Orolig över temperaturer efter installation av CM Hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

Orolig över temperaturer efter installation av CM Hyper 212 evo

Hej!

I veckan gick jag och inhandlade en Cooler Mastery Hyper 212 Evo med målet att byta ut min bulkkylare och kunna överklocka lite. Har hört att man med dagens processorer tjänar en del på just en mindre överklockning.

Utrustningen:

Intel i5-3570k @ 3,4ghz
ASUS P8Z77-V LX2
8GB DDR3
Geforce GTX 960

TIll min stora förskräckelse har mina idle-temperaturer inte sjunkit, utan snarare höjts. De brukade ligga kring 35-40, nu är de mycket mer dynamiska och rör sig mellan 37 och 64. När jag startar spel går de upp en del, men inte avsevärt. Jag körde ett intelburner test och då var de uppe i närmare 90.

Jag byggde mycket datorer i mina yngre dagar, men har helt lagt av och inte hållit på aktivt med varken datorbygge eller hård-/mjukvara överlag på närmare 13-14 år. Inget har förändrats, och jag är närmast säker på att jag satt på den rätt. Dröjer det några dagar innan den nya kylpastan gör sitt, eller vad är det frågan om? Jag vill överklocka till närmare 4ghz, och detta tänkte jag var möjligt med den nya kylaren.

Om någon kan ge mig lite råd eller insikt vore det ytterst tacksamt. Trevlig helg på er!

Permalänk
Hedersmedlem

@thelolz Det låter som att kylaren inte sitter helt korrekt, testa att montera om. Kom ihåg att riskornsmetoden inte fungerar särskilt bra på CM212.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Kent: Märkligt. Kan en kylare sitta säg, 70% korrekt? Vill minnas att en kylare antingen var korrekt monterad, eller icke korrekt monterad - alltså, var den inte korrekt monterad, märkte man av det bra mycket mer.

Vad menar du med att riskornsmetoden inte fungerar särskilt bra på denna? Bör jag använda mer kylpasta?

Permalänk
Medlem

Ja, du ska använda med pasta.

Så här gör du.
På din cpu lägger du ett riskorn som vanligt.

På din kylare lägger du pasta så det täcker allt. Sen tar du tex ett kreditkort och drar bort det överflödiga.
Det är inte en jämn yta som ligger mot din cpu. Det ska det vara. Det ska inte vara mycket pasta.
Så gjorde jag. Det funkade.

http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-2520482/solving-temperat...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem

@thelolz Om jag minns rätt är bottenplattan inte helt slät (rätta mig om jag har fel), dvs. kylpastan sprids inte ut lika bra som med en slät bottenplatta. Jag använder mig av kreditkortsmetoden när jag installerar sådana kylare (med skåror i bottenplattan).

90 grader låter ju lite väl högt. Vilken fläkt har du och låter du moderkortet styra varvtalet?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Fast det låter som kylaren är monterad fel än hur kylpastaappliceringen sker.

Permalänk
Medlem

@Kent: Jag har nu monterat om fläkten och tagit bort kylpastan samt satt på ny, både ett litet riskorn på processorn samt en tunn täckande yta på kylaren. Idle-temperaturen tycks ha lagt sig på mellan 34-40 nu. Jag ser ingen möjlighet i att ha monterat den fel nu. Jag spände åt skruvarna, och kylaren går knappt att rubba.

Ska kolla i bios hur fläktarna styrs.

Permalänk
Medlem

Finner ingen biosfunktion där jag manuellt kan ändra fläkthastigheten. Jag kör på den fläkten man fick med evo 212an.

Den ligger stabilt på 40-50 grader idle, och typ 55-60 i spel. Det känns märkligt högt, men jag kan verkligen inte se hur jag kan ha monterat den felaktigt. Jag har sett på 2-3 videos, och jag har följt varje steg. Skruvarna sitter där dom ska och inget är out of the ordinary så att säga.

Som ni ser på bilden har jag en chassifläkt som sitter mittemot, (tror inte att) det är möjligt för mig att montera den på andra sidan pga ram-minnen. Vet inte om det kan påverka kylningen?

http://imgur.com/OQfsUZh

Känner mig så otroligt dum och frustrerad. Trodde jag skulle klara detta galant även på äldre dagar :'(

Permalänk
Medlem
Skrivet av thelolz:

Finner ingen biosfunktion där jag manuellt kan ändra fläkthastigheten. Jag kör på den fläkten man fick med evo 212an.

Den ligger stabilt på 40-50 grader idle, och typ 55-60 i spel. Det känns märkligt högt, men jag kan verkligen inte se hur jag kan ha monterat den felaktigt. Jag har sett på 2-3 videos, och jag har följt varje steg. Skruvarna sitter där dom ska och inget är out of the ordinary så att säga.

Som ni ser på bilden har jag en chassifläkt som sitter mittemot, (tror inte att) det är möjligt för mig att montera den på andra sidan pga ram-minnen. Vet inte om det kan påverka kylningen?

http://imgur.com/OQfsUZh

Känner mig så otroligt dum och frustrerad. Trodde jag skulle klara detta galant även på äldre dagar :'(

Du bör vända fläkten på evo'n så att den suger ut luften från kylaren.
Annars jobbar fläktarna mot varandra.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Hedersmedlem

@thelolz Vilken riktning blåser cpu-fläkten? 55-60 grader låter helt ok, hur varm blir cpu:n vid stresstest?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

På en Hyper 212 Evo ska du ha två fläktar. Det gör faktiskt stor skillnad. Dom ska ha luftriktning mot chassifläkten. Dvs en som blåser luft och en som suger luft. Kallas för push/pull.
Har en själv på min Phenom II X6 1090T. Så har provat med en och två fläktar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@Kent: Är inte säker på vilken riktning den blåser, jag känner lite luft som blåses utåt när jag har fingret nära.

Den går upp till 75-81 grader vid stresstest (intel burn test) på high.

Bör tillägga att jag har det inställt på Turbo i Bios, som jag förstår jobbar processorn på 3.8 ghz just nu, men det står ändå 3.4.

http://imgur.com/WFcVhTA

Permalänk
Hedersmedlem

@thelolz

En bild säger mer än tusen ord

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@Kent: Ja, jag var lite rädd att svara på frågan. Kände mig lite dum.

Ser det som självklart att den blåser in luft mot kylaren: http://imgur.com/bOqzu50

Permalänk
Medlem
Skrivet av thelolz:

@screamin-daemon: Ja, jag var lite rädd att svara på frågan. Kände mig lite dum.

Ser det som självklart att den blåser in luft mot kylaren: http://imgur.com/bOqzu50

Ja du har fläkten helt fel. Så fel du kan ha den faktiskt.
Sätt den på andra sidan kylaren och så att den blåser genom kylaren.

Såhär är ideal för din kylare.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thelolz:

@screamin-daemon: Ja, jag var lite rädd att svara på frågan. Kände mig lite dum.

Ser det som självklart att den blåser in luft mot kylaren: http://imgur.com/bOqzu50

Fläkten är positionerad åt fel håll.

Permalänk
Medlem

@tudz: Du menar att jag bör flytta den åt andra sidan, eller menar du att jag också måste VÄNDA på den genom att använda de andra fästena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thelolz:

@zin105: Du menar att jag bör flytta den åt andra sidan, eller menar du att jag också måste VÄNDA på den genom att använda de andra fästena?

#16034920

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thelolz:

@zin105: Du menar att jag bör flytta den åt andra sidan, eller menar du att jag också måste VÄNDA på den genom att använda de andra fästena?

Fläkten fick väl inte plats på andra sida pga minnena?
Det du gör är att ha fläkten på den sidan du har nu, men vända den så den blåser åt andra hållet.

Ta loss fästen och fläkt från kylaren, låssa fläkten från hållaren, vänd fläkten, sätt den på fästet igen, sätt tillbaka fläkt och fäste på kylaren.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Hedersmedlem

@thelolz Det spelar ingen större roll vilken sida av kylaren du har fläkten på (kan skilja ett par grader) så länge att den blåser varmluften mot den bakre chassifläkten.
Dvs. du ska vända på fläkten, men du behöver inte nödvändigtvis att flytta den till andra sidan (fläkten kan ju krocka med höga minnen).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det är ju isf väldigt märkligt att CM packeterar en fläkt som från början är positionerad åt fel håll? Eller är jag ute och cyklar nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thelolz:

@zin105: Du menar att jag bör flytta den åt andra sidan, eller menar du att jag också måste VÄNDA på den genom att använda de andra fästena?

Samma sida av kylaren (vänster), men vänd på den. Spelar egentligen ingen roll vilken sida av kylaren den sitter sålänge den blåser mot baksidan av chassit. Det finns ett par kanaler med kablar på ena sidan av fläkten, det är åt det hållet den blåser.

Edit: Den är menad att monteras på andra sidan egentligen, därför du tror den är vänd åt fel håll.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thelolz:

Det är ju isf väldigt märkligt att CM packeterar en fläkt som från början är positionerad åt fel håll? Eller är jag ute och cyklar nu?

Hade du monterat kylaren på högersidan hade hade fläkten ju blåst åt rätt håll.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Kent: Det stämmer, antar jag. Har otroligt svårt att förstå logiken i detta. Jag hoppas för min skull att jag är bättre på andra saker här i livet!

http://imgur.com/BlPH1fU

Nu ser det, antar jag, bättre ut. Har fått ned temperaturen ytterligare c:a 10 grader. Den ligger stabilt på 35-40 i idle, med Turbo i bios. Bör jag köra turbo eller normal?

Stresstestet får upp den i mellan 68-75. Bättre, antar jag?

Permalänk
Hedersmedlem

@thelolz Asus Turbo-funktion överklockar CPU:n till runt 3.8Ghz (om jag minns rätt), låt den vara på så länge.

Temperaturen ser bra ut, kul att det löste sig

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Kent: Tusen tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Brukar inte automatiska överklockning resultera i väldigt hög volt till processorn? Det kan ju bidra till värmen.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

@Kent: Det stämmer att den överklockar till 3.8. Jag misstänker dock att något är skumt.

Volt, cpu-hastighet och temperaturerna hoppar fram och tillbaka varannan sekund i CPUID HWmonitor, t.ex. så går temperaturen från 33 till 38 till 42 tillbaka ner på 33 på 4 sekunder, det kan inte vara helt normalt? Cpu-hastigheten kan hoppa från 1,600 mhz till 3810 och volten går mellan 1100 något upp till 1261 inom samma intervall. Är det något mätfel eller något skumt med mitt moderkort? :/

Permalänk
Hedersmedlem

@thelolz Helt normalt att cpu-frekvensen "studsar" upp och ner, vilket i sin tur påverkar temperaturen/vcore. Det som händer är att cpu:n/kärnorna klockar ner sig vid låg eller ingen belastning, se speedstep.
Det finns mycket matnyttig information i Överklockningsguiden för Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswel.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...