Permalänk

Köpa surfplatta ?

Hej ! Är sugen på att köpa ny surfplatta ,har en ipad gen 4 och är väl egentligen ganska nöjd med den men suget efter en ny har uppkommit .Är nyfiken på Sonys Z4 tablet, hur är skärmen samt batteriet på den ? Fungerar Android bra på en tablet?
Eller skall man kanske avvakta och eventuellt köpa en ipad pro någon gång i framtiden istället? Den skärmen är väl ändå bättre ?
Tittar mycket på twitch och spelar lite spel och antecknar litegrann ibland .

Permalänk
Medlem

Du behöver sätta dig ner och fundera ut vad du värdesätter i en platta, det finns trotts allt ett brett sortiment att välja på om man tittar utanför Apples höga murar.

Ex, vilken upplösning? Ratio? Byggmaterial? Tjocklek? Batteritid? Skärmtyp? Simkort? SDKort? Lagringsvolym? Vilken typ av appar? Specifika appar? Ljud? Vattentät? Wifi styrka? Vikt? m,m, m,m.

En viktig aspekt kan vara samarbete mellan systemen, detta är långt ifrån självklart. Ex köper jag en ny Android telefon så är det lätt att synka allt till den nya plattan eller telefonen, köper jag plötsligt en IPhone så ska man tvingas in en annan uppsättning konto och vise värse.

Sen kan det kanske vara intressant att titta närmare på nyare plattor med Windows, det verkar faktiskt fungera ganska bra nu.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

Du behöver sätta dig ner och fundera ut vad du värdesätter i en platta, det finns trotts allt ett brett sortiment att välja på om man tittar utanför Apples höga murar.

Ex, vilken upplösning? Ratio? Byggmaterial? Tjocklek? Batteritid? Skärmtyp? Simkort? SDKort? Lagringsvolym? Vilken typ av appar? Specifika appar? Ljud? Vattentät? Wifi styrka? Vikt? m,m, m,m.

En viktig aspekt kan vara samarbete mellan systemen, detta är långt ifrån självklart. Ex köper jag en ny Android telefon så är det lätt att synka allt till den nya plattan eller telefonen, köper jag plötsligt en IPhone så ska man tvingas in en annan uppsättning konto och vise värse.

Sen kan det kanske vara intressant att titta närmare på nyare plattor med Windows, det verkar faktiskt fungera ganska bra nu.

Ja har fastnat lite för Sonys xperia z4 den verkar ha det mesta av det jag vill ha hos en surfplatta : bra bild ,lätt ,bra batterie , 3gb ram samt bra högtalare . Har erfarenhet av både android och ios , har haft ett antal android telefoner dock ingen tablet med android så jag vet ej hur det oset fungerar med en platta .
32gb utrymme lär ju dessutom räcka för mig , klarar mig ju bra på 16gb idag .
Tack för svar

Permalänk
Avstängd

@Lars Mandel99: Någon modell utrustad med OLED skärm, speciellt om din nuvarande har en bra skärm. Samsung´s dyrare modeller brukar köra på OLED skärmar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

@Lars Mandel99: Någon modell utrustad med OLED skärm, speciellt om din nuvarande har en bra skärm. Samsung´s dyrare modeller brukar köra på OLED skärmar.

Hur är Galaxy tabsen jämfört mot ipaden? De verkar ligga snäppet efter om man ser till betyg osv på diverse sidor på nätet
Tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lars Mandel99:

Hur är Galaxy tabsen jämfört mot ipaden? De verkar ligga snäppet efter om man ser till betyg osv på diverse sidor på nätet
Tack

Prestandan är helt okej som surfplatta och de tordes prestera likvärdigt, både Samsung och Apple använder egenutvecklade processorer. Samsung´s Exynos utrustade modeller kan stundvis upplevas som sega om man inte rensar cachen emellanåt, deras egna UI TouchWiz är känt för att dra ner prestandan men fixas enkelt med att installera en annan launcher t.ex Apex/Nova etc.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Prestandan är helt okej som surfplatta och de tordes prestera likvärdigt, både Samsung och Apple använder egenutvecklade processorer. Samsung´s Exynos utrustade modeller kan stundvis upplevas som sega om man inte rensar cachen emellanåt, deras egna UI TouchWiz är känt för att dra ner prestandan men fixas enkelt med att installera en annan launcher t.ex Apex/Nova etc.

Okej får kolla upp Samsung Galaxy Tab oxå då !
Tackar