Oculus: "Apples datorer för klena för Rift"

Permalänk
Melding Plague

Oculus: "Apples datorer för klena för Rift"

Om Apple "någonsin släpper en bra dator" tillkommer också stöd för Oculus Rift. Det är beskedet från Oculus grundare Palmer Luckey om huruvida han ser en framtid för VR-headsetet med OS X.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

apples datorer har ju aldrig riktigt handlat om att kräma ut 400fps ur ett spel.

tycker det dock är tråkigt att dom lägger linux på is. där kan man inte klaga på dåliga datorer iaf

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Detta svider säkert lite i äppellägret, men samtidigt tror jag inte att människor som köpt en Mac förväntade sig att deras datorer skulle klara av Rift, så uttalandet är att sparka in en öppen dörr.

Sedan är det såklart så att även Apple kommer kunna leverera kraftfull hårdvara i framtiden när de lärt sig, så att säga "om de någonsin.." känns lite taskigt mot dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Man betalar nog för "design" och OS:et när man köper från Apple.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

"Apples datorer för klena för Rift"

Ja, det var ju ingen högoddsare direkt...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Hedersmedlem

Förväntar mig nog snarare att Apple skulle utveckla en egen lösning än att jobba för att stödja Oculus.

Permalänk
Entusiast

2edgy4me

Som sagt så är ju det här bara att sparka in en öppen dörr... Det är ju ganska självklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

De kanske ger sig in i VR leken själva om det nu visar sig vara en succé. Jag undrar hur många patent och stämningar de skiter ur sig som vi då kommer få se.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja jag förstår deras beslut.
Men det är lite roligt i sammanhanget att oculus samtidigt ger ut sin mjukvaruplattform till mobiler (samsung VR) som har mycket klenare hårdvara än mac pro ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Och 99% av dagens PC datorer är det också.

Permalänk
Avstängd

en speldator ifrån apple så får man punga ut hundratusentals kronor

Permalänk
Medlem

Oavsett vad man har för åsikter om Apple och deras produkter känns det enbart som ett svepskäl, det är alltid lättare att lägga ansvaret hos någon annan, inte sant?

Permalänk
Medlem

Men han väljer inte att nämna något om Linux-stödet. Tycker de att användarbasen är för liten för att det ska vara lönt? :/

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta svider säkert lite i äppellägret, men samtidigt tror jag inte att människor som köpt en Mac förväntade sig att deras datorer skulle klara av Rift, så uttalandet är att sparka in en öppen dörr.

Sedan är det såklart så att även Apple kommer kunna leverera kraftfull hårdvara i framtiden när de lärt sig, så att säga "om de någonsin.." känns lite taskigt mot dem.

Om du bara visste vad folk förväntar sig. De tror att bara för att det är svindyrt så är det bra på allt, inklusive att maxa spel.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

tycker det dock är tråkigt att dom lägger linux på is. där kan man inte klaga på dåliga datorer iaf

Allt handlar om huruvida det är värt investeringen. Det är alldeles för få som kör Linux för spelanvändande så det är troligtvis inte värt besväret för dem.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Så fort det kommer lösningar med externa GPU genom lightning kontakten så kommer stödet.
Angående Apples utbud så fokuserar dom ofta på prestanda + batteritid för laptop modellen.
Samt Imac som ska ses som en All in One lösning.
Blir lite svårt att trycka in högpresterad GPU då den kommer behöva en rejäl kylning.

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Allt handlar om huruvida det är värt investeringen. Det är alldeles för få som kör Linux för spelanvändande så det är troligtvis inte värt besväret för dem.

och folk som använder mac kör inte kraftiga spel på den. ändå är endast deras anledning att den inte är kraftig nog.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Kan ju förstå varför dom inte vill ge stöd för OS X, men Linux? Dålig stil Palmer..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Cooler Master Centurion 5 | Core i5-2500K@4.2Ghz | 12GB DDR3@1600MHz | Kingston SSDNow 120gb SSD + 2x 250 HDD | GTX 770@1085/1753/7010MHz
LAN/Miner: HP Pavillion a6140.sc | Core i5-3330@3.6GHz | 4GB DDR3@1600MHz | 250gb HDD | RHD 5870@1098/1098/6008
Konsol: Xbox 360 | N64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

De kanske ger sig in i VR leken själva om det nu visar sig vara en succé. Jag undrar hur många patent och stämningar de skiter ur sig som vi då kommer få se.

Ja jag längtar tills Apple uppfinner VR.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Det där med att betala för design fattade jag förr, när datorer var gråa/vita fyrkantiga plåtburkar. Men idag finns det ett väldigt brett sortiment av datorchassin, skärmar, möss och tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

OSX har fler akilleshälar än deras drivrutiner. Filsystemet tex. som enbart kan jobba med en fil i taget.

Permalänk
Medlem

Det vore nice med en riktig flexibel, kraftfull och skalbar Desktop Mac med bra CPU/Grafik och kylning

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Om du bara visste vad folk förväntar sig. De tror att bara för att det är svindyrt så är det bra på allt, inklusive att maxa spel.

Ja folk är väl olika men det känns ändå inte som rätt målgrupp. De som jag känner som har Mac har det för att det "bara funkar", är snyggt, känns lyxigt. Att förvänta sig prestanda ur något sådant är lite som att tycka att "så dyr som min Rolexklocka var så är det väl själva faan att den inte ens har stöd för appar".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ptja, då lutar det lite åt Vive för jag gissar på att Valve kommer satsa på Linux stöd pga SteamOS.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta svider säkert lite i äppellägret, men samtidigt tror jag inte att människor som köpt en Mac förväntade sig att deras datorer skulle klara av Rift, så uttalandet är att sparka in en öppen dörr.

Sedan är det såklart så att även Apple kommer kunna leverera kraftfull hårdvara i framtiden när de lärt sig, så att säga "om de någonsin.." känns lite taskigt mot dem.

EXAKT vad jag tänkte heh.. Snacka om att sparka in en öppen dörr. Apples daterar är inte riktigt byggda för det, precis som Windows 10 Store inte riktigt är byggt för ett 30gb stort DX12-spel. Men, de får väl båda anpassas... Om Apple hoppar på VR-tåget alltså, för de verkar ju mest fokuserade på en stor iTV och kanske en självkörande iCar.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta svider säkert lite i äppellägret, men samtidigt tror jag inte att människor som köpt en Mac förväntade sig att deras datorer skulle klara av Rift, så uttalandet är att sparka in en öppen dörr.

Sedan är det såklart så att även Apple kommer kunna leverera kraftfull hårdvara i framtiden när de lärt sig, så att säga "om de någonsin.." känns lite taskigt mot dem.

Vet inte, folk har vrålat ganska mycket om spel till Mac och dom vrålar en del nu med. Iof så kan det bero på min miljö. Väldigt många Mac only users

Skrivet av Peking:

Men han väljer inte att nämna något om Linux-stödet. Tycker de att användarbasen är för liten för att det ska vara lönt? :/

Detta gör mig sur, var aldrig något nej eller ja till Linux under kickstartern men det var underförstått att det var Go på en gång och när dom drog tillbaka det totalt så vart det surt. Men men, det är på roadmapen säger dom.

Permalänk

"någonsin släpper en bra dator"

Klart att dem kommer släppa en dator som klarar VR är väl lite samma sak som 4k nu är det svårt att driva men inom en snar framtid så kommer det att vara standard, eller tänker jag fel?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Problemet ifall Apple släpper en dator med tillräcklig prestanda är att de kommer begära 40.000:- för den..

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

Jag sitter med en 6-kärning Mac Pro från 2010 med ett GTX 970. Den presterar rätt bra i spel (både i OS X och i Windows). Men Apple erbjuder inte längre någon dator som kan använda PCI-E-grafikkort. Det är trist tycker jag. Får hoppas det kommer någon lösning, som exempelvis grafikkort via Thunderbolt 3. Men det kan också vara så att Apple inte bryr sig om detta. Samtidigt har de genom att släppa sitt Metal-API även för OS X (endast iOS tidigare) visat att de inte är helt ointresserade av spel och 3D-grafik på sina datorer. De har t.o.m. en snubbe anställd som jobbar som ”Graphics and Games Technologies Evangelist". :-|

Men grafikhårdvaran som Apple erbjuder i sina maskiner i dagsläget ligger absolut i lä jämfört med vad som finns på annat håll. Inget snack om det.

Kommenterat inlägg är raderat
Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja folk är väl olika men det känns ändå inte som rätt målgrupp. De som jag känner som har Mac har det för att det "bara funkar", är snyggt, känns lyxigt. Att förvänta sig prestanda ur något sådant är lite som att tycka att "så dyr som min Rolexklocka var så är det väl själva faan att den inte ens har stöd för appar".

Att jämföra Apple med Rolex känns inte rättvist, mot någon av parterna. Apple säljer teknik, något som ständigt utvecklas och drivs framåt i ett högt tempo. Dvs en produkt med begränsad livslängd och där andrahandsvärdet är lite sisådär.

Rolex gör kvalitétsur som är mer eller mindre tidlösa, de kanske behöver servas någon gång då och då men knappast något som köparen behöver byta ut för att den blivit omodern. Däremot är det väl många som samlar på dyrare klockor men det är så skilda saker du säljer.

Apple säljer trots allt teknik även om deras marknadsföring baseras på design och sitt egna OS och inte på kraftfull prestanda. Är man intresserad av hårdvara och kraftfulla kretsar så är Apple och deras produkter sällan något man överväger.

Det är väl dock ingen som köper en Apple-dator för att den är "prisvärd" utan för att de uppskattar skillnaderna vad gäller mjukvara och kanske fördelarna med en klenare hårdvara för att minska energiförbrukningen.