Kostnad för att uppgradera sin anslutning

Permalänk
Medlem

Kostnad för att uppgradera sin anslutning

Hej,

Jag har bara en liten allmän fråga, det är inget direkt klagomål eller så (eller det är det kanske, men mest nyfiken).

Hur som helst, sitter idag med fiber, 100/100. Min leverantör gick nyligen ut med att man nu kan få 250/250 och 500/500 (100/100 var tidigare max), men det kostar 625 kronor att byta till det. Kollade upp varför, och då visade det sig att det är en avgift man måste betala till företaget som äger fibernätet, alltså inte till min ISP då. När jag ringde dit och frågade vad det är man betalar för så var svaret att i vissa fall måste utrustning nånstans uppgraderas för att klara med än 100/100, och därför får man betala en avgift. Sen spelar det ingen roll om det faktiskt behövs bytas någon utrustning, man får vackert betala ändå.

Idag tänkte jag att va fanken, jag slår väl till ändå. Min ISP skruvade upp mig till 250/250, men jag fick bara ut 100/100. Ett samtal senare fick jag reda på att en switch någonstans på vägen behövde bytas ut då den bara klarar 100/100 (så antingen den i källaren på hyreshuset jag bor i, eller någon på vägen sen). Det fick mig att fundera lite. Jag betalar idag 139:- i månaden för min uppkoppling. Till det kommer en nätavgift på 162,50 för mig som bor i lägenhet. Har man fiber i villa så är nätavgiften 260 kronor. Känns det inte då rätt fult att dessutom dumpa över en avgift på kunderna, för att se till att hålla nätet modernt? Är det inte såna kostnader som nätavgiften ska täcka?

För mig känns det bara som ett försök att mjölka lite extra pengar ur kunderna, och kunna uppgradera sitt nät till gigabit på deras bekostnad, men det kanske är rimligt? Jag vet inte, så tänkte jag frågar här, vad tycker ni?

Mvh

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Tycker som du, det låter ganska fult av dem. Speciellt att dom inte kan garantera hastigheten när du uppgraderar! Det beror väl mycket på vart man bor och vilken ISP man använder kan jag tänkta.

Jag har stockholm stadsnät som jag gjorde en deal med och kopplade in hela brfen förra året. Vi landade då på 116 kr i månaden tot för 100/100 och de som ville ha 1000/1000 betalar 216.

Permalänk
Medlem

Har samma sak jag också, tycker också att det är ju det nätavgiften ska täcka i mångt och mycket.

Jag betalar idag 149/mån för 100/100 till min ISP, sen 250/mån till nätägaren. Skulle jag vilja gå upp till tex. 250/100 så får jag betala 275/mån till miin ISP och sen går det lös på 349/mån+1990 för att "uppgradera" min fiberkonverter till nätägaren..

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Rekordmedlem

Vad ska nätavgiften täcka, är den att se som en avbetalning på den ursprungliga installationen ?
Jag är med i en fiberförening där vi äger nätet och själva nätdriften betalar vi ca 15kr/månad för men då är installationen betald utanför den summan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

116 kr i månaden för 100/100 och ni klagar? Jösses själv ger jag 420 kr för mina 100/100 hos telias öppen fiber och nej det går inte att byta till billigare operatör för våran fastighetsägare valde enbart telia för alla sina fastigheter för det ingår ett antal tv kanaler i hyran också.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Fullt normal aktiveringskostnad, startavgifter är vanliga på alla typer av abonnemang. Kostnaden i detta fallet är troligtvis en schablonavgift som gäller alla kunder. Denna skall täcka in kostnaden för de enheter som fortfarande är fullt driftdugliga men som behövs bytas ut vid teknikbytet ( till Gbit enheter i detta fallet). Detta innefattar även arbetstimmarna för de tekniker som måste åka ut för ett tidigarelagt utbyte.

Ett alternativ till detta är att kunden alltid äger cpe och själv får stå för alla byten, Kostnaden för detta ligger kring 3000 kr per kund och byte vilket är mellan 5-10 år om inte åskan eller husdjur mm tar enheterna tidigare.

Early adopters får alltid betala extra, om du väntar en 5 år så är det dyrare att hålla gamla 100mbit enheter vid liv istället för att byta dem till gbit. då kommer kostnaden flyttas till näste teknikbyte (10gbit)

Tänk även på om du är först i huset(vid kopparnät) eller vid cpebyten så har nätägarna har en viss aktiveringstid på sig vid såna här uppgraderingar, 30 dagar är inte ovanligt då det krävs lite planering mm.

//mvh Martin