Erfarenhet av Odroid C1+ med Hifi Shield?

Permalänk
Medlem

Erfarenhet av Odroid C1+ med Hifi Shield?

Har beställt en Odroid C1+ som ersättare av en Raspberry Pi B+ som "mediacenter". Den skall i första hand kunna spela filmer då den har HW dekryptering av X265. Det finns även en DAC http://www.hardkernel.com/main/products/prdt_info.php?g_code=... som kan kopplas in i en traditionell hifi-förstärkare med RCA kontakter. Någon som har erfarenhet av liknande lösningar med digital/analogomvandlare? Hur pass bra blir ljudet?
Jag har en äldre SACD spelare (Marantz DV 7001) som referens och det vore trevligt med en mediaspelare som ger liknande ljudupplevelse. FLAC filer via Raspberrypi eller Iphone låter okej, men inte bra. Har även en NAD DAC 1 som kan köras via en Macbook Pro. Låter lite bättre, men fortfarande inte lika bra som SACD spelaren. Lösningen för att få riktigt bra ljud är förstås att t.ex köpa en riktig nätspelare typ Pioneer N-50A, men om en enkortsdator med DAC kommer i närheten, spar jag gärna lite plats och pengar.

Hittar inte speciellt mycket information på nätet om hur pass bra hifi shield låter. Någon med erfarenhet av enkortsdatorer med DAC?

Permalänk
Medlem

Efter lite sökande på internet om enkortsdatorer och DACar verkar det som en annan kraftmatning behövs för att ljudet skall bli riktigt bra. Väntar därmed att bygga en Nätspelare med DAC. Jag har valt att först testa Odroid 1C+ för att se hur pass bra den fungerar med den SW som finns tillgänglig.
Beställde en Odroid C1+ från Hardkernel som anlände i fredags.

Några styrkor den har över Raspberry Pi är:

Kraftfull Quadprocessor
Gbit interface
x265 HW dekoder med stöd upp till 1080p. RPI lär inte ha några planer på att implementera stöd x265.
eMMC stöd utöver microSD, dvs snabbare lagring i klass med SSD

Odroid kan som namnet antyder köras på Android OS alternativt Ubuntu/linux. Nu har jag använt den över helgen med Android OS och kan säga följande:

-Videokvalitén är utmärkt. Har använt Kodi och spelat x264 samt x265 kodad film
-SVT play fungerar dåligt och fryser ibland appen vid uppspelning
-Viaplay fungerar bra

För 37 USD är jag nöjd.

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi 3 spöar C1 i i stort sett alla benchmarktester: http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=raspberry-...
Pi 3 klarar 1080p x265 i en del bitrates.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Nu gjorde jag bara en snabb koll på sidan så kan ha helt fel men är det inte värt att lägga till typ fem dollar och få en C2 istället för en C1+ ?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Nu gjorde jag bara en snabb koll på sidan så kan ha helt fel men är det inte värt att lägga till typ fem dollar och få en C2 istället för en C1+ ?

C2:an är helt ny och lär leveranserna lär startas denna vecka, men visst har den bättre prestanda till nästan samma peng. Den har stöd för UHD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Raspberry Pi 3 spöar C1 i i stort sett alla benchmarktester: http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=raspberry-...
Pi 3 klarar 1080p x265 i en del bitrates.

För mig var kravet på x265 i 1080p avgörande för köp.

Snart släpps C2 och den har stöd för 4k. Enligt samma testare som ovan lär C2 prestera bättre än RPI3
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=raspberry-...

Permalänk

Beställde en Odroid C2 idag och får den väl till i veckan någon gång. Att den spöar RPI 3 är det ju inget snack om. Uppslutningen bakom C2'an verkar bli riktigt bra faktiskt. Händer mycket redan nu.

Slutpriset landade på 630:- med frakt och allt från Frankrike, helt klart värt +130:- från RPI 3.