Permalänk

Blu-ray 3D från datorn till TV

Så jag har Samsung UE55JS8005 och börjat testa runt med lite 3D. Jag har ingen Blu-ray spelare än så tänkte tanka hem en loss-less Blu-ray.iso 1080p 3D film, typ Avatar och göra om den till mkv format med MakeMkv och streama den via nätet hemma till tvn med samsungs egna program som faktiskt funkar bra. Då denna är ingen H-OU eller H-SBS utan frame packed så vilken inställning ska man ha på TVn? För på MakeMkv så kryssar jag in 3D MVC så den bör vara frame packed.

Men då TVn har inställningarna 2D > 3D, H-OU eller H-SBS så är det enda alternativet här är ju 2D > 3D, men jag vill ju inte göra en tråkig convert utan vill ha äkta 3D. Är det här Blu-ray spelaren gör sitt jobb som inte går att göra på en PC? Skulle vara kul och höra om någon fått till det eller liknande. Basically streama Blu-ray 3D från PC till sin 3D TV. Blu-ray 3D är så mycket bättre upplöst så skulle vara nice.

Är förvirrad för vet inte om 2D > 3D betyder att den kör frame packed 3D, eftersom Blu-ray 3D ska även kunna spela 2D om enheten inte tar emot 3D MVC.

Permalänk
Medlem

Varför göra mkv finns väl garanterat något program du kan spela upp iso filen med ?

Dessa program finns för blu-ray uppspelning.
Möjligt att det finns något gratis program men inget jag vet om.

Corel WinDVD
CyberLink PowerDVD
ArcSoft TotalMedia Theatre

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Varför göra mkv finns väl garanterat något program du kan spela upp iso filen med ?

Dessa program finns för blu-ray uppspelning.
Möjligt att det finns något gratis program men inget jag vet om.

Corel WinDVD
CyberLink PowerDVD
ArcSoft TotalMedia Theatre

Ah, så om jag kör dessa program och sedan drar HDMI till TVn, bör det funka då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raubtier:):

Ah, så om jag kör dessa program och sedan drar HDMI till TVn, bör det funka då?

Ja det ska fungera. Jag rekommenderar CyberLink PowerDVD 14 eller 15. Där kan du ställa in vad det är för 3D-källa och massor med annat.
Tror även att du kan ställa in vilken skärm/Tv som programmet ska starta i. Annars bara drar du det till din Tv.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

LG TV har funktionen att du väljer vilket 3D format som sänds till den, sida vid sida osv. Har Kung fu panda 3Dsom jag streamar så, funkar kanon.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av raubtier:):

Är förvirrad för vet inte om 2D > 3D betyder att den kör frame packed 3D, eftersom Blu-ray 3D ska även kunna spela 2D om enheten inte tar emot 3D MVC.

För FP-3D, Frame Packed 3D (och full upplösning på varje öga) måste du ha skicka en FP-signal. Är allt du har 2D>3D-alternativ samt halva upplösningar som SBS och OU betyder att du matar vanlig 1080p, inte FP, och därmed kör lögre upplösning och en sämre 3D-upplevelse.

Stationär BB-spelare med BD-skiva löser detta, alternativt att du kör BD-skivan i någon av de programvaror som är genuina mjukvarubaserade spelare för fysiska skivor.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

För FP-3D, Frame Packed 3D (och full upplösning på varje öga) måste du ha skicka en FP-signal. Är allt du har 2D>3D-alternativ samt halva upplösningar som SBS och OU betyder att du matar vanlig 1080p, inte FP, och därmed kör lögre upplösning och en sämre 3D-upplevelse.

Stationär BB-spelare med BD-skiva löser detta, alternativt att du kör BD-skivan i någon av de programvaror som är genuina mjukvarubaserade spelare för fysiska skivor.

Just varit och köpt en 10m hdmi för att kunna dra från datorn till tvn. Det är en 1.4(b)? hoppas jag. Annars kan jag ändå inte få ut full upplösning per öga. Ska strax testa en Avatar iso 1080p 3D och se om Cyberlink PowerDVD 15 kan ge mig FP-3D, wish me luck

Permalänk
Bildexpert 📺

@raubtier:): Finns inga versionsnummer på kablar. Allt handlar om att överföra den informationsmängd som krävs. Frame Packing 3D från en BD-film motsvarar i datamängd ungefär 1080p i 48 Hz och är alltså inte särskilt krävande, betydligt mindre än de 148,5 MHz som krävs för att köra 1080p i 60 Hz.

Så alla problem du upplever med att få detta att fungera handlar om att skapa rätt signal till att börja med. Något som en stationär spelare ordnar utan några större problem.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@raubtier:): Finns inga versionsnummer på kablar. Allt handlar om att överföra den informationsmängd som krävs. Frame Packing 3D från en BD-film motsvarar i datamängd ungefär 1080p i 48 Hz och är alltså inte särskilt krävande, betydligt mindre än de 148,5 MHz som krävs för att köra 1080p i 60 Hz.

Så alla problem du upplever med att få detta att fungera handlar om att skapa rätt signal till att börja med. Något som en stationär spelare ordnar utan några större problem.

Japp, om detta inte funkar så får man nog börja spara, men har nog ändå tänkt i framtiden att köpa en spelare. Eventuellt en PS4

edit: Ser ju ändå ut att funka. När jag kör Avatar i Cyberlink PowerDVD så får jag välja mellan 2D eller 3D i själva Blu-ray Menyn. Nu har jag ätit pizzan och ska dra kabeln

edit
Permalänk

Höll nästan på ge upp men nu funkar det

Efter mycket strul så läste jag mig fram att man var tvungen att få grafikkortet att ge ut 3D.
Så Setup-Wizard på Nvidia 3D, Cyberlink för att läsa iso = den fixar FP-3D. Lite klumpigt i menyerna men vafan, datorn är ju som en simulerad blu-ray spelare nu

Och OJ vilken skillnad med fullupplösning, dör lite i Avatar och The Hobbit

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §7*

Tyvärr är jag tvungen att låsa tråden då vi ej tillåter piratkopieringssnack/innehav, se §7:

Citat:

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...