Microsoft haussar DirectX 12 i videoklipp

Permalänk
Melding Plague

Microsoft haussar DirectX 12 i videoklipp

För den som mot all förmodan missat att DirectX 12 ska ge bättre prestanda i spel vill Microsoft upplysa om detta i en ny video, som lyfter fram ramverkets fördelar mot DirectX 11.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså att hajpa? Var tvungen att kolla upp haussa

Permalänk
Medlem

Well , de måste defenetivt fixa sin store om någon skall köpa spel där. Tycker det är riktigt korkat ur ett försäljningsperspektiv att bara släppa ett spel på store också... De vill väll inte att folk ska modda så att de faktiskt går att spela på Windows 7 haha utan dx12...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det är rätt stora ord dom vågar använda, med tanke på att Vulkan äntligen har släppts.
Dock så finns det ju vissa speltillverkare, som må vara briljanta, men som troligen inte kommer svika Dx och Microsoft.

Däremot så förstår jag inte riktigt varför man inte uppgraderar till W10 för Dx12.
Så länge man inte använder recommended inställningar när man instalerar det, samt stänger av lite skit efteråt, så är det helt okej!
För min del så väger dock bättre effektivitet i hårdvaran högre än att Microsoft får skicka lite information om vad jag håller på med. Det fixar google mfl så bra ändå så.
Verkar dock bara vara när microsoft gör det som folk bryr sig.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur segt det gått med att få ut seriösa titlar med DX12-stöd så skulle jag inte bli förvånad om Microsoft förlängde uppgraderingserbjudandet för Win10. Det är nog vad som krävs om de vill fiska upp en så stor del av användarbasen som möjligt, det kommer krävas ett antal AAA titlar med dokumenterat bättre prestanda i DX12 med befintlig hårdvara för att folk ska uppgradera i större mängd.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Alltså att hajpa? Var tvungen att kolla upp haussa

Korrekt! Motsatsen, att nedvärdera, är ännu märkligare och mycket roligare. Att 'baissa'

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Jaha så man får starkare färger i spelen med dirextX12, det är ju iallafall vad den där videon visar...

Permalänk
Medlem

Någon som har hört när DX12 kommer till JC3?

edit: tydligen har Intel en presentation om det på GDC länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Med tanke på hur segt det gått med att få ut seriösa titlar med DX12-stöd så skulle jag inte bli förvånad om Microsoft förlängde uppgraderingserbjudandet för Win10. Det är nog vad som krävs om de vill fiska upp en så stor del av användarbasen som möjligt, det kommer krävas ett antal AAA titlar med dokumenterat bättre prestanda i DX12 med befintlig hårdvara för att folk ska uppgradera i större mängd.

Eller så förlänger dom inte, och de som inte valde att uppgradera tidigare får nu köpa W10 för att kunna spela alla spel som kommer ut i Dx12.

Dock så kommer nog de allra flesta spelen även stödja Dx11 några år framöver. Varför man nu skulle vilja sitta på Dx11 när man kan köra Dx12, men smaken är ju som baken, så finns säkerligen folk som tycker att de förbättringar Dx12 medför är överflödiga. Personligen gillar jag verkligen hur "sämre" hårdvara får en riktigt bra boost, lite likt mantle. Procentuellt så får äldre hårdvara som stödjer Dx12 bättre boost än high-end utrustningen.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Lanserar DX12 för att öka prestandan, säljer spelen grovt handikappade i windows store...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Lanserar DX12 för att öka prestandan, säljer spelen grovt handikappade i windows store...

vsync grejen skulle jag väl inte kalla "grovt handikappade". Och de ska ju lösa det.

Permalänk
Avstängd

Kanske dax att ta steget och gå upp till Win 10 nu då.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

vsync grejen skulle jag väl inte kalla "grovt handikappade". Och de ska ju lösa det.

Nu var det väl inte VSYNC det handlade om? DX12 som sådant är toppen för alla på alla sätt och vis. Dock så är Windows Store riktigt dålig som plattform för att distribuera spel. Om inte för GUI:n så för att spelen där över kommer som "universal windows apps", vilket betyder att du inte får någon .exe-fil som kan injiceras med externa bibliotek. I spel som Gears Of War Ultimate Edition (tydligen ett så stort 'fuck-up' en kan tänka sig) där enda AA-lösnigen är FXAA är detta ett stort problem. Visst, minskar väl hur pass lätt/svårt det är att piratkopiera spelen, men om plattformen verkligen inte är klockren då så är det inte befogat. Sedan går det sjukt slött för MS att släppa uppdateringar till spelen där över med. Jämför med motsvarande Steam och Windows Store ligger minst 10x patchar bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Jaha så man får starkare färger i spelen med dirextX12, det är ju iallafall vad den där videon visar...

Det är extra ljuskällor som dom försöker demonstrera.
Ljuskällor inkl skuggor osv har tidigare vart extremt begränsat medans 00:30 visade hur varje lampa var en riktig ljuskälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Kanske dax att ta steget och gå upp till Win 10 nu då.

Som van användare av alla aspekter i både Win7, 8, 8.1 och numera 10 så tycker jag 10 är fantastiskt och bättre på alla sätt.
Enda jag avskyr är den bloatware som följer med.

Permalänk

Personligen förstår jag att de som haft Windows 8 uppgraderar till 10 .
Vi som har Windows 7 gillar den layouten och vill inte ha en sämre version av iOS på datorn.
På paddor och mobiler är det perfekt men aldrig på en dator .
Dx12 må vara bättre än dx 11 men när de flesta nya spel har dx12 stöd/krav så kommer det att finnas till Windows7 med.
Att Microsoft vill tjäna pengar på appförsäljning och månadshyra av tjänster är självklart.
Precis som speltillverkare gör (origin)(månadsavgift ) och många mobilspel så kan du få spelet gratis men alla uppgraderingar kostar pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

För min del så väger dock bättre effektivitet i hårdvaran högre än att Microsoft får skicka lite information om vad jag håller på med. Det fixar google mfl så bra ändå så.
Verkar dock bara vara när microsoft gör det som folk bryr sig.

Det kan kanske bero på att Microsoft vägrar att tala om vad för information dom lagrar och till vad dom använder det,vilket Google gör klart och tydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Personligen förstår jag att de som haft Windows 8 uppgraderar till 10 .
Vi som har Windows 7 gillar den layouten och vill inte ha en sämre version av iOS på datorn.
På paddor och mobiler är det perfekt men aldrig på en dator .
Dx12 må vara bättre än dx 11 men när de flesta nya spel har dx12 stöd/krav så kommer det att finnas till Windows7 med.
Att Microsoft vill tjäna pengar på appförsäljning och månadshyra av tjänster är självklart.
Precis som speltillverkare gör (origin)(månadsavgift ) och många mobilspel så kan du få spelet gratis men alla uppgraderingar kostar pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

DirectX12 kommer aldrig till W7, det kan du glömma.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av https://sv.wiktionary.org/wiki/haussa:

haussa
driva upp på ett sådant sätt att en hausse uppstår; överskatta

Intressant ordval

Permalänk
Medlem

DirectX 12 är ett sätt att få alla att uppgradera till Windows 10.

Kommer att hålla kvar i min Windows 7, så länge det bara går...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Alltså att hajpa? Var tvungen att kolla upp haussa

Hajpa är inte ett riktigt ord. Haussa är det däremot, så vitt jag vet. Gädjer mig att SweC tar ett litet steg mot att ta bort "svengelska".

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Personligen förstår jag att de som haft Windows 8 uppgraderar till 10 .
Vi som har Windows 7 gillar den layouten och vill inte ha en sämre version av iOS på datorn.
På paddor och mobiler är det perfekt men aldrig på en dator .
Dx12 må vara bättre än dx 11 men när de flesta nya spel har dx12 stöd/krav så kommer det att finnas till Windows7 med.
Att Microsoft vill tjäna pengar på appförsäljning och månadshyra av tjänster är självklart.
Precis som speltillverkare gör (origin)(månadsavgift ) och många mobilspel så kan du få spelet gratis men alla uppgraderingar kostar pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Är ett icke problem. Med Windows 8, 8.1 och 10 har du valbarmöjligheten att göra som du vill. Om man vill ha Windows 7 layout kan man ha det. Ladda ner Classic Shell

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Det bästa som kan hända för PC spelindustri är att överge Microsoft och välja någon Linux Distro.
Men vägen ditt är lång och folkmassan måste följa med strömmen...
Just nu kan man iallafall stöda Vulkan med plånboken så att Linux stödet blir bättre.
Se videon nedan varför platformen Windows är ett dåligt val.
https://www.youtube.com/watch?v=XDVyAlwJ2_g

Visa signatur

| ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming | Ryzen 1800X | Sapphire RX Vega 64 | Kingston 4st KVR21E15D8/16 2133MHz ECC, ej buffrad | Seasonic Prime 850w | Xonar STX II 7.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Är ett icke problem. Med Windows 8, 8.1 och 10 har du valbarmöjligheten att göra som du vill. Om man vill ha Windows 7 layout kan man ha det. Ladda ner Classic Shell

Bakåtsträvarna har sällan ett bra argument mot det du skrev men vi får räkna med "jag vill inte att det ska behövas tredje part"-argumentet.
Dom använder säkert Internet Explorer också, tredje part är ondska.

Permalänk

Vulkan VS DirectX 12

Om man ska gå in på spekulationer kring hur vulkan VS DX12 kommer utspelas. Vilka verkar stödja vad?

Företag som nu stödjer DX 12
Microsoft
Square Enix

Företog som stödjer eller åtminstonde hjälper till med Vulkan
Sony
EA
Blizzard
Valve
Epic Games

Källa:

Även om vissa av företagen verkar stå bakom båda så finns det definitivt en möjlighet för vulkan att ta hem striden, det kanske till och med är det mest troliga. Eller så är det allt bara önsketänk.

Permalänk
Medlem

Så länge UWAs är så hårt begränsade, Windows 10 storen så buggig och värdelös så nej tack.

Btw folk som, påstår, sig vara insatta säger att DX12 är en restriktion i sig själv och inte själva UWAs? Någon som faktiskt satt sig in i det hela har något att säga om det hela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Hajpa är inte ett riktigt ord. Haussa är det däremot, så vitt jag vet. Gädjer mig att SweC tar ett litet steg mot att ta bort "svengelska".

Citat:

hajpa el. hypa... ge överdriven uppmärksamhet el. reklam; en hajpad artist

SAOL håller inte med.

Lets face it, det är antagligen fler som använder sig av Hajpa än Hausa. Svenskan är ett levand språk, man kan inte förbjuda låneord (tror iofs att island försökt).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CaptainJohanus:

Om man ska gå in på spekulationer kring hur vulkan VS DX12 kommer utspelas. Vilka verkar stödja vad?

Företag som nu stödjer DX 12
Microsoft
Square Enix

Företog som stödjer eller åtminstonde hjälper till med Vulkan
Sony
EA
Blizzard
Valve
Epic Games

Källa: http://imgur.com/Xq7pHWs

Även om vissa av företagen verkar stå bakom båda så finns det definitivt en möjlighet för vulkan att ta hem striden, det kanske till och med är det mest troliga. Eller så är det allt bara önsketänk.

Håller inte riktigt med om det. Spelutvecklare som stödjer DX12 och redan har eller håller på att utveckla ett spel med DX12 stöd:

Stardock, Descendent Studios, Offworld Industries, Avalance Studios, Vostok Games, Zenimax Online Studios, Crystal Dynamics, Eidos Montreal, Lionhead Studios, The Coalition, Splash Damage, IO Interactive, Cloud Imperium Games, Behaviour Interactive, Studio Wildcard, Remedy Entertainment, Farom Studio, Turn 10 Studios.

Övriga företag som stödjer DX12 är förstås AMD, NVIDIA, Intel mfl.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_DirectX_12_s...

Skrivet av gummybearkiller:

Dx12 må vara bättre än dx 11 men när de flesta nya spel har dx12 stöd/krav så kommer det att finnas till Windows7 med.

DX12 kommer aldrig att släppas till Windows 7 eller 8/8.1.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

@CaptainJohanus:

Nu när Samsung lagt till stöd för Vulkan i S7 och fler mobiler är på G, så lär det bli en bra boost framöver till dess fördel mot DX12 iaf.

Så förhoppningsvis blir det Vulkan som tar hem det med sin multiplattformsfördel, så man kan välja att skrota Windows till förmån för Linux t.ex. Något som jag själv gärna skulle gjort för l'ängesen då jag tycker om att ha kontroll över hur saker ser ut och beter sig i OSet och där är inte Windows 7/8/10 särskilt bra alls i jämförelse.

Min gamla Amiga-klon har ju mer konfigurerbarhet, där har jag små dödskallar som stängknappar på fönstren

@strejf

Ja, de flesta spelstudios lär fokusera på DX12 i början iaf, men förhoppningsvis får även Vulkan stöd av samma folk hyfsat snart, så att folk som jag som tycker om valfrihet får möjlighet att inte bara köra Windows på spelmaskinerna där hemma

Windows 10 i all ära, det är en bra förbättring mot alla tidigare versioner och jag uppgraderade så fort jag kunde på spel-PCn hemma och två arbets-PCs, men jämfört med friheten i utseende och funktionalitets-konfigurationerna man har i t.ex. KDE på Ubuntu så har det inte mycket att komma med för min del.

@Ignostic

Ja precis, hur många använder sin dator utan att ladda hem ett office-paket, annan mediaspelare, annan browser osv än medföljande. Där klagas det inte, men när man ska ta hem en liten start-meny då är det principsaker minsann bara för att det är en OS-funktion XD

Själv kör jag ju ClassicShell även på de gamla Windows 7-datorerna hemma, för att det är en bättre meny än standarden

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

Det kan kanske bero på att Microsoft vägrar att tala om vad för information dom lagrar och till vad dom använder det,vilket Google gör klart och tydligt.

Google talar om en del av informationen de lagrar och vad den används till, men vad säger att dom inte hämtar mer?
Om de gör en utförlig förklaring av vad de kollar på och vad den används till så kommer ju ingen ställa sig frågan om de kikar på något mer.

Men alla har ju en egen åsikt, personligen så bryr jag mig inte direkt. Det är fler än bara google och microsoft, som jag skrev, mfl. Som samlar data, tex AdBlock Plus samlar och säljer information.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.