Microsoft haussar DirectX 12 i videoklipp

Permalänk

@strejf: Jag misstänkte nog att de var många med stöd för Dx12 också. Undrar bara om det kommer bli två läger av alla utvecklare där några stödjer ena och vissa andra. Eller så får varje enskild studio det ansvaret och då väntas nog bli lite mer high chaparall om det hela. Antar att man minsta man kan anta nu är att Microsoft håller kvar i Dx12 med Xbox titlar till pc. Varav Valve kommer med sina spel stödja Vulkan för att gynna deras linje med steam machines mm.

Om jag får bara spekulera kring vad jag tror så lär nog Vulkan och Dx12 slåss sida vid sida i framtida spelsläpp, även om jag är patisk så käns det även som om Vulkan kommer segra, tror knappast att företag stöttar projekt för att sedan överge dem liksom. Egentligen är det bara Microsoft som vinner på Dx12, men Vulkan är på pappret mer nyttigt för utvecklare. Med bredare stöd av enheter och öppen standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Korrekt! Motsatsen, att nedvärdera, är ännu märkligare och mycket roligare. Att 'baissa'

Känns lite onödigt att baissa när så få kan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Det är extra ljuskällor som dom försöker demonstrera.
Ljuskällor inkl skuggor osv har tidigare vart extremt begränsat medans 00:30 visade hur varje lampa var en riktig ljuskälla.

Det har ju dock exakt noll med dx12 att göra.

Permalänk
Medlem

Ska inte Rise of the Tomb Raider ingå i denna video? Spelet ska ju få DirectX 12 stöd väl?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Det är rätt stora ord dom vågar använda, med tanke på att Vulkan äntligen har släppts.
Dock så finns det ju vissa speltillverkare, som må vara briljanta, men som troligen inte kommer svika Dx och Microsoft.

Däremot så förstår jag inte riktigt varför man inte uppgraderar till W10 för Dx12.
Så länge man inte använder recommended inställningar när man instalerar det, samt stänger av lite skit efteråt, så är det helt okej!
För min del så väger dock bättre effektivitet i hårdvaran högre än att Microsoft får skicka lite information om vad jag håller på med. Det fixar google mfl så bra ändå så.
Verkar dock bara vara när microsoft gör det som folk bryr sig.

Skillnaden är väl att du kan undvika Google, du har inte samma val med Microsoft. Kör själv Windows 7 på mina datorer då 10an är mer eller mindre hit and miss. Har flera Windows 10 datorer på kontoret där 40% som inte mer inte kan öppna PDF med Adobes program för den inte kan hitta filen. Där temat på Skrivbordet är bara förstört med svarta menyer inte tal om att det också finns program iaf på kontoret som inte har stöd för 10an och inte tal om den usla searchen på 10an som hittar foldern till programmet men inte executable, man blir bara så jäkla iriterad ibland när man klickar enter snabbt och istället för programmet öppnar konf filen istället i notepad -_-'

Personligen kommer 10an aldrig köra utanför KVM för mig med GPU passhrough eller med GPUvirtio när man väl blir sugen på spel som bara finns på Windows dock börjar den listan bli mindre och mindre.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Ska inte Rise of the Tomb Raider ingå i denna video? Spelet ska ju få DirectX 12 stöd väl?

Inget har sagts officiellt än men det verkar onekligen som att det kommer bli så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av G3K:

Det bästa som kan hända för PC spelindustri är att överge Microsoft och välja någon Linux Distro.
Men vägen ditt är lång och folkmassan måste följa med strömmen...
Just nu kan man iallafall stöda Vulkan med plånboken så att Linux stödet blir bättre.
Se videon nedan varför platformen Windows är ett dåligt val.
https://www.youtube.com/watch?v=XDVyAlwJ2_g

Håller med, bra länk säger ju det mesta.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Det har ju dock exakt noll med dx12 att göra.

Jo, det har helt med DX12 att göra.

http://gamingbolt.com/ashes-of-the-singularity-can-handle-upt...

http://www.littletinyfrogs.com/article/460524/DirectX_11_vs_D...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Hajpa är inte ett riktigt ord. Haussa är det däremot, så vitt jag vet. Gädjer mig att SweC tar ett litet steg mot att ta bort "svengelska".

Jag har mer problem med felstavningar och förkärleken att rata väletablerade ord och uttryck till förmån för korrekta men för >99.9% av befolkningen okända ord. Första sidorna på Google gällande "haussa" går till ordlexikon och långtidsstudenternas koketteriklubbar. Intressant och bra av Swec att vidga språkbruket men nog är väl "hajpa" ett ord mer i tiden än ett franskt låneord med rötter i ekonomin, tveksam klang i en mening och ett av nyttjaren troligt felaktigt uttal. "Vinterns hausse runt HTC Vive har varit galen!", vafan?

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Dx12 må vara bättre än dx 11 men när de flesta nya spel har dx12 stöd/krav så kommer det att finnas till Windows7 med.
Skickades från m.sweclockers.com

Sorry, men DX12 kommer inte utvecklas till något annat än Windows 10.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Skrivet av gummybearkiller:

Personligen förstår jag att de som haft Windows 8 uppgraderar till 10 .
Vi som har Windows 7 gillar den layouten och vill inte ha en sämre version av iOS på datorn.
På paddor och mobiler är det perfekt men aldrig på en dator .
Dx12 må vara bättre än dx 11 men när de flesta nya spel har dx12 stöd/krav så kommer det att finnas till Windows7 med.
Att Microsoft vill tjäna pengar på appförsäljning och månadshyra av tjänster är självklart.
Precis som speltillverkare gör (origin)(månadsavgift ) och många mobilspel så kan du få spelet gratis men alla uppgraderingar kostar pengar.

Vad har iOS med det hela att göra...och på datorn?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Hajpa är inte ett riktigt ord. Haussa är det däremot, så vitt jag vet. Gädjer mig att SweC tar ett litet steg mot att ta bort "svengelska".

Vi har ju inte så många "svenska" ord egentligen. Det mesta är ju låneord som vi har "försvenskat". Speciellt från tyskan, vilket var vanligaste språket för adeln under 1600-talet om jag inte minns fel.

Skrivet av strejf:

DX12 kommer aldrig att släppas till Windows 7 eller 8/8.1.

Skrivet av Wh1spY:

Sorry, men DX12 kommer inte utvecklas till något annat än Windows 10.

Tror han menade att spelen stödjer också Windows 7 eftersom de stödjer Windows 11 och 12. Dröjer ett tag innan alla spelen övergår till Direct X 12 helt.

Förresten så kommer ju inte det hända om inte Windows 10 får tillräckligt stor marknadsandel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Azodan:

Någon som har hört när DX12 kommer till JC3?

edit: tydligen har Intel en presentation om det på GDC länk

Just Cause 3 var ju med i klippet som spel med DirectX 12. Konstigt tycker jag då vad jag läst har det inte implanterats ännu. Men har nog fått fel uppgifter då Microsoft aldrig ljuger?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

dx12 ser najs ut, men när man lagt ut 4k på windows 7 licenser så är man inte så himla peppad o lägga ut ytterligare 4k till för windows 10...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

dx12 ser najs ut, men när man lagt ut 4k på windows 7 licenser så är man inte så himla peppad o lägga ut ytterligare 4k till för windows 10...

Vilken tur att Windows 10 fortfarande är gratis då om du uppgraderar dina Windows 7 licenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Nej, faktiskt inte. Tiotusentals ljuskällor gick redan att göra med deferred rendering. Största fördelen med DX12 här skulle vara att det behövs färre ritanrop, men 10k ljuskällor gick redan bra att göra med ett anrop (uppdatera xyz,rgb,I i delat minne, kör deferred passet med minnesbufferten som data).

På samma sätt gick det faktiskt bra att göra 200.000 enheter på en gång i DX11, om många är samma modell (kör med instanser). Det behövs fler anrop, vilket kommer dra lite mer CPU, men annars är det inga direkta problem (titta t.ex. på tidiga dx11-demos med ringar gjorda av instantierade isasteroider runt gasjättar, med 100k+ instanser).