Min Xperia M4Aqua har fullt minne, måste byta telefon igen?

Permalänk
Medlem

Min Xperia M4Aqua har fullt minne, måste byta telefon igen?

Jag köpte en ny telefon i Januari, en Xperia M4Aqua och jag känner mig grundlurad! Den ska ju ha bra minne men halva minnet är redan upptaget av sånt som byggts in i mobilen och inte går att ta bort. Har köpt till ett externt SD minneskort, men vad hjälper det när nästan inget går att lägga över där?!
Jag är riktigt besviken då jag inte kan ha de appar jag vill och hela tiden måste radera saker, minnet är så fullt att det inte går att uppdatera appar osv osv osv. Helt värdelöst! Förstår inte vad jag ska ha telefonen till öht !

Min förra mobil, Xperia Go hade jag aldrig några problem med. Den rymde hur mkt som helst, men den här Aqua är rena skiten!

Om jag vill köpa en ny mobil, vad ska jag kolla efter för att inte åka på samma nit igen? Det är ju ganska uppenbart att man inte kan lita på vad tillverkaren skriver ut under info på telefonerna, så hur försäkrar man sig om att mobilens minne inte redan är upptaget av tillverkarens grejer?

Jag vill helst bara ha en nyare Xperia version, då jag har trivts så bra med dessa förutom nu då med minnesproblemet..

Stort tack för alla tips och råd jag kan få!

Ps. Jag har provat att ta bort och flytta appar osv osv, men jag tycker inte att man ska behöva hålla på såhär hela tiden bara för att kunna rymma en ny app eller ta ett nytt foto med mobilen. Det ska funka automatiskt. Ds.

Mvh Odette!

Permalänk
Avstängd

Byta mobilen för att minnet är fullt? Det är som att slänga toan när den är full med skit istället för att spola.

Nej, men du får väl administrera en aning för att inte minnet ska ta slut direkt. Har du ett minneskort så borde ju alla bilder, video och liknande hamna där automatiskt om du har ställt in allt som det ska vara. Sen får du väl kolla i programhanteraren vilka appar som tar upp mest plats och fundera om du behöver alla dem. Jag har haft appar som inte gjorde så värst mycket och som jag inte använt på länge som ändå tog typ 1-2GB eller så. Flytta appar ger sällan någon större utdelning tyvärr då merparten ändå ligger kvar på det interna minnet, men för en del appar med mycket lokalt innehåll och som är byggda lite smart så kan det göra ganska stor skillnad. Sen finns det ju vissa saker i Android som tar upp plats "i onödan". Till exempel så kan bilder lagras dubbelt om du har någon form av molnsynkning för dem som Dropbox eller så, och det är ju helt onödigt då du ändå har kvar bilderna i telefonens galleri, på Samsung hette denna inställning något med cloud sync, kommer inte ihåg exakt.

Men din telefon är ju något av en budgetmodell och den har inte så mycket minne så det är något man får leva med. Alternativet är ju att köpa en telefon med mer minne, vilka brukar vara mycket dyrare förstås. Och det behöver inte vara så att denna telefonen är sämre än din tidigare, men du kanske använder fler appar nu, eller större appar, eller så tar du mer bilder eller så. Det är lätt att tro att systemet använder mer minne när det egentligen ofta är apparna som har växt eller bilderna som tar upp mer plats då de har högre upplösning eller så. Min första Android hade 16GB och det kändes enormt, som att det aldrig tog slut, sen nästa telefon så funkade det också rätt bra men efter ett år eller så så började det bli ganska fullt, och på min nuvarande som också har 16GB så räcker det knappt till något liksom.

Permalänk

Android M till M4 Aqua bör inte ligga så långt fram i tiden.
Eftersom denna version möjliggör att man kan formatera SD-kortet som internt minne så bör detta lösa dina minnesproblem utan att du behöver lägga pengar på en ny mobil.

Så avvakta och se om du inte nödvändigtvis behöver utrymme just nu, historiskt har Sony verkat släppt sina uppgraderingar i Mars, så med detta i åtanke bör det förhoppningsvis vara dags för release av Android M snart.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Infinite Wisdom:

Android M till M4 Aqua bör inte ligga så långt fram i tiden.
Eftersom denna version möjliggör att man kan formatera SD-kortet som internt minne så bör detta lösa dina minnesproblem utan att du behöver lägga pengar på en ny mobil.

Så avvakta och se om du inte nödvändigtvis behöver utrymme just nu, historiskt har Sony verkat släppt sina uppgraderingar i Mars, så med detta i åtanke bör det förhoppningsvis vara dags för release av Android M snart.

Det här låter ju helt underbart, min Xperia M4 har också gett varningar för lagringsutrymmet. Längtar efter den där uppdateringen.

Permalänk

Utrullningen av Android M (6.0) har börjat för Z3+, Z4 Tablet och Z5 idag.
Förhoppningsvis bör detta innebära att det inte är långt kvar innan även M4 Aqua får sin uppdatering.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10