Hur svårt är black desert att komma in i?

Permalänk

Hur svårt är black desert att komma in i?

För er som spelat det, sett på lite olika ställen att folk bli förvirrade över vad dom ska göra osv.
Funderat på att köpa det, men tvekar pga att jag lätt blir uttråkad när jag känner att jag saknar mål i ett spel.
Ni som spelat, vad tycker ni so far?

Permalänk
Medlem

Jag gillar det skarpt än så länge, för mig hade det gärna fått vara ännu mer avancerat. Men då gillar jag pysslandet kring tradeskills och så får man lite sköna avbrott med fighting uppdrag.

Main storyn är lite meh, svårt att få någon djupare känsla för den tycker jag. Har inte gått med i någon guild än, räknar med att spendera en hel del tid med det och PvP senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill gärna höra fler åsikter även jag, är grymt sugen på att införskaffa spelet nämligen.. men tvekar lite fortfarande

Permalänk
Medlem

Är personligen nästan less på spelet, det känns som ett glorifierat single player MMO med Zergs som end game.

Avsaknad av funktioner som att byta saker mellan spelare gör mig så otroligt less på spelet, önskade jag visste om denna detalj innan jag själv började spela spelet.

Just nu är det mer eller mindre meningslöst att spela med vänner, då så got som ALLT förutom combat är solo relaterat och med tanken på hur viktigt crafting & gathering överlag är i spelet så känns det som något rejält fundamentalt fel, speciellt med ett spel som försöker vara ett sandbox spel.

Får själv se hur många mer dagar jag kommer spela men just nu tappar man bara mer och mer av suget för det då förutom kombat/zergs går det inte spela ihop och hjälpa varandra alls.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Asch. :/ Less på alla dessa överdrivet instanserade MMO som är singleplayer i allt utom raids så vågade hoppas lite på detta.

Permalänk
Medlem

Inte så värst alls, gäller att välja fokus.

Det är svårt om du vill lära dig allt på en gång men det behöver du inte göra. Att du kan göra mat till dina pets och häst betyder tex inte att du måste det, går bra att köpa hos vendor eller på ah. Du kan välja att fokusera på lvlandet och att med blackstones förbättra gear men, du bör se en youtube vid om node systemet för att sälja dina saker till bättre värde.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Vill gärna höra fler åsikter även jag, är grymt sugen på att införskaffa spelet nämligen.. men tvekar lite fortfarande

Jaga ett guest pass av någon? Om du inte hittar någon i Sverige så prova Reddit. Nackdelen där är att många fler fråga än de som har.
https://www.reddit.com/r/blackdesertonline/comments/48t99o/gu...

Permalänk
Medlem

Det känns inte speciellt casual faktiskt. Letar man efter ett nytt WoW så får man leta vidare för detta är verkligen extremt olikt WoW på alla sätt. Dels tangentbordkombinationerna för att utföra skills (kan även dras till actionbars) samt alla combos. Alla klasser verkar ha spells som inte liknar varandra speciellt mycket. Sen finns allt det där med trading, housing, crafting som är hyfsat invecklade system vad jag förstått.

Endgame dock är en annan femma för det finns inga raids eller dungeons utan nästan bara PvP och gillar man inte PvP så får man döda weekly bosses, göra world events, crafting, grinding osv.

Slutligen är det verkligen ett snyggt spel men hanteringen av LOD är vansinnigt kasst implementerad och kan vara väldigt störande för vissa. UI:t är väldigt plottrigt och det händer saker överallt vilket kan vara lite överväldigande.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Buio:

Jaga ett guest pass av någon? Om du inte hittar någon i Sverige så prova Reddit. Nackdelen där är att många fler fråga än de som har.
https://www.reddit.com/r/blackdesertonline/comments/48t99o/gu...

Man kan ju inte direkt fråga efter guest pass här, och reddit tråden har över 3,5k personer som frågar så nog out of luck där

Skrivet av Mocka:

Det känns inte speciellt casual faktiskt. Letar man efter ett nytt WoW så får man leta vidare för detta är verkligen extremt olikt WoW på alla sätt. Dels tangentbordkombinationerna för att utföra skills (kan även dras till actionbars) samt alla combos. Alla klasser verkar ha spells som inte liknar varandra speciellt mycket. Sen finns allt det där med trading, housing, crafting som är hyfsat invecklade system vad jag förstått.

Endgame dock är en annan femma för det finns inga raids eller dungeons utan nästan bara PvP och gillar man inte PvP så får man döda weekly bosses, göra world events, crafting, grinding osv.

Slutligen är det verkligen ett snyggt spel men hanteringen av LOD är vansinnigt kasst implementerad och kan vara väldigt störande för vissa. UI:t är väldigt plottrigt och det händer saker överallt vilket kan vara lite överväldigande.

Hur exakt är LOD kasst implementerat? Kan du ge något exempel?:o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord Fuzzyboots:

Man kan ju inte direkt fråga efter guest pass här, och reddit tråden har över 3,5k personer som frågar så nog out of luck där

Hur exakt är LOD kasst implementerat? Kan du ge något exempel?:o

Du går på en väg och ser ett träd i horisonten. Du går mot trädet och det hinner "byta skepnad" säkert 7-8 gånger innan du kommer fram till det, samma med gräs och andra objekt. Förstår att tekniken måste finnas där men har för mig man kan göra transitionen mellan lågdetalj och mediumdetalj mjukare.

Du kan se lite exempel här även om Youtube kompressionen gör att det är svårt att se exakt och det är värre i verkligheten.
https://www.youtube.com/watch?v=IR6fPxRKF1M

Finns en funktion som heter High-Level detail som hjälper lite men å andra sidan halverar den din FPS så det är frågan vad man tycker är värt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord Fuzzyboots:

Man kan ju inte direkt fråga efter guest pass här, och reddit tråden har över 3,5k personer som frågar så nog out of luck där

Det stämmer, nog enklare om man hittar en mindre gemenskap eller ställe att fråga på. Just nu är det många som vill testa också.

Permalänk
Medlem

Så här ser det mer eller mindre ut, high end mode gör det lite bättre men inte med mycket faktist.

Städer med mycket spelare gör saken många ggr värre en videon också.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

@MugiMugi: Exakt så ser det ut för mig med standardinställningar (Slightly High eller Very High)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Buio:

Tack för tipset, har postat på reddit så får vi väl se om någon känner sig vänlig nog att dela ut ett gästpass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Tack för tipset, har postat på reddit så får vi väl se om någon känner sig vänlig nog att dela ut ett gästpass

Det kommer nog bli lättare om ett tag, alltså att få tag på ett gästpass. Det finns en tråd på deras officiella forum, men det verkar som han som skapa den lovat lite mycket.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt sugen på att testa detta.
Så finns det någon som har ett guestpass över?
Snälla

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk

Skickat via PM

Nedladdningslänk av klienten
http://akamai-gamecdn.blackdesertonline.com/live001/game/down...

Permalänk

Jag har en 7-dagars testnyckel om någon vill prova, skicka PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Förstår att tekniken måste finnas där men har för mig man kan göra transitionen mellan lågdetalj och mediumdetalj mjukare.

Japp, det kan man definitivt. Man kan antingen köra en fade, warp (warp är däremot rätt krävande) eller ha fler LOD nivåer. I videon var däremot ett stort problem att mycket inte ens hade LOD nivåer utan hade istället bara en drawdistance. Men din slutsats var iaf korrekt, det är en dålig implementerad/konfigurerad LOD. Kör dem såpass aggressiv LOD så behöver man en bra transiton mellan olika nivåer. Sedan var det ingen höjdare att de inte ens hade LOD på allt (som iaf behövde det) utan väldigt mycket bara dök upp och försvann.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Japp, det kan man definitivt. Man kan antingen köra en fade, warp (warp är däremot rätt krävande) eller ha fler LOD nivåer. I videon var däremot ett stort problem att mycket inte ens hade LOD nivåer utan hade istället bara en drawdistance. Men din slutsats var iaf korrekt, det är en dålig implementerad/konfigurerad LOD. Kör dem såpass aggressiv LOD så behöver man en bra transiton mellan olika nivåer. Sedan var det ingen höjdare att de inte ens hade LOD på allt (som iaf behövde det) utan väldigt mycket bara dök upp och försvann.

Oj det var längesedan jag skrev detta Tack för svaret. Nu lirar jag inte BDO längre men det kanske blivit bättre?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Oj det var längesedan jag skrev detta Tack för svaret. Nu lirar jag inte BDO längre men det kanske blivit bättre?

Ingen aning, har aldrig spelat BDO. Kollade bara på videon du länkade och skrev ner min kunskap och erfarenhet med LOD. Har svårt att inte fylla på med den tekniska bakgrunden till diskussioner jag ser i hopp om att någon finner det lika intressant som jag, vilket iofs är troligen sant för merparten utav Sweclockers stammisarna.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Ingen aning, har aldrig spelat BDO. Kollade bara på videon du länkade och skrev ner min kunskap och erfarenhet med LOD. Har svårt att inte fylla på med den tekniska bakgrunden till diskussioner jag ser i hopp om att någon finner det lika intressant som jag, vilket iofs är troligen sant för merparten utav Sweclockers stammisarna.

Aha Ja, LoD är en väldigt viktig grej i spel tycker jag och hjälper verkligen till att bidra till känslan av att ett spel är verklighetstroget. Absolut, tycker allt sådant är intressant.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Köpte spelet nyss på steam sale för 4,99€, ska bli intressant att prova.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360