Permalänk

Få Fractal R3 tyst och svalt

Behöver lite tips på vilka fläktar jag ska köpa och hur jag ska placera dem. Har som sagt ett Fractal R3 och kör med org. 120mm fläkt fram (in), org. 120mm bak (ut) och en ace frost 140mm i botten (in rakt på grafikkortet).

Alla tre fläktar är kopplade till chassits fläktkontroll och vrider man ner helt är det ganska tyst men det blir varmt, kör man full fart på fläktarna så låter det på tok för mycket och blir ändå ganska varmt när man spelar och en av 120mm fläktarna låter illa, börjar nog ge upp...

Har en i5-2500k @ 4,5ghz (Cooler Master Hyper 212 Plus), tre hårddiskar (varav en ssd), GTX 580 (ska bytas ut mot ett 970), Fractal Tesla 650W 80+

Fläkten till CPU-kylaren ska bytas då den låter mycket... Men i övrigt, hur många fläktar hade ni satt i detta chassi, hur hade ni placerat dem och sist men inte minst VILKA fläktar?

Permalänk
Medlem

Hade kört på så många fläktar som det finns plats för.

Hur jag hade satt dem är följande:

Front - Insug
Top - Utblås
Bak - Utblås
Botten - Insug

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Jag köpte två noctua 140mm, men den ena får knappt plats i botten mellan ett EVGA G2 supernova och hårddiskbayen (mitt gamla corsair TX650 var lite mindre).
Det blir vibrationer då, däremot har jag en bequiet darkwings pwm som får plats för att den inte har en tjock frame utan sitter med pluggar.
Alternativet är att sätta 140mm i toppen, det släpper in mer damm om jag inte skaffar dammfilter, det kanske inte är ett jätteproblem när datorn är av. Jag vet inte.
Jag kör två Fractal design 120mm i fronten, tror jag. Det går väl inte in 140mm i fronten på ett R3?
Och så har jag en gammal 120mm scythe typhoon i bakre utblåset som för ett jäkla oväsen när den är på högvarv, men den flyttar luft!

Jag har topp och bak som utblås samt front och botten som inblås. Det finns ju en sidingång med, vilken jag inte använder.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Dags för bump, tog ett tag men tillslut fick jag tummen ur och köpte nya fläktar...

Nu har jag 2x120 front som blåser in, 120 bak som blåser ut och 120 top som blåser ut. Har nu HÖGRE temp än jag hade innan med konfigurationen i första inlägget.... Har visserligen bytt ut grafikkortet mot ett 970, men med bättre kylare så jag tror inte det är boven i dramat.

Antingen är fläktarna sämre, köpte inets tysta fläktar och kör utan motstånd, eller så är den här konfigurationen helt enkelt sämre.

Hur tror ni man ska lägga upp kylningen i den här burken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [FOs]Draedon:

Dags för bump, tog ett tag men tillslut fick jag tummen ur och köpte nya fläktar...

Nu har jag 2x120 front som blåser in, 120 bak som blåser ut och 120 top som blåser ut. Har nu HÖGRE temp än jag hade innan med konfigurationen i första inlägget.... Har visserligen bytt ut grafikkortet mot ett 970, men med bättre kylare så jag tror inte det är boven i dramat.

Antingen är fläktarna sämre, köpte inets tysta fläktar och kör utan motstånd, eller så är den här konfigurationen helt enkelt sämre.

Hur tror ni man ska lägga upp kylningen i den här burken?

Vad har du för temps på grafikkortet och cpun? 970 brukar va svala, bör ligga på 60 grader i spel och runt 70 grader maxade i becnhmark. Temp på CPU är rätt ointrressant sålänge du håller dig under 80 grader. Tycker din fläktsetup ser bra ut även om 140mm fläktar är att föredra men du kan ju prova att tempstyra fläktarna och se om det blir bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hade kört på så många fläktar som det finns plats för.

Hur jag hade satt dem är följande:

Front - Insug
Top - Utblås
Bak - Utblås
Botten - Insug

Jag har satt samma förutom top, Läcker för mycket ljud om öppnar upp helt där tycker jag.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av Jompa79:

Vad har du för temps på grafikkortet och cpun? 970 brukar va svala, bör ligga på 60 grader i spel och runt 70 grader maxade i becnhmark. Temp på CPU är rätt ointrressant sålänge du håller dig under 80 grader. Tycker din fläktsetup ser bra ut även om 140mm fläktar är att föredra men du kan ju prova att tempstyra fläktarna och se om det blir bättre.

Nu när jag bara slösurfar och med fläktarna på lägsta hastighet (använder fractals fläktkontroll) så ligger cpu på 44 och grafikkortet på 41.
Full load gpu 71, körde prime men då bootade datorn om... Det gör den förvisso aldrig i spel, så jag ska kolla cpun när jag har lirat lite. Har för mig att det är närmre 60 på den.

Skrivet av hakd:

Jag har satt samma förutom top, Läcker för mycket ljud om öppnar upp helt där tycker jag.

Ja det blev en jävla skillnad när jag satte en fläkt där faktiskt...

Ska testa att slänga i 140-fläkten i botten igen och skippa fläkten i taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [FOs]Draedon:

Nu när jag bara slösurfar och med fläktarna på lägsta hastighet (använder fractals fläktkontroll) så ligger cpu på 44 och grafikkortet på 41.
Full load gpu 71, körde prime men då bootade datorn om... Det gör den förvisso aldrig i spel, så jag ska kolla cpun när jag har lirat lite. Har för mig att det är närmre 60 på den.

Ja det blev en jävla skillnad när jag satte en fläkt där faktiskt...

Ska testa att slänga i 140-fläkten i botten igen och skippa fläkten i taket.

En dyrare (läs effektiv) fläkt i botten sänkte både min GPU och CPU temp med nästan 7c utan att skada ljudnivån.
Sen har jag personligen rykt ut alla hårddisk-burar då jag enbart har två SSD's ändå vilket ökar flödet i datorn ännu mera.

Fractals anpassningsbarhet <3

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

@hakd:

Enkelt:
Ryck bort bort burar i den mån du kan.
Använd så stora fläktar som möjligt (samma mängd förflyttad luft på lägre rpm)
Många fläktar hellre än färre (2st på 500rpm låter mindre än en på 800rpm)
Styr luften genom taktiska platser såsom GPU och CPU.
Använd push/pull på CPU-kylaren
Läs lite om fläktar på Tester/Reviews hellre än tillverkare.

Sen är logiken att dess bättre fläkt på GPU/CPU dess allmänt värmare luft i chassi.

Lycka till