Permalänk

Flimrande backligth dell u2515h

Hej!

Min Dell u2515h fick konstig och scramblad bild nu när jag satt och spelade civ5. Alt+tabbade och så fixade sig bilden.

efter 10 min hände det igen och då kom jag ej ur det. Efter detta har skärmen flimrat, ser ut som om det är backlighten som flimrar.

Testade att kopplade in min bärbara dator till den och den flimrar fortfarande. Det märks tydligast när skärmen visar mörka websidor/bilder osv. Har testat två olika dp kablar och det är samma problem. Min sekundära skärm funkar.

Tempen på grafikkortet låg på 50 grader när jag spelade och kortet är lite underklockat.

Kan man göra något eller är det garanti som gäller?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Bildexpert 📺

Fortsätter det flimra även idag? Vissa Dellskärmar har visat upp detta fenomen (flimret sker i panelen, AFAIK) i samband med någon form av kopplingskrångel. Det tar ett tiotal minutrar för effekten att klinga av.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Fortsätter det flimra även idag? Vissa Dellskärmar har visat upp detta fenomen (flimret sker i panelen, AFAIK) i samband med någon form av kopplingskrångel. Det tar ett tiotal minutrar för effekten att klinga av.

Nej idag var den som vanligt! Är det något man skall oroa sig över eller bara låta vara?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är så skärmarna beter sig i en del fall. Exakt vad och i vilken komponent det uppstår i vet jag inte. Men det är ändå utanför ens kontroll. Är det upprepade problem och det hindrar dig från normal användning skulle jag reklamera produkten.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är så skärmarna beter sig i en del fall. Exakt vad och i vilken komponent det uppstår i vet jag inte. Men det är ändå utanför ens kontroll. Är det upprepade problem och det hindrar dig från normal användning skulle jag reklamera produkten.

Tack! Få se om det återkommer då helt enkelt.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är så skärmarna beter sig i en del fall. Exakt vad och i vilken komponent det uppstår i vet jag inte. Men det är ändå utanför ens kontroll. Är det upprepade problem och det hindrar dig från normal användning skulle jag reklamera produkten.

Nu har det hänt igen. Om det alltid kommer ske med denna frekvens (dvs nästan exakt 1månad) så är det ju rätt lugnt för mig, men kan man vara säker på det? Om det hade varit din arbetsskärm, hade du accepterat det?

Samma händelseförlopp som förra gången, bilden blir scramblad och efter man startat om skärmen så flimmrar belysningen först starkt för att sedan avta inom loppet på kanske 10 min.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Nu har det hänt igen. Om det alltid kommer ske med denna frekvens (dvs nästan exakt 1månad) så är det ju rätt lugnt för mig, men kan man vara säker på det? Om det hade varit din arbetsskärm, hade du accepterat det?

Samma händelseförlopp som förra gången, bilden blir scramblad och efter man startat om skärmen så flimmrar belysningen först starkt för att sedan avta inom loppet på kanske 10 min.

http://i68.tinypic.com/2hgx0f5.jpg

Ouch, det där ser inte najs ut, kanske dåliga kondingar eller dålig panel

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk
Bildexpert 📺

Bra bild. Felet ser "snyggt" ut och är mer som att det uppstått något logiskt fel i någon minnesbuffert någonstans. Trasig paneler brukar se annorlunda ut. Vi har ju några U2515H på redaktionen, ingen som reagerat på liknande problem. Skulle likna gärna kunna vara något som försvinner vid byte av grafikkort. Men man vet aldrig.

En gång i månaden som löser sig med en omstart? Jag skulle överleva den sitsen. Men jag är inte du.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Bra bild. Felet ser "snyggt" ut och är mer som att det uppstått något logiskt fel i någon minnesbuffert någonstans. Trasig paneler brukar se annorlunda ut. Vi har ju några U2515H på redaktionen, ingen som reagerat på liknande problem. Skulle likna gärna kunna vara något som försvinner vid byte av grafikkort. Men man vet aldrig.

En gång i månaden som löser sig med en omstart? Jag skulle överleva den sitsen. Men jag är inte du.

Skärmen fortsätter flimra trots att jag startar om både skärm och dator. Förra gången det hände så fortsatte den flimra trots att jag kopplade in (3-4min efter det hände) en laptop via hdmi till skärmen. Alltså det som du ser på bilden är det som händer först, efter att jag startat om datorn så flimrar skärmens bakgrundsbelysning.

Jag kan lätt leva med det, men tror att jag fortsätter dokumentera det utifall det skulle bli mer frekvent/förvärras.

/Albin

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Permalänk

Intressant, Speciellt de där med att usbn på något sätt skulle störa. Men det låter inte helt identiskt med de problemen jag har.

Mitt 7970 är fulkylt och skulle iof kunna vara boven, men det har aldrig hänt vid hög gpubelastning och brukar dessutom köra med fps cap på 60 så kortet går kallare i även lättdrivna titlar. Det som får mig att tveka på att det skulle vara grafikkortet är att skärmen fortsatte att backlight-flimra även när jag kopplade in den till laptopen.

Skulle det kunna vara två eller flera fel samtidigt? Grafikkortet får en knäpp och skickar dålig signal till skärmen som yttrar sig som bilden ovan, sedan är skärmen på något sätt påverkad av detta oberoende av grafikkort/signal i några minuter efter händelsen. Är det en förklaring som ens är fysiskt möjligt?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

Hej!

Jag jobbar på Dell och den skärmen kan vi byta ut mot en ny. Ring in på 08-590-05-199 så hjälper vi dig direkt! (Detta får bli på måndag eftersom vi har stängt för dagen)

Du behöver bara ange din Service-Tag som står på baksidan på skärmen. Vi kan skicka ut en ny skärm på 1-3 arbetsdagar.

Har det börjat med dessa intermittenta flimmer så skulle jag rekomendera att byta ut den

Mvh Markus

Permalänk
Skrivet av Makaveli1:

Hej!

Jag jobbar på Dell och den skärmen kan vi byta ut mot en ny. Ring in på 08-590-05-199 så hjälper vi dig direkt! (Detta får bli på måndag eftersom vi har stängt för dagen)

Du behöver bara ange din Service-Tag som står på baksidan på skärmen. Vi kan skicka ut en ny skärm på 1-3 arbetsdagar.

Har det börjat med dessa intermittenta flimmer så skulle jag rekomendera att byta ut den

Mvh Markus

Vilken service!

Jag hör av mig!

/Albin

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Vilken service!

Jag hör av mig!

/Albin

Hej! Jag hörde att du pratade med min kollega Björn! Skönt att han kunde fixa en ny skärm till dig

Mvh Markus

Permalänk
Skrivet av Makaveli1:

Hej! Jag hörde att du pratade med min kollega Björn! Skönt att han kunde fixa en ny skärm till dig

Mvh Markus

Tack för hjälpen! Väldigt smidigt att ni även ordnar med transporten vid sådana ärenden!

Är mycket nöjd!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Hej! Jag hörde att du pratade med min kollega Björn! Skönt att han kunde fixa en ny skärm till dig

Mvh Markus

Såna här saker gör att företag får nya kunder, bra kundservice.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Såna här saker gör att företag får nya kunder, bra kundservice.

Efter som jag skriver det här, så får jag väll motsatt erfarenhet nästa gång, men ja, DELL brukar vara bra på reklamationer. Det har blivit lite sämre nu när det går att köpa deras grejer nästan överallt, när det bara var deras egen hemsida var de helt fantastiska. En skitsak som en skramlande fläkt i hårdvara där garantin gick ut för 10-15 år sedan, och som inte varit avsedd att bytas av användaren, då går de ut och letar reda på samma hårdvara i någon skrubb, skruvar sönder den, och ger en spec's så man slipper dela driftsatt utrustning. Som socker på kakan så skickade de hem en ersättningsfläkt utan extra kostnad.
En liten guldstjärna ska de ha för sådant.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.