Permalänk
Medlem

Tips på att sälja bil?

Kanske inte helt IT-relaterat, men...

Har haft en budgetbil(2000 årsmodell) i cirka 5 år nu. Sedan i julas har den 'klagat' på att det är dags för vartannatår-service och nu har en lambdasond gått sönder. I övrigt har den gått bra med strax under 9000 mil på mätaren.
Men nu är det snart dags för besiktning och jag känner inte riktigt att jag har tid att lägga ner på att fixa problemen ovan utan det är kanske dags att skiljas från den.
Kan tänka mig att jag får runt 10k för den om jag har tur och ska jag lämna in den för service och sonden så verkar de jag varit i kontakt med vilja ha en runt 7 till 11 tusen för detta.
Första gången jag säljer en bil dock så vad kan man behöva tänka på? Brukar det vara någon idee att slänga upp den på t.ex. Blocket eller är det lika bra att ringa någon av de som brukar annonsera i dagstidningarna att de köper oavsett skick?

Permalänk
Medlem

Det absolut viktigaste när man skall sälja en bil är, Inga pengar = Ingen bil.

DU som ägare skall posta ägarbytet, alternativt använda Trafikverkets app, då går bytet igenom direkt.

Ta alltid legitimation på den du säljer bilen till. Skriv den inte på nång "Kompis" eller släkting eller liknande. Endast den som är där och den som visar legitimation.

Sedan till annosen, bra bilder och beskrivande text.
Försök inte dölja problem, som då bevisligen kommer synas ganska lätt om någon provkör bilen.

Var ärlig, svara hellre "Jag vet inte", än att ljuga och sedan få äta upp det.

Rent garantimässigt så kan köparen inte göra något så fort den åkt därifrån. Så länge som du kör med öppna kort.

De som köper oavsett skick ger dåliga bud, testa med blocket först.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd

som sagts tidigare är bra och viktigaste är att DU som ägare skall posta ägarbytet och lägga ägarbeviset på postlådan =inte lämna bort ägarbeviset annars kan det bli en massa skit för din del

sen en person som köper en bil med fix vet oftast vad dom köper och åker till biltema/skroten köper en lampdasond och byter den själv för några hundringar och antingen åker i den själv eller säljer för att tjäna på det och brukar vilja veta en del saker som ...när är kamremmen bytt ..är det mycket rost och låter allt bra kommer dom och kollar och vet vad dom ska leta för fel så försök vara så ärlig som möjlligt för många blir annars irriterad ......var själv lite sugen att sänka en kille som sålde en el cheepo bil som såg bra ut på bild sen åkte vi 10mil för att kolla på den så hade dom rollat hela bilen med vägg roller och den såg skit ut vilket inte syntes på bild

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

fixa ägarbytet med transportstyrelsens app och byt ägare på 5 sekunder istället.

annars har jag väl inte så mycket att komma med, kolla runt om det går att fixa lambdasonden billigare från något annat ställe (typ beställa från tyskland) å gör servicen själv om du kan.

jag hade då städat ur bilen gjort den så ren och fin den kan bli sen gjort en annons på blocket med BRA bilder, den blir säkert såld ganska snabbt. (om det är rätt pris dvs)

Permalänk
Medlem

"Bilen behöver service... fan va drygt, jag säljer den istället!"

Nä men seriöst, oljeservice och byte av lambdasond tar inte många minuter hos en verkstad.

Vad är det för bil, där server samt byte + sond kostar upp till 11k på en verkstad? Vad för verkstad, märkesverkstad?

En lambdasond skruvas in i ett hål i avgasröret. Ser ut så här:

Hissa upp bilen, skruva av den gamla sonden och knäpp av den från kabeln/kontakten, i med nya i omvänd ordning. Rensa kod i bilens ECU.

Själva sonden kan man köpa begagnad från bildelsbasen, eller ny från eBay, beroende på bilmodell.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@pomelo: Har du inte Facebook? Det flesta städer brukar ha en sälj/köp grupp för orten. Fråga där ifall någon vill laga och serva bilen åt dig.

Permalänk
Avstängd

Nu gäller ju din fråga en bil som de allra flesta värderar till "ringa värde" dvs under 10K kronor. Men den åsikten är min personliga och för dig kanske 10K kronor är en förmögenhet. Men skit samma... här kommer några regler som åtminstone jag brukar hålla mig till som sålt hundratalet bilar på Blocket.

1. Blocket är en bra seriös sida så den kan jag rekommendera.

2. Ta snygga bilder på bilen... både inuti bilen och även utanpå.

3. Håll dig till sanningen i beskrivningen. Finns det defekter ex rost på bilen så skriv också detta i din beskrivning. Likaså om den fått nedslag hos bilprovningen. Skaffa gärna en mönsterdjupsmätare till däcken. Kostar några tior eller delas ut gratis av bensinmackar/däckfirmor och mät mönsterdjupen på däcken.

4. När det kommer en spekulant och vill provköra så be först att få se körkort. Har köparen inget körkort = VÄGRA PROVKÖRNING!

5. När affären är uppgjord så skriv ett riktigt köpeavtal. Köpeavtal i PDF-format finns gratis att tanka ner och printa ut på Blockets hemsida. Självklart är det kontanta slantar som gäller. Vid större summor vid ex över 100K kronor kan naturligtvis banköverföring accepteras.

6. Ägarbytet till Transportstyrelsen fyller ni i gemensamt. Se till att köparens personnummer överensstämmer med det som står på köparens körkort!

7. Ägarbytet till Transportstyrelsen SKICKAR DU IN!!! Överlämna aldrig detta papper till köparen och låt köparen posta detta viktiga papper utan det POSTAR DU!!!

Att sälja bil privat är enkelt. Tänk dock på att det tyvärr även finns bedragare. Acceptera ex ALDRIG köpare från utlandet. Köpare från ex Norden har jag själv accepterat flera gånger men det är ett annat kapitel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Rensa kod i bilens ECU.

Är det obligatoriskt vid byte av lambdasond?
För jag skall byta lambdasond i min käre chefs sons Peugeot.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Är det obligatoriskt vid byte av lambdasond?
För jag skall byta lambdasond i min käre chefs sons Peugeot.

/Lifooz

Har ingen koll på franska bilar överhuvudtaget, bara tanken på en fransk bil får mig att rysa av skräck

Som svar på din fråga så beror det på bil skulle jag tro. Lyser motorlampan på instrumentpanelen så måste felkoden tas bort för att lampan ska slockna. Tror inte den återställer sig själv bara för att sensorn inte felar längre.

Hur vet ni att det är en av lambdasonderna förresten?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Har ingen koll på franska bilar överhuvudtaget, bara tanken på en fransk bil får mig att rysa av skräck

Som svar på din fråga så beror det på bil skulle jag tro. Lyser motorlampan på instrumentpanelen så måste felkoden tas bort för att lampan ska slockna. Tror inte den återställer sig själv bara för att sensorn inte felar längre.

Hur vet ni att det är en av lambdasonderna förresten?

När jag tog bort den så var den helt trasig och igensatt.
Dock har det varit för kallt för att fixa bilen, men nu är det dags.

När det kommer till franska bilar så känns det som att det varierar.
Morsan långpendlade med en Renault Clio 06.
Den fick gå 35000 mil innan hon sålde den.
Det enda som byttes var olja och slitdelar som tändstift bromsar osv.
Men nog finns det riktiga jäkla skitbilar från Frankrike också.
Fy fasen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Ett tips jag glömde, städa och tvätta bilen.

Finns ingen enklare värdehöjare än en vältvättad och städad bil.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Ett tips, eller egentligen en sak som jag stör mig på när jag letar bil: Visa regnumret på bilderna, och gärna i texten också (underlättar sökning men det måste synas på bilderna också). För att jag ska kunna ta en bilannons seriöst måste jag kunna kolla upp bilen och då krävs regnumret.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av snajk:

Ett tips, eller egentligen en sak som jag stör mig på när jag letar bil: Visa regnumret på bilderna, och gärna i texten också (underlättar sökning men det måste synas på bilderna också). För att jag ska kunna ta en bilannons seriöst måste jag kunna kolla upp bilen och då krävs regnumret.

Amen.

Döljer man reg-numret så har man bara något att dölja och det är lika bra att vända om på direkten.
Ett reg-nummer är ju inte som ett personnummer precis...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra tips!

@PointMan Det är en gammal Skoda och faktiskt inte. Lokala märkesverkstaden ville ha ca 14000 för det hela så dem har jag räknat bort.
Sedan är det säkert lätt att byta själv, men jag känner inte att jag direkt har den kunskapsnivå som krävs. Eller tid för att uppnå detta.
Sedan får man titta på vad det kostar med parkering, skatt, försäkring, bensin med mera och då jag redan tidigare haft svårt att motivera den kostnaden vissa gånger då jag bor relativt centralt i en av Sveriges större städer så känns detta mest som droppen som fick bägaren att rinna över.

Det var faktiskt verkstaden som tog lägsta priset för service + byte som läste av och sa att det var lambdasonden. Åkte in på en verkstad nära när motorlampan började lysa och frågade om de kunde se vad det var. Han hade dock ingen ny sond tillgänglig direkt och tyckte inte det var någon idee att testa en generisk från t.ex. Biltema så jag fick priserna så kunde jag höra av mig om det blev aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Amen.

Döljer man reg-numret så har man bara något att dölja och det är lika bra att vända om på direkten.
Ett reg-nummer är ju inte som ett personnummer precis...

Beror på vad det är för fordon. Jag har alltid varit öppen med regnummer om det är en vardagsbil. Även då så står bilen på annan plats än där den är reggad sålänge annonsen finns uppe. När det gäller ovanligare bilar så är det mindre roligt när folk letar upp den och delar försvinner.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Amen.

Döljer man reg-numret så har man bara något att dölja och det är lika bra att vända om på direkten.
Ett reg-nummer är ju inte som ett personnummer precis...

Med regnumret får du ägarens namn, personnummer, adress, hemtelefon, civilstånd, vilka fler som bor i huset, vilka andra fordon hen äger, vilka fordon andra i hushållet äger, personens inkomst, etc etc.

Så hur är det inte som ett personnummer? Säljer man en lite roligare dyrare bil är det ju trist med påhälsning.
Säljer man en billig bil får man kontakt med så mycket efterblivna mongolider att man kanske inte heller vill de ska ringa klockan 2 på natten för att fråga hur många hjulbultar bilen har. Säljer jag nån billig bil (under 5k) så lägger jag bara ut e-mail och visar inget regnr, har lärt mig den hårda vägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ett tips, eller egentligen en sak som jag stör mig på när jag letar bil: Visa regnumret på bilderna, och gärna i texten också (underlättar sökning men det måste synas på bilderna också). För att jag ska kunna ta en bilannons seriöst måste jag kunna kolla upp bilen och då krävs regnumret.

Jo det är ganska irriterande.

Men de flesta seriösa lägger faktiskt ut numret.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

Med regnumret får du ägarens namn, personnummer, adress, hemtelefon, civilstånd, vilka fler som bor i huset, vilka andra fordon hen äger, vilka fordon andra i hushållet äger, personens inkomst, etc etc.

Så hur är det inte som ett personnummer? Säljer man en lite roligare dyrare bil är det ju trist med påhälsning.
Säljer man en billig bil får man kontakt med så mycket efterblivna mongolider att man kanske inte heller vill de ska ringa klockan 2 på natten för att fråga hur många hjulbultar bilen har. Säljer jag nån billig bil (under 5k) så lägger jag bara ut e-mail och visar inget regnr, har lärt mig den hårda vägen

Dom får väll egentligen fram samma info på telefonnummer eller går runt det igenom att ta kontakt med säljaren om någon skulle vilja ha fram information så den kommer alltid vara lätt att få tag i men en en oseriös säljare kan ha skatteskuld eller dragit tillbaka mätaren längre än förra bes eller saker som bilen inte är fullt betalad o.s.v är information dom flesta uppskattar att kunna kolla igenom bilregistret eller hur mycket skatten kostar och hur många ägare o.s.v bilen haft och lämna reg nummer är ingen större fara än än att ha annons ute

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

Dom får väll egentligen fram samma info på telefonnummer eller går runt det igenom att ta kontakt med säljaren om någon skulle vilja ha fram information så den kommer alltid vara lätt att få tag i men en en oseriös säljare kan ha skatteskuld eller dragit tillbaka mätaren längre än förra bes eller saker som bilen inte är fullt betalad o.s.v är information dom flesta uppskattar att kunna kolla igenom bilregistret eller hur mycket skatten kostar och hur många ägare o.s.v bilen haft och lämna reg nummer är ingen större fara än än att ha annons ute

Beror ju på om du har registrerat telnr eller ej, men mail är ju att föredra.
Skatteskulder ser du ändå inte på regnumret utan man måste ringa polisen för att kolla det, få som gör. Själv råkat köpa en bil med skatteskulld och stod ingenting om det under "fråg om annat fordon", utan det står ju bara årsskatt och beräknad återbetalning av skatt vid avställning.

Klart man kan ge ut numret på dussinbilar, men förstår helt klart folk som inte gör det. Och som sagt säljer jag en bil under 5k är det endast e-mail som gäller så kan man ringa upp de som verkar ha IQ över 15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Beror ju på om du har registrerat telnr eller ej, men mail är ju att föredra.
Skatteskulder ser du ändå inte på regnumret utan man måste ringa polisen för att kolla det, få som gör. Själv råkat köpa en bil med skatteskulld och stod ingenting om det under "fråg om annat fordon", utan det står ju bara årsskatt och beräknad återbetalning av skatt vid avställning.

Klart man kan ge ut numret på dussinbilar, men förstår helt klart folk som inte gör det. Och som sagt säljer jag en bil under 5k är det endast e-mail som gäller så kan man ringa upp de som verkar ha IQ över 15

Det var mindre än en månad sedan jag kolla upp en bil med skatteskulder och då stod det då på " fråga om annat fordon" och polisen?? Det räcker gott och väl med att ringa transportstyrelsen, säger dom att det är en del skulder så kan man ringa vidare till fogden.

Edit : här har du exakt vad som står om den ovannämnda bilen "Förfallen fordonsskatt/avgift, kr: 5073"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fax110:

Det var mindre än en månad sedan jag kolla upp en bil med skatteskulder och då stod det då på " fråga om annat fordon" och polisen?? Det räcker gott och väl med att ringa transportstyrelsen, säger dom att det är en del skulder så kan man ringa vidare till fogden.

Edit : här har du exakt vad som står om den ovannämnda bilen "Förfallen fordonsskatt/avgift, kr: 5073"

Det gällde iaf inte för 6 månader sedan så bra om det blivit ändrat, och ja i min kontakt med transportstyrelsen när jag försökte reda ut det och lösa den tidigare skulden så påstod de att de inte får ge ut ekonomiska uppgifter om andra och att det är därför de inte kan skriva ut något på "fråga om annat fordon". Så antingen är det ändrade regler väldigt nyligen eller så söker du på ditt eget fordon som du själv äger, då kan man få fram skulder och annat men då är dte ju liksom redan för sent. Frågade hur man ska kunna veta och svaret jag fick från transportstyrelsens kundtjänst var att man måste kontakta polisen innan fordonsköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Beror på vad det är för fordon. Jag har alltid varit öppen med regnummer om det är en vardagsbil. Även då så står bilen på annan plats än där den är reggad sålänge annonsen finns uppe. När det gäller ovanligare bilar så är det mindre roligt när folk letar upp den och delar försvinner.

Japp.
Eftertraktade bilar skall man inte visa regnummer på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pomelo:

Kanske inte helt IT-relaterat, men...

Har haft en budgetbil(2000 årsmodell) i cirka 5 år nu. Sedan i julas har den 'klagat' på att det är dags för vartannatår-service och nu har en lambdasond gått sönder. I övrigt har den gått bra med strax under 9000 mil på mätaren.
Men nu är det snart dags för besiktning och jag känner inte riktigt att jag har tid att lägga ner på att fixa problemen ovan utan det är kanske dags att skiljas från den.
Kan tänka mig att jag får runt 10k för den om jag har tur och ska jag lämna in den för service och sonden så verkar de jag varit i kontakt med vilja ha en runt 7 till 11 tusen för detta.
Första gången jag säljer en bil dock så vad kan man behöva tänka på? Brukar det vara någon idee att slänga upp den på t.ex. Blocket eller är det lika bra att ringa någon av de som brukar annonsera i dagstidningarna att de köper oavsett skick?

Kan tipsa om motormännens avtal:
https://www.motormannen.se/common/docs/Juridik/Koepeavtal_201...
Har med det som är viktigt.

Permalänk
Medlem

Kan väll flika in lite också då jag inte tror jag såg ngn skrev något om detta.

Ta inte bilderna utanför ditt hem, alltså uppfarten eller bostadsparkeringen utan dra ut till hamnen eller ngt och knäpp några bilder istället. Speciellt om det är en "sommarbil" eller modell finare.

Reggnummer på en Volvo V70 är la inga problem att visa men om man sitter på en Corvette, Stingray eller annan "sommarbil" så tycker jag man ska redigera bort dessa i paint.

Som många andra skrivit också så är det rätt viktigt att tvätta bilen/polara upp den och städa ur den helt innan man säljer den. En bil som är skitig/det följer med en skitig penna i är inte kul för en köpare och det är många gånger vi kunnat pruta ner några hundringar/tusenlappar på detta.

Betala dem där extra kronorna för extra bilder! En säljare som lägger in 4bilder i 1 känns inte så seriösa och känns rätt snåla (tänk då på servicen på bilen som kanske är lika dålig/budget vätskor etc).

Skriv två "köpebevis" eller vad man säger "bil i bef skick" etc som båda signerar och tar varsin av.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

Beror ju på om du har registrerat telnr eller ej, men mail är ju att föredra.
Skatteskulder ser du ändå inte på regnumret utan man måste ringa polisen för att kolla det, få som gör. Själv råkat köpa en bil med skatteskulld och stod ingenting om det under "fråg om annat fordon", utan det står ju bara årsskatt och beräknad återbetalning av skatt vid avställning.

Klart man kan ge ut numret på dussinbilar, men förstår helt klart folk som inte gör det. Och som sagt säljer jag en bil under 5k är det endast e-mail som gäller så kan man ringa upp de som verkar ha IQ över 15

Japp men är ju inte svårt att hitta ändå och bara säga jag kommer och kollar på bilen vart bort du så är det lika kört och dom skulle med kunna köpa en 199kr telefon och köra oreggat nummer och i vilket fall så är risken minst lika stor att nån kollar bilen när man använder den och sen med reg nummer spelar det ingen roll om det är bilregistret eller polisen för i vilket fall måste man ha ett reg nummer för att kolla dom

Skulle jag köpa en bil allrahelst billig och ser nån som inte visar reg nummer så skulle jag bli skeptisk och tänka att personen vill dölja nått annat ....men håller med när det ringer någon iq15 kan man bli jävligt less och har själv fått nått svar på billig bil jag haft ute för 10k där nån vill betala 5000 och har ett slutsteg en telefon + en halvtrasig laptop som man kan få i stället för dom sista 5k men är bara att be dom fara och flyga om dom inte lägger 10k i handen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Jo det är ganska irriterande.

Men de flesta seriösa lägger faktiskt ut numret.

Jo, jag skulle vilja påstå att alla seriösa har med regnumret på sina bilder, i mina ögon i alla fall.

Skrivet av Klubba:

Beror ju på om du har registrerat telnr eller ej, men mail är ju att föredra.
Skatteskulder ser du ändå inte på regnumret utan man måste ringa polisen för att kolla det, få som gör. Själv råkat köpa en bil med skatteskulld och stod ingenting om det under "fråg om annat fordon", utan det står ju bara årsskatt och beräknad återbetalning av skatt vid avställning.

Klart man kan ge ut numret på dussinbilar, men förstår helt klart folk som inte gör det. Och som sagt säljer jag en bil under 5k är det endast e-mail som gäller så kan man ringa upp de som verkar ha IQ över 15

Fråga om annat fordon är bra men exempelvis biluppgifter.se sammanställer uppgifterna därifrån med andra så man får mycket mer info om exempelvis mätarställningar vid de tre senaste besiktningarna och så, inte alla uppgifter helt komplett men bättre än fråga på annat fordon i alla fall. Och/eller så ringer man transportstyrelsen för att få lite mer detaljer.

Skrivet av Svensktiger:

Japp.
Eftertraktade bilar skall man inte visa regnummer på.

Det beror förstås på, men jag tycker nog att regnumret är viktigt i de flesta fall för att man ska tas som en seriös säljare. Som nedan säger så kommer ju spekulanter på bilen ändå att se regnumret när de tittar på eller provkör bilen liksom. Det är ju en offentlig uppgift precis som personnummer och så. Har man en helt unik bil som är värd en massa pengar så kanske det spelar mindre roll dock då köparen måste vara väldigt intresserad för att ens överväga det, men det gäller inte typ alla "Helt unik Honda Civic med jättehäftigt kjolpaket...".

En V70 eller Passat med utsuddat regnummer antyder att det är en bedragare och då är jag, och uppenbarligen många med mig, inte intresserad. Sen räcker förstås inte det för att veta att det är en seriös köpare. Teknikens värld hade ganska nyligen en intressant artikel där de hittade en bil som hade skruvad mätarställning på blocket och där det mesta såg bra ut på pappret, dock franns det ju en del tecken som att personen som visade bilen inte var den registrerade ägaren och så. Problemet är ju större på nyare bilar som inte hunnit besiktigas flera gånger, och därmed har man inte några tillförlitliga uppgifter om mätarställning över tid, men det gör det bara än viktigare att kolla upp både bil och köpare.

Skrivet av lord_vasagos:

Japp men är ju inte svårt att hitta ändå och bara säga jag kommer och kollar på bilen vart bort du så är det lika kört och dom skulle med kunna köpa en 199kr telefon och köra oreggat nummer och i vilket fall så är risken minst lika stor att nån kollar bilen när man använder den och sen med reg nummer spelar det ingen roll om det är bilregistret eller polisen för i vilket fall måste man ha ett reg nummer för att kolla dom

Skulle jag köpa en bil allrahelst billig och ser nån som inte visar reg nummer så skulle jag bli skeptisk och tänka att personen vill dölja nått annat ....men håller med när det ringer någon iq15 kan man bli jävligt less och har själv fått nått svar på billig bil jag haft ute för 10k där nån vill betala 5000 och har ett slutsteg en telefon + en halvtrasig laptop som man kan få i stället för dom sista 5k men är bara att be dom fara och flyga om dom inte lägger 10k i handen

Jo, det problemet kommer ju på blocket och liknande hur man än gör liksom. Jag sålde en helt ny telefon i kartong för några år sedan, ville ha 3500 när den kostade typ 5500 ny, och ändå ringde och mailade folk med bud på typ 1000 eller byte mot köksmaskiner eller liknande. Idioter kommer man liksom inte ifrån.