Spel som får högre systemkrav när de Uppdateras?

Permalänk

Spel som får högre systemkrav när de Uppdateras?

Jag undrar hur vanligt det är att spel får högre systemkrav när de patchas Uppdateras? Jag vet att när spel fick expansioner för i tiden så var det inte helt ovanligt att systemkraven höjdes. Till exempel så var det någon expansion till Sims som krävde att man skulle ha betydligt mer ram än själva spelet (dubbelt så mycket till och med?).

Men hur är det idag? Med onlinespel som är aktiva i flera år så borde väl systemkraven öka? Jag har inte haft någon koll på hur det är nu och det verkar vara svårt att få fram någon information det.

Edit Missade skillnaden mellan patch och uppdatering :(.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av MinusDrummel:

Jag undrar hur vanligt det är att spel får högre systemkrav när de patchas? Jag vet att när spel fick expansioner för i tiden så var det inte helt ovanligt att systemkraven höjdes. Till exempel så var det någon expansion till Sims som krävde att man skulle ha betydligt mer ram än själva spelet (dubbelt så mycket till och med?).

Men hur är det idag? Med onlinespel som är aktiva i flera år så borde väl systemkraven öka? Jag har inte haft någon koll på hur det är nu och det verkar vara svårt att få fram någon information det.

Det beror väl på vad utvecklarna gör i patcharna? Rent generellt skull jag dela upp det i ett par kategorier:

* Patch - Löser buggar, problem med befintliga implementationer. Bör generellt höja prestandan i applikationen genom att införa smartare lösningar på befintliga problem.
* Uppdatering - Introducerar nya funktioner, men kan även lösa buggar som funnits i tidigare version. Kan mycket möjligt höja systemkraven för applikationen, beroende på vilka nya funktioner som läggs till.
* DLC/Expansion - Lägger till betydligt mer innehåll och funktioner än en uppdatering i min värld, mer en rejäl overhaul både tekniskt och innehållsmässigt. Kommer med väldigt stor sannolikhet förändra systemkraven, speciellt om man justerar delar av motorn för nya tekniker (lägga till stöd för nyare DX-version eller så).

Det du nämner i ditt exempel med Sims låter mer som sista kategorin, DLC/Expansion som lägger till rejält med nytt innehåll och kanske nya grafiska finesser som förmodligen kräver mer av datorn.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

@Shudnawz: Ah! Det är jag som är dum. Skiljde inte mellan Patch och uppdatering. Menade iförsig båda. Men som du skrev så Påverkar inte patchning systemkraven direkt. Tack för ditt svar.

Borde också förklarat mig bättre. Men om jag säger så här: Jag köper ett spel med online mutiplayer. Kan jag då vara säker på att jag kan spela det spelet efter nästa(eller efter flera) uppdatering om jag redan nu ligger på minimikravet?

Permalänk
Hedersmedlem

"Säker på" är lite för heltäckande kanske. Det finns några exempel som world of warcraft och entropia som har fått ett gäng facelifts med åren där systemkraven höjts ordentligt. Sims var som sagt ett annat.
Men det är säkerligen väldigt sällsynt att spelen behöver betydande mer kraft med tiden även om man räknar med DLCs.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled