Asrock kringgår Intels clockblockad med nya moderkort

Permalänk
Medlem

Härligt att de fortsätter stå upp för oss konsumenter mot intel's kapitalistförtryck!

Men.. Det känns som om intel bara behöver uppdatera Microcode/revision av processorn för att se till att endast deras söndestrypta interna klockgenerator används. Fast vi får se.. Nu har de redan ögonen på sig och frånsett neoliberalister så tycker e flesta att intel är väl gnälliga i frågan, och det kan få oerhört "internetgenomslag" om intel blockerar igen, så vi får väl se om de törs Hoppas inte...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

tänkte på denna som borde kunna gå att överklocka en del med

http://www.inet.se/produkt/5311104/intel-core-i5-6400-2-7-ghz...

Är inte hela grejen att i3:an går att överklocka, I5:an utan K är väl näsan lika dyr som den med K?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Japp låter riktigt bra när en massa icke K modeller lämnas tillbaka trasiga pga av överklockning av icke K modeller = priserna kan gå upp ännu mera..
Finns nog en anledning till att dom ej är K märkta och klarar nog ej lika mycket överklickning som K modellerna..

Ska jag överklocka en cpu och behålla garantin som täcker just sånt köper jag K märkta Intel cpu..

Det är extremt synd att inte fler konsumenter inser att det är emot garantin att överklocka oavsett om det är möjligt eller ej.
Och ja, det finns en anledning till att vissa prollar är k-märkta - och gissa vad det är...? Jo, Intel kan ta mer pengar eftersom det ger möjligheten att överklocka. Priset är inget annat än upptrissat av att Intel låst resten av prollarna, och har absolut ingenting med hur chippet presterar eller att de skulle klara mer än andra.

Du förlorar garantin så fort du går över standard specs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

ASRocks moderkort med extern klockgenerator lär säkert kostar upp emot 2000kr, medan ett "standard" moderkort med H170 chipset går att köpa för 1000kr. Samtidigt skiljer det 500kr mellan billigaste i5an och en 6600k. Jag hade ifall valt det senare alternativet.

jo jag såg nu att nuvarande version av b150 versionen kostar 1300kr.. det får man ju z170 moderkort för!

men asrock kanske släpper ett nytt moderkort som t.ex. z97 anniversary för en lägre prislapp med b150 chipsetet och denna funktionen senare? då får man mycket prestanda per krona speciellt ihop med i3an

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Det är extremt synd att inte fler konsumenter inser att det är emot garantin att överklocka oavsett om det är möjligt eller ej.
Och ja, det finns en anledning till att vissa prollar är k-märkta - och gissa vad det är...? Jo, Intel kan ta mer pengar eftersom det ger möjligheten att överklocka. Priset är inget annat än upptrissat av att Intel låst resten av prollarna, och har absolut ingenting med hur chippet presterar eller att de skulle klara mer än andra.

Du förlorar garantin så fort du går över standard specs.

Är det inte så att en viss serie testas och det avgör om det är K märkt eller inte..Kan ha fel.

Nåt jag dock ej förstår hur folk ej fattar hur man driver ett företag..Självklart handlar det om stålar..Ska sen något annat företag fixa en massa tweaks så det andra företaget kanske förlorar pengar på detta tycker iallafall jag är fel och hoppas Intel drar tillbaka licenser från asrock

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Jag undrar bara hur Intel kommer reagera på det här.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Är det inte så att en viss serie testas och det avgör om det är K märkt eller inte..Kan ha fel.

Nåt jag dock ej förstår hur folk ej fattar hur man driver ett företag..Självklart handlar det om stålar..Ska sen något annat företag fixa en massa tweaks så det andra företaget kanske förlorar pengar på detta tycker iallafall jag är fel och hoppas Intel drar tillbaka licenser från asrock

Ptja, tror inte att folk ej fattar, men folk känner nog att det är ganska otrevligt av ett företag att kräva flera hundra kronor extra för en produkt bara för att dom ändrat en nolla till en etta. Bara för att ett företag tjänar pengar behöver det ju inte innebära att pissa på deras få konsumenter som hyllar företaget för bra produkter, och håller deras försäljningssiffror uppe med hjälp av mouth-to-mouth praises runt om på nätet osv. Det är ju få som skriver AMD när någon frågar vad man ska ha för processor idag, t ex.

Men men, så är det ju - tack vare att AMD varit så pass dåliga senaste åren. Hoppas Zen skapar lite konkurrens igen så att Intel inte kan köra över sina kunder hur som helst.

Permalänk
Medlem

Hade varit lite intressant faktiskt och se dem släppa en något begränsad I3 eller I5 som har upplåst multiplier och har typ hälften med l2 och l3 cache medans de låter den vara överklockningsbar upp till drygt 4.2 - 4.6 ghz eller liknande via multipliern.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av fermia:

Är det inte så att en viss serie testas och det avgör om det är K märkt eller inte..Kan ha fel.

Nåt jag dock ej förstår hur folk ej fattar hur man driver ett företag..Självklart handlar det om stålar..Ska sen något annat företag fixa en massa tweaks så det andra företaget kanske förlorar pengar på detta tycker iallafall jag är fel och hoppas Intel drar tillbaka licenser från asrock

Kollar du hur högt CPUerna överklockar så ser du rätt snabbt att det i princip inte finns någon skillnad i frekvenser mellan K modellerna och de andra, det ända som skiljer är att du betalar för att få överklockning upplåst när du köper en K cpu.

Sen att överklockning skulle börja leda till massa defekta returer är ju bara roligt, en modern CPU har så bra överhettningsskydd mm så det ända som dödar dom vid överklockning är om du drar på för hög spänning och de ända som kör så hög spänning att det riskerar döda en CPU innan garantitiden går ut kör inte på varken luft eller vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Kollar du hur högt CPUerna överklockar så ser du rätt snabbt att det i princip inte finns någon skillnad i frekvenser mellan K modellerna och de andra, det ända som skiljer är att du betalar för att få överklockning upplåst när du köper en K cpu.

Sen att överklockning skulle börja leda till massa defekta returer är ju bara roligt, en modern CPU har så bra överhettningsskydd mm så det ända som dödar dom vid överklockning är om du drar på för hög spänning och de ända som kör så hög spänning att det riskerar döda en CPU innan garantitiden går ut kör inte på varken luft eller vattenkylning.

Har aldrig någonsin lyckats döda en CPU genom överklockning och då har jag hållit på sen 90-talet. Enda gången man kan ta livet av den är om man drar på för mkt volt och inte kyler av den. Lätt överklock med en kylare som är monterad korrekt tar inte livet av en modern cpu som har överhettningskydd m.m. Då har man antingen extrem otur, eller så var CPUn defekt från fabrik. Datorn hänger sig långt innan CPUn hinner ta skada i nästan alla fall.

Men som många påpekat, detta blir inte riktigt prisvärt om inte de billigare moderkorten får den funktionaliteten. Om man ska ge 2000kr för ett moderkort med upplåst BCLK + en i3a, kan man lika gärna ge 1000-1300kr för ett billigare Z170 moderkort +i5-K, för ungefär samma totalkostnad.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hoppas de kör med Coreboot också. Hade varit bästa vägen att gå för att ge frihet till konsumenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Japp låter riktigt bra när en massa icke K modeller lämnas tillbaka trasiga pga av överklockning av icke K modeller = priserna kan gå upp ännu mera..
Finns nog en anledning till att dom ej är K märkta och klarar nog ej lika mycket överklickning som K modellerna..

Ska jag överklocka en cpu och behålla garantin som täcker just sånt köper jag K märkta Intel cpu..

Om det ändå hade varit så att K-modellen täcks av en garanti för överklockning så hade det extra priset varit motiverat, men så är tyvärr inte verkligheten. Överclockar du en K-modell har du ingen garanti kvar. Shitty right?

Linus Tech Tips tog upp detta i en video som jag inte hittar tillbaka till just nu..

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Så "Fatal1ty"-branding är fortfarande en grej.. huh.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Hur mycket går det att överklocka utan att ändra multiple? Är det ens värt besväret?

Sen ang. garantin. Man ska va bra jäkla klantig om man lyckas köra sönder processorn. Typ dra på för mycket volt och ha kylarn på trekvart samtidigt eller nåt..

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Överklockning förkortar livslängden, men den kommer sannolikt ändå hålla längre än vad garantin gäller. Sedan går det inte direkt att bevisa att en CPU varit överklockad, om man inte de-liddat eller gjort något annat uppenbart ingrepp/åverkan.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Är det inte så att en viss serie testas och det avgör om det är K märkt eller inte..Kan ha fel.

Nåt jag dock ej förstår hur folk ej fattar hur man driver ett företag..Självklart handlar det om stålar..Ska sen något annat företag fixa en massa tweaks så det andra företaget kanske förlorar pengar på detta tycker iallafall jag är fel och hoppas Intel drar tillbaka licenser från asrock

De binnar de bättre CPUerna till k-CPUer, ja.
Så du kommer nog OC bättre med en k än en icke k.

Med det sagt så kan du dock ofta nå rätt högt även med "low end" CPUer, vilket är tydligt visat i Core2Duo tiden där skit CPUer som E6300 tex kunde gå från 1,86Ghz till 3Ghz+ om du ville. Detta insåg ju Intel, som när de skulle ta marknadsandelar från AMD, gärna lyfte fram detta... Nu däremot ska det låsas allt det kan. Så förlåt, men jag respekterar inte giriga företag mer än de respekterar sina kunder.

Och jag fattar hur man driver ett företag. Något jag fattar är inte varför folk på detta forum låter som om de jobbade på dessa företag... du om något borde sitta och vilja ha alla extra funktioner du kan, då du är konsument.

Jag har köpt en produkt av dem, jag tar den utanför sin spec och förbrukar sin garanti. Varför får jag inte göra vf jag vill med den då? Jag har köpt, betalt och äger den.

Om du köper en vanlig bil, sen tillverkar någon en eftermarknads turbo, annan växellåda, osv... ska de nu "förbjudas" att tillverka delar som passar i dessa bilar?
Om något så är det mer att elektronik marknaden är löjligt låst, där tex Intel inte egentligen borde ens ha ett sabla ord att säga till om imho. De säljer en produkt, sen hur andra använder den ska de totalt skita i, då de inte längre äger den när den är såld.

Ser ingen skillnad mot detta och att lägga till USB 3.1, Sata Express/M.2 på tex z79 moderkort. Det är en eftermarknad tillbyggnad.

Intel har dessutom under hela tiden "innan" dessa låsningar sagt tydligt att det är upp till moderkortstillverkarna hur de vill implementera funktionerna. Du kan göra en OC P43 chipset, OC H67 chipset om du så vill. De funktioner som finns, de finns.

Permalänk
Medlem

Asrock bevisar att snacket i gamla nyhetstråden om att Intel skulle inkräkta på folks rättigheter var komplett nonsens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

ASRocks moderkort med extern klockgenerator lär säkert kostar upp emot 2000kr, medan ett "standard" moderkort med H170 chipset går att köpa för 1000kr. Samtidigt skiljer det 500kr mellan billigaste i5an och en 6600k. Jag hade ifall valt det senare alternativet.

nja finns ju fortfarande ett par moderkort som stödjer non k överklockning och deras bios finns här http://overclocking.guide/intel-skylake-non-k-overclocking-bi... så jätte dyrt är det ju inte egentligen.

Exempel på moderkort från gigabyte som har non k bios tillgängligt (flertal utav dem ligger runt 1000 spänn vilket är ganska billigt).
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3268387

Detta moderkort och en billig I5 i en burk med begagnat nvidia eller amd kort som är snabbare än gtx 960 eller r9 380 blir ju ganska ordentlig prestanda för pengarna.

billigaste msi med non k oc bios http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3348766

billigaste asrock som ovan med non k oc bios tillgängligt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3268279

billigaste asus http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3266704

Visst dessa moderkort kommer inte riktigt nå 4.5 ghz och uppåt direkt men 4.0 ghz är nog fullt möjligt på dessa moderkort.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb