bidrag som arbetslös 18åring?

Permalänk
Inaktiv

bidrag som arbetslös 18åring?

vet att sweclockers inte är det rätta forumet men ändån.
vilka olika bidrag har jag rätt till som arbetslös 18åring som inte går i skola?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon192230:

vet att sweclockers inte är det rätta forumet men ändån.
vilka olika bidrag har jag rätt till som arbetslös 18åring som inte går i skola?

Tyvärr tror jag inte du har rätt till några bidrag innan 21 om du inte gått färdigt gymnasiet, då har dina föräldrar fortfarande försörjningsplikt. Har du gått färdigt gymnasiet har du full rätt till att skriva in dig på arbetsförmedlingen och ingå i jobbgarantin för unga, då får du c.a 3500kr/mån mot att du deltar i alla arbetsförmedlingens aktiviteter som kan innefatta gratisarbete "praktik" utöver det får du också din bostad/ hyra betald av socialtjänsten och eventuellt busskort. Det finns också möjlighet att fejka eller faktiskt ha ett riktigt handikapp som gör dig obenägen att någonsin ha ett arbete, då kan du bli förtidspensionär och då får du c.a 10500kr/mån av försäkringskassan plus eventuellt bostadsbidrag för unga fram till 28 år fyllda. Det är inte särskilt moraliskt att fejka ett handikapp dock, men nog inte jättesvårt heller...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gustav.Henrik:

Tyvärr tror jag inte du har rätt till några bidrag innan 21 om du inte gått färdigt gymnasiet, då har dina föräldrar fortfarande försörjningsplikt. Har du gått färdigt gymnasiet har du full rätt till att skriva in dig på arbetsförmedlingen och ingå i jobbgarantin för unga, då får du c.a 3500kr/mån mot att du deltar i alla arbetsförmedlingens aktiviteter som kan innefatta gratisarbete "praktik" utöver det får du också din bostad/ hyra betald av socialtjänsten och eventuellt busskort.

har du skrivit in dig på arbetsförmedlingen och inte fått jobb inom tre månader så får du ersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon192230:

har du skrivit in dig på arbetsförmedlingen och inte fått jobb inom tre månader så får du ersättning.

Ja, precis det är 3 månaders karenstid det är omöjligt att komma ifrån. Så det finns risk att få jobba helt gratis/ slavjobba inom dessa 3 månader :/

Permalänk
Medlem

Söker du jobb ? Brukar finnas mycket jobb som tex personlig assistent, ett sånt jobb kan man ju ta medans man kanske funderar på vad man vill göra av livet istället för bara sitta hemma.

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Medlem

Är du 18 år och inte går i skolan så är inte föräldrarna försörjningsskyldiga, du kan alltså få socialbidrag eller ekonomiskt bistånd som det egentligen heter från kommunen om du är arbetssökande. Efter 3 månader hos AF kan du också få utvecklingsersättning. Det handlar inte om mycket mer om ett par tusen i månaden sammanlagt, utvecklingsersättning i sig är faktiskt bara 48 kr om dagen och alltså drygt någon tusenlapp i månaden eftersom du inte har gymnasieexamen (om du nu inte gick ut förra året, då är den lite högre) och låg ålder. Socialbidrag eller bistånd från kommun är till stora delar behovsprövat till den gräns att riksnormen i princip räcker till mat, har du hyreskontrakt betalar de också en skälig hyra och det kan också gå att söka medel till vissa andra saker. Har du praktik via arbetsförmedlingen så får du aktivitetsstöd, det kan de gå med på att göra utan att du behöver vänta på att skrivas in i program (det räknas också som arbetsmarknadspolitiskt program) som du automatiskt gör efter 3 månader.

Jobba gratis kan du aldrig bli tvingad till, arbetspraktik via arbetsförmedlingen ger rätt till ersättning, oförsäkrat gratisarbete är det ingen som kan tvinga dig till och är något som kan vara otillåtet.

Aktivitetsersättning som någon är inne på alltså en form av tidsbegränsad förtidspension ger inte så mycket pengar som personen ovan nämner, det är nog upp till 8700 kr före skatt plus bostadstillägg, alltså drygt 6000 kr i månaden att leva på innan bostadstillägg. Det är lägre för de som är yngre och det går inte att få innan juli det år du fyller 19. Det är knappast flott. Det är bara för dig som vill leva urfattigt för resten av livet, och vid 30 års ålder upphör aktivitetsersättningen utan möjlighet till förlängning, vilket gör att du då är hänvisad till socialtjänsten. Börjar du skolan igen så får du studiebidrag som motsvarar utvecklingsersättningen från AF/FK, föräldrarna måste enligt lag betala försörjningen för dig tills du gått ut eller upp till 21. Det finns också möjlighet att läsa folkhögskola och få csn-bidrag alltså studiebidrag, och om du bor på skolan inackorderingstillägg, detta räcker dock p.g.a. att du är under 20 år inte till att betala för mat och rum på skolan.

Det är alltså inte så svårt, i princip är det socialtjänsten eller föräldrarna för att du ska klara dig eller andra bidrag kompletterat med bistånd från kommunen. Prata med arbetsförmedlingen i första hand, de har kännedom om hur det fungerar och du behöver ofta intyg därifrån med dig till kommun. De kan också ge lite vägledning då de hanterar folk i olika situationer. Du kanske snarare bör tala med studievägledare om du inte har examen. Man måste ha arbetat för att täckas av arbetslöshetsförsäkringen eller sjukförsäkringen. Även om man inte kan få akassa kan man ofta få pengar via AF/FK då man får ersättning om man är inskriven i program, men de är då så låga att socialtjänsten också måste bidra. Något garanterat skyddsnät finns inte i Sverige.

Permalänk
Inaktiv

@anon192230 Fan se till och fixa gymnasiet eller ett seriöst jobb. Vad ska vi gamlingar leva på om inte de yngre fyller på. Livet blir inte enklare, bara jävla tråkigare när man varken har stålar eller självrespekt. Självkänslan naggas på kanten och till slut tror man att man är värdelös. Låt inte detta hända dig. Varje dag du sitter hemma och inte ändrar sin situation är en dag slösad och ditt liv blir en dag kortare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Frågan TS borde ställa sig själv är varför han inte själv går i skolan eller jobbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

@SeXsson Fan se till och fixa gymnasiet eller ett seriöst jobb. Vad ska vi gamlingar leva på om inte de yngre fyller på. Livet blir inte enklare, bara jävla tråkigare när man varken har stålar eller självrespekt. Självkänslan naggas på kanten och till slut tror man att man är värdelös. Låt inte detta hända dig. Varje dag du sitter hemma och inte ändrar sin situation är en dag slösad och ditt liv blir en dag kortare.

Skickades från m.sweclockers.com

Fan se till och fixa gymnasiet OCH ett seriöst jobb.

Permalänk
Medlem

Robotar kommer ta alla okvalificerad arbeten inom 20 år och efter det även ta kvalificerade arbeten. Skaffa dig en utbildning om du överhuvudtaget sak ha någon chans. Tacka hela vänsterrörelsen i västvärlden som har gjort det så dyrt att anställa och därmed skapat behovet för hela automatiseringstrenden vi sett de senaste 30 åren och vi kommer bara få se mer av.

Ner med huvudet i böcker!

Permalänk
Medlem

@m0rk: Detta vet han säkert redan.

@anon192230: Som sagt, har du varit inskriven hos arbetsförmedlingen i 3 månader kan du få "Jobbgaranti för ungdomar" vilket betyder att du får välja mellan olika föreläsningar, eller få hjälp att söka jobb från 3:e part eller att få betald praktik hos ett företag.

Vad man än väljer så resulterar det i ungefär 3000kr i månaden. För största chans till jobb rekommenderar jag att du hittar en praktikplats någonstans, med chans till anställning efter praoperioden.

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon192230:

har du skrivit in dig på arbetsförmedlingen och inte fått jobb inom tre månader så får du ersättning.

jag är själv 21 år suttit arbetslös i 1 år nu eller snart 2 år blir de nog ja vet inte själv längre dagarna skiljer dig inte mycket från varandra..
men man får som du säger ersättning efter 3månader och sen 1 år framåt som sedan måste förnyas av arbetsförmedlingen och när du har varit arbetslös 365 dagar (hoppas att du inte blir det.) vilket du troligen kommer att vara om du inte har kontakter för arbetsmarknaden idag är hopplös för unga människor som söker jobb.
erbjuder arbetsförmedlingen dig en "arbetscoach" gör det inte. gör det absolut för guds skull inte. jag var på "arbetsträning" i typ 1-2månader behövde kliva upp 4 på morgonen för att hinna och det företag jag blev placerad på hade ärligt talat knappt några riktiga anställda det var kanske 3-4 anställda sen 6-7 av oss som "arbetstränade" dom utnyttjar systemet för att få gratis arbetskraft och får avtal med dessa coacher för att skicka dit folk och då blir de ju ett väldigt lätt jobb för coacherna och det kommer inte se bra ut i ditt cv/personliga brev heller, tänk dig du skriver att du har varit på "arbetsträning" inte sjutton kommer arbetsgivaren sitta och kolla o säga fantastiskt han har erfarenhet av att plocka i en hylla dagarna i ända! nej dom kollar på cvt och undrar "va sjutton har han haft arbetsträning för vad kan de vara för fel på honom" ungefär så blir det. ursäkta långt inlägg men vill bara inte att någon begår samma idiotiska misstag som jag gjorde dessa coacher kommer inte hjälpa dig med någonting. helt värdelöst och förvänta dig inte att arbetsförmedlingen lyssnar på klagomål heller dom skyddar dessa typer till 100%

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Robotar kommer ta alla okvalificerad arbeten inom 20 år och efter det även ta kvalificerade arbeten. Skaffa dig en utbildning om du överhuvudtaget sak ha någon chans. Tacka hela vänsterrörelsen i västvärlden som har gjort det så dyrt att anställa och därmed skapat behovet för hela automatiseringstrenden vi sett de senaste 30 åren och vi kommer bara få se mer av.

[youtube.]https://www.youtube.com/watch?v=rVlhMGQgDkY[/youtube]

Ner med huvudet i böcker!

Vad i... Läste jag precis det där? Är du på riktigt?

Fan, jag tror inte jag klarar av mer internet idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

jag är själv 21 år suttit arbetslös i 1 år nu eller snart 2 år blir de nog ja vet inte själv längre dagarna skiljer dig inte mycket från varandra..
men man får som du säger ersättning efter 3månader och sen 1 år framåt som sedan måste förnyas av arbetsförmedlingen och när du har varit arbetslös 365 dagar (hoppas att du inte blir det.) vilket du troligen kommer att vara om du inte har kontakter för arbetsmarknaden idag är hopplös för unga människor som söker jobb.
erbjuder arbetsförmedlingen dig en "arbetscoach" gör det inte. gör det absolut för guds skull inte. jag var på "arbetsträning" i typ 1-2månader behövde kliva upp 4 på morgonen för att hinna och det företag jag blev placerad på hade ärligt talat knappt några riktiga anställda det var kanske 3-4 anställda sen 6-7 av oss som "arbetstränade" dom utnyttjar systemet för att få gratis arbetskraft och får avtal med dessa coacher för att skicka dit folk och då blir de ju ett väldigt lätt jobb för coacherna och det kommer inte se bra ut i ditt cv/personliga brev heller, tänk dig du skriver att du har varit på "arbetsträning" inte sjutton kommer arbetsgivaren sitta och kolla o säga fantastiskt han har erfarenhet av att plocka i en hylla dagarna i ända! nej dom kollar på cvt och undrar "va sjutton har han haft arbetsträning för vad kan de vara för fel på honom" ungefär så blir det. ursäkta långt inlägg men vill bara inte att någon begår samma idiotiska misstag som jag gjorde dessa coacher kommer inte hjälpa dig med någonting. helt värdelöst och förvänta dig inte att arbetsförmedlingen lyssnar på klagomål heller dom skyddar dessa typer till 100%

Nog fan ser arbetsträning avsevärt mycket bättre ut på CV:t än ett tomt gap på två år. Som ansvarig för anställning av ny personal på mitt gamla jobb kan jag ju lugnt säga vad jag skulle valt mellan arbetsträning och ingenting.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av meudig:

@m0rk: Detta vet han säkert redan.

@seXsson: Som sagt, har du varit inskriven hos arbetsförmedlingen i 3 månader kan du få "Jobbgaranti för ungdomar" vilket betyder att du får välja mellan olika föreläsningar, eller få hjälp att söka jobb från 3:e part eller att få betald praktik hos ett företag.

Vad man än väljer så resulterar det i ungefär 3000kr i månaden. För största chans till jobb rekommenderar jag att du hittar en praktikplats någonstans, med chans till anställning efter praoperioden.

Det är som sagt 48 kr om dagen för en 18-åring utan gymnasieexamen, dvs ca 960-1056 kr i månaden. Det är bara att gå till socialtjänsten om man behöver pengar att leva på. Du behöver inte göra något bara för att du är inskriven i jobbgarantin för övrigt, externa jobbcoacher har avvecklats. Ni skrivs in per automatik om ni är ungdomar. Du kan inte få betald praktik, du kan få ersättning för arbetspraktik alltså aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning, vilket du nu har rätt till. Praktik är inget man får utan det får man ordna en plats för själv på egen hand, för att få det godkänt av AF. Enklast är givetvis att han börjar gymnasiet igen, då får han sitt studiebidrag och föräldrarna är försörjningsskyldiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Robotar kommer ta alla okvalificerad arbeten inom 20 år och efter det även ta kvalificerade arbeten. Skaffa dig en utbildning om du överhuvudtaget sak ha någon chans. Tacka hela vänsterrörelsen i västvärlden som har gjort det så dyrt att anställa och därmed skapat behovet för hela automatiseringstrenden vi sett de senaste 30 åren och vi kommer bara få se mer av.

https://www.youtube.com/watch?v=rVlhMGQgDkY

Ner med huvudet i böcker!

Men snälla... Automatiseringen skapar ju arbeten också. Vem servar robotarna? Vem bygger dem?

Ont: Vad gör dig, @anon192230 oförmögen att gå i skolan? Varför skall alla andra som jobbar och betalar skatt ansvara för ditt uppehälle? Skärp dig!

Permalänk
Inaktiv

Kortsiktigt ska man såklart se att få de bidrag man har rätt till, just detta område bidrag är det enda arbetsförmedlingen behärskar och de är faktiskt riktigt bra på detta.
Så sök upp arbetsförmedlingen och de i princip hjälper dig med allt och du får detta serverat på ett silverfat.

Långsiktigt när man väl har fixat pengar så man kan klara sig är att ta sig ifrån den situation som man är i. där det för de flesta 18åringar är utbildning som gäller. Och beroende på vad man är för person så ska man välja utbildning därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är du 18 år och inte går i skolan så är inte föräldrarna försörjningsskyldiga, du kan alltså få socialbidrag eller ekonomiskt bistånd som det egentligen heter från kommunen om du är arbetssökande.

Mjae. Lite svårare än så är det tyvärr i de flesta kommuner, även om det är många som är lite i det oklara kring vad som gäller.

Alla har rätt att ansöka om försörjningsstöd, men i fall där den ansökande är under 25 års ålder gör de flesta socialförvaltningar en väldigt individuell prövning - med det menar jag att det oftast i sådana fall blir ett avslag, då vi från Socialförvaltningen anser att klienten inte planerat gott nog för att bidra till sin egen försörjning om denne försatt sig i en situation där han har en lägenhet, men ingen fast inkomst med vilken hen kan betala hyran.

För att tydliggöra det hela, du som 18-åring är endast berättigad försörjningsstöd om du vid 18 års ålder har ett eget boende. Hemmavarande ungdomar berättigas inte försörjningsstöd då man räknas in i föräldrarnas/familjens familjebild, och då är det i sådant fall föräldrarna som ska ansöka om försörjningsstöd. Detta prövas sedan mot deras inkomster.

Vi får varje sommar in ansökningar från ungdomar som fyllt 18 och ansöker om FS, eller i vissa fall med skriver att de vill ha "eget boende". Det är ju väldigt trevligt, men det är inte socialförvaltningens ansvar att ordna boende åt en ungdom med en sådan bakgrund. Trots att det enligt 7 kap 1 § i FB tydligt skrivs att försörjningsskyldigheten upphör vid 18 års ålder betyder detta inte att föräldrarna inte längre innehar ett försörjningsansvar (dubbeltydigt, eller hur?). För att en individ ska kunna komma till oss och ansöka om försörjningsstöd krävs utöver 18 års ålder ett eget boende, annars hänvisas du tillbaka till föräldrarna, och detta gäller i de flesta kommuner som jag arbetat i fram till 25 års ålder.

Det du skriver att man söker medel till "vissa andra saker" - du kan ansöka om ekonomiskt stöd/socialbidrag till vad du vill. Däremot har alla kommuner ganska specifika listor på poster som beviljas respektive avslås, och jag har aldrig hört talas om kommuner som skulle bevilja någon form eller mängd av försörjningsstöd till någon som fortfarande bor hemma hos föräldrarna. Som du skriver själv, försörjningsstöd är behovsprövat, och något behov föreligger i sådana fall ej.

Ontopic, ha tålamod kring 3-månadersperioden. Detta är någonting som alla går igenom, som även jag gick igenom när jag var 18. Studier kan vara en annan möjlighet.

Lycka till!

/30-årig Soc-"Gubbe"

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Medlem

Ett tips är ju att inte vara lat & gå i skolan istället.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gustav.Henrik:

Tyvärr tror jag inte du har rätt till några bidrag innan 21 om du inte gått färdigt gymnasiet, då har dina föräldrar fortfarande försörjningsplikt. Har du gått färdigt gymnasiet har du full rätt till att skriva in dig på arbetsförmedlingen och ingå i jobbgarantin för unga, då får du c.a 3500kr/mån mot att du deltar i alla arbetsförmedlingens aktiviteter som kan innefatta gratisarbete "praktik" utöver det får du också din bostad/ hyra betald av socialtjänsten och eventuellt busskort. Det finns också möjlighet att fejka eller faktiskt ha ett riktigt handikapp som gör dig obenägen att någonsin ha ett arbete, då kan du bli förtidspensionär och då får du c.a 10500kr/mån av försäkringskassan plus eventuellt bostadsbidrag för unga fram till 28 år fyllda. Det är inte särskilt moraliskt att fejka ett handikapp dock, men nog inte jättesvårt heller...

Förtidspension finns inte, fanns tidigare. Många har betydligt mindre än 10500kr i månaden. Stämmer inte alls att det skulle vara lätt att få långtidssjukskrivning. Försäkringskassan har blivit extremt hårda, folk med svår cancer har fått avslag. Till killen som startat ämnet föreslår jag att som många andra i hans ålder har gjort, arbeta i Norge, t.o.m en del arbetsförmedlingar i Sverige bjuder på resor och föreslår att söka arbete i Norge.

Permalänk
Medlem

Mycket ohjälpsamma satar i tråden. 100% säkert att TS skulle gått kvar i skolan om han klarat det, men saknas det motivation så finns det ingen som kräver att man går i gymnasiet.

Personligen hoppade jag av gymnasiet när jag var 17, var arbetslös i 2 månader, sedan fick jag jobb som diskare på en restaurant i svenska fjällen. Jobbade vinter/sommar/vinter och ansökte sedan till en Folkhögskola för att avsluta mina studier, vilket då gick galant, jämförelsevis med när jag gick i gymnasiet och enbart producerade ej godkända resultat eller inga alls pga. för dålig närvaro.

Att sedan sitta hemma och glo för att hitta motivation tror inte jag på, man måste göra något, oavsett om det är praktik, arbetsträning eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecarion:

Mjae. Lite svårare än så är det tyvärr i de flesta kommuner, även om det är många som är lite i det oklara kring vad som gäller.

Alla har rätt att ansöka om försörjningsstöd, men i fall där den ansökande är under 25 års ålder gör de flesta socialförvaltningar en väldigt individuell prövning - med det menar jag att det oftast i sådana fall blir ett avslag, då vi från Socialförvaltningen anser att klienten inte planerat gott nog för att bidra till sin egen försörjning om denne försatt sig i en situation där han har en lägenhet, men ingen fast inkomst med vilken hen kan betala hyran.

För att tydliggöra det hela, du som 18-åring är endast berättigad försörjningsstöd om du vid 18 års ålder har ett eget boende. Hemmavarande ungdomar berättigas inte försörjningsstöd då man räknas in i föräldrarnas/familjens familjebild, och då är det i sådant fall föräldrarna som ska ansöka om försörjningsstöd. Detta prövas sedan mot deras inkomster.

Vi får varje sommar in ansökningar från ungdomar som fyllt 18 och ansöker om FS, eller i vissa fall med skriver att de vill ha "eget boende". Det är ju väldigt trevligt, men det är inte socialförvaltningens ansvar att ordna boende åt en ungdom med en sådan bakgrund. Trots att det enligt 7 kap 1 § i FB tydligt skrivs att försörjningsskyldigheten upphör vid 18 års ålder betyder detta inte att föräldrarna inte längre innehar ett försörjningsansvar (dubbeltydigt, eller hur?). För att en individ ska kunna komma till oss och ansöka om försörjningsstöd krävs utöver 18 års ålder ett eget boende, annars hänvisas du tillbaka till föräldrarna, och detta gäller i de flesta kommuner som jag arbetat i fram till 25 års ålder.

Det du skriver att man söker medel till "vissa andra saker" - du kan ansöka om ekonomiskt stöd/socialbidrag till vad du vill. Däremot har alla kommuner ganska specifika listor på poster som beviljas respektive avslås, och jag har aldrig hört talas om kommuner som skulle bevilja någon form eller mängd av försörjningsstöd till någon som fortfarande bor hemma hos föräldrarna. Som du skriver själv, försörjningsstöd är behovsprövat, och något behov föreligger i sådana fall ej.

Ontopic, ha tålamod kring 3-månadersperioden. Detta är någonting som alla går igenom, som även jag gick igenom när jag var 18. Studier kan vara en annan möjlighet.

Lycka till!

/30-årig Soc-"Gubbe"

Nu har ju inte jag erfarenhet att som 18-årig avhoppad söka försörjningsstöd, men självklart kan en vuxen person som inte omfattas av försörjningsskyldighet få socialbidrag oavsett hur han bor. Det behöver däremot inte beviljas i sin helhet. Det är exempelvis inga problem för en hemmaboende 19-20-åring som nyss slutat gymnasiet att få bistånd enligt riksnorm i min kommun. Hyra går utanför riksnorm. Försörjningsskyldigheten gäller till och med 21 års ålder om personen fortfarande går i gymnasiet och slutar tidigast vid 18 år. Det är svårt att hänvisa till att en arbetslös 24-åring som söker arbete, lämnar in jobbsökarlistor osv inte planerat nog och inte har rätt till ersättning enligt SoL bara för att han inte har eget boende och bor på en soffa eller hos föräldrarna och inte ska få pengar till mat. Däremot kan de neka om en sådan ungdom tecknat hyresavtal trotts att den saknat medel, men det kan vi nästan utgå från att trådskaparen inte har gjort. Det skulle alla kommuner neka. Kan trådskaparens föräldrar inte bidra så är det socialtjänsten han ska vända sig till, du kan liksom inte leva på 48 kr om dagen. Jag nämnde folkhögskola som ett alternativ för trådskaparen, men det kräver att föräldrarna betalar mat och rum då han inte kan få studiemedel som täcker kostnaden pga sin ålder, samt att han såklart kan börja ungdomsgymnasiet igen. Socialtjänsten betalar inte för att biståndstagaren går på gymnasiala studier. Då får han vänta tills han blir tillräckligt gammal för att söka studiemedel från CSN. Kontaktar han socialtjänsten inser han förhoppningsvis att han i princip måste studera och inser allvaret i situationen, gör han inget alls är det mindre troligt.

Normalt sett kan man få stöd för sånt som glasögon utanför riksnorm, eller sånt som sjukvårdskostnader, det räknas in som livsföring i övrigt. Det är givetvis helt upp till varje kommun då det är utanför riksnorm, men jag har inte sett att någon grannkommun skulle ha regler om att de inte beviljar sånt alls. Skulder är det nog ingen kommun som skulle få för sig att betala däremot. Anmärk på att jag uttalat skrev att det inte finns något garanterat skyddsnät i Sverige, försörjningsstöd utgör just inget sådant då folk nekas även om de har ett genuint behov och inga andra möjligheter.

När du var 18 år så fanns inte jobbgaranti som började efter 3 månader eller något arbetsmarknadspolitiskt program som du skrevs in i per automatik överhuvudtaget, aktivitetsgarantin som fanns då var tillgängligt för vissa ungdomar, men de sysselsattes främst i kommunala program, som kommunerna inte ens behövde ha. Aktivitetsgarantin inriktade sig på lågtidsinskrivna och svaga grupper. Då kunde man aldrig få så lite som 48 kr om dagen. Det är inte direkt något att sitta 3 månader och se fram emot. Han får i praktiken lika mycket pengar i studiebidrag om han börjar ungdomsgymnasiet igen som det låter som han hoppat av (18 år, vår så han lär inte ha hunnit ta examen kombinerat med frågeställningen han hade).

Jag har anmärkt att trådskaparen inte loggat in på Sweclockers och läst sin tråd än. Ni får lugna ner er lite och vänta på att han dyker upp igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu har ju inte jag erfarenhet att som 18-årig avhoppad söka försörjningsstöd, men självklart kan en vuxen person som inte omfattas av försörjningsskyldighet få socialbidrag oavsett hur han bor. Det behöver däremot inte beviljas i sin helhet. Det är exempelvis inga problem för en hemmaboende 19-20-åring som nyss slutat gymnasiet att få bistånd enligt riksnorm i min kommun. Hyra går utanför riksnorm. Försörjningsskyldigheten gäller till och med 21 års ålder om personen fortfarande går i gymnasiet och slutar tidigast vid 18 år. Det är svårt att hänvisa till att en arbetslös 24-åring som söker arbete, lämnar in jobbsökarlistor osv inte planerat nog och inte har rätt till ersättning enligt SoL bara för att han inte har eget boende och bor på en soffa eller hos föräldrarna och inte ska få pengar till mat. Däremot kan de neka om en sådan ungdom tecknat hyresavtal trotts att den saknat medel, men det kan vi nästan utgå från att trådskaparen inte har gjort. Det skulle alla kommuner neka. Kan trådskaparens föräldrar inte bidra så är det socialtjänsten han ska vända sig till, du kan liksom inte leva på 48 kr om dagen. Jag nämnde folkhögskola som ett alternativ för trådskaparen, men det kräver att föräldrarna betalar mat och rum då han inte kan få studiemedel som täcker kostnaden pga sin ålder, samt att han såklart kan börja ungdomsgymnasiet igen. Socialtjänsten betalar inte för att biståndstagaren går på gymnasiala studier. Då får han vänta tills han blir tillräckligt gammal för att söka studiemedel från CSN. Kontaktar han socialtjänsten inser han förhoppningsvis att han i princip måste studera och inser allvaret i situationen, gör han inget alls är det mindre troligt.

Normalt sett kan man få stöd för sånt som glasögon utanför riksnorm, eller sånt som sjukvårdskostnader, det räknas in som livsföring i övrigt. Det är givetvis helt upp till varje kommun då det är utanför riksnorm, men jag har inte sett att någon grannkommun skulle ha regler om att de inte beviljar sånt alls. Skulder är det nog ingen kommun som skulle få för sig att betala däremot. Anmärk på att jag uttalat skrev att det inte finns något garanterat skyddsnät i Sverige, försörjningsstöd utgör just inget sådant då folk nekas även om de har ett genuint behov och inga andra möjligheter.

Mycket av det du skriver är korrekt i det stora hela, men det finns problem i ditt resonemang. Din fiktiva 19-20-åring som nyss slutat gymnasiet är enligt det du skriver fortfarande hemmaboende, och räknas således in i föräldrarnas familjebild. Familjebilden bestäms inte utifrån klientens ålder eller av försörjningsskyldigheten, utan var vederbörande är boende samt vilka man är boende med. Räknas man på grund av boendesituationen in i föräldrarnas familjebild, och föräldrarna inte uppbär någon rätt till försörjningsstöd har jag väldigt svårt att se en positiv bedömning för utbetalning av försörjningsstöd. Försörjningsstöd ska utgå ifrån en bedömning av individens behov. Om individen har tak över huvudet och uppehälle, vilket man som hemmaboende oftast har, då anses behovet av socialförvaltningen som tillgodosett. Vi får med jämna mellanrum in ansökningar kring just detta, om barn eller unga vuxna som ansöker om FS utifrån att man vill bidra till hyran, eller matkostnader i hemmet. Dessa ansökningar avslås alltid. (hos oss)

Skulle föräldrarna å andra sidan känna att man inte längre har medel för att försörja barnet längre, ja, då är det de som ska komma till socialförvaltningen och göra en ansökan, då de är registerledare för familjebilden i fråga.

Försörjningsstöd söks alltså utifrån ett hushåll eller en familjebild. Det behöver faktiskt inte vara en biologisk familj som är en familjebild. Hos oss har vi idag vänner som delar lägenhet och som bildar en familjebild berättigad till försörjningsstöd. Vi har två familjer som delar ett hus som också bildar en familjebild som berättigas försörjningsstöd. Men skulle någon i dessa familjebilder ha förvärvsinkomst, ja då fallerar ofta försörjningsstödet för samtliga, just för att det bedöms utifrån en familjebild. Glasögon betalas också endast av socialförvaltningen om det i familjen finns en tydlig brist på pengar - det handlar här inte om individens brist på pengar, utan familjenbildens.

Du skriver att man inte kan leva på 48 kronor om dagen - varför skulle detta vara ett problem, om man har tak över huvudet och får matbehovet tillgodosett av föräldrarna? Vilka poster i sitt dagliga liv - med mat/uppehälle och boende ordnat är det som inte täcks av 48 kronor om dagen? Skulle jag få ett sådant resonemang på bordet av någon illusionerad 20-åring skulle det bli ett långt, lungt samtal kring egenansvar .

Försörjningsstöd är, med några få extrema undantag (rekvisitioner, matpengar) det absolut yttersta skyddsnät för individer i behovssituation, och det är absolut inte menat för skoltrötta ungdomar som förlorat orken, eller icke-motiverade individer som inte lyfter ett finger för sin egen situation, eller för den delen för nyss-fyllda unga vuxna som behöver ett tillskott i kassan för att inte bidrag X har kommit igång och man inte har råd att tanka volvon. Nyckelbegreppet här är akuta behov, inte "jag har inte som mycket pengar som jag vill ha". Söker man försörjningsstöd görs en bedömning. Får du detta beviljat får du även en arbetsplan som ska följas för att du ska vara berättigad försörjningsstödet.

Vill du får du gärna PM'a din hemkommun till mig - görs det sådana bedömningar där har nog en handläggare eller två misstolkat SoL ganska grovt och kan behöva den senaste luntan på skrivbordet. Inte för att det är ovanligt, tyvärr. Hur vissa småkommuner bedömer/tänker kring FS, som jag har hört, har ofta gjort mig lite mörkrädd!

Sorry för hijackingen här. Ett tips jag kan ge är att trådskaparen tar kontakt med socialförvaltningens praktiksamordnare, som oftast kan hjälpa till med både det ena och andra :).

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Medlem

Skaffa jobb eller sök till en gymnasieskola istället

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Vad i... Läste jag precis det där? Är du på riktigt?

Fan, jag tror inte jag klarar av mer internet idag.

Även om du kanske fått för dig det, så är fackföreningsrörelsen inte något man förknippar med "högern".
Det är inte heller den så kallade högern som gapar och skriker om klyftor och orättvisor och strävar efter så små inkomstskillnader som möjligt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Även om du kanske fått för dig det, så är fackföreningsrörelsen inte något man förknippar med "högern".
Det är inte heller den så kallade högern som gapar och skriker om klyftor och orättvisor och strävar efter så små inkomstskillnader som möjligt.

Ja, för det är ju så himla oandständigt att kritisera orättvisor! Typiskt vänstern!
Grejen var ju vilket oerhört märkligt resonemang som ventilerades tidigare; där "vänsterns" kostnader för arbetskraft är vad som får den tekniska utvecklingen att ta över enklare arbetsuppgifter genom automatisering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecarion:

Mycket av det du skriver är korrekt i det stora hela, men det finns problem i ditt resonemang. Din fiktiva 19-20-åring som nyss slutat gymnasiet är enligt det du skriver fortfarande hemmaboende, och räknas således in i föräldrarnas familjebild. Familjebilden bestäms inte utifrån klientens ålder eller av försörjningsskyldigheten, utan var vederbörande är boende samt vilka man är boende med. Räknas man på grund av boendesituationen in i föräldrarnas familjebild, och föräldrarna inte uppbär någon rätt till försörjningsstöd har jag väldigt svårt att se en positiv bedömning för utbetalning av försörjningsstöd. Försörjningsstöd ska utgå ifrån en bedömning av individens behov. Om individen har tak över huvudet och uppehälle, vilket man som hemmaboende oftast har, då anses behovet av socialförvaltningen som tillgodosett. Vi får med jämna mellanrum in ansökningar kring just detta, om barn eller unga vuxna som ansöker om FS utifrån att man vill bidra till hyran, eller matkostnader i hemmet. Dessa ansökningar avslås alltid. (hos oss)

Skulle föräldrarna å andra sidan känna att man inte längre har medel för att försörja barnet längre, ja, då är det de som ska komma till socialförvaltningen och göra en ansökan, då de är registerledare för familjebilden i fråga.

Försörjningsstöd söks alltså utifrån ett hushåll eller en familjebild. Det behöver faktiskt inte vara en biologisk familj som är en familjebild. Hos oss har vi idag vänner som delar lägenhet och som bildar en familjebild berättigad till försörjningsstöd. Vi har två familjer som delar ett hus som också bildar en familjebild som berättigas försörjningsstöd. Men skulle någon i dessa familjebilder ha förvärvsinkomst, ja då fallerar ofta försörjningsstödet för samtliga, just för att det bedöms utifrån en familjebild. Glasögon betalas också endast av socialförvaltningen om det i familjen finns en tydlig brist på pengar - det handlar här inte om individens brist på pengar, utan familjenbildens.

Du skriver att man inte kan leva på 48 kronor om dagen - varför skulle detta vara ett problem, om man har tak över huvudet och får matbehovet tillgodosett av föräldrarna? Vilka poster i sitt dagliga liv - med mat/uppehälle och boende ordnat är det som inte täcks av 48 kronor om dagen? Skulle jag få ett sådant resonemang på bordet av någon illusionerad 20-åring skulle det bli ett långt, lungt samtal kring egenansvar .

Försörjningsstöd är, med några få extrema undantag (rekvisitioner, matpengar) det absolut yttersta skyddsnät för individer i behovssituation, och det är absolut inte menat för skoltrötta ungdomar som förlorat orken, eller icke-motiverade individer som inte lyfter ett finger för sin egen situation, eller för den delen för nyss-fyllda unga vuxna som behöver ett tillskott i kassan för att inte bidrag X har kommit igång och man inte har råd att tanka volvon. Nyckelbegreppet här är akuta behov, inte "jag har inte som mycket pengar som jag vill ha". Söker man försörjningsstöd görs en bedömning. Får du detta beviljat får du även en arbetsplan som ska följas för att du ska vara berättigad försörjningsstödet.

Vill du får du gärna PM'a din hemkommun till mig - görs det sådana bedömningar där har nog en handläggare eller två misstolkat SoL ganska grovt och kan behöva den senaste luntan på skrivbordet. Inte för att det är ovanligt, tyvärr. Hur vissa småkommuner bedömer/tänker kring FS, som jag har hört, har ofta gjort mig lite mörkrädd!

Sorry för hijackingen här. Ett tips jag kan ge är att trådskaparen tar kontakt med socialförvaltningens praktiksamordnare, som oftast kan hjälpa till med både det ena och andra :).

Om föräldrarna inte bidrar kan man inte leva på 48 kr om dagen, hur ska det vara så svårt att läsa det. Jag har bara sagt/antytt att det är dit han ska vända sig som 18-åring om föräldrarna inte kan bidra.

På Katrineholms kommun kan du exempelvis läsa –

Skrivet av Katrineholms kommun:

Försörjningsstöd till ungdomar

Ungdom under 25 år utan egna inkomster som tecknat hyresavtal
Huvudregeln är att bistånd till boendekostnad inte ska beviljas om hyresavtalet tecknas under period då den sökande saknar inkomst och möjlighet att själv betala hyran. Undantag från huvudregeln kan göras om det föreligger starka sociala skäl till flyttningen.

Ungdom som avslutat skolgång men ej tidigare betalat hyresdel till föräldrarna
Huvudregeln är att bistånd till hyresdel inte ska beviljas. Undantag ska göras när den unge är medlem i en familj som har försörjningsstöd eller som annars skulle bli i behov av det. Följande fall blir aktuella:

• Inkomst av bostadsbidrag bortfaller när den unge fyller 18 år eller avslutar gymnasiet. Hyresdel för den unge kan beviljas med samma summa som det tidigare bostadsbidraget. Gäller hushåll där samtliga barn är minst 18 år eller äldre.

• Föräldrarna söker bostadsbidrag som barnfamilj. Försäkringskassan räknar ut en hyresdel som det vuxna barnet ska betala vilket minskar föräldrarnas hyra och bostadsbidrag. Bistånd till hyra kan beviljas med den summa som försäkringskassan fastställt som hyresdel. Gäller hushåll med barn både under och över 18 år.

Dold text

http://www.katrineholm.se/Halsa-stod-och-omsorg-/Ekonomiskt-s...

Det är en grannkommun. Motsvarande gällde då i min kommun förut också. Bistånd enligt riksnorm beviljas oftast i en sådan situation här. Det är till hyresdelen de inte ger, om du inte tidigare betalat hyra.

Socialtjänster får vara betydligt mer frikostiga än SoL, så du behöver inte läxa upp dem för att de ger vuxna människor de ställer krav på, bistånd. Helt enligt deras egna regler.

För övrigt skulle kommunerna här tycka du är tokig om du kommer och söker socialbidrag för att du får din 24-åring på soffan och själv inte har ekonomi. Det är inget barn. De får söka för sin livsföring även om de inte kan få till hyra. Du får det låta som den 24-åringen får tre måltider lagade om dagen av föräldrarna (som kanske är bort 12 timmar om dagen) och vill ha pengar att betala föräldrarna, i verkligheten får en sådan person köpa och laga sin egen mat oavsett hur den bor.

Har du t.ex. en vän som inneboende så utgör din vän ett eget hushåll. Det hushållet söker själv om de behöver försörjningsstöd och betalar sin egen tv-licens, har sina egna försäkringar osv. Du gör en sak av det hela som vette fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Nog fan ser arbetsträning avsevärt mycket bättre ut på CV:t än ett tomt gap på två år. Som ansvarig för anställning av ny personal på mitt gamla jobb kan jag ju lugnt säga vad jag skulle valt mellan arbetsträning och ingenting.

jaså så du hade inte frågat dig varför personen har haft arbetsträning? själv har jag upplevt att jag får mer svar på mina ansökningar när jag inte skriver in det (får nästan aldrig svar oavsett) än när jag faktiskt skriver in det om jag nu får några svar överhuvudtaget. och till den som postade första inlägget, gymnasiet räcker inte idag man måste tydligen gå vidare utbildningar på högskolan för att ens ha en chans att få ett jobb även då är det svårt.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

jaså så du hade inte frågat dig varför personen har haft arbetsträning? själv har jag upplevt att jag får mer svar på mina ansökningar när jag inte skriver in det (får nästan aldrig svar oavsett) än när jag faktiskt skriver in det om jag nu får några svar överhuvudtaget. och till den som postade första inlägget, gymnasiet räcker inte idag man måste tydligen gå vidare utbildningar på högskolan för att ens ha en chans att få ett jobb även då är det svårt.

Jag behöver inte fråga mig själv det eftersom jag är fullt medveten om vad arbetsträning är...

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Jag behöver inte fråga mig själv det eftersom jag är fullt medveten om vad arbetsträning är...

aha fantastiskt men det verkar inte som att dom flesta arbetsgivare har någon aning

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14