Permalänk
Medlem

Seriekoppla datorer

Hej! Har ett litet problem med min dator och tv. Har vga, dvi och ett hdmi utgång på min dator. Dock någon större version av hdmi än den jag har i tvn. Iallafall, finns varken vga eller dvi uttag på tv, hur ska jag göra för att få det att funka? Borde ju finnas en dvi till hdmi eller en stor hdmi till en liten men det får man ju fixa imorgon isåfall. Den tanken jag hade var om man kunde koppla datorn till min bärbara och sen därifrån koppla till tv. Dvs att den bärbara bara är en skärm och att tvn sen blir en spegel av den bärbara? Tacksam för svar

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@honda_95: Det finns några typer av HDMI, de som är supersmå som sitter i surfplattor, lite mindre som sitter i supertunna laptops. Och vanliga som sitter i de flesta laptops, desktops och alla TV-apparater.

Vad är en "stor HDMI" för dig? Den som sitter i en TV är den största HDMI som finns.

Inte så att du har en Displayport som har en snarlik form som HDMI?

Du kan omvandla DVI till HDMI med en kabel eller passiv adapter, du tappar dock ljudet i HDMI:n så du får köra ljudet via datorn.
Eller så kör du Displayport till HDMI. DP har ljudmöjligheter men mer eller mindre inga enheter klarar av att stoppa ut ljud på DP.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@honda_95: Det finns några typer av HDMI, de som är supersmå som sitter i surfplattor, lite mindre som sitter i supertunna laptops. Och vanliga som sitter i de flesta laptops, desktops och alla TV-apparater.

Vad är en "stor HDMI" för dig? Den som sitter i en TV är den största HDMI som finns.

Inte så att du har en Displayport som har en snarlik form som HDMI?

Du kan omvandla DVI till HDMI med en kabel eller passiv adapter, du tappar dock ljudet i HDMI:n så du får köra ljudet via datorn.
Eller så kör du Displayport till HDMI. DP har ljudmöjligheter men mer eller mindre inga enheter klarar av att stoppa ut ljud på DP.

Självklart är det ju en DisplayPort som sitter i grafikkortet.
Frågan som är nu är ju om det är möjligt att använda den bärbara som en mellanhand mellan den stationära och tv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du kan omvandla DVI till HDMI med en kabel eller passiv adapter, du tappar dock ljudet i HDMI:n så du får köra ljudet via datorn.

finns kablar som tar ljudet+dvi till hdmi

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av honda_95:

Självklart är det ju en DisplayPort som sitter i grafikkortet.
Frågan som är nu är ju om det är möjligt att använda den bärbara som en mellanhand mellan den stationära och tv?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad vill du göra? Spela film? Då använder du dig av nätverksdelade lagringsplatser istället och spelar upp filmen som lagras på desktopen via Laptopen.

Ska du spela spel så skulle jag rekommendera In-home streaming som finns bla via steam.

Ska du bara kika på dokument och browse:a så fungerar valfri remote-desktop mjukvara (t ex Teamviewer) men då kan du få rätt bra med artefakter vid videouppspelning och rörande element.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av honda_95:

Hej! Har ett litet problem med min dator och tv. Har vga, dvi och ett hdmi utgång på min dator. Dock någon större version av hdmi än den jag har i tvn. Iallafall, finns varken vga eller dvi uttag på tv, hur ska jag göra för att få det att funka? Borde ju finnas en dvi till hdmi eller en stor hdmi till en liten men det får man ju fixa imorgon isåfall. Den tanken jag hade var om man kunde koppla datorn till min bärbara och sen därifrån koppla till tv. Dvs att den bärbara bara är en skärm och att tvn sen blir en spegel av den bärbara? Tacksam för svar

Du kan inte koppla via den bärbara datorn.
Vad har du för dator som du vill koppla ifrån? Vad sitter det för grafikkort i den? Lämna så mycket info du kan så kan du säkert få hjälp om hur man kan koppla. De flesta grafikkort som har displayport har även en HDMI-utgång.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ta gärna en bild på kontakterna på TV'n, alternativt skriv vilket märke och modell det är på TV'n.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Låter som ett konstigt upplägg med laptop. Vad du kan göra är lägga in t.ex. Teamviewer och dela skärmen tilllaptopen och sedan en dvi etc från stationära till TVn

Permalänk
Medlem

Annars kan du köpa en billig skärm som kommer vara större och förmodligen bättre än det du har på din laptop.