Permalänk
Medlem

Överklocka G3258 - Vilket moderkort?

Hej håller på att bygga en budget dator. Har en intel pentium g3258 och en hyper 212 evo som jag tänkt överklocka till 4.00Ghz. Men är osäker på vilket moderkort jag ska ha vilket moderkort skulle ni rekommendera Är tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att chipset är av den mer överklocksvänliga typen, vilket innefattar Z97. Vad gäller tillverkare så gillar jag Asus och MSI.

Vilken storlek riktar du in dig på?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Storlek är inte så viktigt mest priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sevy:

Storlek är inte så viktigt mest priset

Har du någon tidigare erfarenhet av bygge av datorer eller tillverkare?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Ja det är inga problem har byggt rätt många Problemet är att jag har hört att man kan överklocka G3258 på mer chipsets än z97 och undrar om någon har testat det och vilka moderkort som dom har testat med.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om det har moderkortet har inte köpt asrock förut http://www.inet.se/produkt/1902730/asrock-z97-anniversary#/sp...

Permalänk
Medlem

Har detta moderkort till min G3258 och det funkar bra

https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/intelsocket...

Permalänk
Medlem

@thomson: Tack ser ju riktigt bra ut tror det får bli ett sådant

Permalänk
Medlem

Det går ju absolut att överklocka med andra chipset än Z97. Men om man vill slippa pill och annat så är Z97 att rekommendera i ditt fall.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless