Resurssnål Linux dist - Vilken rekommenderas?

Permalänk

Resurssnål Linux dist - Vilken rekommenderas?

Hej!

Har tidigare kört med Ubuntu men tycker det blivit för tungt för min bärbara dator sen de bytade till Unity. Jag gillar verkligen Ubuntu och Unity annars så jag bytade till Xubuntu och ordnade ett liknande upplägg med docka till vänster för att få Unity känslan i det.

Datorn går bättre med Xubuntu men fläkten varvar fortfarande ganska hårt på den emellanåt. Har dammat ur datorn så tror inte att det är problemet.

Därför undrar jag om en ännu snålare dist kan vara något att satsa på? Kan Lubuntu vara något att testa? Eller finns där andra gärna Ubuntu baserade alternativ som kan vara ännu bättre och snålare på resurserna?

Tack på förhand!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

@Swedish Berserk:
Nu är det ju inte ubuntubaserat, men Arch är grymt trevligt och du lägger bara in det du själv vill
Riktigt fina Wikis och forum har de med.

/Erik

Permalänk
Skrivet av The Door:

@Swedish Berserk:
Nu är det ju inte ubuntubaserat, men Arch är grymt trevligt och du lägger bara in det du själv vill
Riktigt fina Wikis och forum har de med.

/Erik

Jag har faktiskt funderat lite på Manjaro som ett alternativ. Det ska väl vara enklare att komma igång med än Arch? Manjaro har också både Fluxbox och LXDE/LXQT varianter att välja på.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag har faktiskt funderat lite på Manjaro som ett alternativ. Det ska väl vara enklare att komma igång med än Arch? Manjaro har också både Fluxbox och LXDE/LXQT varianter att välja på.

Aldrig kört Manjaro så vet ej tyvärr.
De jag testat är Arch, Mint, diverse Ubuntu och Debian.
Av dessa väljer jag helt klart Arch eller Debian.
Man kan ju följa Arch beginner guide (fanns i alla fall för något år sen) och då går det ganska lätt att komma igång, sen är det bara att fixa det sista man vill ha efter hand.

Just nu är det ett tag sen jag körde linux på någon workstation, har spelat för mycket och inte orkat dualboota hehe.

Permalänk
Medlem

Elementary OS

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Skrivet av The Door:

Aldrig kört Manjaro så vet ej tyvärr.
De jag testat är Arch, Mint, diverse Ubuntu och Debian.
Av dessa väljer jag helt klart Arch eller Debian.
Man kan ju följa Arch beginner guide (fanns i alla fall för något år sen) och då går det ganska lätt att komma igång, sen är det bara att fixa det sista man vill ha efter hand.

Just nu är det ett tag sen jag körde linux på någon workstation, har spelat för mycket och inte orkat dualboota hehe.

Okej kan vara något att kolla närmre på!

Skrivet av Plapo:

Elementary OS

Har testat det och det var minst lika tungt som Ubuntu på den bärbara. Synd för det verkar vara en trevlig distro annars.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till arch/manjaro är Antergos. Har testat det någon vecka och gillade det. Du kan välja mellan några olika Desktop Environments redan vid installern

Visa signatur

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Permalänk
Medlem

@Plapo: Elementary är INTE lättdrivet, upplever det som betydligt tyngre än Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hej!

Har tidigare kört med Ubuntu men tycker det blivit för tungt för min bärbara dator sen de bytade till Unity. Jag gillar verkligen Ubuntu och Unity annars så jag bytade till Xubuntu och ordnade ett liknande upplägg med docka till vänster för att få Unity känslan i det.

Datorn går bättre med Xubuntu men fläkten varvar fortfarande ganska hårt på den emellanåt. Har dammat ur datorn så tror inte att det är problemet.

Därför undrar jag om en ännu snålare dist kan vara något att satsa på? Kan Lubuntu vara något att testa? Eller finns där andra gärna Ubuntu baserade alternativ som kan vara ännu bättre och snålare på resurserna?

Tack på förhand!

Är du säker på att det är operativsystemet som är boven? Kör själv Xubuntu och tycker inte att att det drar någon nämnvärd kraft alls. Det är ju främst programmen som ställer till det. Exempelvis drar viss reklam här på Sweclockers nästan 50% av processorns kapacitet medan annan reklam knappt kräver någonting. När jag har en reklamblockad hemsida uppe i Firefox, bakom ett dokument pendlar processoranvändningen mellan 0-9% (ibland går den upp till 13%) och då sitter jag på en gammal häck till bärbar dator.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Crunchbang - https://www.bunsenlabs.org/ Tycker jag är trevlig och lättrodd.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Skrivet av erCarN:

Ett alternativ till arch/manjaro är Antergos. Har testat det någon vecka och gillade det. Du kan välja mellan några olika Desktop Environments redan vid installern

Det ska jag kolla in! Tack för tipset.

Skrivet av NoWin:

@Plapo: Elementary är INTE lättdrivet, upplever det som betydligt tyngre än Ubuntu.

Jag upplevde det också så. Körde det på den bärbara ett tag men datorn gick på högvarv nästan hela tiden.

Skrivet av LaoLao:

Är du säker på att det är operativsystemet som är boven? Kör själv Xubuntu och tycker inte att att det drar någon nämnvärd kraft alls. Det är ju främst programmen som ställer till det. Exempelvis drar viss reklam här på Sweclockers nästan 50% av processorns kapacitet medan annan reklam knappt kräver någonting. När jag har en reklamblockad hemsida uppe i Firefox, bakom ett dokument pendlar processoranvändningen mellan 0-9% (ibland går den upp till 13%) och då sitter jag på en gammal häck till bärbar dator.

Xubuntu funkar betydligt bättre än Ubuntu men om jag tex går från en sida till en annan här på sweclockers hoppar CPU användningen upp till 70-90% ett par sekunder för att sen gå ner igen. Så datorn blir definitivt belastad, Anledningen att jag frågar är att jag testade Lubuntu från en USB sticka och där hoppade inte CPU användningen alls så mycket.

Skrivet av PMJ:

Crunchbang - https://www.bunsenlabs.org/ Tycker jag är trevlig och lättrodd.

Har kollat på det men tycker att själva sättet det används på känns lite omständigt. Det är kanske bara en vanesak?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Debian är ett bra altenativ

Installera Debian utan att installera gnome och kde!

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem

Gentoo eller Arch är ju ganska trevligt. Annars finns ju Puppy linux eller kanske tiny core linux som är mycket små. Du får sedan installera de paket du vill ha.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Skrivet av TheNewsV2:

Installera Debian utan att installera gnome och kde!

Låter som ett bra alternativ. Debian är väldigt snålt om man kör det med LXDE tex.

Skrivet av Windisch:

Gentoo eller Arch är ju ganska trevligt. Annars finns ju Puppy linux eller kanske tiny core linux som är mycket små. Du får sedan installera de paket du vill ha.

Har funderat på de två sistnämnda och Puppy Linux är väl Ubuntu baserat?

Vad tror ni annars om LXQT? Anses det vara stabilt än?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Vill du ha resurssnålt rekommenderar jag crunchbang/bunsenlabs!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedish Berserk:

Hej!

Har tidigare kört med Ubuntu men tycker det blivit för tungt för min bärbara dator sen de bytade till Unity. Jag gillar verkligen Ubuntu och Unity annars så jag bytade till Xubuntu och ordnade ett liknande upplägg med docka till vänster för att få Unity känslan i det.

Datorn går bättre med Xubuntu men fläkten varvar fortfarande ganska hårt på den emellanåt. Har dammat ur datorn så tror inte att det är problemet.

Därför undrar jag om en ännu snålare dist kan vara något att satsa på? Kan Lubuntu vara något att testa? Eller finns där andra gärna Ubuntu baserade alternativ som kan vara ännu bättre och snålare på resurserna?

Tack på förhand!

Om datorn varvar upp med Xubuntu bör du se över hårdvaran alternativ kolla vilka processer som är igång. Xubuntu i sig är relativt resurssnålt, vilket laptop som helst (som man vill använda) bör inte ha några problem med det.

Permalänk
Skrivet av lill_erik:

Vill du ha resurssnålt rekommenderar jag crunchbang/bunsenlabs!

Får kolla in det!

Skrivet av Hugligan:

Om datorn varvar upp med Xubuntu bör du se över hårdvaran alternativ kolla vilka processer som är igång. Xubuntu i sig är relativt resurssnålt, vilket laptop som helst (som man vill använda) bör inte ha några problem med det.

Såhär ser det ut när man surfar runt på datorn lite.

Går inte alls så tungt som Ubuntu men den verkar ändå ganska hårt belastad.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Det ska jag kolla in! Tack för tipset.

Jag upplevde det också så. Körde det på den bärbara ett tag men datorn gick på högvarv nästan hela tiden.

Xubuntu funkar betydligt bättre än Ubuntu men om jag tex går från en sida till en annan här på sweclockers hoppar CPU användningen upp till 70-90% ett par sekunder för att sen gå ner igen. Så datorn blir definitivt belastad, Anledningen att jag frågar är att jag testade Lubuntu från en USB sticka och där hoppade inte CPU användningen alls så mycket.

Har kollat på det men tycker att själva sättet det används på känns lite omständigt. Det är kanske bara en vanesak?

Herremin skapare, dags att slänga den datorn?
Tycker min Hp probook 4330s är slö som ett troll och nu sitter jag med den för jag inte har ett skrivbord ännu (flyttat)
Helt nytt kali os....jag har ju inte internet ännu o nu blev det helg oj....

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedish Berserk:

Får kolla in det!

Såhär ser det ut när man surfar runt på datorn lite.

http://i.imgur.com/WvzyBZX.png

Går inte alls så tungt som Ubuntu men den verkar ändå ganska hårt belastad.

Nu är det lite svårt att säga något utifrån ett screenshot. Men om det som belastar datorn är tredjepartsprogram kommer CPU-användingen inte variera signifikant mellan olika linuxdistar. Tycker du att det går tungt föreslår jag istället att du kikar på dina programvaror istället för att haka upp dig på en dist. Tex är varken dockan du använder eller chrome känt för att vara "resurssnåla".

Permalänk
Avstängd

Tycker lubuntu är ett vettigt alternativ och min laptop kändes ok med det men lite trött men kör puppy nu som är bland dom bästa för prestanda då det körs i ram och är betydligt snabbare och trots sin storlek har det mesta och alla strömsparar funktioner wifi och allt har funkat riktigt bra rakt av till min 1 core 1.73hz 2gb ram LG laptop

Edit: och eftersom puppy ligger i ram är den lika snabb som man kör med ssd och klickar man på något program så är det öppet på en gång

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

lubuntu

Permalänk
Skrivet av Swedishg33k95:

Herremin skapare, dags att slänga den datorn?
Tycker min Hp probook 4330s är slö som ett troll och nu sitter jag med den för jag inte har ett skrivbord ännu (flyttat)
Helt nytt kali os....jag har ju inte internet ännu o nu blev det helg oj....

Varför det? Den går faktiskt inte trögt alls däremot så blir den varm efter man suttit en stund vid den. Den varvar liksom upp så fort man öppnar en ny hemsida eller surfar runt mellan olika inlägg på tex sweclockers.

Skrivet av Hugligan:

Nu är det lite svårt att säga något utifrån ett screenshot. Men om det som belastar datorn är tredjepartsprogram kommer CPU-användingen inte variera signifikant mellan olika linuxdistar. Tycker du att det går tungt föreslår jag istället att du kikar på dina programvaror istället för att haka upp dig på en dist. Tex är varken dockan du använder eller chrome känt för att vara "resurssnåla".

Jag har knappt installerat några tredjepartsprogram. I så fall är det kanske Chrome eller Docky som tar extra resurser.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Varför det? Den går faktiskt inte trögt alls däremot så blir den varm efter man suttit en stund vid den. Den varvar liksom upp så fort man öppnar en ny hemsida eller surfar runt mellan olika inlägg på tex sweclockers.

Ja nu när du säger det så, min är ju i för sig varm också. Men det vet jag...tänkte byta kylpastan. Då jag redan rensat damet. Men borde inte påverka så mycket. Mest att datorn låter illa.

Alltså när jag skrev så menade jag att jag personligen tycker den är slö. Hdd har nog gjort sitt. En ssd skulle sitta pärra. Alltså man är ju bortskämnd med sin andra dator

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Håller med, testa Lubuntu. Kört det på ett par gamla slöa acer netbooks med 512MB ram och fungerat prima.

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Varför det? Den går faktiskt inte trögt alls däremot så blir den varm efter man suttit en stund vid den. Den varvar liksom upp så fort man öppnar en ny hemsida eller surfar runt mellan olika inlägg på tex sweclockers.

Jag har knappt installerat några tredjepartsprogram. I så fall är det kanske Chrome eller Docky som tar extra resurser.

Jag har liknande "bekymmer" men har alltid tänkt att det beror på Firefox (i mitt fall) snarare än operativsystemet. Visst, lite skillnad kan det kanske göra men efter att ha växlat mellan olika dokument fram och tillbaka och mellan dokument och webbläsare samt mellan flikar i webbläsaren tycker jag det går åt mer kraft när jag växlar mellan flikar än mellan dokument. Det går också åt kraft att öppna nya hemsidor men då är det återigen webbläsaren som tar all kraft.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra Kubuntu, Lubuntu, Linux Mint eller archlinux med XFCE desktop.

Har just nu två dell datorer från 2004-2006 någonting med Lubuntu samt XFCE.
Har en hp från 2010 (första gen i3) med Linux Mint och XFCE.

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

@Plapo: Elementary är INTE lättdrivet, upplever det som betydligt tyngre än Ubuntu.

Ok!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

@Swedish Berserk: Vet inte om det kommer hjälpa men du skulle ju kunna testa att kompilera din egen kernel. Vanliga generic kerneln har ju support för massa hårdvara, du lär kunna få ner den i storlek om du bara inkluderar support för den hårdvara som du har. Lär ju finnas en del flaggor du kan sätta i kernel som kanske kan hjälpa dig.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Avstängd

Valfri distribution med Fluxbox skulle jag rekommendera.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Avstängd

Eftersom du redan kör Ubuntu så varför inte slänga in Fluxbox och prova dig fram: http://ubtutorials.com/tutorial/907/installing-fluxbox-ubuntu...

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2