.
Kör på mellan 12-15 reps 3-4 sett.
Värm upp ordentligt med löpband/crosstrainer/skierg i runt 10 min. Inge hårt utan det ska va uppvärming.

+1 på det!
Det kan vara lockande att bara köra på i andras tempo eller stå och förundra sig över vissa kan klara mer än en själv, har varit där själv. Det är då man kan skada sig om man börjar pusha kroppen mer än vad man klarar av. Som sagt, ta det i små steg mot det mål du satt upp. Ingen kommer skratta eller se ner på en bara för att man kör med lägre vikter då alla tränar utefter sin egen förmåga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Mocka: http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-for-nyborjare/

Där har du en pedagogisk sida och jag tror du har nytta av den.

Vad är ditt mål? Bygga muskler? Må bättre? Viktnedgång?

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem

StrongLift kanske kan vara något?

App (Android): https://play.google.com/store/apps/details?id=com.stronglifts...
Mer om träningssättet: http://stronglifts.com/5x5/

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

@drwlz: Det beror helt på vad målet är med träningen.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

@drwlz: Det beror helt på vad målet är med träningen.

Ja det är klart. Menade inte att TS skulle köra SL utan nämnde det mer som ett tips

Visa signatur

Grubblare

Permalänk

Såg precis reklam om försvarsmaktens tränings app påväg till bussen. Har inte laddat ned den en men såg intressant ut! Tror den hette FMTK om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

vet inte så mycket om gym eftersom jag inte har börjat med det än men ett tips är att börja springa ute först börja med typ 1km om du nu är helt otränad försök ta dig igenom det varannan dag till att börja med för börjar du kämpa på med gym och allt samtidigt så kommer du nog tappa intresset ganska fort de är bättre att ta det stegvis tycker jag i alla fall

Har tänkt på det, får nog bara köpa bra träningskläder först så man inte fryser arslet av sig nu när det bara är någon plusgrad ute varje dag.

Skrivet av BergEr:

Brukar vara instruktioner på maskinerna sen finns det ju personal om det är ett vettigt gym. Bara fråga efter hjälp
Det är ofta omöjligt att göra fel, maskinerna rör sig ju bara åt ett håll. Största felet folk gör är att köra mycket korta reps, dvs inte hela övningen.

Jasså? När jag gjorde min förra genomgång (ett år sedan) så visade PTn flera saker som jag inte hade någon aning om som hur man ska sitta, hur man ska vinkla armar, när man ska "avbryta" repsen osv. Var mycket att tänka på.

Skrivet av bjornsson:

Och ett tips till.
Kolla aldrig hur tungt de andra kör på, kör efter din nivå och se till dina egna framsteg.

Och se än hur lockade det kan vara, försök att hålla dig från att maxa. Lätt att skada sig då man inte har koll på tekniken.
Kör på mellan 12-15 reps 3-4 sett.
Värm upp ordentligt med löpband/crosstrainer/skierg i runt 10 min. Inge hårt utan det ska va uppvärming.

Haha, ingen risk för det. Är svagare än de flesta och totalt otränad

Skrivet av doerman:

@Mocka: http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-for-nyborjare/

Där har du en pedagogisk sida och jag tror du har nytta av den.

Vad är ditt mål? Bygga muskler? Må bättre? Viktnedgång?

1. Slippa ha ont i axlar, rygg
2. Må bättre
3. Viktnedgång (77->65 kanske?)
4. Bygga (även om jag tvivlar på att det går)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Du bor i Göteborg!

Då rekommenderar jag dessa tre ställen där du inte behöver nån träningsapp alls.
http://www.fightercentre.com/
http://www.houseofchampions.se/
http://martialartscentre.se/

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Till saken hör ju att man behöver inte gå till ett gym, för att träna. Med rätta övningarna och motivation, så får du en otroligt givande träning på vardagsrumsgolvet. Med din egen vikt, som träningsvikt.

Därtill sparar man en massatid.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att du lär dig basövningar med fria vikter och sedan håller dig till det. Om du lär dig knäböj, bänkpress, marklyft, militärpress, och skivstångsrodd så kan du komplettera det med t.ex chins och pushups. Dom övningarna räcker gott och väl för att träna hela kroppen och dom är även riktigt effektiva. Jag och mina kompisar (tänk typ landslagsnivå i styrkelyft) tränar nästan bara knäböj, bänkpress, marklyft, skivstångsrodd. Det är liksom "grunden" i våran träning och det behövs inte mycket mer än så om man vill bli starkare och må bättre.

Maskiner i all ära men det är väldigt svårt att ställa in dom så att det verkligen blir rätt. Ser så många på gymmen som håller sig till maskiner för att det är enklare att sätta sig på en sits och pressa/dra i något handtag men 99% av gångerna så gör dom helt fel och felbelastar kroppen. Med fria vikter så kommer kroppen att tvinga sig själv till att röra sig i en så effektiv och skonsam väg som möjligt för det är så man är starkast.

Jag vet inte vad för slags gym du går på nu men jag skulle rekommendera Göteborgs Kraftsportsklubb. Det är den riktiga styrkelyftsklubben i Göteborg och där kan du få experthjälp med basövningarna. Dom har även utrustning i världsklass, starkt anti-dopingarbete och gissningsvis en riktigt bra stämning inne på gymmet (brukar vara riktigt mysigt och trevligt på styrkelyftsklubbar). Dom har även några av världens bästa styrkelyftsbrudar, Isabella Von Weisenbeg och Sofia Loft till exempel.

Med basövningar så kan du köra en tvådags-split. Dag 1 så kör du underkropp (och lite rygg), alltså knäböj och marklyft. Dag två så kör du bänkpress, skivstångsrodd, militärpress. Svårare än så behöver det inte vara.

Att få bra resultat i träningen handlar inte om att göra det så krångligt som möjligt för sig själv med en massa exotiska isolationsövningar och komplicerade scheman. Håll det simpelt och se till att träna hårt och ta i istället. T.ex för benen så räcker det med knäböj och marklyft, skit i benspark, lårcurl, utfallssteg, sissysquats och allt sånt. Kör böj, kör mark, kör dom övningarna på riktigt så ska du se att benen växer. För rygg så räcker det gott och väl med marklyft, skivstångsrodd och eventuellt chins. För bröst och axlar så räcker det med bänkpress och militärpress, förutsatt att du verkligen kör dom övningarna på riktigt och inte bara t.ex 3x8 i bänkpressen och sen är du klar. Nej, du kanske kör bänk i 30-40 minuter för att verkligen köra igenom det riktigt. Samma med militärpress, du kanske gör 7-8 arbetsset.

Hör av dig om du har några frågor

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

@Mocka: Om jag vore du skulle jag satsa på att köra 8-12reps för muskelmassa, med viss styrka och uthållighet. Försök sikta på 40-60 reps per muskelgrupp per pass.

Kör maskiner första veckorna för att vänja kroppen. Sedan går du över till fria vikter.

Kör kondition efter styrkan, du kan värma upp 10 minuter på löpband, cykel osv.

Ska du köra 2 pass veckan är helkroppspass att föredra.

T.ex:

Pass A
Bröst > Bänkpress+Lutande hantellpress
Axlar > Militärpress + sidolyft
Triceps > Pushdowns + skullcrusher
Mage > Situps + benlyft

Pass B
Ben > Knäböj + raka marklyft
Rygg > Marklyft + chins/lastdrag
Biceps > Bicepscurls + Koncentrationcurls
Mage > Situps + benlyft

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Du bor i Göteborg!

Då rekommenderar jag dessa tre ställen där du inte behöver nån träningsapp alls.
http://www.fightercentre.com/
http://www.houseofchampions.se/
http://martialartscentre.se/

Tack för tipset men slåss med folk är verkligen inte min grej

Skrivet av Wyver:

Till saken hör ju att man behöver inte gå till ett gym, för att träna. Med rätta övningarna och motivation, så får du en otroligt givande träning på vardagsrumsgolvet. Med din egen vikt, som träningsvikt.

Därtill sparar man en massatid.

Det låter mest lockande och jag har kollat in flera tips som getts i tråden.

Skrivet av Kalium:

Jag skulle rekommendera att du lär dig basövningar med fria vikter och sedan håller dig till det. Om du lär dig knäböj, bänkpress, marklyft, militärpress, och skivstångsrodd så kan du komplettera det med t.ex chins och pushups. Dom övningarna räcker gott och väl för att träna hela kroppen och dom är även riktigt effektiva. Jag och mina kompisar (tänk typ landslagsnivå i styrkelyft) tränar nästan bara knäböj, bänkpress, marklyft, skivstångsrodd. Det är liksom "grunden" i våran träning och det behövs inte mycket mer än så om man vill bli starkare och må bättre.

Maskiner i all ära men det är väldigt svårt att ställa in dom så att det verkligen blir rätt. Ser så många på gymmen som håller sig till maskiner för att det är enklare att sätta sig på en sits och pressa/dra i något handtag men 99% av gångerna så gör dom helt fel och felbelastar kroppen. Med fria vikter så kommer kroppen att tvinga sig själv till att röra sig i en så effektiv och skonsam väg som möjligt för det är så man är starkast.

Jag vet inte vad för slags gym du går på nu men jag skulle rekommendera Göteborgs Kraftsportsklubb. Det är den riktiga styrkelyftsklubben i Göteborg och där kan du få experthjälp med basövningarna. Dom har även utrustning i världsklass, starkt anti-dopingarbete och gissningsvis en riktigt bra stämning inne på gymmet (brukar vara riktigt mysigt och trevligt på styrkelyftsklubbar). Dom har även några av världens bästa styrkelyftsbrudar, Isabella Von Weisenbeg och Sofia Loft till exempel.

Med basövningar så kan du köra en tvådags-split. Dag 1 så kör du underkropp (och lite rygg), alltså knäböj och marklyft. Dag två så kör du bänkpress, skivstångsrodd, militärpress. Svårare än så behöver det inte vara.

Att få bra resultat i träningen handlar inte om att göra det så krångligt som möjligt för sig själv med en massa exotiska isolationsövningar och komplicerade scheman. Håll det simpelt och se till att träna hårt och ta i istället. T.ex för benen så räcker det med knäböj och marklyft, skit i benspark, lårcurl, utfallssteg, sissysquats och allt sånt. Kör böj, kör mark, kör dom övningarna på riktigt så ska du se att benen växer. För rygg så räcker det gott och väl med marklyft, skivstångsrodd och eventuellt chins. För bröst och axlar så räcker det med bänkpress och militärpress, förutsatt att du verkligen kör dom övningarna på riktigt och inte bara t.ex 3x8 i bänkpressen och sen är du klar. Nej, du kanske kör bänk i 30-40 minuter för att verkligen köra igenom det riktigt. Samma med militärpress, du kanske gör 7-8 arbetsset.

Hör av dig om du har några frågor

Skrivet av doerman:

@Mocka: Om jag vore du skulle jag satsa på att köra 8-12reps för muskelmassa, med viss styrka och uthållighet. Försök sikta på 40-60 reps per muskelgrupp per pass.

Kör maskiner första veckorna för att vänja kroppen. Sedan går du över till fria vikter.

Kör kondition efter styrkan, du kan värma upp 10 minuter på löpband, cykel osv.

Ska du köra 2 pass veckan är helkroppspass att föredra.

T.ex:

Pass A
Bröst > Bänkpress+Lutande hantellpress
Axlar > Militärpress + sidolyft
Triceps > Pushdowns + skullcrusher
Mage > Situps + benlyft

Pass B
Ben > Knäböj + raka marklyft
Rygg > Marklyft + chins/lastdrag
Biceps > Bicepscurls + Koncentrationcurls
Mage > Situps + benlyft

Bra schema. Får bara googla alla namn ni nämnde Vissa är självklara men de flesta var inte det.
Låter så lätt, men 90% är motivationen att faktiskt palla sig dit.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag skulle rekommendera att du lär dig basövningar med fria vikter och sedan håller dig till det. Om du lär dig knäböj, bänkpress, marklyft, militärpress, och skivstångsrodd så kan du komplettera det med t.ex chins och pushups. Dom övningarna räcker gott och väl för att träna hela kroppen och dom är även riktigt effektiva. Jag och mina kompisar (tänk typ landslagsnivå i styrkelyft) tränar nästan bara knäböj, bänkpress, marklyft, skivstångsrodd. Det är liksom "grunden" i våran träning och det behövs inte mycket mer än så om man vill bli starkare och må bättre.

Basövningar är fint men imo så kräver de lite mer än maskinerna. Många klarar ju inte att träna med sin kroppsvikt när de börjar och kämpa så lär ju bara leda till skador eller att man slutar.
Är ju inte heller ovanligt att man ser folk som har svårt att lyfta en tom stång.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Basövningar är fint men imo så kräver de lite mer än maskinerna. Många klarar ju inte att träna med sin kroppsvikt när de börjar och kämpa så lär ju bara leda till skador eller att man slutar.
Är ju inte heller ovanligt att man ser folk som har svårt att lyfta en tom stång.

Jag var 15 (eller kanske var 16) när jag började träna. Jag var nog strax under 180 lång och vägde omkring 65kg. Hade inte hållit på med någon sport på fyra år (innan det spelade jag lite fotboll). Väldigt klent byggd, pinnsmala armar och verkligen skinny-fat. Första passet så körde jag bänk, gjorde åttor på 25kg vilket är fruktansvärt klent (jag har sett tjejer bänka tyngre än så första gången dom provar bänkpress). Innan jag började träna så orkade jag typ 4-5st pushups, så svag var jag men ändå klarade jag av att köra bänkpress. Marklyft och knäböj körde jag inte alls första typ 18-24 månaderna utan jag körde bara lite benpress och benspark ibland.

Det är många typ högstadiekillar på gymmet jag går på nu och dom flesta tränar ändå på 40-50kg i bänken i alla fall, trots att dom är väldigt nya när det gäller träning. Nog tror jag att TS åtminstone kommer orka stången i bänken, min morsa gör det till och med. I marklyft så lär han definitivt orka stången och ett par 15kg bumperplattor. 50kg kan verka tungt om man jämför t.ex med en resväska eller flyttkartong men 50kg i form av en skivstång är inte alls lika tungt om man bara ska lyfta den rakt upp.

I knäböj så lär han definitivt orka bara stången, och jag tror att han kommer nog orka 40-50kg också utan problem. Jag coachade en klasskompis i knäböj i måndags och han har inte alls kört det speciellt mycket och han har inte heller tränat speciellt länge och han gjorde fyror på 90kg utan problem. Minns inte vad jag själv började på i knäböj men tror det var omkring 50-60kg första gången.

Fördelen med basövningar över maskiner är att man lär sig rörelser och nervsystemet får jobba lite hårdare. Du måste även stabilisera vilket. I en maskin så behöver man inte stabilisera nånting alls utan det är bara dom stora och starka musklerna som jobbar medan dom mindre stabiliserande musklerna nästan är helt inaktiva. Med en skivstång så måste man stabilisera vikten på ett annat sätt och med hantlar så måste man jobba ännu hårdare för att stabilisera vikten. Det är t.ex därför jag kan göra en tia på 100kg i bänkpress men bara gjort en sexa som bäst i hantelpress med 45kg-hantlar (inte testat tyngre i hantelpress).

Angående skaderisken så är det just därför jag tycker att han borde söka sig till en styrkelyftsklubb. Dom är väldigt vänliga och inkluderande och hjälper gärna nybörjare med tekniken. Ibland behöver man inte ens fråga utan om dom ser att man gör fel eller lyfter på ett farligt sätt så brukar dom säga till och ge tips på hur man bör göra istället.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har tänkt på det, får nog bara köpa bra träningskläder först så man inte fryser arslet av sig nu när det bara är någon plusgrad ute varje dag.

det tycker jag inte att du behöver göra alls. du blir varm som sjutton när du springer själv så springer jag med vanliga mjukisbyxor, tjocktröja och en flisjacka/tröja vad man nu kallar det. så man behöver inte några "träningskläder" direkt men däremot bra skor är värt att satsa på.

dessutom kan jag säga, jag har sprungit i minus 14 grader de är inga problem bara man klär på sig så gå inte o köp några dyra träningskläder de kläder du har hemma funkar lika bra. och gör inte som många verkar göra (att sluta springa på vintern) det är galenskap kör på året om.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

jag har sprungit i minus 14 grader de är inga problem bara man klär på sig

Man ska dock vara försiktig med konditionsidrott i så kalla temperaturer. Man kan skada luftrören om man andas in så mycket kall luft. Men visst, är det bara några minusgrader så är det ingen fara, bara man kommer ihåg att det kan vara halt ute. Min lägenhetskamrat var ute på en löprunda idag och gjorde en rätt rejäl vurpa tydligen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

det tycker jag inte att du behöver göra alls. du blir varm som sjutton när du springer själv så springer jag med vanliga mjukisbyxor, tjocktröja och en flisjacka/tröja vad man nu kallar det. så man behöver inte några "träningskläder" direkt men däremot bra skor är värt att satsa på.

dessutom kan jag säga, jag har sprungit i minus 14 grader de är inga problem bara man klär på sig så gå inte o köp några dyra träningskläder de kläder du har hemma funkar lika bra. och gör inte som många verkar göra (att sluta springa på vintern) det är galenskap kör på året om.

Kräver det inte att man är viking? Känns som att man blir förkyld direkt genom att man svettas (och blir varm) men så kyls svetten ner av luften och man blir iskall. Eller hur fungerar det?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Man ska dock vara försiktig med konditionsidrott i så kalla temperaturer. Man kan skada luftrören om man andas in så mycket kall luft. Men visst, är det bara några minusgrader så är det ingen fara, bara man kommer ihåg att det kan vara halt ute. Min lägenhetskamrat var ute på en löprunda idag och gjorde en rätt rejäl vurpa tydligen.

jo ja vet ja sprang inte om de gick under 14grader de va på gränsen att de ens gick att springa i den temperaturen men att springa när de är halt har inte jag haft några problem med alls jag upplever att man halkar nästan inte alls när man springer

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kräver det inte att man är viking? Känns som att man blir förkyld direkt genom att man svettas (och blir varm) men så kyls svetten ner av luften och man blir iskall. Eller hur fungerar det?

om de är minusgrader så ta en halsduk också men ja kör med mössa vantar fliströja så håller jag mig varm hela vägen. de hjälper ju om du har underställ på dig om de är riktigt kallt men du borde inte kylas ner om du håller dig i rörelse (orkar du inte hela vägen så gå snabbt och sen spring igen när du orkar)

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

om de är minusgrader så ta en halsduk också men ja kör med mössa vantar fliströja så håller jag mig varm hela vägen. de hjälper ju om du har underställ på dig om de är riktigt kallt men du borde inte kylas ner om du håller dig i rörelse (orkar du inte hela vägen så gå snabbt och sen spring igen när du orkar)

Underställ får jag iaf lösa. Ska man inte ha sådana speciella tajta träningsbrallor också?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Underställ får jag iaf lösa. Ska man inte ha sådana speciella tajta träningsbrallor också?

ehh.. nej det behöver du inte. kör med mjukisbyxor eller något annat som du kan röra dig fritt i man behöver inga speciella kläder alls.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

ehh.. nej det behöver du inte. kör med mjukisbyxor eller något annat som du kan röra dig fritt i man behöver inga speciella kläder alls.

Check på det!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9