Hur fixa hörlursuttag på TV som inte har ett sådant från början?

Permalänk

Hur fixa hörlursuttag på TV som inte har ett sådant från början?

Jag vill skulle vilja ha TV-ljudet kopplat till min stereoanläggning som ej har fjärrkontroll. Men min nuvarande TV har inte något audio-uttag som ändrar nivå när jag justerar volymen med TV-fjärrkontrollen. Den saknar alltså ett hörlursuttag.

Men man kanske kan fixa ett hörlursuttag själv på TV'n om man är lite händig?
Någon som vet hur man kopplar in det i så fall?

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.

Permalänk
Medlem

Har du scart på TV, då kan du eventuellt ta ut ljudet där.
Märke och modell på TV'n hjälper oss att komma med ideer.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Du har väll HDMI eller Optisk ut? koppla in någon av dem i din förstärkare och ta ut ljudet där? sen koppla in hörlurarna i förstärkaren?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Jag behöver som sagt en audiosignal från TV'n som ändrar signalstyrka när jag ändrar volymen med TV-fjärrkontrollen ...

TV'n är en LG 42PJ350N.

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calle_o_swe:

Jag behöver som sagt en audiosignal från TV'n som ändrar signalstyrka när jag ändrar volymen med TV-fjärrkontrollen ...

TV'n är en LG 42PJ350N.

ja? HDMI? beror på om du har ARC eller inte. TVn och förstärkaren måste ha stöd för det, jag har det och jag kan ändra ljudet med tv-fjärren eller med förstärkarfjärren.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

ja? HDMI? beror på om du har ARC eller inte. TVn och förstärkaren måste ha stöd för det, jag har det och jag kan ändra ljudet med tv-fjärren eller med förstärkarfjärren.

Förstärkaren har bara RCA-ingångar.

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.

Permalänk

Någon som vet något bra elektonik-forum där man kanske kan bli hjälpt med kopplingsschema för hörlursuttag?

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.

Permalänk
Skrivet av calle_o_swe:

Någon som vet något bra elektonik-forum där man kanske kan bli hjälpt med kopplingsschema för hörlursuttag?

En avvägning mellan trixighet och generell användbarhet borde vara att ta signalen från TVns slutsteg och köra den genom en spänningsdelare och därefter ut genom ett hörlursuttag i lämplig dimension. Beroende på hur slutsteget fungerar så kan det gå att använda ett hörlursuttag med brytande funktion som kopplar ljudet vidare till högtalarna i TVn när ingen hörlur är inkopplad, men för att vara på den säkra sidan är det nog bäst att montera en flerpolig brytare med två lägen och använda denna för att välja var ljudet ska ut.

Permalänk
Inaktiv

Testat om volymen kan ändras när du går via Blåtand? Finns billiga Blåtands-mottagare som sedan ger ut 3.5mm eller RCA att gå till förstärkaren.

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Testat om volymen kan ändras när du går via Blåtand? Finns billiga Blåtands-mottagare som sedan ger ut 3.5mm eller RCA att gå till förstärkaren.

Bluetooth finns endast på dom större 50/60PK5**-modellerna ...

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.

Permalänk
Bildexpert 📺

@calle_o_swe: Det finns produkter som gör det du efterfrågar. Plockar ljudet via ARC från TV:n och lyder TV:ns fjärrkontroll:

https://www.digitaltvexperten.se/artikel.php?k=962&p=4151

Inte testat eller sett i verkligheten dock.

Edit: Såg nu att du har en äldre plasma utan ARC. Då finns det ingen enkel lösning eftersom du endast får ut linjenivå. Ifall den TV:n ens har optiskt ut.

Permalänk
Medlem

https://www.avforums.com/threads/lg-audio-out-via-scart.14877...

You can get Audio (and picture) from the SCART as you have suggested. it is a line out though and will not be controllable by the TV volume.

Att bygga ett hörlursuttag är nog enklare sagt än gjort. Skulle gissa att du får börja titta på hur högtalarna i TV'n är kopplade, och se om du kan stjäla en ljudsignal där någonstans. Men, jag gissar att du egentligen inte vill ha ljud från TV:ns inbyggda högtalare samtidigt.
Om du inte vill byta ut din förstärkare så hade jag nog börjat leta efter en dac, eller ett försteg, med volymkontroll.

Edit: Ta ut ljudet via SCART till en sådanhär
http://www.ebay.com/itm/Preamplifier-Board-Kit-PGA2311U-3-Inp...

Permalänk
Bildexpert 📺

Grundproblemet är utan lösning. Modifiera ett högtalarsteg i en gammal budgetplasma för att driva en lågnivåsignal som skickas till vad jag förmodar (rätta mig om jag har fel) är en förstärkare av lite bättre sort? Låter som en reparation eller kortslutning på ingående.

I sådan här situationer är det lätt hänt att man blint stirrar in sig på en specifik lösning. Varför måste ljudet komma från just TV:n till exempel? Om allt du gör är att stirra på linjär-TV kanske en simpel digitalbox löser exakt alla problem.

Permalänk
Medlem

Här har du

Oj.. såg nu att din stereo inte har fjärrkontroll. Men kan den ha en?
Isf köp en multikontroll och styr ljud och tv från den. Finns för 99Kr på Jula tex.
Så gör jag.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Bildexpert 📺

@SCORPIUS: Ger endast linjenivå ut och lyder inte någon fjärrkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calle_o_swe:

Förstärkaren har bara RCA-ingångar.

Knepiga är att om du kopplar på en signal från TV och pumpar upp signalen med TV volymkontroll blir att RCA ingången på förstärkaren överstyrs väldigt lätt, sådana här ingångar är inte tänkt för detta och fungerar inte bra så.

Annars är det ju inga konstigheter att koppla från TV på detta sättet, en kontakt lite kabel och en lödpenna.

Men du kan också göra på samma sätt om du vill koppla direkt till ett par hörlurar, lägg till en omkopplare kanske som kan stänga av TV egna högtalare också

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Jag tror TS visst har en hörlurs-utgång på sin tv. Leta ordentlig/kolla instruktioner.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Grundproblemet är utan lösning. Modifiera ett högtalarsteg i en gammal budgetplasma för att driva en lågnivåsignal som skickas till vad jag förmodar (rätta mig om jag har fel) är en förstärkare av lite bättre sort? Låter som en reparation eller kortslutning på ingående.

I sådan här situationer är det lätt hänt att man blint stirrar in sig på en specifik lösning. Varför måste ljudet komma från just TV:n till exempel? Om allt du gör är att stirra på linjär-TV kanske en simpel digitalbox löser exakt alla problem.

Så långt som att modifiera slutsteget i TV'n hade jag inte tänkt gå. Men kan det kanske gå att koppla in sej på högtalarkablarna i TV'n? Via någon typ av enklare spänningsdelare för anpassning av signalen? Hörlursuttag med inbyggd brytare finns väl att köpa?

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Oj.. såg nu att din stereo inte har fjärrkontroll. Men kan den ha en?

Nej

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calle_o_swe:

Det var ju synd.
Är det en väldigt bra stereo? Så bra att du inte vill ersätta den med tex en begagnad med fjärr, HDMI och allt lull lull som nyare har?
Går att få tag på väldigt billigt.

Jag skulle iaf hellre gjort det och löst allt innan jag " Men kan det kanske gå att koppla in sej på högtalarkablarna i TV'n"

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av calle_o_swe:

Så långt som att modifiera slutsteget i TV'n hade jag inte tänkt gå. Men kan det kanske gå att koppla in sej på högtalarkablarna i TV'n? Via någon typ av enklare spänningsdelare för anpassning av signalen? Hörlursuttag med inbyggd brytare finns väl att köpa?

Nej. Du kan inte köra starktström in i linjeutgången på din förstärkare. Du förstör förstärkaren.

Som skrivet innan - fundera på vilken situation du ska lösa, inte på vad du tror behövs. Lösningen kanske är enkel. Men så länge du lägget all fokus på att få ljudet från TV och att det ska regleras över TV:ns fjärrkontroll har du krympt antalet lösningar till nära noll.

Det som kan fungera är separata DAC:ar med inbyggt försteg/fjärrkontroll. Men då har du en sparat fjärrkontroll enbart för volymen. Och inte allt för många produkter att välja mellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag tror TS visst har en hörlurs-utgång på sin tv. Leta ordentlig/kolla instruktioner.

Nej det har den inte. Källa: http://www.lg.com/us/support-product/lg-42PJ350

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av calle_o_swe:

Jag vill skulle vilja ha TV-ljudet kopplat till min stereoanläggning som ej har fjärrkontroll.

Skrivet av calle_o_swe:

Förstärkaren har bara RCA-ingångar.

TS kanske skulle fundera på att uppgradera sin ljudanläggning till något bättre, till något som har fjärrkontroll och även digitalt ljud in.

tex.
http://www.siba.se/ljud/forstarkare/surroundforstarkare/onkyo...
En billig enkel 5.1 förstärkare, som de nu sänkt priset på.
Häng på några hyggliga högtalare, så har man nog en ganska bra ljudanläggning.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

bästa lösning är bara att plocka signalen innan drivsteget i TVn, kräver ritning, några billiga komponenter och kunskap, samt den utrustning som förmodligen redan finns om de tidigare delarna har anskaffats.

för en mindre bra, men betydligt enklare lösning finns adaptrar för sånt här.

se bara till att strömförsörjningen till den är av rejält bra kvalitet, annars kan det bli mer störljud än välljud.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

bästa lösning är bara att plocka signalen innan drivsteget i TVn, kräver ritning, några billiga komponenter och kunskap, samt den utrustning som förmodligen redan finns om de tidigare delarna har anskaffats.

för en mindre bra, men betydligt enklare lösning finns adaptrar för sånt här.

se bara till att strömförsörjningen till den är av rejält bra kvalitet, annars kan det bli mer störljud än välljud.

Kanske ska prova med en sådan adapter. Kanske inte den bästa lösningen, men den passar min för tillfället ansträngda ekonomi. Det borde i alla fall inte låta sämre än mina misshandlade TV-högtalare.

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.