Tim Sweeney: "Microsoft vill skapa monopol runt PC-spelutveckling"

Permalänk
Melding Plague

Tim Sweeney: "Microsoft vill skapa monopol runt PC-spelutveckling"

Epic Games grundare anklagar öppet Microsoft för att försöka skapa monopol runt spelutveckling för PC-plattformen. Men hans utspel får mothugg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Killen verkar ju ha koll på saker och ting.
"Kravet från Sweeney är att Microsoft låter utvecklare välja att publicera traditionella Windows-paket, så kallade Win32-applikationer, till Windows Store. Det här fick han dock backa ifrån då flertalet utvecklare på sociala medier och inte minst Microsofts chef för Windows-divisionen, Kevin Gallo, påpekat att det visst är möjligt att publicera Win32-applikationer i Windows Store."

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det går att publisera Win32-applikationer till Windows store, men det finns en begränsning på storlek har jag för mig. Så det ställer ju till problem.

Många som har problem med Gears också att man inte kan ändra i INI filer osv för den kontaktar servern varje gång du startar spelet och skriver över allt man har ändrat haha fail.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

"Phil Spencer, chef för Xbox-divisionen, har i flera inlägg på Twitter klargjort att Windows alltid kommer vara en öppen plattform"

Windows är knappast en öppen plattform enligt många. Tycker det är trist att Microsoft envisas med sin Windows Store när de lika gärna kan släppa sina spel på steam.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det går att publisera Win32-applikationer till Windows store, men det finns en begränsning på storlek har jag för mig. Så det ställer ju till problem.

Många som har problem med Gears också att man inte kan ändra i INI filer osv för den kontaktar servern varje gång du startar spelet och skriver över allt man har ändrat haha fail.

Endast en delmängd av Win32 fungerar i en Windows store applikation. Det finns väldigt stora begränsningar som gör att Windows store endast duger till enklare applikationer.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det går att publisera Win32-applikationer till Windows store, men det finns en begränsning på storlek har jag för mig. Så det ställer ju till problem.

Många som har problem med Gears också att man inte kan ändra i INI filer osv för den kontaktar servern varje gång du startar spelet och skriver över allt man har ändrat haha fail.

Det går inte att publicera i något "traditionellt windows-paket" eller vad nu artikeln skrev om vi syftar på Project Centennial, dessutom måste rätt UWP-apier vara tillgängliga att använda för att alla funktioner som de bygger för WinRT/store ska vara möjliga att använda med win32/Centennial. Meningen är väl ändå att win32-program ska distribueras som appx. Har något noterbart som använder Project Centennial publicerats än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Windows är knappast en öppen plattform enligt många. Tycker det är trist att Microsoft envisas med sin Windows Store när de lika gärna kan släppa sina spel på steam.

Om du var spelutgivare och dessutom ägde plattformen som spelen körs på, skulle du då med glädje skänka en del av intäkterna till en konkurrent eller skulle du vilja att så mycket som möjligt gick ner i din egen ficka?

Valve jobbar mot samma mål med SteamOS, fast de börjar i andra änden.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

"Phil Spencer, chef för Xbox-divisionen, har i flera inlägg på Twitter klargjort att Windows alltid kommer vara en öppen plattform"

Windows är knappast en öppen plattform enligt många. Tycker det är trist att Microsoft envisas med sin Windows Store när de lika gärna kan släppa sina spel på steam.

Så att steam/valve får monopol istället. Det är ju ganska logiskt att man i första hand vill sälja produkterna själv utan att andra butiker ska ta marginaler. Jag har dock aldrig köpt något i storen ännu men kanske blir ändring på det om det kommer roliga spel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Snusfri

Windows Store för spel och UWP är ännu i sin linda och som Microsoft gått ut med så skall de förklara mer om konceptet och hur deras strategi ser ut så att börja gnälla som en liten barnunge nu är bara löjligt.

Sedan så är det bara bra med konkurrens.

Är tyvärr mycket obefogat gnäll på Windows Store för att det är Microsoft.
Hade det varit Valve så hade Sweeney och andra Gabe-anhängare jublat istället.

Tyvärr så verkar det som att allt fler Steam-användare beter sig som Apple-älskare gjorde för några år sedan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Fast nu säger Tim att han inte förstår hur UWP appar fungerar och att det inte finns något bevis för att Microsoft skulle vara mer onda än något annat företag.. Pinsamt var ordet.

http://wccftech.com/sweeney-admits-theres-no-proof-of-evil-pl...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

andra nyheter idag: "Vatten är vått" och "Solen lyser ljust". Inga konstigheter eg, Microsoft har en tydlig strategi och kör på den. Den inkluderar inte att låta DX bli open source -> "inlåsning".

Permalänk
Skrivet av Roffe:

Om du var spelutgivare och dessutom ägde plattformen som spelen körs på, skulle du då med glädje skänka en del av intäkterna till en konkurrent eller skulle du vilja att så mycket som möjligt gick ner i din egen ficka?

Valve jobbar mot samma mål med SteamOS, fast de börjar i andra änden.

Klart man vill det men då ska det göras bra också. Steam är vida överlägset Windows Store av det jag läst.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Så att steam/valve får monopol istället. Det är ju ganska logiskt att man i första hand vill sälja produkterna själv utan att andra butiker ska ta marginaler. Jag har dock aldrig köpt något i storen ännu men kanske blir ändring på det om det kommer roliga spel.

Som Microsoft har på operativsystem med andra ord?

Som jag säger i svaret ovanför då får man göra en bra tjänst också.

Det börjar bli alldeles för fragmenterat nu med Steam, Origin, Uplay och nu Windows Store anser jag.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Nu fuddar folk om Steam istället, du måste väl inte använda Steam-butiken för att sälja Steam/Steamworks-spel, och Steamworks är ju gratis. Det är samtidigt inga problem att släppa ett win32-spel på en eller flera av de andra distributionsplattformarna eller som nedladdning själv utan att Steam tar pengar. Steam/Steamworks är också tillgängligt på OS X och Linux/SteamOS. Att portera spel till en helt annan plattform som UWP/WinRT är ett stort jobb däremot. Så varför välja Windows Store om man måste bygga Windows Runtime-program?

Permalänk
Inaktiv

Tycker det är bra av Microsoft att de lägger energi på deras e-butik. Steam behöver konkurens!

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

andra nyheter idag: "Vatten är vått"

Är det?
Något som är påverkad av vatten bli vått, kan vatten påverka sig själv?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Här är en genomgång om allt som är sämre med Windows Store och det är en hel del.

http://www.howtogeek.com/243012/why-you-shouldnt-buy-rise-of-...

Skulle aldrig köpa därifrån när Steam finns.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

Tim Sweeney har gjort bort sig rejält och har hånats en hel del under helgen. Epic har dessutom själva en låst plattform som de tvingar konsumenterna använda för att spela deras spel vilket, i mitt tycke, gör att Sweeneys argumentation faller hårt.

Nu tycker jag att både Microsoft men även Epic har rätt att försöka skapa sig egna plattformar. Det skapar konkurrens även om låsta sådanna med exklusiva spel inte konkurerar direkt mot mer utvecklade och innehållsrika plattformar så gör det att ett visst företag (Valve) inte kan roffa åt sig hela marknaden utan alltid har spel de aldrig kommer få. Se även Blizzard som enbart lanserar spel på sin egna låsta plattform på PC.

En dålig plattform kommer få svårt att fungera utan kommer tvingas förbättras. Sedan Origin och GOG kom har vi ju äntligen fått se små steg till förbättringar av Steam-plattformen med. Men så länge spelmarknaden på PC är starkt pro-Steam så kommer utvecklingen fortsatt gå sakta är jag rädd.
Samtidigt märks det att GOG faktiskt klarat av sin satsning på DRM-fri spelplattform bra och faktiskt börjar få se större spel. GOG får ju till och med No Mans Sky samtidigt som Steam vilket jag inte hade väntat mig direkt.

Nu är det också så att Microsoft har ett operativsystem som de också driver. Windows är mer än en DRM-klient för att hantera spel vilket de andra aktörerna enbart har som dessutom utnyttjar öppenheten i Windows för att deras klienter finns och kan dra in pengar.

Rätt vekt att bita handen som föder en, och med tanke på den usla kvaliteten på Gears of War: Ultimate Edition till PC, ett spel Epic utvecklat samt allt jävla trams kring detta spelet gör att jag tycker att Tim Sweeney bör hålla käften och göra sitt jobb istället.

Xbox One-utgåvan var trevlig dock. Hade gärna spelat PC-utgåvan men när den aldrig fick något datum och XO-utgåvan hade bra pris och dessutom de fyra GoW-spelen från Xbox 360 som bonus så gick det ju inte motstå.
Med facit i hand valde jag rätt, Wccftech-artikeln är klart läsvärd. Vilken soppa.

EDIT: Efter att ha dubbelkollat så verkar inte Epic Games ha varit inblandad i PC-versionen. Men ja, han kan nog prioritera sin tid och käft lite bättre ändå.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte hur Microsoft släpper sina spel på Windows store. Jag vill kunna köpa alla mina spel på Steam.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu fuddar folk om Steam istället, du måste väl inte använda Steam-butiken för att sälja Steam/Steamworks-spel, och Steamworks är ju gratis.

Nu hänger jag inte med alls med vad du menar tror jag. Publiceras ett spel via steam så ska valve fortfarande ha en andel oavsett hur det såldes. För att steamworks ska få användas måste man publicera via steam, alltså blir det lika gratis som mat efter inträdeskostnaden på en buffé.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag gillar inte hur Microsoft släpper sina spel på Windows store. Jag vill kunna köpa alla mina spel på Steam.

Och jag vill kunna köpa mina spel utan onödigt DRM, kvittar vilken plattform det är.
Steam, Origin, Uplay och Windows Store ska vara ett komplement men inte absolut nödvändigt för att få kunna spela ens spel.

Som GOG Galaxy.
DRM och monopol kan dra åt skogen.

Permalänk
Medlem

Det stora problemet jag har med UPW är att spelen körs i en sandbox vilket i dagsläget gör att varken fraps eller shadowplay fungerar. Gör det också omöjligt att mäta frametimings och annat relevant för vettig benchmarking. För att inte tala om problemen med vsync. Rekommenderar att man lyssnar på PC perspectives podcast 389, där just detta diskuteras.

Permalänk
Inaktiv

Känns som att MS inte lärt sig efter katastrofen med "Games for Windows Live" och vill köra en runda till. Alltså vilken katastrof det var att lira något spel med GFWL!, tom problematiskt att köpa DLC. Fast denna gång med en egen store, med tillägget att spelen inte kan använda SLI, mods osv osv. (som Swedish Berserker länkar till ovan).

Känns som att MS borde lämna PC gamingen och hålla sig till Xbox One, för mer "gamingkontroverser" (tänk på alla löften osv innan lanseringen av One, PR-mardröm no1) behöver dom inte skapa. Har dom inget bättre att komma med har jag svårt att se "hotet" från MS och gaming. Här ligger EA, Valve och Ubisoft långt före.

Men med det sagt så finns det ingen garanti för att kvalité går före kvantitet, vi såg ju hur IE blev en jättebrowser tack vare att den var installerad från början. Casualkunden bryr sig knappast om detta som vi entusiaster gör, och det är väl där faran finns egentligen, det stora kundsegmentet som helt enkelt inte bryr sig. Samma typ av konsument som köpte begagnade konsolspel hos Game för nypris.

Aja. Kanske detta ger en extra boost till SteamOS.

"We will support it"
"we will fix it"

mmm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Killen verkar ju ha koll på saker och ting.
"Kravet från Sweeney är att Microsoft låter utvecklare välja att publicera traditionella Windows-paket, så kallade Win32-applikationer, till Windows Store. Det här fick han dock backa ifrån då flertalet utvecklare på sociala medier och inte minst Microsofts chef för Windows-divisionen, Kevin Gallo, påpekat att det visst är möjligt att publicera Win32-applikationer i Windows Store."

Skrivet av Swedish Berserk:

"Phil Spencer, chef för Xbox-divisionen, har i flera inlägg på Twitter klargjort att Windows alltid kommer vara en öppen plattform"

Windows är knappast en öppen plattform enligt många. Tycker det är trist att Microsoft envisas med sin Windows Store när de lika gärna kan släppa sina spel på steam.

Att det inte är monopolmaktutövning än är ju knappast någon garanti för att det inte kommer bli det.
Microsoft har på alla sätt visat att de vill ha både konsumenter och utgivare på sin egen plattform som de har full kontroll över. Att det redan nu finns begränsningar, som beskrivs nedan, talar sitt tydliga språk.

Skrivet av Oneone:

Det går att publisera Win32-applikationer till Windows store, men det finns en begränsning på storlek har jag för mig. Så det ställer ju till problem.

Många som har problem med Gears också att man inte kan ändra i INI filer osv för den kontaktar servern varje gång du startar spelet och skriver över allt man har ändrat haha fail.

Skrivet av MagnusL:

Endast en delmängd av Win32 fungerar i en Windows store applikation. Det finns väldigt stora begränsningar som gör att Windows store endast duger till enklare applikationer.

---

Skrivet av Roffe:

Om du var spelutgivare och dessutom ägde plattformen som spelen körs på, skulle du då med glädje skänka en del av intäkterna till en konkurrent eller skulle du vilja att så mycket som möjligt gick ner i din egen ficka?

Valve jobbar mot samma mål med SteamOS, fast de börjar i andra änden.

Skrivet av THB:

Windows Store för spel och UWP är ännu i sin linda och som Microsoft gått ut med så skall de förklara mer om konceptet och hur deras strategi ser ut så att börja gnälla som en liten barnunge nu är bara löjligt.

Sedan så är det bara bra med konkurrens.

Är tyvärr mycket obefogat gnäll på Windows Store för att det är Microsoft.
Hade det varit Valve så hade Sweeney och andra Gabe-anhängare jublat istället.

Tyvärr så verkar det som att allt fler Steam-användare beter sig som Apple-älskare gjorde för några år sedan.

Att Microsoft agerar spelutgivare och OS-plattformsutgivare är något nytt. Dessa har varit separata entiteter förut. Kanske har de hållit sig undan förut av rädsla för antimonopoldomar mot sig, men har nu sett hur Google och Apple gör och tolkar det som grönt ljus.

Steam gör inte samma sak som Microsoft. Steam/Valve lever på spel, Microsoft gör så mycket mer och har en förkrossande stark ställning på hela datormarknaden. Vill man inte spela med Valve kan man spela med Sony, de flesta spelen finns där också. Men vill man inte skriva eller rita med Microsoft är valet betydligt svårare. Och uppenbarligen ska man snart inte längre kunna ha ena handen fri ens.

Både Apple och Steam är förhållandevis små, även i sina sammanhang.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Nu hänger jag inte med alls med vad du menar tror jag. Publiceras ett spel via steam så ska valve fortfarande ha en andel oavsett hur det såldes. För att steamworks ska få användas måste man publicera via steam, alltså blir det lika gratis som mat efter inträdeskostnaden på en buffé.

"It’s free: There’s no charge for bandwidth, updating, or activation of copies at retail or from third-party digital distributors."

https://www.steampowered.com/steamworks/index.php

"Cost to partners and users

$0 paid by partners for bandwidth
$0 paid by partners for updating and packaging
$0 paid by partners for Steam Cloud storage
$0 paid by partners for Steamworks features
$0 paid by partners for technical support
$0 paid by partners for retail activation and authentication
$0 charged to users for account and features"

– sid 5 https://www.steampowered.com/steamworks/SteamworksBrochure201...

Någon spelutvecklare/distributör får gärna dela med sig hur det går till för dem. Sen tar Valve såklart en andel för köpen som går genom Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Klart man vill det men då ska det göras bra också. Steam är vida överlägset Windows Store av det jag läst.

Det tog dock lång tid innan Steam blev som det är idag, och jag tycker fortfarande inte det är bra nog för att jag inte ska se programvaran som bloatware så jag tvingas skriva om genvägarna till spelen så man kan spela utan Steam igång. Man bör alltså låta Windows Store få lite tid att förbättras. Dock bör det gå snabbare än för Steam eftersom vägen är mer utstakad nu.

Jag föredrar idén bakom GOG, men tyvärr kan jag inte köpa alla spel den vägen. I längden hoppas jag att den digitala distributionen inte ska behöva vara så dyr för utvecklarna som det är genom Steam osv. Det vore bra med någon plattform som drivs av reklam eller något, då ju mer pengar som går till utvecklarna, desto större möjligheter finns det att utveckla bra spel och vara fristående från större företag som EA.

Permalänk
Medlem

Själv kan jag inte ens öppna Windows Store. Inget händer när jag klickar på kassen. Försökt med alla guider som verkar finnas för att fixa detta till synes rätt vanliga problem, men enda som hjälpt är att logga in på annat användarkonto och öppna store därifrån. Och det pallar jag inte göra dagligen direkt..

Men jag fattar ju varför denna plattform främjas. De vill ju att program som skapas för windows ska fungera på deras andra prylar och då säkert främst telefoner. Windows phone floppande kan ju till stor del tillskrivas avsaknaden av stöd från tredjepart.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Det stora problemet jag har med UPW är att spelen körs i en sandbox vilket i dagsläget gör att varken fraps eller shadowplay fungerar. Gör det också omöjligt att mäta frametimings och annat relevant för vettig benchmarking. För att inte tala om problemen med vsync. Rekommenderar att man lyssnar på PC perspectives podcast 389, där just detta diskuteras.

Förhoppningen är såklart att MS nu får tummen ur efter all denna uppmärksamhet på brister i dagens butik, och påskyndar sina ambitioner att vara en seriös spelare i det här segmentet.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu fuddar folk om Steam istället, du måste väl inte använda Steam-butiken för att sälja Steam/Steamworks-spel, och Steamworks är ju gratis. Det är samtidigt inga problem att släppa ett win32-spel på en eller flera av de andra distributionsplattformarna eller som nedladdning själv utan att Steam tar pengar. Steam/Steamworks är också tillgängligt på OS X och Linux/SteamOS. Att portera spel till en helt annan plattform som UWP/WinRT är ett stort jobb däremot. Så varför välja Windows Store om man måste bygga Windows Runtime-program?

Precis.

Skrivet av anon246659:

Tycker det är bra av Microsoft att de lägger energi på deras e-butik. Steam behöver konkurens!

Läs mitt inlägg ovan.

Skrivet av Petterk:

"It’s free: There’s no charge for bandwidth, updating, or activation of copies at retail or from third-party digital distributors."

https://www.steampowered.com/steamworks/index.php

"Cost to partners and users

$0 paid by partners for bandwidth
$0 paid by partners for updating and packaging
$0 paid by partners for Steam Cloud storage
$0 paid by partners for Steamworks features
$0 paid by partners for technical support
$0 paid by partners for retail activation and authentication
$0 charged to users for account and features"

– sid 5 https://www.steampowered.com/steamworks/SteamworksBrochure201...

Någon spelutvecklare/distributör får gärna dela med sig hur det går till för dem. Sen tar Valve såklart en andel för köpen som går genom Steam.

Och det är jäkligt mycket bättre än i princip alla andra skulle jag tro. Definitivt jämfört med konsoler.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Ironin när Gabbe newell kritiserar Microsoft för inlåsning och stängda plattformar när det är precis vad steam är 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Problemet är detta, "Windows 8.1 [Windows Store apps only]".

Microsoft introducerar nya API:er som endast kan användas av Windows Store applikationer, och samtidigt blir desktop API:er deprecated.
Ett bra exempel på detta är XInput, "XInput has been replaced by Windows.Gaming.Input for UWP, and if you're writing new input code, you should use Windows.Gaming.Input instead of XInput."
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/apps/mt28247...

Och Windows.Gaming.Input är självklart bara tillgängligt för Windows store applikationer.

Eller detta, "The following subset of Windows Runtime classes can be used in desktop apps."
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/dn55...

Genom att helt enkelt bara erbjuda nya API:er och funktionalitet för Windows Store applikationer så försöka Microsoft tvinga in utvecklare i deras stängda ekosystem. Vilket är vad Tim Sweeney varnar för.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410