2600K kraschar vid idle efter överklockning

Permalänk
Medlem

2600K kraschar vid idle efter överklockning

Hej!

Som nybörjare på överklockning testade jag igår att klocka min 3 år gamla processor i7 2600K.

Jag följde den här guiden: http://www.overclock.net/t/1276670/overclocking-i52500k-on-p8p67-le

Körde sedan stresstest i Prime95 och övervakade med HW monitor och coretemp.

Alla resultat såg bra ut på pappret. Körde under kvällen tunga applikationer och spel och datorn uppförde sig
helt perfekt.

Dock, efter att ha lämnat datorn en timme eller så, upptäckte jag att den kraschat. Jag kunde inte använda resetknappen,
fick 3 dryga pip från datorn och den vägrade starta om. Stängde av datorn via powerknappen och efter omstart var allt som
vanligt.

Frågan är: vad kan vara anledningen till att datorn kraschar i idle?

Permalänk
Medlem

För låg spänning i idle, öka vcore/offset. Orkar inte kolla för ditt mobo men du kan ev sänka turbovoltage eller liknande om det är stabilt i load.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skaata:

Hej!

Som nybörjare på överklockning testade jag igår att klocka min 3 år gamla processor i7 2600K.

Jag följde den här guiden: http://www.overclock.net/t/1276670/overclocking-i52500k-on-p8p67-le

Körde sedan stresstest i Prime95 och övervakade med HW monitor och coretemp.

Alla resultat såg bra ut på pappret. Körde under kvällen tunga applikationer och spel och datorn uppförde sig
helt perfekt.

Dock, efter att ha lämnat datorn en timme eller så, upptäckte jag att den kraschat. Jag kunde inte använda resetknappen,
fick 3 dryga pip från datorn och den vägrade starta om. Stängde av datorn via powerknappen och efter omstart var allt som
vanligt.

Frågan är: vad kan vara anledningen till att datorn kraschar i idle?

Du får delvis strunta i OC guider, det är bara ren och skär tur om det blir en bra överklockning om du följer dessa.

Se guider som förslag istället.
Guider är ungefär som matlagningsrecept man får ofta justera dessa mer eller mindre mycket så det passar en själv och ens delar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Heinel har nog rätt. Nån sa att man ska höja CPU PLL voltage till 2.0V för ökad stabilitet. Det har jag gjort men vet inte om det gör nån skillnad.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

"I've been having similar overclocking issues with this board. There is also no setting in the BIOS to be able to manually adjust CPU Voltage (Vcore). You have to rely on the built-in auto-vcore which has been known to over-volt"

Citat från någon som har samma moderkort som mig. Verkar vara svårt att manuellt justera Vcore på detta moderkort.

Får väl googla och se om det går att hitta nåt sätt att lösa problemet på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skaata:

"I've been having similar overclocking issues with this board. There is also no setting in the BIOS to be able to manually adjust CPU Voltage (Vcore). You have to rely on the built-in auto-vcore which has been known to over-volt"

Citat från någon som har samma moderkort som mig. Verkar vara svårt att manuellt justera Vcore på detta moderkort.

Får väl googla och se om det går att hitta nåt sätt att lösa problemet på.

Men du måste väl kunna ändra offset eller något?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

@Heinel: Ja det kan jag. CPU Offset voltage är just nu 0.005.

Vad rekommenderar du/ni att jag testar att ändra till?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skaata:

@Heinel: Ja det kan jag. CPU Offset voltage är just nu 0.005.

Vad rekommenderar du/ni att jag testar att ändra till?

Höj till 0.010 och se om det funkar. Se till så den ökar och inte minskar spänningen. Brukar stå ett + eller - tecken. Alternativs kan du höja load line calibration

Permalänk
Medlem

@anon172162:
Ska testa höja offset.
Load line calibration vet jag inte vad det är.....Är som sagt nybörjare på det här.

Permalänk
Medlem

hade samma problem med min 2500k, glömt hur jag löste det men låter som det är vcore som hamnar för lågt vid idle.
kunde spela i timmar men när jag surfade eller bara lämnade den i idle så krashade den titt som tätt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har hur som helst höjt till 0.010 nu. Får se vad som händer nästa gång dator blir idle

Permalänk
Medlem

Kan även va C-states som spökar.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Kan även va C-states som spökar.

Jupp, kan behöva stänga av C-states.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

@Yorg: Ja, det kan absolut bero på C-states. Kraschen sker som sagt när datorn går in i power saving mode.
( kraschade nyss igen, efter att jag höjt offset till 0.010). Dags för ett nytt bios-besök.

Permalänk
Medlem

Kom nyss hem efter ett par öl på krogen och konstaterar att problemet kvarstår.
Datorn hade "Idlat" varav en enkel beröring av musen (jag pratar fortfarande om datorn, inget annat)
normalt sett får den att vakna och tar mig till windows igen. Innan jag pulade med C-states och voltcore
så varvade fläkten vid resetförsök och 3 pip hördes. Just detta har upphört men jag måste fortfarande starta
om datorn via power för att få igång den igen.

Drygt!

Fler råd och tips mottages tacksamt.

P.S. Mitt moderkort verkar vara uppe för diskussion i många trådar på nätet då det
har extremt krångliga lösningar för överklockning men kanske någon av er har
erfarenheter att dela med er av?

Permalänk

Måste du använda power savings mode, nu kanske jag är lite fel ute men då jag kör med win7 sen början och tagit bort hibernate funktionen vilket dessutom gav tillbaka flera GB i lagringsutrymme?
Det enda som stängs av för mig efter en timme frånvarande från datorn är skärmen, annars har jag ställt in i Hög Prestanda i Energialternativ.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

@Punnisher: Jag tror att ditt råd löser problemet i princip, datorn verkar egentligen funka efter Idle men skärmen vill inte kicka igång efter Power saving mode. Efter ännu en Idle så rörde jag lite på musen och hörde datorn gå igång, men fick ingen bild. Bildskärmen sov sött vidare.
Det retar mig dock att inte få rätt på problemet, som egentligen inte är ett problem för övrigt då datorn presterar bra som fan i tester och i hög load. Bara när den bestämmer sig för att gå och lägga sig, är det ett problem.

Får försöka lista ut hur man stänger av Power saving mode i Win 10, vet faktiskt inte men det ska nog gå att lösa.