Permalänk
Medlem

Laggar på allting

Tjena, fick en dator av mina föräldrar i present för ungefär 7000kr och sen början har den laggat hela tiden. Har bara accepterat det. Men har blivit lite trött på det nu och vill fixa det, här är mina specs:
https://gyazo.com/8a3530a65b7d3e25621ec5841dcc02ac
https://gyazo.com/46bb6b17e7cc599cf75aaa776247b64b

Borde det lagga så mycket som det gör? Spelar gta v, the culling och h1z1 i 1280x720 på allting eller mindre.. detta är dessutom med lägsta inställningar. Ifall detta låter rimligt, vad är det för delar jag ska köpa för att den ska bli bättre?

Säg till ifall det behövs mer info.

Permalänk

@duffpuff:
Först och främst behöver du ett kraftigare grafikkort.
Vad har du för nätagg?

Edit.
Prova med att uppdatera alla drivrutiner först innan du uppgraderar hårdvaran.

Permalänk
Inaktiv

http://www.acer.com/ac/en/GB/content/model/DT.SVKEK.001
Din dator ser ut att köra på integrerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

@duffpuff:
Först och främst behöver du ett kraftigare grafikkort.
Vad har du för nätagg?

Edit.
Prova med att uppdatera alla drivrutiner först innan du uppgraderar hårdvaran.

Jag har 220W

Vilket grafikkort rekommenderar du?

Skrivet av anon185723:

Vad innebär det?..

Permalänk

Integrerat grafikkort betyder att det är inbyggt i moderkortet!

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fxfighter:
Skrivet av duffpuff:

...............
Vad innebär det?..

Har du en pcie express x16 slot på moderkortet så har du möjlighet att stoppa i ett dedikerat grafikkort . Vilket grafikkort som passar beror på hur mycket ström ditt aggregat kan levererar samt den fysiska storleken på bildkortet. Tyvärr orkar inte ditt nuvarande aggregat att driva ett dedikerat bildkort för spel.

För bästa spelupplevelsen på en budget så rekommenderar jag att du köper begagnade delar här på Sweclockers. Ett bildkort så som r9 280x eller Gtx 680 eller 770 kan hittas för runt 1000kr här på marknaden. De korten kommer att ge dig en bra upplevelse i Full HD. Det blir en gigantisk uppgradering emot vad du har nu.

Tyvärr så kommer du även att behöva ett nytt nättaggregat på typ 500 watt för att orka driva hela datorn med det begagnade bildkortet. Om du inte vill köpa ett begagnat nättaggregat och oroa dig över kompabilitet. Så rekommenderar jag detta aggregat för 500kr. https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/ickemodul...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

Integrerat grafikkort betyder att det är inbyggt i moderkortert!

Aha! Så nytt grafikkort och sen ny nätaggregat för att det ska klara grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

Integrerat grafikkort betyder att det är inbyggt i moderkortet!

eller i cpu'n

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se så har datorn ett Radeon R5 235 grafikkort. Det verkar inte stödjas av AMD Dual Graphics, och är ungefär hälften så kraftfullt som det integrerade grafikkortet i processorn. Med andra ord, om du har skärmen kopplad till grafikkortet så kan du testa att koppla den till moderkortet istället, det bör ge ungefär dubbelt så mycket prestanda.

Men oavsett så är ju datorn väldigt klen. Det är en typisk Elgiganten-dator, med stora siffror som inte betyder något för att imponera på okunniga köpare. Ett nätagg på 220W betyder att du är väldigt begränsad i vad du kan stoppa i. Så byt nätagg och grafikkort, så bör du kunna spela på datorn. En SSD skulle inte vara dumt heller för att få lite bättre flyt i Windows och program, men det gör inte så stor skillnad för spelprestanda.

Permalänk
Skrivet av duffpuff:

Aha! Så nytt grafikkort och sen ny nätaggregat för att det ska klara grafikkortet?

Exakt, inbyggda grafikkort är inte avsedda för att spela tunga spel på.

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem

220w? Du blandar inte ihop det med spänningen som är 220v?

Det är med säkerhet så att grafiken är för dålig, vilket verkar vara integrerad i cpun. Grafiken duger till enklare spel i lägre inställningar vilket inte gta är.

Fixa fraps med så du kan ha en FPS-mätare framme i alla spel. Då får du en kvittens på att det är FPS:en som droppar.

Man kan alltid köra in något benchmark som unigine och jämföra resultatet med andra tester på nätet, men det känns som bortkastad tid. Felet är uppenbart