Permalänk
Medlem

CPU Intel i7-4790k blir för varm!

Hej!

Då jag inte har så stor kunskap när det kommer till åtgärder för att sänka temperaturen utöver att byta fläkt och lägga på lite ny kylpasta så vänder jag mig till er.

Nu till problemet som är att min cpu blir väldigt varm, förut kom den upp i 98 grader när jag spelade TERA! Det jag gjorde då var att sätta på lite ny kylpasta, har även testat att byta fläkt.
Köpte: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/146386-arctic... i samband med att jag köpte nya datorn, men med den så blev temperaturerna höga och bytte till den jag fick med cpu (Intel Core i7-4790k) istället.

Men jag känner att den fortfarande kommer upp i för höga temperaturer, då använde jag mig endast av CPUID för mätningar, denna gång använde jag mig även av speedfan som visade lägre nummer. Men jag vill ändå vara på den säkra sidan. Påpeka om ni ser någon inställning som ni kan se som jag borde ändra på för att få ned temperaturen. Jag läste lite om VCORE, och vad jag kan se så verkar min inställning vara lite hög? Skall tilläggas att jag inte ändrat något

Hoppas att jag ska kunna få ned temperaturen med eran hjälp!
Ha det gött!

Permalänk
Medlem

Ser normalt ut för en 4790K med standardkylare.
4790K är en svårkyld CPU, kanske den värsta som existerat.
~0.5 watt per kvadratmillimeter. (88 watt TDP och 177mm²) (Jämfört med t.ex. Haswell E's ~0.4 w/mm² (140w / 356mm²)).
Så med taskiga kylare blir den het som attan, inte så konstigt när även bra kylare kan ha svårt att kyla den på ett bra sätt =).

Permalänk
Medlem

80 - 85 är inte för varm under load.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Okej jag blev lite fundersam på min VCORE som sagt, av de jag läste så verkade folk ha mellan 1.2-1.4 ich. medans jag låg på närmare 1.8 så tänkte om det hade någon påverkan.

De va ju lite tråkigt att det var en så svårkyld CPU, men får tacka för svaren. Behöver alltså inte oroa mig även om den kommer upp i 85~ grader?

Permalänk
Medlem

Eller nej.
1.8 vcore låter extremt högt.
Du ska nog ladda default settings i bios och kolla

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Okej CPUID verkar visa lite fel nummer här och var, de visar i snitt 15 mer grader på cpun än speedfan och VCORE på 1.760 stämde inte alls! Det var mycket lägre när jag gick in i bios och kollade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kpp:

Okej CPUID verkar visa lite fel nummer här och var, de visar i snitt 15 mer grader på cpun än speedfan och VCORE på 1.760 stämde inte alls! Det var mycket lägre när jag gick in i bios och kollade.

kolla VID ..du har 1.183 V som mest

Permalänk
Medlem

Installera artic kylaren (om du nu inte gjort det), ställ in bios på optimized default och återkom med temperatur. Och pilla inte på XMP, vill se hur tempen blir i stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

kolla VID ..du har 1.183 V som mest

Jag kollade som sagt i bios, hade 1.070 eller något åt de håller.

Skrivet av Silcan:

Installera artic kylaren (om du nu inte gjort det), ställ in bios på optimized default och återkom med temperatur. Och pilla inte på XMP, vill se hur tempen blir i stock.

Ska fixa lite ny kylpasta så får vi se om det blir aktuellt. Det var som sagt med den temperaturen blev som högst..

Permalänk
Skrivet av kpp:

Hej!

Då jag inte har så stor kunskap när det kommer till åtgärder för att sänka temperaturen utöver att byta fläkt och lägga på lite ny kylpasta så vänder jag mig till er.

Nu till problemet som är att min cpu blir väldigt varm, förut kom den upp i 98 grader när jag spelade TERA! Det jag gjorde då var att sätta på lite ny kylpasta, har även testat att byta fläkt.
Köpte: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/146386-arctic... i samband med att jag köpte nya datorn, men med den så blev temperaturerna höga och bytte till den jag fick med cpu (Intel Core i7-4790k) istället.

Men jag känner att den fortfarande kommer upp i för höga temperaturer, då använde jag mig endast av CPUID för mätningar, denna gång använde jag mig även av speedfan som visade lägre nummer. Men jag vill ändå vara på den säkra sidan. Påpeka om ni ser någon inställning som ni kan se som jag borde ändra på för att få ned temperaturen. Jag läste lite om VCORE, och vad jag kan se så verkar min inställning vara lite hög? Skall tilläggas att jag inte ändrat något

http://oi68.tinypic.com/s4to29.jpg
http://oi66.tinypic.com/2lxv4zl.jpg

Hoppas att jag ska kunna få ned temperaturen med eran hjälp!
Ha det gött!

Hejsan

Tycker din idle temp på ~35grader är helt ok, tänk på att denna cpu redan går på 4,0Ghz och vid boost till 4,4Ghz.

Min Xeon X5660 @ 4,2Ghz går på i idle 30-32grader och vid max load ~70grader, har luftskylning.
När den gick på default @ 2,8Ghz så vad idle något lägre ~26grader och vid max load ~50grader.

Tänk då på att det är på default 1,2Ghz mindre än din och det gör stor skillnad på tempsen.

Så om du ville ha en kallare cpu skulle du inte köpt en cpu med så pass hög default Ghz.

Med ett bra ventilerat chassi så kan du nog få ner tempsen någon grad eller två.

Sitter själv med ett chassi som har en 200mm fläkt i fronten(blåser in), i taket(blåser ut) och en 120mm bak(blåser ut). Fördelen med stora fläktar är att de kan flytta mycket luft men ändå inte behöva snurra fort, så det behöver inte låta högt alls(om man inte vill förstårs).

Lycka till!

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem

Kolla vcore med cpu-z under load så den inte ökar för mycket.
Om den går över 1.3v skulle ja nog kika lite på llc kan även heta cpu load line calibration i vissa bios har ja sett. Där har du 9 nivåer och auto som alternativ. Sätt den på 3-4 och kolla om den fortfarande ökar volten lika mycket.

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”